Přiznám se, že až do dnešního dne jsem měl až skoro posvátnou úctu k všelikým státním vzdělávacím institucím. Zjistil jsem však, že ne vše je úplně férové, ba co víc, je to skoro jako organizovaný gang. Našel jsem totiž jednu bakalářskou práci s trochu prapodivným obsahem.
Začnu tím, že udělám jednu podrobnou recenzi bakalářské práce. Na závěr doplním své konstatování.
Docela náhodou jsem na internetu narazil na bakalářskou práci s názvem Redakční systém Joomla! a protože jsem s Joomlou! spřízněn, nahlédl jsem do ní, zda mne osloví a přinese něco nového. Možná jsem to neměl dělat. Autorem práce je Bc. Denisa Bartošová a vznikla na Masarykově univerzitě fakultě pedagogické v dubnu 2008. Kompletní archiv najdete na odkaze zde.
Stáhnul a otevřel jsem si vlastní práci v pdf. Má celkem 37 stran. Strana 1obsahuje obálku, strana 2 bibliografický záznam, anotaci a klíčová slova. To vše česky a anglicky. Strana 3 obsahuje obligátní Prohlášení, které má v tomto případě tuto podobu :
„Prohlašuji, že jsem diplomovou práci zpracovala samostatně a použila jen prameny uvedené v seznamu literatury“
To je standardní prohlášení a není na něm nic zvláštností. Po přečtení práce zjistíte, že má kupodivu úplně jiný kontext, zvláště si dovoluji vypíchnout slovo „jen“.
Přecházíme na stranu 4, kde je obsah. Na straně 5 začíná vlastní text práce a to úvodem. Píše se v něm něco o dnešní době, kdy je přirozené se prezentovat na internetu a že pro zjednodušení můžete využít redakční systém. Ano to jsou celkem obecné dva odstavce textu, pro zjednodušení jedna strana.
Bavit jsem se začal od strany 6, která obsahuje honosný bod „Cíl a metodika práce“. V podstatě jsem byl zaskočen tím, co je vlastně cílem práce. Velice mne oslovil odstavec :
„Ale bohužel jsem nikde nenašla ucelený český návod Joomly!, který by mi moje začátky zjednodušil a urychlil a z tohoto důvodu jsem se rozhodla napsat tuto bakalářskou práci, která by budoucím uživatelům měla pomoci s jeho začátky a vyjasnit problémy s ním související. “
Pak následuje odstavec o tom, jak je pomoc realizována prakticky i s odkazem na jeden web s návody. Za zmínku však stojí i poslední odstavec na této stránce :
„Ve své práci bych chtěla především běžnému uživateli osobního počítače a internetu přiblížit a vysvětlit redakční systém Joomla! a zjednodušit tak orientaci v tvorbě webových prezentací za pomoci redakčního systému Joomla!.“
Logicky jsem nabyl dojmu, že se bude jednat o příručku, která bude výstižná a přinese řadu informací, které není možné běžně získat. Těšil jsem se na stranu 7.
Bod číslo 2 se jmenuje CMS neboli redakční systém. Začetl jsem se a zjistil, že ten text znám. Aby ne, vždyť jsem jej sám napsal. Ke cti autorky se musí říci, že zdroj uvedla. Takže strana 7 je plná mého textu. No nic, jdeme na stranu 8. Ta je plná Joomla historie. Na konci strany je zdroj. WTF? Zase já? A pak to pokračuje, taktéž má je strana 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 i 16. Na straně 17 přichází změna, až do strany 18 je text pana Jaromíra Pavlíka, v polovině 18. strany je autorství jiné – webové stránky dukovany.cz a jede to do strany 20. Od strany 21 je pak již autorství plně na straně Denisy Bartošové, jedná se však jen o pustý výčet položek s krátkým, obvykle několikaslovným popisem. Strana 27 obsahuje seznam použitých zdrojů, strana 28 obsahuje seznam příloh. Od strany 29 do strany 37 najdete přílohy v podobě obrázků z Joomly.
Takže malá statistika. Pokud osekáme veškeré zbytečnosti v podobě rejstříků, obsahů a prohlášení, dostaneme se k tomu, že vlastní text je na stranách 6 až 26. Můžeme říci, že je to 21 stran textu. Z těchto 21 stran je autorkou napsáno 7 stran. Tedy plných 33%, na mou hlavu padá 10 stran (47%), na zbylé autory připadá 7% respektive 12%. Když to sesumarizujeme, prohrává naše Bc. 33 ku 64%. Může mi někdo vysvětlit, že když z webu nakopíruju 64% textu, můžu za to dostat titul?
A navíc jsem si teď po vypočítání ještě všiml, že i strana 26 je kompletně (skoro) moje. Pročtěte si text a pak se mrkněte na článek na Linuxexpressu, konkrétně na odstavec nazvaný „Co vše můžu od Joomla! očekávat?“ skoro na konci článku. Je skoro stejný, v práci je přidána závorka vysvětlující slovo framework (najdete ji v posledním odstavci, kde se dozvíte, že tímto slovem označujeme softwarovou strukturu. Slečna Denisa (pokud je to paní, omlouvám se) jaksi pozapomněla uvést zdroj. Má to vzbuzovat dojem, že je to její vlastní závěr, ale není.
Zůstal jsem jak opařený, ta čísla působí tak hrozivě. Po započítání závěru se můj „příspěvek“ v její práci dostává na 52%, celkově se její skóre posouvá na 28% vlastní tvorby. Kde je ten pedagogický přístup Denisy Bartošové? proč musí na začátku své kariéry opisovat? Co nového a převratného ve svém textu vlastně vytvořila? Dle mého názoru jen suchý popis nějakých položek z administrace. A v podstatě lze říci, že vydává cizí text za svůj a neoznačuje jej (týká se onoho zmiňovaného závěru).
Myslel jsem si, že jí oponent v oponentuře vyčiní. Přišel šok číslo dvě. Prosím, otevřte si dokument uložený zde (je to MS Word, OOo to otevře také, na krásu nehleďte, důležitý je obsah). Cituji z odstavce nazvaného Shrnutí a závěr :
„Z textu je zřejmá poučenost o problematice i jasný postoj k úloze internetové prezentace v dnešní době. Některé výrazy v textumají „lidovější“ formu, asi proto, že i jazyk programátorů ovlivňuje běžnou mluvu.“
Bc. Denisa Bartošová má zřejmou poučenost o problematice v používání chvatu CTRL+C a CTRL+V. Navíc má tendence k tomu vydávat cizí text za vlastní. Vážím si toho, že používám lidovější jazyk, byl to účel.
Milí čtenáři, má smysl se ještě pitvat v tabulce nad textovým odstavcem? Jen v krátkosti, všimněte si hodnocení a popisu u bodu 10, 8 a 4. Zvláště mne pobavila „originalita“.
A teď mi řekněte, dá se s tím prohřeškem v textu závěru něco dělat? Mám do toho investovat svůj čas? Nemám žádné zkušenosti, ale třeba přítomní studenti ano. Jaké jsou k dispozici opravné prostředky, alespoň v tom to někam nahlásit, prostě z principu…
myslim, ze to, co robi, je tak trochu drzost a dve trochy velka drzost.
trosku mimo temy, ale... preco ked nie su ziadne dobre navody (podla nej), neprida tento jej vlastny text (ehm...) medzi uz funkcne navody?
inak nie vsetci kopirujuci pouzivaju ctrl+c a ctrl+v. vsak kliknut a dat "kopirovat" a kliknut inde a dat "vlozit" cez prave tlacidlo mysi ide tiez...
svatas: podivej se na to taky z druhe strany... pridavas ke kazde svoji vete informaci o tom kdo te naucil mluvit? pises ke svoji praci jmeno ucitelky ze zakladky, ktera te naucila psat? posilas nejaky penize pozustalym po Janu Husovi, ktery vymyslel male a velke nabodenicko?
chapu, ze to trochu prehanim, ale je to tak. lidsky mozek funguje v tomhle pripade jako stroj. neco de dovnitr a neco de ven. to co de ven je jen kombinaci malych kousicku z nepopsatelne velke knihovny vjemu, kterou od narozeni ziskavame, na zaklade toho nic jako dusevni vlastnictvi neexistuje (i kdyz ho definuji pravni normy). vse co clovek vytvori se da mnohem spise oznacit kulturnim dedictvim. kdyz chce mit nekdo diplom, tak mu ho prej a bud rad, ze se dotycna v tomto stylu nepustila treba do mediciny, protoze kdyby tebe operoval nekdo s tvymi vedomostmi, asi by ses dost bal (pokud tedy nemas medicinu ;o)
Troufám si odhadovat, že Doc. Vítězslav Švalbach četbě textu příliš mnoho času nevěnoval. Jak jinak by asi mohl napsat následující větu? "Vysvětlete komisi základní charakteristiky systému Joopla!"
V celé té mašinérii je velmi důležitou postavou vedoucí BP, tedy zde doc. PaedDr. Jiří Eliška, který měl být první, kdo autorce vysvětlí, jak se práce píše. Ten rovněž něco velmi silně zanedbal.
Navrhuji, abyste přizval sem do diskuze všechny tři - autorku, vedoucího a oponenta (kontakty jsou jistě dohledatelné). Zajímalo by mě, zda na to někdo z nich bude mít odvahu.
