Hlavní navigace

Blogy

  • Instalace Kali Linuxu na WSL2 ve Windows 10

    Kali Linux je distribuce založená na Debianu. Hlavně je používaná pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování. Nicméně je zajímavá i pro laiky. Tím, že balíčky odvozuje od testovací verze Debianu, tak je vlastně aktuálnější, než klasický Debian bývá. A navíc obsahuje šikovné nástroje pro získávání informací, takže se hodí i na takové lehké domácí oťukávání vlastních sítí.
    13. 1. 2021 10:43 (aktualizováno)
  • Server

    Testovací server běží v malé instanci AWS Lightsail. Běží na Node.js / express. Osvědčily se mi moduly: express-static-gzip, který umí posílat statické soubory zaGZIPované / zaBrotliované (index.html, index.html.gz, index.html.br). Parcel, kterými generuju aplikace, má plugin, který to takto bundluje greenlock. Naprosto esenciální věc pro https, řeší to na pozadí veškerou péči o LetsEncrypt. cookie-session passport a passport-google-oauth20 cors
    8. 1. 2021 11:20
  • Analytika

    Chci se zbavit otravné cookie lišty, takže padlo rozhodnutí vyhodit Analytics. Nahradíme je něčím otevřeným a hostovaným na vlastním serveru. Nakonec se ukázali dva hlavní kandidáti, Matomo a OWA. Vyhrálo Matomo, přechod bude snazší. Na serveru běží Express, Matomo je ale PHP. Po zvažování jsem se rozhodl použít Express jako proxy (navíc řeší https) a Matomo hostovat na LEMP.
    8. 1. 2021 11:21 (aktualizováno)
  • PF 2021 od Dannyho

    1. 1. 2021 11:20
  • Projekt ST - kapitola 12. - Závěr projektu

    Projekt ST se nachýlil ke svému konci. Nezbývá než, než se nad ním zamyslet a shrnout své postřehy stran celého počítače a absolvovaných procedur. Jak jsem na začátku uvedl, tento projekt vznikl z důvodu, že mám rád staré počítače a jelikož jsem se ke svým vysněným strojům nemohl dostat jako dítě, tedy v době jejich největší slávy, udělal jsem si radost nyní.
    24. 11. 2020 10:00
  • Projekt ST - kapitola 11. - Kabelový kabaret

    V předposlední kapitole se pověnujeme nepříliš záživnému, ale neméně důležitému tématu – propojovacím kabelům. Prvním kabelem, který k počítači potřebujeme, je napájení. To u těchto modelů ST s integrovaným zdrojem je problém úplně nejmenší. Používají totiž dodnes běžný konektor C13, takže stejný kabel, jako PC. Je to komfortní, a nemusíte mít žádnou externí kostku.
    17. 11. 2020 10:00
  • Pleteme si: pojmové dvojice, které nejčastěji zaměňujeme

    Velmi často se setkávám s nesprávným užitím některých slov. Často se nám pletou s podobnými slovy, která mají ale úplně jiný význam. Pojďme si v tom udělat pořádek. Už Jára Cimrman napsal ve starobinci příručku „Pleteme si“, což je slovníček pojmových dvojic, které člověk k stáru nejčastěji zaměňuje. Jako příklady lze uvést dvojice kompost–kompot, faktura–fraktura, sadař–sadista, žebrák–Točník a podobně.
    16. 11. 2020 12:59 (aktualizováno)
  • Projekt ST - kapitola 10. - Do třetice všeho herního

    Poslední kapitola projektu věnovaná vybraným hrám na Atari ST, bez velkých okolků, pojďme na to. Another World Another World – Intro sekvence Až tady na třetí kapitolu jsem si ponechal jednu z her, která mne fascinovala. Vyčnívala nad ostatní hry té doby. Another World (někde také známo jako Out of this World) je velmi zajímavá adventura s neobvyklou a velmi detailní grafikou využívající polygony a vektory, které jsou pro výpočet a zobrazení jednodušší…
    10. 11. 2020 10:00
  • Projekt ST - kapitola 9. - More games…

    V tomto dalším díle budeme pokračovat s výběrem zajímavých her pro Atari ST v krátkém představení. A jelikož mám rád celý život a v oblibě závodní hry, bude věnován jim. Lotus 1–2–3 Ne, nezbláznil jsem se, abych tabulkový editor považoval za hru, jen jsem trochu zneužil jeho název, protože se nám hodí pro následující trilogii. Série Lotus je jednou z nejznámějších závodních her té doby…
    3. 11. 2020 13:48 (aktualizováno)
  • Projekt ST - kapitola 8. - Hry hry hry…

    Tak a teď se dostáváme k něčemu, co nejspíš zajímá většinu lidí u starých počítačů – klasické retro gamesy. Hry co jsme hráli či obdivovali u známých, kamarádů, či jen v časopisech. Málokdo asi bude na starém HW či emulátorech pouštět starý kancelářský SW, za to ke starým peckám se rád leckdo vrací. Ať už kvůli nostalgii a vzpomínkám, tak kvůli tomu, že ty staré hry měly něco do sebe. Často nešlo o grafiku (ani nemohlo jít, byla hodně limitovaná možnostmi HW), tak musely mít hratelnost…
    27. 10. 2020 10:00