Musim se zastat vedouciho prace, pripadne oponenta. Neni v jejich silach cist a overovat vsechno. Bohuzel, to, co slecna predvedla se bezne stava. Vzhledem k tomu, ze jsem nad bakalarkou a diplomkou (odevzdana minuly mesic) stravil mesice tvrde prace, take se citim byt dotceny.
Zde se jedna o jasny podvod. Zdroje sice uvedeny jsou, ale pokud neni pasaz vyslovne oznacena za citaci, nesmi to byt jednoduchy opis a take text nesmi vytvaret dojem, ze se jedna o autorciny myslenky a zavery. Za takove podvody jsou tvrde tresty. Je potreba ukazat, ze podvadet se nevyplaci.
Btw na nekterych skolach vyhazuji ze studia jiz pri kopirovani seminarnich praci. Bakalarka je o stupen vys.
Osobne bych poslal dopis, ci email na danou fakultu (primo na mista nejvyssi, rozhodne ne oponentovi, ten by to mohl pro zacatek ztopit) kde bych jim poslal odkazy na dane clanky Vami sepsane a prokazal tak, ze autorka je prachsprosta plagiatorka.
Titul ji odebrat ani nemuzou (zakon je teprve v pripave), ale pokud je na navazujicim magisterskem studiu, uz to dohru mit bude.
[3] Pohled z druhe strany je v tomhle pripade hodne zcestny ... pokud nekdo pouzije tahak u nejaky petiminutovky na stredni, je to pochopitelny (kdo to nedelal:) ), ale tady se jedna o praci za kterou dostala titul, ackoliv to nebyla prace jeji. A """kdyz chce mit nekdo diplom, tak mu ho prej a bud rad, ze se dotycna v tomto stylu nepustila treba do mediciny, protoze kdyby tebe operoval nekdo s tvymi vedomostmi, asi by ses dost bal (pokud tedy nemas medicinu ;o)""" ... ano, takze Vam pak nevadi ze Vase deti bude ucit nekdo kdo ma titul na zvladani klavesovych zkratek ctrl + c a ctrl + v? Nevim, ale podle me ma byt diplom zaslouzeny ...
Jakožto doktorand na nejmenované škole tak trochu vím, jak to chodí. Souhlasím, s [7], že není v sílách ani možnostech oponenta důkladně zjištovat původ textu. K tomu vzniká na MUNI softwarový systém detekce plagiátů, ale ten, pokud vím, bude porovnávat pouze akademické práce mezi sebou a ne s celým Internetem (i když by měl :-)). Každopádně bych ve vašem případě na fakultu napsal. Nevím jáké mají standardy na pedagogické fakultě MUNI, ale u nás by to byl jasný případ plagiátorství.
[7] On mohl udelat zbeznou kontrolu:) Vybral jsem z dane BP nahodnou vetu z 12 stranky:
"""Další obrovskou výhodou pro nezkušené a neznalé uživatele může být to, že
Joomla! verze 1.5.x už hovoří česky všude, kde to jde"""
a vlozil jsem ji do googlu. A ejhle :) Stacilo udelat jenom tohle:)
tak na jiste nejmenovane strojni fakulte CVUT :) jsem v 3.rocniku zazil jak jeden student vzal cizi referat psany propiskou (tedy modre), okopiroval ho (komplet asi 4 strany), sesivackou sesil, MODROU propiskou preskrtal na cernobile kopii jmeno a misto toho napsal svoje.
Asi nikoho neprekvapi ze dostal za jedna.
Nekteri hloupi a neflexibilni omezenci ten referat vypracovavali asi tak tyden, pricemz vetsina musela absolvovat 2-3 konzultace se znacne nevrlym cvicitelem a pak se z velke casti spokojit se znamkou 3 (vcetne me).
Proto nemam zadnou uctu k titulum, a pokud vim ze je titul z CVUT, automaticky dotycneho zacnu povazovat za lineho a neschopneho zmrda. Jasne, sice se v 5% spletu, ale tech 95% je spravne..
[17]: nasel sem akorat tohle: http://nlp.fi.muni.cz/projekty/plagiaty_z_webu/
jinak to s tou wikipedii sem nenasel, ale smazalo mi to (je tam nejaka lhuta) clanek, ktery jsem z velke casti (se svolenim autora) okopiroval z oficialni stranky projektu o nemz mela wikipedie referovat. to je podle me problem, pac se mi nepodarilo tomu systemu vysvetlit, ze autor s uverejnenim souhlasi. i kdyz na wikipedii se nejak daji pouzit citace (ale ja je zas tak casto nepouzivam, tak sem to neresil)
[12] - Ale jistě, proč by ne? To není práce, která se dělá kvůli honoráři. Má zcela jiné motivující faktory, ale to vám jistě řekne každý pedagog, na kterého narazíte. Díkybohu se ne všichni ještě řídí jen korunou.
Práce se bohužel opisují. Sám jsem před lety byl svědkem toho, jak dálkový student před kabinetem lektora okopíroval práci na xeroxu a pouze zaměnil jméno ve "Vypracoval" na první straně, načež zaťukal, vešel a práci odevzdal jako svou.
Osobně zastávám názor, že za takovéto chování by měl následovat bezkompromisní vyhazov. Sám se na střední škole snažím takovéto myšlení do studentů vpravit. Krást se zkrátka nemá, člověk se musí chovat tak, aby si za sebou mohl stát.
[25] Bohuzel ne za chvili. Kolegova sestra dela v nemocnici a tyhle lidi dozoruje a uvadi do praxe. Nedavno licil, jak je to poslednich letech tragicke. Doba, po ktere si tyhle lidi dovoli pustit samostatne k pacientum se prodluzuje a prodluzuje. V nekterych pripadech jde i primo o zivot.
Dobrý den, pane Svatopluku Víte, mrzí mě, že jste to zde začal takhle rozpitvávat, ale co už. Již jsem Vám poslala omluvný mail za zapomenutou citaci v závěru
práce, je to moje pochybení, nebylo to úmyslně, použitá literatura ho obsahuje. Každopádně jste zcela nepochopil smysl mé bakalářské práce, která je především ve vytvoření webových stránek o Joomle www.joomlanavod.cz a ne zde zmíněná bakalářská práce, která je spíše jen úvod do problematiky celé Joomly pro zcela neznalé uživatele. Hlavní bakalářskou prací byl projekt joomlanavod.cz. Každopádně v žádném případě nebylo účelem vydávat Vaše slova za svoje. Ještě jednou se velmi omlouvám.
Tak takhle jsem se uz dlouho nepobavil. Jste vsichni spadli z visne nebo co?
a) Puvodni vyzkum nemusela obsahovat ani diplomova prace a to ani v dobach, kdy titul jeste neco znamenal. I tenkrat (a to podle oficialni stanov matfyzu!) platila dobra kompilacni prace za dobrou diplomku.
b) Ministerstvo natlacilo bakalarske studium uz snad na vsechny VS v republice, ale vubec se nestara o kvalitu. Onehda mi licil jeden kamarad, jak vede v jednu chvili asi deset bakalarskych praci. Kdyz zase nekdo zaklepe a chce tema, tak se zamysli a vyplivne tema, ktere jej sameho zajima a je mu skoda casu si to precist sam (takze treba "Co je to HDP a jak se meri").
c) Jak myslite, ze se urci oponent? U me diplomky pokecem v saune - Petre, nechces si zaoponovat? No, tak dobre, kdyz to musi byt... ale koupite mi deset piv, at z toho aspon neco mam! ;-) Aneb jinak receno: Zkuste nekoho ukecat at zdarma a dukladne prostuduje treba padesat stranek textu nevalne informacni hodnoty...
....a takhle by se dalo pokracovat dal a dal... treba nekdy v saune... koupite mi deset piv a ja vam budu vypravet, jak to chodi ;-)
[35] Asi nikdo nepředpokládá, že bude bakalářka adept na Nobelovu cenu. Vidím ale podstatný rozdíl mezi "kompilační prací" (tj. zkompilované a přepracované vědomosti) a prostým zkopírováním cizích textů. Zkopírováním textů autor ani neprokáže, že dané problematice trochu rozumí. Ale co, mě to může bejt jedno.
Studuju Fakultu informatiky na MUNI a pan docent Svalbach je skutecne takovy..bohem, ktery s modernimi technologiemi temer nechce mit nic do cineni.
Co se tyce plagiatorstvi, Masarykova univerzita zavedla system pro odhalovani plagiatu mezi skolnimi pracemi, do ktereho se postupne zapojuji i jine vysoke skoly a plagiatorstvi neni brano na lehkou vahu. Pokud se citite na to, ze muzete dokazat, ze vetsina zmineneho textu byla okopirovana od vas, a zaslete toto oficialne na danou fakultu ci primo na rektorat, jsem si jisty, ze se tim budou zabyvat. Doc. Svalbach s vami mozna nebude souhlasit, ale to je tak vsechno, co s tim muze delat:-)
Pokud vas vsude citovala neudelala nic spatneho. I kdyby 100% jeji prace byl vas text, ale vsude by vas citovala, tak porad to je v poradku. Tohle je proste hola trapna realita. Chyba neni u autorky, chyba je u vedouciho prace a ustavu, u ktereho praci obhajila. Pri psani mela pouzit vice zdroju a nejlepe primo dokumentaci v originale.
Prekvapujeme argumentace v diskuzi, ze vysokoskolsti pedagogove nemaji na kontrolu praci cas. Od ceho tam tedy jsou? A kdyz to nestihaji, tak proc si ty prace vymysleji? Letos koncim inzenyrske studium a vetsi absurditu nez na vysoke skole uz doufam nepotkam.
Clovek se tu mori se seminarnimi pracemi, ktere nikdo necte. Kdo prace kopiruje, jenom na tom vydelava. K cemu mi bude napsana seminarni prace ze sociologie, kterou nikdo necte, kdyz mam obor IT??? Njn... oni na to ale nemaji cas a takhle to dopada. Jejich ostuda.
Uznavam, ze je to sproste. Na druhou stranu:
1) Prumerna absolventska prace vypada tak, ze se vezme nekolik textu na dane tema a vytvori se kompilat. Je to vic prace nez ctrl+c, ctrl+v, ale svet to take nijak neobohacuje.
2) Zijeme v CR a rekneme si po pravde, ze skutecny vyzkum se dela jinde. Setkal jsem se i s pripady, kdy lidi velmi renomovani a s radou titulu prakticky pouze prezvykavali prace sepsane v anglictine. Takze se nedostali prilis za bod 1.
Standardni postup jak napsat zaverecnou praci na fakultach podobneho razeni. Nedelam si iluze, ze to na jinych fakultach neni, ale prece mi prijde, ze treba na fakulte strojni je co vymyslet, tedy lze prinest vlastni myslenku. Zaverecna prace na FF se sklada z toho, ze vezmete 5 knih z nichz vyberete patricne odstavce ktere opisete a dodate zaver. NAsledne mate more "pouzite literatury" a to se ceni. My, kteri sme neco psali i ze sve hlavy mem naopak s pouzitou literaturou problem a mame ji malo a to se neceni :-). V Bc. praci sem s tim bojoval fest a v mgr praci mi taky radeji vedouci tak 3 az 4 dalsi zdroje "dohodil", aby to vypadalo lepsi ;-)
Kazdopadne na MU po nepravostech v diplomovyvh pracich docela jdou, maji i system na odhalovani duplicit, takze bych ze srandy zkusil na MU polozit dotaz, jak mohla takova prace dostat takove hodnoceni a jak vubec mohlo neco takoveho projit. Docela by me zajimalo, co odpovi. Jako autor 60% te prace mate myslim na odpoved narok :-)
[40] Neco podobneho se stalo i mne. Pred obhajobou diplomek se do te me podivali dva doktorandi a jeden rikal druhymu neco v tomhle smyslu: "proc ten pitomec si neco nenechal na dizertacku" :)
Kazdopadne Svatasi, napsal bych email vedeni fakulty, do cc bych pridal oponenta, vedouciho, "autorku" a zadal bych vysvetleni...
haha nj, co bys cekal :)) Ale je to fakt sranda nekdy ten svet kolem.. Neska chcou byt vsichni manager a HR assistent a takove podobne #$%@#$, ktere maji jenom za cil co nejvic toho namlit (pantem) a tak...... Mno fakt dobra bakalarka, autorka je moudra, bude urcite brat velky $ove, hlavne zadny skrabani brambor.. jak ostudne delat rukami oo
41. to jsem teda nevedel, ze by ceska veda byla nejak spatna :) Na ct1 bezel v 2005-2007 serial Ceske hlavy (Viz http://tinyurl.com/r2efvn) a i tak obecne jsou cesi spise vyjimecny narod imho, vsak porad maji nejake vynalezy a tak
Slečnu prostě tlačil termín... :-) Tak to riskla a prošlo to. Taky si pamatuju, že jsem si drze došel pro zápočet za seminárku, co jsem neodevzdal... barvitě ji popsal a docent si vzpomněl, že byla moc dobrá... :-) Všichni jsme přece stejní.... všichni jsme byli studenti... a pivo nás bavilo víc, než psaní diplomky. Jen Internet to občas může malinko pokazit
Boze, co to tu resite? Slecna to vysvetlila, prace ma citace, tak o co jde? Ze je nekde zapomnela? Ze jich je tolik? Takova jsou pravidla a tak to je. A ze bakalarka je to hlavni za obdrzeny titul? Neblbnete, 1-3 rocnik je buzerace od kantoru, psani nesmyslnych seminarek, atp. Bakalarka je po tomto vsem lala prace.
Nejlepsi na to vsem je, ze ti co tu nejvic krici a ohani se moralkou, opisuji take ;)
Na UK by něco takového neprošlo, na ČVUT doufám také ne... U ostatních škol je to horší.
Pravidla neporušila, citace uvedla, a to že oponent tu práci shledal kvalitní a přínosnou je chyba oponenta a přeneseně školy, ne autorky. Možná je to chyba samotného systému, který se snaží zvyšovat počet vysokoškoláků bez ohledu na to, že počet inteligentních lidí zůstává stejný.
[53] [56] - no pokud je ZAVER obslehlej, tak je mi lito. Nemazlit se s ní! Taky bych nesvaloval vse na oponenta, vedouci prace je ten kdo ma vest a rict, zda je dostatecne co vytvorila. Problem byva, ze lidi nechodej na konzultace a na vse proste kaslou...
[52] - "gratuluju", ze ti ten podvod vysel, ale studijum na VS neni o tom ze milujes vic pivo nez uceni :-/ Ale o tom vzdelat, coz jak slecne nejak uniklo.
tak, zdá se mi že to trošku přeháníte. Kdyby to opravdu opsala a neuvedla nikde zdroj, tak budiž, můžete pranýřovat, ale když se tam přizná, odkud cituje (jo, ten závěr je trošku horší, ale přesto), tak je plánování inkvizice trochu moc... Rovnou odebírat titul? A nemyslíte, že ten se získává i dalšíma zásluhama než jen odevzdáním diplomky?
A další zásadní věc: Nevím jak teď, ale za nás, v době, kdy se "povinné" bakalářské studium zavádělo, to snad všichni brali jako nutné zlo, který musí člověk přežít, aby mohl pokračovat dál. A podle toho samozřejmě vypadal výběr témat (prostě aby něco bylo) a taky realizace. A vemte si, že musíte sepsat něco, co už stejně někdo předtím řešil, co vám zrovna nebaví a co je ve výsledku stejně zbytečné. Budete znovu vymýšlet vymyšlené a extra se snažit? Přiznám se, že v té době jsem to taky řešil cestou nejmenšího odporu, tj. kompilát různě posbíraných informací. Však většina z nás brala titul Bc = blbec a jen jako vloženou překážku v pokračování na magistra. A celé bakalářské státnice byly jenom jako demo na ty finální za dva roky. Tam už je to pak o něčem jiném, jak nároky na diplomku (tady už by vlastní tvorba opravdu být měla) tak i na zkoušky. Ale nějakou trapnou diplomku, po které po uložení do archivu ani Bobík neštěkne, bych vážně neřešíl. Nakonec, pokud jejím výsledkem jsou zmíněné stránky na podporu uživatelů, tak je to jen plus...
[31] Deniso, stalo se. Jak jste dělala bakalářskou práci, co je jejím výstupem a jak se na vás budou koukat vaši kolegové a profesoři na dalším studiu, to si musíte srovnat sama a fakt vám to nezávidím.
Hlavně to ukazuje na to, jak funguje MU - minimálně její Pedagogická fakulta. Nemyslím si totiž, že to je vaše chyba - byla to vaše první "akademická" práce, spíš vidím problém na straně vašeho vedoucího, který vás měl vést - očividně se nestalo a pak oponenta, který prostě neudělal svoji práci. Také nevím, jestli je na PaedF MU pro bakaláře povinný předmět "Akademické psaní" - pokud ne, je problém na PaedF MU pravděpodobně hlubší, než se dá z tohoto jednoho případu soudit.
Chci vás ale upozornit, že tento styl práce je na prestižních univerzitách zcela nemožný i u pouhých semestrálních úkolů a znamená bezpodmínečné vyloučení z kursu (s automatickým ohodnocením "neprospěl/a") a automatický návrh na vyloučení studenta z univerzity. Ohánět se v takovém případě "citací" ústí v obvykle jednomyslné přijetí návrhu na vyloučení. I když je zde "propíraný" dokument pouze podpůrný, není možné, aby měl takovou formu.
Pokud je to tak, jak popisujete v [31], tak by každá kapitola má v ÚVODU uvedeného svého autora. Práce každého autora je použita pochopitelně jen s jeho souhlasem. Ano, existují i takové publikace - příkladem budiž "Nohria, N., Eccles, R.G. (Eds), Networks and Organizations, Harvard Business School Press, 1992". Jsou ceněné, protože poskládat z různých textů ucelené dílo je docela kumšt.
A když k tomuto případu přidám zkušenosti "předdiskutujících" spolu se "slavnou diplomkou jednoho bývalého českého premiéra, tak je myslím jasné, že pouhým nasypáním peněz do VŠ se na jejich kvalitě nijak neprojeví.
[10] Fakt?! Tenhle peďák vám to oplatí na dětech ;-(
[44] Prosím, podívejte se radši do příslušného ustanovení autorského zákona, než budete příště plácat naprosté nesmysly.
[58] Nejde o to, že přizná citaci, ale o poměr textu vloženého do práce pomocí copy´n´paste.
[58] Deniso, vraťte titul!
Je mi líto, ale musím napsat, že autor znovuobjevil Ameriku. To co popisuje, je naprosto běžným jevem a to nejen u studentů, ale i u pedagogů, kteří si další písmenka před a za jméno přidávají úplně stejným způsobem.
Cílem je mít co nejvíce lidí s vysokou školou, co nejvíce učitelů s co největší kvalifikací. Přitom ale na kvalitě vzdělání a kvalifikace vůbec nezáleží. Důležitá jsou čísla v tabulkách, papíry.
Mám zkušenosti s ekonomickými obory a informatikou a myslím si, že vysokoškolský diplom není pro zaměstnavatele zárukou absolutně ničeho.
Hehe :)), bezna praxe :))). Zalezi hodne na tom, jestl diplomant pracuje na necem "skutecnem", nebo na tematu s donuceni pridelenem. Tady je to evidentne ten druhy pripad.
Pro autory dipl. prace (ted mam na mysli skutecne autory, nikoli "autorku" Denisu Bartosovou): Uz jste na Mas. universite pozadali o titul Bc. za dipl. praci Redakční systém Joomla! ??? Myslim, ze byste meli :))).
[63]: Mám to chápat jako informatiku na ekonomce? To ale k*vadrát není žádná informatika, jak by si ekonomáci zbožně přáli. Jeden semestr na magistrovi na pravých informatikách (a informačních technologiích) je jako celé bakalářské studium na jakékoliv ekonomce.
Bohužel dneska dostane na obor "informatika" akreditaci každý bordel. Ale jestli máte zkušenosti opravdu jen z ekonomky, tak raději hned neházejte všechny do jednoho pytle.
Taky váš názor ukazuje, že jste asi nebyl na škole, kde se dělá opravdový výzkum. Zajděte si do některé z knihoven na fakultách, kde mají informatiku i v názvu fakulty a porozhlédněte se po vytištěných dizertačních, resp. habilitačních pracích. IMHO jsou tyto tituly zasloužené.
Např. v Brně se dělá ve světě ceněný a uznávaný výzkum rozpoznávání řeči, informatické VŠ u nás jsou zapojeny do různých projektů (např. Liberouter), atd. Také se u nás dost fušuje do robotiky.
Je to velmi smutné...
A je i smutné to, za jak jednoduché práce jsou někdy udělovány základní akademické tituly. Když si vzpomenu, že já se stal před 20 lety "inžinýrem" až na základě diplomky, kde jsem musel navrhnout, postavit(včetně návrhu PCB)a oživit řídící počítač, pro který jsem pak musel sám udělat v assembleru veškerý software... a pak ještě dodělat další software pro stolní počítač, který s tím komunikoval....Pak to ještě obhájit před komisí, složenou z lidí, kteří věci opravdu rozuměli...
Ale co, mě to bavilo...Ale někdy mě opravdu štve jak málo dnes stačí k tomu, aby se někdo stal úředně posvěceným vysokoškolákem...
Chudacku ubohy, aby si se nepos.al z toho, ze si nekdo dovolil citovat tve spatne preklady pripadne chorobne vyplody tveho mozku bez tveho vedomi. No to je ale drzost! A navic, urcite ta slecna dostane titul prave za tuto Bakalarku - vsechny ostatni zapocty jsou proti teto praci nic!
Ubozaku!
Pár pozmámek a perliček:
*) na konci práce je první citace zdvojená
*) Na odkazovaných stránkách http://joomlanavod.ic.cz čtu "AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com". Co to je ten mamboportal? Jak souvisí s Joomla?
*) Jak souvisí výtvarná výchova se softwarem? Neměli by tohle dělat učitelé informatiky (existují-li vůbec)?
Rozhodně bych to dal vědět děkanátu, ať si to pořeší. Případně Vám dají titul Bc. (mít takové Bc. Ing. může být sranda při diktování titulů do formuláře někde na úřadě).
Vážení relativisté, co se snažíte chlácholit, že všechno je vlastně ok. Nejsem právník, abych prezentoval fundovaný názor, přesto se v akademickém prostředí (v zahraničí, ne v českém rybníce) často setkávám s problémy týkajícími se autorství, copyrightu, patentů a všelijakých tajemství. A z toho, co vím, bych se domníval, že dokonce práce (tak, jak ji prezentoval Svaťas) může mít problémy s autorským zákonem. Tím mám na mysli, že autorka formálně odbývá kritiku konstatováním, že cituje a zdroj je uveden, ale podstata tkví v tom, že pokud je citace delší než polovina vlastního textu, nejedná se o autorské dílo, ale o dílo přejaté a jako takové musí mít souhlas původního autora. Poznámka na okraj: na UK v Praze mi stačí, aby student jednu z deseti prací během kurzu ČÁSTEČNĚ opsal a může si kurz zapsat celý znovu.
Mimochodem zkuste si někdo jen tak cvičně zvalidovat ty stránky, které měly být skutečným výsledkem bakalářské práce... :-)
Jinak naprosto nesouhlasím, že není v silách vedoucích a oponentů najít skutečné zdroje práce. Od toho jsou tak trochu placení (sice mizerně, ale placení...).
Nelze nez souhlasit s [35].
Pripustime-li, ze existuji narocnejsi a mene narocne skoly a obory, vyjde nam, ze se nutne musi lisit i kvalita zaverecnych praci. Podle me neni kvalitativni rozdil v tom, zda slecna primo citovala nebo radsi pro jistotu prepsala dane informace svymi slovy.
K cemu je dobra BC a diplomova prace? Bud je to skutecny vyzkum, a pak by se mela publikovat v nejakem serioznim zurnalu, nebo neni, a pak je to jedno, protoze je to stos papiru, ktery se nekde zalozi do knihovny a nikdo ji vicekrat neotevre. Nedivim se lidem, kteri to pak chapou jako formalni proceduru, jako buzeraci, a snazi se to nejak osulit. Podle me je problem ve VS zakone, ktery vyzaduje stejnou formu od diametralne ruznych skol.
Pokud jde o to neustale stkani "...za mych mladych let tituly jeste neco znamenaly...": je to dost snobske. Kdo chtel po nasich politicich pristupovat k Bolonske deklaraci? Nebyli to nahodou rodice (volici), kteri pro sve deti chteli misto na VS? A nestezuji si ted ti sami lide na kvalitu vzdelavani? Ted to maji.
Obecne vzato si myslim, ze nas system je take spatny napriklad v tom, ze pripousti existenci pedagogickych fakult a jim podobnych. Budouci ucitele by meli studovat co nejdele spolecne s budoucimi odborniky, pod vedenim co nejkvalitnejsich ucitelu, a ne na pajdaku, kde nemaji ani kvalitni studenty, ani kvalitni ucitele. Celkovy prinos by pak byl vyssi.
predpokladam, ze na pedagogickej fakulte maju asi ine metriky na hodnotenie bakalarskej prace z oblasti informatiky, ako ked niekto pise dizertacku na nejakej technickej skole.
to ze titul sa dava za bakalarku/ diplomovku je pre mna novinka, keby som to vedel skor, urcite by som stravil na skole o par rokov menej.
inkvizicia by mohla zacat prechadzat vsetky bakalarky zaradom, a poukazovat na kazdu zle zapisanu citaciu, myslim, ze kazdy odobrany titul je aspon na flasu sampanskeho.
tiez som zastancom toho, ze na skolach by sa malo pritvrdit, ale v tomto pripade ( uvedene citacie ) to uz pomaly vyzera, ze ked si clenom davu, lahsie sa udrie.
co sa tyka [76] a citaciach cez polovicu textu, tak to je konecne nieco na podporu upalenia, co stoji za povsimnutie.
Před rokem jsem pracoval na FSV UK pro digitalizaci diplomových prací za účelem systému anti-plagiátorství. Podal bych stížnost na univerzitu, která tímto podporuje plagiátorství.
http://leblog.cz/?q=node/272 - "Podle současných zákonů (prý) nelze odebrat akademický titul, i když se později zjistí, že jej absolvent získal podvodem."
http://www.google.cz/search?hl=cs&q=plagi%C3%A1torstv%C3%AD+bakal%C3%A1%C5%99ek&btnG=Vyhledat+Googlem&lr=&aq=0&oq= - google - plagiátorství bakalářek
rad bych vyslovil jednu polemiku a to, ze autor se kolikrat bije za opensource a joomla obzvlast a sam jakmile dojde na pouziti neceho, co je udajne plagiatorstvi vuci nemu, uz se mu to nelibi. Myslim, ze vysledek byl primo ukazkovym pouzitim filosofie opensource a to, ze s pouzitim nekoho jineho vzniklo neco dalsiho. nemuzu rict, jestli kvalitnejsiho, ale autor si taky na web pouzil joomla od nekoho jineho.
To mi pripomina tenhle klasicky komix: http://www.student.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2005040501 :-)
Telefonat v jedenact vecer:
- Prosim Te, delam upravy diplomovky, a vsechny odstavce jsou od na konci az ke konci radku, v patek to musim odevzdat, je to pruser.
-+- Jak to myslis?
(nasleduje diskuse, kde mi dojde, ze na koncich odstavce neni ENTER)
-+- A jak se ti to podarilo napsat?
- Ja nevim? To Word nejak udelal.
(dalsi diskuse, kdy z ni dostanu, ze to zkopirovala z nejakeho PDF)
-+- Je to kvuli tomu, ze jsi to kopirovala. Musis jit na konec kazdeho odstavce a rucne tam klepnout na Enter.
- A nejak jednoduse by to neslo? Prosim, prosim ...
Tot jeden zazitek ze zivota ;-)
[all] to je ale krásná diskuze
IMHO: Balakářská práce není obecně o nějakém bádání. To je text, který přinese něco nového, třebas i v převážné formě kompilace. Diplomka by měla již obsahovat vlastní přínos a Doktorská práce by měla být podstatným vlastním přínosem v dané věci. Udivuje mě že někteří říkají že to měla madam udělat tak, že by změnila slova. No nevím, mě to připadá dost nulitní práce, změnit každé 5-10 slovo a občas prohodit věty nebo slovosled a pak to vydávat za vlastní práci. To už raději ať zkompiluje dobré texty. Kolikrát jen najít mezi tím smetím na inetu, text, který je pravdivý a relevantní není zanedbatelná práce. Jinak kvalita jakékoliv práce je dána jejím vedoucím. Když vedoucí má malé nároky, tak pak práce stojí za houbelec. Při obhajobě to těžko někdo zařízne, přece nebude dělat kolegovi těžkosti a pak se bát odplaty při obhajobě svých bakalářů, diplomantů a doktorantů.
No, nic moc - totiž, je to selhání vedoucího, protože práce by měla především jasně říct, co bylo podkladem (zde splněno), a co je vlastním dílem autora (zřejmě nějaký web, ale když to kritik nepochopil, asi to z té práce není patrné).
Jinak jako bakalářka by to asi stačilo. Ale za tohle už jste slečně udělal ostudy dost. Navíc, jestli jste už o tom nějak komunikovali a ona se omlouvala, je celý článek zbytečně útočný.
Uvědomte si, k čemu je celý slavný Bc. titul:
1) má umožnit v půlce studia přejít na jinou školu, to celkem splňuje
2) když někdo nemůže VŠ dodělat, může skončit po 3 letech aspoň s nějakým papírem na hlavu - to celkem taky splňuje, přece jen je to něco víc, než maturita.
[54][84] Pokud vypracováváte příspěvek na téma vlastnosti nového materiálu, nikdo nepředpokládá že jste Shakespeare. Pokud použijete stejnou metodu měření jako miliony lidí před vámi pak asi není moc co řešit, s největší pravděpodobností bude teoretická část +- stejná s tím co napsalo x lidí před vámi ať už ji opíšete, zkompilujete nebo sepíšete vlastními slovy s tím, že pokud to opíšete nebo zkompilujete, s největší pravděpodobností bude váš vedoucí vědět odkud. Ono na tom defakto nezáleží, Ohmův zákon je prostě Ohmův zákon, co na tom chcete řešit. Podstatná část díla jsou výsledky měření, úvahy a závěr.
Vyrobit kompilát několika prací na získání titulu je trochu někde jinde. Dotyčná by se měla stydět, na druhou stranu tak jako tak by bylo užitečnější zpracovat práci na téma "jak po 3 měsících učení puberťáků nezešílet". Ta by byla originální a jistojistě užitečnější než rozbor Joomly.
To: analfabet [79]
Jestli je zděšení z úpadku kvality vzdělávání snobárna, dobře, pak jsem snob a ještě jsem na to hrdý. Opravdu jsem nebyl mezi těmi, kteří chtěli mít "školy" pro své děti za každou cenu. Pokud by na to neměly, šly by prostě makat rukama - já si více vážím třeba šikovného zedníka, instalatéra či dejme tomu mechanika než rychlokvašeného "vysokoškoláka", který zvládne leda tak žvanit.
Měli bychom si dnes sakra vážit všech těch, kteří i přesto co je kolem touží po opravdovém vzdělání a snaží se k němu dobrat či jej předávat dál. Naštěstí ještě existuji. Ale někdy mívám pesimistickou náladu a stav v budoucnu vidím dost černě :-(. Kéž bych se mýlil a oněch pověstných ostrůvků pozitivní deviace začalo přibývat.
[83] To rozhodne NE!
Pokud, jako jeden z dilcich vysledku disertacni prace vytvorim software pro vypocet proudeni a uvolnim ho jako opensource a nejaky diplomant bakalar pak opise teorii i zdrojaky a "skompiluje" bakalarskou praci jako vyvoj software pro vypocet proudeni, tak to je normalni kradez a s opensource to nema nic spolecnyho (i kdyby v seznamu pouzite literatury uvedl zdroj). Kdyz opise teorii a pouzije zdrojaky, jako nastroj na reseni nejakeho konkretniho problemu proudeni a tematem prace je prave ten konkretni priklad proudeni a ne vyvoj software, pak je to OK (uvede-li od kud cerpal).
Prece nemuzu jako tema prace zvolit napr. tvorbu manualu k bashi, pak vzit neci opensource manual k bashi, pridat obsah a cestne prohlaseni a mit hotovo a navic tvrdit, ze toto je princip opensource.
Na zacatel nerikam ze obhajuji danou slecnu, ale zamyslel se nekdo z Vas nad tim jak je docela obtizne vubec sepsat bakalarskou praci. Kdyz jste pro sveho skolitele jen prace navic na kterou nema cas a potrebuje si jen odfajfknout kolonku, ze letosni limit splnil. Pak se nemuzete divit, ze je uroven bakalarskych praci takova jaka je. Nerikam ze vedouci muze za vse ale myslim si ze za 75% urovne prace rozhodne muze. Protoze je to vedouci od slova vest a to se v 90% procentech nevede coz vede k tomu ze prace maji uroven takovou jako maji.
fakt sranda. Obslehnout temer cely text, pak napsat nejakou trapnou stranku http://joomlanavod.ic.cz/ a hned mam titul.. fakt vysmech. Vysokoskolacci at jdou do plynu
Myslim, ze je to ta dnesni doba.. vsichni chteji vsechno. Lidi chteji to, na co nemaji, proto se porad zadluzuji. A tady vidime priklad nejake holcicky, ktera chtela byt nekdo, ale bohuzel ji nebylo prano a dano (logicke mysleni atp.), a tak se snazi a snazi, sice vysledek stoji za ***, ale treba se ji splni ten jeji zvraceny sen, ktery nema s realitou nic spolecneho.
fakt/realita prani vysledek
Lidi jsou hloupi -> chteji byt chytri -> titul jako tahle slecna
Lidi jsou chudi -> chteji mit velke auta, baraky -> zadluzuji se
Mjr. pod bodem 94 změní názor v momentě, kdy jej rozbolí zub ... ke kováři s tím určitě nepůjde :-D IMHO je potřeba si vážit všech lidí, kteří něco umějí a tvrdě pracují, i negramotného Šerpy v Himálaji.
Citace vs. plagiát ...
Řekl bych, že někteří diskutující si pletou citace starších prací a plagiarizaci. Samozřejmě neexistuje "matematicky přesná" definice plagiátu, stejně jako neexistuje "matematicky přesná" definice, dejme tomu, pornografie; ale od jisté meze to plagiát zjevně je...
V MFF kruzích se říkalo, že rozumná míra citací u základních prací typu bakalářka je cca 25%. Případ textu, o kterém se bavíme, je zjevně daleko přes.
Upřímně, nezávidím paní bakalářce tento thread. Vzhledem k povaze Internetu je možné, že její budoucí studenti jej budou schopni najít i v roce 2050. Dneska už má učitel i tak málo autority - ze zákona skoro žádnou, tak zbývá jen ta osobní. A tu dokáží podobné události docela poškodit.
S plagiatorstvim jsem se setkal na VS asi dvakrat. Poprve v prvaku, kdyz jsem jako semestralku napsal program pro zobrazovani rotujiho (ve trech osach) drateneho 3D modelu nacteneho ze souboru a dva kolegove nekde sebrali neco lepsiho: jeden mel dost rozsahly a napohled hezky frontend k databazi, ale jak funguji objekty netusil a bez backendu to samozrejme nejelo. Druhy nekde sebral kymacejici se kostku potazenou texturou, samotnou grafiku obstaravala rutina asembleru, jejiz funkci dotycny neznal. Hodnoceni asi dopadlo jak?
Podruhe nekdy ve tretaku, kdyz me jedna cvicici obvinila, ze jsem program v asembleru kodujici a dekodujici huffmana nekde ukradl. Drel jsem na tom asi pet dni pres Vanoce. Po tomto incidentu mi bylo definitivne jasne, ze na CVUT uz studovat nechci. (Uz predtim jsem dost pochyboval, treba kdyz docent zkousejici z materialu nevedel prakticky nic o podstate supervodivosti, a u zkousky jsme si tak nemeli o cem povidat.)
[101] tak konečně aspoň někdo pochopil o čem to je. myslím, že autora asi
1.) málo zaměstnává manželka (i když vpravo nahoře se dozvíte, že je to jinak) 2.) píše články o kterých si ani zdaleka neuvědomuje, co tím může způsobit - nebo to dělá cíleně protože mu co?, protože mu něco chybí!
V jisté míře lze souhlasit s tím, že to není "správná" věc co autorka udělala. Ale pokud jste ji chtěl uškodit (což jste udělal), tak se Vám to na 100% povedlo. Doufám, že o Vás nikdo v roce 2050 na internetu nenajde ani zmínku. Doufám, že Google jednou bude tak inteligentní a tento článek ani nezaindexuje. Doufám, že začnete více přemýšlet, než něco "vypustíte na internet".
[102] Tasku? Nene.. nebudeme to zas tak prehanet. Dlouho jsem premyslel, co budes delat a snad jsem na to dosel. Budes sbirat nedopalky od cigaret. Pro bezpecnost do toho zatim nebudeme tahat zadne nastroje. Jako bonus dostanes po 60 hodinach praxe hned tituly dva, vajgl a penis. To protoze ti to tak pali.. :)
(105) To je vůbec zajímavá otázka, co udělá Internet s takovými různými "vyplaveninami".
Spousta lidí kolem dvacítky dělá blbosti, fotí se nahatí (někdy ani není na co koukat), nebo jak objímají mísu, publikují různé veselé radikální komentáře, nechávají se chytit ožralí za volantem a ještě se pochlubí, a ono to zhusta skončí někde v indexovací mašině.
Předešlá generace to samozřejmě dělala taky, ale dotyčné archivy upadly v zapomnění.
Za dalších 15-20 let bude nejspíš politika i business plný lidí, kteří mají zcela zjevné, snadno dohledatelné ostudy z mládí. Společnost si na to časem zvykne, ale ten přechodný stav bude dost "veselý".
[105] and [all]:
Co takhle dodat ke svemu komentari, na jake fakulte/univerzite jste vystudoval a mate titul? Protoze mi prijde, ze jedini, kdo se zde bouri (a naprosto po pravu) jsou lide z technickych fakult. Naopak lide z pajd, ekonomek, filosofii atd. rikaji, at ji nechame bejt ... to si jenom a pouze studenti technickych oboru na technickych fakultach (MFF, FAV, CVUT - to neni jenom fakulta, ale snad opustite:) a MUNI FI) uvedomuji, ze my se musime drit, patlat se s kazdou semestralkou (a pote se divat jak vetsina z nich skonci v /dev/null) a pride nam neuveritelne jak za to co slecna Denisa predvedla, muze dostat titul? A nam pak rikaji, co delame spatne popr. jaci by sme meli byt? Jsem vazne jediny, komu to prijde "donebevolajici"?
[103] To je ovsem smutne. Pak se ti opravdu slusni studenti (neni jich zase tak malo) dostavaji do hloupe situace, kde ve skupinovych projektech musi resit rozdeleni bodu i mezi kolegy, co udelali minimum a mezi lidi, kteri vysokoskolsky titul z IT oboru stejne povazuji automaticky za vysledek podvodu a opisovani.
Nastesti jsou DP i BP volne k nahlednuti v knihovnach a obcas i dostupne elektronicky a kazdy si muze udelat presnejsi nazor. Jen bych prosil, aby nikdo nehazel vsechny IT obory to jednoho pytle.
To studium neni zase tak snadne, jak by si nepoznamenani mohli myslet a i samotni studenti jsou v prvaku vetsinou prekvapeni obsahem (aneb.. udelat si hru a postavit robota tam patrit muze, ale IT je mnohem sirsi nez si vetsina lidi predstavuje).
[111] Řekl bych, že jeden z účelů skupinových projektů je připravit zodpovědnější jedince na to, že v realitě je tak každý čtvrtý člověk "černý pasažér", co se rád vozí na dřině jiných. Plus si mohou ozkoušet, jakými prostředky se proti tomu dá bojovat, aniž by ještě byli svázání zákoníkem práce či reálnými poměry nějaké firmy.
Ano, DP i BP jsou teoreticky volně k nahlédnutí v knihovnách. Až na DP bývalého premiéra Grosse, která se ztratila tak záhadně, že ji ani investigativci nevypátrali :-D
No nic, to bylo offtopic.
[109] Vystudoval jsem Technickou Univerzitu v Liberci obor Řízení technologických procesů. Rozhodně slečnu na 100% nebráním (tedy neobhajuji to, že to někde okopírovala). Obhajuji pouze to, že tento článek je pro ní až "příliž" velkým trestem. Nebo Vám se to zdá přiměřené?
Pokud si chce Sváťa někde ventilovat svoje názory, ať příště rovnou zajde na Novu ("Občanské Judo"), nebo třeba na ČT (do "Černých ovcí"). Podle mě pouze někoho očividně likviduje. Nic víc nic míň. A to podle mě není správné. To si nezaslouží nikdo.
[113] Me osobne toto prijde primerene. Pokud by citace tvorila 25 - 33.3per % obsahu BP a vse bylo radne uvedeno jako citace, nikdo ani nepovzdechne nad tim, ze je neco spatne. Ale vice nez 50% textu prace vytvari citaty jednoho autora, dalsich asi 12% citaty jinych autoru, zbytek je okopirovana dokumentace. Cili tohle je spatne.
Mozna by to chtelo Svatovo prohlaseni, co nakonec udelal :)
"Ale bohužel jsem nikde nenašla ucelený český návod Joomly!, který by mi moje začátky zjednodušil a urychlil a z tohoto důvodu jsem se rozhodla napsat tuto bakalářskou práci, která by budoucím uživatelům měla pomoci s jeho začátky a vyjasnit problémy s ním související. "
ROFL, to je opravdu profesionalita, ona ani neumi anglicky, boze
Rozdil totiž je 'Citace', 'odkazované citace' a plagiát.
Citace je, kdyz napíšu, že pe25tr 15.5.2009 řekl: ''Kdyz vidim, ze nekdo krade, mam mlcet, kdyz vidim, ze hori, mam mlcet? ''. Nic jineho citace neni. Odkazovaná citace je ono klasické pe25tr [2009] popř. [18], přičemž na konci práce musí být jednoznačně nadepsaný seznam literatury a jednoznačně dohledatelné dílo.
Neboli:
*kdyz cituji, tak pisu citovany text slovo od slova přesně tak, jak jej autor napsal. Cely citovany text musi byt v uvozovkach a musi to u něj byt napsano (autorka bakalarky by proto mela mit 66 % prace v uvozovkach).
*Odkazované citace, ci jen Odkazy se používají tehdy, když nějaké tvrzení řeknu svými slovy, ale odkáži se na dalsi literaturu, kde je mozne najit totez, jen napsane jinak.
*Plagiát je tehdy, když cituji bez uvedení zdroje a bez uvozovek.
Na MU je system k odhalovani plagiatu, bohuzel v tuhle chvili porovnava pouze systemu zname prace. Je tedy jasne, ze porovnava v prvni rade ostatni Bc/Mgr/jine prace a pak dokumenty ulozene primo v nem: http://is.muni.cz/clanky/2008_plagiatorstvi.pl
Afera se nejspise donesla jeste vyš než na Pajdak. Dneska přišel všem vyučujícím na MU mail, že odevzdané práce je nutné prohnat mnou zminovaným systémem. Bohužel, tento system neni s to podchytit tistene knihy. Na druhou stranu snad odhali opisovani mezi pracemi navzajem...
Take se mi pristup slecny nelibi. No jestli bude chtit ucit pracovat takovymto zpusobem nase deti, tak potes koste... Ale na druhou stranu, uz za casu mych studii se rikalo neco v tom smyslu, ze vykrast/opsat jednu ci dve prace je plagiatorstvi, ale vykrast jich hodne je z toho vedecka prace ;-)
Dobry Den,
beru, ze musite byt poradne nastvany. Na druhou stranu, asi ten Vas text neni zly, kdyz ho nekdo cituje. A dale...co maji ti studenti psat do Bakalarek a Diplomovek? Jsou to stranky plne hovinek, jen aby se neco napsalo. Vetsinu z nich nikdo necte. Obcas oponent a obcas vedouci. Radej ji pochvalte, kocka pise o joomla. Kdo to nezna, pritom muze myslet na sex :)
[117] to, ze to zatim nezvlada tistene knihy asi ani nevadi - dneska jsou stutenti tak lini, ze jednotlive odstavce primo kopiruji z toho, co jim google najde, prece se s tim nebudou OPISOVAT rucne :-( Asi uz patrim do jine generace, ale tato pohodlnost studentu (na VS technickeho smeru) je uz dost hruzostrasna, ale za neco si muzou i sami ucitele a vedeni fakult - nabereme 3x tolik lidi, shrabneme prachy, ale diplomky se jen tak odflaknout, zkousky jen pisemne, radeji pouze testy A/B/C (to zvladne vyhodnotit skener + software) a jede se.
Vážení, co se zde oháníte citacemi - podívejte se, jak má taková citace vypadat, kdy a jak se smí použít a hlavně, jak smí být dlouhá. Práce, o které se zde bavíme, tyto podmínky nesplňuje ani náznakem. Těch (zde několikrát uvedených) 25 % prostě nesmí být jednolitý text z jednoho zdroje, ale z vícero zdrojů.
Ale hlavně - není to primárně její chyba, to měl ohlídat vedoucí práce.
Nechci autorku nijak hájit, udělala blbost, že bakalářskou práci poskládala tímto způsobem a že nedodržela citační pravidla, holt měla smůlu, že autor na to přišel a ještě větší, že to bez diskuse s ní prostě zveřejnil.
Na stranu druhou, musím v jádru souhlasit s některými názory (např. [113]), které tu zaznívají, a sice, že medializace a toto "lynčování" je možná až přílišným trestem. Ano, kdyby vzala váš text, vytvořila takto na jeho základě knihu, vydala ji a vydělávala na ní, to by bylo něco zcela odlišného. Stejně tak by to bylo o něčem jiném, kdyby vás ve zdrojích neuvedla. Ale tohle zase až taková katastrofa, že by se to muselo propírat na veřejnosti se všemi důsledky, které z toho vyplývají, to podle mne není.
Tak či onak, myslím, že tímto blogpostem jste autorce ublížil neporovnatelně více, než ona ublížila vám. Ať už jste to tak chtěl či nikoliv.
No a vy ostatní - kolik z vás má opravdu čisté svědomí a kolik z vás může říci, že žádnou pitomost podobného rozměru (nikoliv nezbytně podobného charakteru) nikdy neudělali, a nemají tedy ve své minulosti nic, u čeho by jim veřejné propírání vadilo? Já klidě otevřeně prohlásím, že já žádný [Ss]vaťas nejsem.
Tahle „bakalářka“ je příkladem práce, která se dá napsat za víkend, smutné. Že se najde student, který to tahle zkusí, není nic zvláštního – spíš mě ale zaráží přístup vyučujících, že to neodhalili. Např. u nás na škole (VŠE) se hodně dbá na originalitu (nejen) kvalifikačních prací. Je tedy pravda, že někdy se až moc bazíruje na detailech a trestají se i malé prohřešky, ale i tak je to lepší než tolerovat takovéto plagiároství.
Dělat s tím nic moc nemůžeš, pokud už má titul, tak jí ho nevezmou, ale měl bys ji „nahlásit“ – pokud studuje na navazujícím stupni, ať si na ni dávají větší pozor a obecně upozornit tu školu, ať více prověřuje práce svých studentů.
[127] „Tak či onak, myslím, že tímto blogpostem jste autorce ublížil neporovnatelně více, než ona ublížila vám. Ať už jste to tak chtěl či nikoliv.“
Nevím, jak to vidí Svaťas, ale mne by jako autora neštvalo, že někdo použil moje dílo*, ale mnohem víc to, že na nějaké české VŠ takhle nepůvodní práce projde – takže bych ji „udal“ ne kvůli sobě, ale kvůli tomu, aby stoupla úroveň našeho školství :-) Ale jestli to takhle medializovat, je otázka…
*) pokud by se nejednalo o komerci (a navíc by mě citoval)
[129]: Já bych neudělal ani jedno (medializaci, "udání"). "Exemplární případ" bych dělal z někoho, kdo si to skutečně zaslouží (opsal, zdroj neuvedl). Ale to je čistě hypotetická diskuse, na mně to nezávisí a v Googlu je tenhle blogpost už mezi prvními výsledky při zadání jména autorky...
Výborně, Sváťo, konečně někdo, kdo se nebojí ukázat na problém. Řeknu vám jeden kratší příběh. Byl jeden týpek, který se učil céčko (fuj tajbl, ale je super pro systémový programátory, já radši zůstanu u bezvadnýho Pythonu) a neměl o něm ani páru. Celý semestr chodil na přednášky a cvika, na kterých si osvojoval znalosti. No, někteří si osvojovali hraní her a čtením stránek. Zajímavá strategie. Možná přemýšleli, jak ta hra či web stránky fungují. Týpek se ovšem neučil a spoléhal jen na to, že programuje už v jiném jazyce, a ač je docela lamka, tak něco už dokázal stvořit. Ke konci semestru ještě s kolegou dostal zadání projektu. Pomalu se na něj začal připravovat, ale kvůli jiným povinnostem a starostem na přípravu na nadcházející test moc nedbal. A pak přišel den D, zápočtová písemka. A jéjej, nedal to o jeden bod. Inu, pomyslel si, jsem blb, a měl jsem se na to alespoň trochu více podívat. No jo, jenže pak tu byl jeho kolega, který sice ani neví, co je to programování, ale s přehledem test napsal. No, dobře, tak měl štěstí, řekl si týpek. Jenže ne, kolega to prostě obšvihnul od kolemsedících. Ten týpek mezitím však pracoval na projektu a leccos se tím naučil, kdyby to tak udělal před testem... Ovšem jeho kolega, který písemku zvládl, mu prakticky nepomohl a nenapsal ani řádku kódu. Týpek díky tomu strávil vzhůru desítky hodin, někdy až do kuropění. Kolega byl na srazu, kdesi. Nu což, člověk se taky musí zabavit... Ale když na dveře klepe semestrálka? Hm. A výsledek? Kolega má vesele zápočet a jelikož je druhák, nemusí ani na zkoušku. Týpek, který je z prváku, jelikož zápočet o bod neudělal, musí na opravný zápočet a jako bonus na zkoušku. Mohl se učit na jiné předměty, které ho pálí. Co si o něm myslíte? Měl to na kolegu "bonznout"? Bylo by to fér, páč vše dostal defakto zadarmo... Ale mohl mu to ten týpek udělat, když ho osobně zná? No dobře, tak hádejte, kdo ten týpek je... No ano, já. Je to trapný, ale tato zkušenost mě vyléčila ze studia, raději podnikat, než proplouvat mezi podvodníky na Zemědělce (ČZU v Praze). Jedním studentem mi dokonce bylo řečeno, že je to tam běžná praktika a opisuje se ve velkém. Inu, člověk se nesmí divit, když je tam takový nepoměr mezi studenty a vyučujícími, kteří mohou být kvalitní, ale vše nedokáží uhlídat. Moc mě to mrzí, ale titulu z takové školy si nikdy nebudu moci vážit. Dost uvažuju, jestli tam nadále setrvat. Ale jak jsem psal, jsou tam i dobří kantoři, takže si to rozmyslím...
Trest nebo spise "Svatasova mala pomsta" mi prijde naprosto primerena. Holka opraskla text, dostane za to titul. Svatas o tom napise na blogu. A co se stane? Nic. Vedouci bakalarky mozna nedostane tech pet stovek premie za vedeni bakalarky, pokud vubec nejake takove penize dostal. Holka titul dostane, navic to je stejne jenom Bc. Mozna oba budou pokarani, ale to je tak vse a na to se neumira. Takze kdyz uz nic jineho, tak aspon diky tomuhle clanku zustane na internetu stopa, z ta holka je tak blba, ze ani nedokaze poradne obslehnout bakalarku.
[133]: Objevuje se to to v diskusi mnohokrát, a já skutečně nechápu, kde se to bere. Titul člověk nedostane za BP, ale za splnění _všech_ studijních povinností. A to jsou zápočty a zkoušky z mnoha předmětů, plus státní závěrečná zkouška, ke které se přidává BP a její obhajoba. Kdyby to skutečně fungovalo tak, že student napíše BP a za to dostane titul, vysokoškolské (bakalářské) studium by netrvalo 3-5 let, ale tak 3-6 měsíců a bylo místo prezenčního plně dálkové.
No, docela zajímavý spot. Nechci soudit ani míru provinění slečny, ani míru rozhořčení Svaťase a následné dehonestace Denisy. Bohužel, pokud na Internetu si prohlédnete dostupné semestrálky a podobné práce, zdá se mi, že výše popsaný přístup ke školním zadáním se v současném "instantním" světě stává spíše standardem. A navíc mám pocit, že jsou studenti k tomu někdy dokonce vedeni i pedagogy. Můj synovec (cca pátá nebo šestá třída) vypracoval nějaký referát tak, že si sehnal literaturu, prostudoval (papírové) encyklopedie, pak něco vyjádřil vlastními slovy a napsal a nakreslil vlastní rukou na cca 1 stránku A4. Samozřejmě, že byl hodnocen dost špatně, protože třem až pětistránkovým hezky formátovaným a vytištěným referátům vytvořeným copy&paste z Wikipedie a podobných zdrojů nemohl konkurovat a panu učiteli se to zdálo "krátké".
Na druhé straně, když si vzpomenu na svou diplomku (a na diplomky a semestrálky, které jsem později vedl nebo hodnotil), tak tam také byly části nazvané "Úvod do teorie", "Přehled metod" apod., kde byly prostě jen přeformulované poznatky z jiných publikací. Pravda, v době, kdy jsem ji psal, měly sálové počítače 64 KiB operační paměti, krmily se děrnými štítky a žádné copy&paste neexistovalo, takže k použití této funkce mne nic nesvádělo :-).
Byl jste uveden ve zdrojích? Pokud ano, tak je snad problém oponenta, aby se ujistil, do jaké míry jste přebrán a do jaké ne. Třeba se i podíval a byl s mírou citace spokojen. Plagiát by to IMHO byl, kdybyste ve zdrojích nebyl.
Studuji na BC teprve prvním rokem a už do nás hustí v rámci seminárek, že máme ideálně 50% citovat. Nesnáším to! Raději si přečtu dva tři texty, pochopím to z nich, udělám si vlastní osnovu a podle toho to popíši. Ve SVÉM textu občas použiji zvláště povedený obrat z původních textů. Ty dám do zdrojů a chtěl bych hotovo. Místo toho se uměle teď učím vymýšlet, jak nějak čtivě zakomponovávat citace, aby byl vyučující spokojen.
Na ZČU bv Plzni mají etický kodex, který mimo jiné zakazuje "používat citace cizích děl v nepřiměřeném rozsahu". Přípustné jsou citace za účelem podpoření vlastních myšlenek, upozornění na stěžejní závěry jiného autora (od nichž se pak student musí dále odpíchnout a předvést vlastní myšlení), případně citace za účelem diskuse a polemiky s jiným autorem. Za porušení hrozí klasifikace "Nevyhověl", za závažné porušení (plagiátorství) může dojít i k vyloučení ze studia. Jak je to v Brně nevím, ale myslím si, že Masaryčka má také dost vysoké standardy, jen mí ty "koule" je prosadit.
Náhodou jsem narazil na tento článek a nemohu pochopit, jak může někdo splodit podobný bonzácký hnus. Podobně ubohou morální úroveň mají i některé komentáře "spravedlivě rozhořčených" krvelačných diskutujících.
To je opravdu hrdinství, vytahovat se na studentku !
Největší katastrofa ve vesmíru je prý srážka s blbcem. Je to pravda jen částečně, srážka s ješitným blbcem je ještě daleko horší.
To, jestli bude slečna dobrou učitelkou, ukáže teprve čas. Osobně ji přeji hodně štěstí a doufám, že tuto aférku ve zdraví přežije a že si dá přístě lepší pozor.
Svaťase pak doporučuji nominovat na titul "Udavač roku".
Osobně je mi slečny bakalářky líto v tom, že proti ní byl vůbec tento útok zahájen..sám jsem autorem zveřejněné a studenty jistě užívané prace, ale nikdy by mne při podobném "odhalení" nenapadlo věc takto rozmazávat. Chápu, že člověk je náležitě hrdý na sebou vytvořené dílo, ale právě tento fakt by měl být v oblasti satisfakce pro autora dostačující, i vzhledem k tomu, že mé dílo může být ostatním nápomocno, potažmo prakticky využito. Jak vidno slečna použila x informací vytvořených p.Svaťasem, ovšem nikde ve své práci je neoznačuje jako vlastní tvorbu.
Otázkou zůstává, co Vás p.Svaťas vede k těmto krokům hledání "spravedlnosti"?
Bude se Vám lépe usínat s uvědomím veřejného pranýřování slečny Bartošové? Nehledě na označení jejího počinu jako krádeže...pokud bychom tedy už chtěli být důslední, naplnění této skutečnosti obnáší znaky obsažené v § 247 trestního zákoníku a po letmém pročtení je evidentní, že ničeho takového se slečna nedopustila.
A teď něco pro p.Svaťase: sám v titulku této stránky uvádíte výčet svých schopností a úspěchů, nehledě na výsledky Vašeho spokojeného rodinného života...v tom případě si člověk musí položit jedinou otázku: "V čem tkví důvod Vašeho rozhořčeného boje?" je to touha po spravedlnosti? Ovšem ruku na srdce, té je v dnešní společnosti mnohem více a ve výrazně větším měřítku a myslím, že tímto mravokárným postupem ke studentce, která prostě jen chtěla úspěšně dokončit studium jako start do života, ve kterém se teprve může nějak profilovat a prosazovat jako osobnost, jen ztrácíte čas, či hůř..uměle navyšujete prestiž svého zřejmě narušeného ega.
J.K.
Na práci nevidím nic závadného. Vedoucí práce očividně způsob kopozice teoretické části schválil, takže studentka nic neporušila. Spíš si myslím, že se měl autor tohoto článku nejdříve domluvit se studentkou, bylo by to korektnější a třeba by zjistil, že to je plně v intencích dané fakulty/katedry.
Spousta lidí naráží na kvalitu oné práce a posuzuje jí z optikou fakult zaměřených na ICT. Z mého pohledu použitý zdroj svojí kvalitou dostačuje právě pro práci tvořenou na katedře výtvarné výchovy. Berte v úvahu, kde tato práce vznikla.
A pokud někdo radí bonzovat, tak za dobu co jsem musel povinně odučit, tak jsme s ostatníma doktorandama měli takový bonzáčky moc rádi. Většinou se ukázalo, že kromě ubohého charakteru jsou na tom podobně i s vědomostmi.
Mně ta reakce přišla také poněkud přehnaná. Autor mohl článek pojmout obecněji nebo případně si to vyříkat se studentkou (příp. obojí). Trochu mi přijde, že je tady Denisa vláčena za něco, co se zřejmě na její fakultě normálně dělá. Její bakalářka určitě není žádný zázrak, ale tohle si IMO nezaslouží. Upřímně řečeno, pajdák obecně není líhní vědeckých pracovníků a lumenů, v jejím případě je zpracování bakalářské práce nutné zlo a živě si dokážu představit, jak vypadají jiné práce, které nikdo takhle veřejně nenapadá. Každopádně je to věc vedoucího a oponenta, že takováto práce byla uznána za dostatečnou. Nevím, co by mě přimělo někoho takhle shodit...
komentaru je dost - takeze jen zkracene moji zkusenost. Dlouho jsem se ucil a nejaky cas i ucil.
Predne musite pochopit, ze akademicke pracoviste jsou jakesi "klanove/rodinne firmy" za verejne penize a student je pouze nutnym zlem. Domoci se prav na dekanovi je uplne na nic (podle vetsiny statutu VS ma vyznamna vykonna prava, ale minimum povinnosti) a problem se bude snazit co nejrychleji nekam uklidit. Co vsechno si jsou schopny vymyslet, aby se dostaly do legislativnich mezi a byl problem odstarnen, je az neuveritelne. Rektor by Vam mozna i klidne pomohl, ale statutem a zakonem mu dane moznosti jsou hodne omezene.
Ze studenti se dopousteji podvodu - ale proc by to nedelali, kdyz se je vyucuji negramoti (at mlady nebo naopak prestarly) a kdyz jsou naprosto nechany napospas problemum (hlavne at neotravujou) a kdyz pak vidi jake pseudovedecke prace jsou schopni splodit za verejne penize jejich vyucujici. To je stav zdejsiho VS skolstvi.
[146] Presne, vystizne, jeste bych dodal, co po tech lidech muzeme chtit, kdyz nejsou penize. Jak chcete na te nasi "univerzite" vyprodukovat nejakou vedeckou praci odpovidajici svetovym standardum, kdyz kazda zahranicni univerzita ma 100x obsahlejsi knihovnu, nez vsechny nase VS dohromady...
Nuž, bakalárska práca nemá nejakú veľkú úroveň, ale tie zdrojové texty tiež nie sú takým vedeckým dielom, že by stálo ich skopírovanie vôbec zmieňovať. Formulácie Svatolpluka Víta sú zrejme jeho vlastné, ale väčšinu informácií tiež autor len čerpal a nie celkom dostatočne podložil citáciami. Rozhodne by som o takej prkotine nepísal článok a nerobil študentke problémy. Iné by bolo, keby mu "ukradla" nejaké prevratné idey alebo výsledky výskumu.
myslim, ze se nediskutovala jeste jedna vec, a tou je ta Joomla.
Nechapu, jak nekdo muze pozadovat autorstvi na nejaky text o tomto zoufalem systemu. Kdyz uz si stezovat, tak snad jenom na to, jak to , ze na nejake skole se vubec uznava prace na takove tema, jedno odkud kdo co opise. Ovsem mam ten pocit, ze autor blogpostu povazuje znalosti o Joomla za neco podstatneho. Je li tomu skutecne tak, pak by se mel nechat vysetrit.
Ve vsech pravnich systemech je bezne, ze udajne prestupky a trestne ciny se trestaji soudy tehdy, jestlize je prekrocena jista minimalni mez spolecenske skody. Event. zalobu autora blogpostu vuci soudruzce Bc. by kazdy normalni soud z vyse uvedeneho duvodu nepatrnosti skody zamitl.
[147] ... penize jste nikdy nic nevyresily. [146] ma pravdu v tom, se se na skolach vytvorila jakase slechta, ktera si ty mista predava, jak drive polnosti.
To jak to v IT vypada vidime i zde, v tom blogsystemu, kde musime komentovat prispevky za pomoci odkazu v hranatych zavorkach. To by byla bakalarska prace, tento srot upravit.
Sváťo, rozhodně se na to nevykašli a jdi po tom. Bohužel je to odraz společnosti. Mít to co nejrychleji z krku, za co nejméně úsilí a co možná největší odměnu.
Vždycky jsem u titulu bc. říkal blbec ... bylo to myšleno ze srandy, ale jak to tak vypadá, začíná se to proměňovat v realitu.
Pokud naučíme lidi podvádět na začátku, je velká pravděpodobnost, že budou podvádět celý život ... a je jedno, jestli v práci, nebo partnera atp.
Nestačím žasnout, jak někteří cupují autora blogpostu a zastávají se autorky, jako by se snad vůbec nic nestalo. Bylo by dobré si uvědomit, že v akademickém prostředí by to mělo být povážováno za závažný přečin. Tolerance zde není zrovna moc na místě. Kde jinde by mělo být na autorství dbáno více.
[150] ...a bez nich to nejde
[151] Samozrejme, ze ano. Je nesmysl obvinovat autora zapisku z cehokoliv, takovi lide nejsou sto odlisovat pricinu a nasledek. Mimochodem, nenamahal jsem se zjistit vic, nez precist tenhle zapisek, ale dost me zarazi i to, ze by snad prace zalozena na ve sve podstate popularizacnich clancich mohla nekde stacit na ziskani VS titulu...
Neni to OK, ani kdyby uvedla citaci, porusuje autorsky zakon, konkretne - oddil 3, Bezuplatne zákonne licence, §31 Citace:
Do práva autorského nezasahuje ten, kdo:
a) cituje ve svém díle v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů,
b) zařadí do svého samostatného díla vědeckého, kritického, odborného nebo do díla určeného k vyučovacím účelům, pro objasnění jeho obsahu, drobná celá zveřejněná díla,
c) užije zveřejněné dílo v přednášce výlučně k účelům vědeckým nebo vyučovacím či k jiným vzdělávacím účelům;
vždy je však nutno uvést jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.
Pokud by puvodni autor podal zalobu, vyhral by i kdyby uvedla autora a to diky mire zkopirovani textu (neni to jednoznacne oduvodnena mira, uzus byva tak max 10%). Tady se skutecne jedna o poruseni autorskeho zakona a nechapu jak se tohoto plagiatora nekdo muze zastavat. Ta zenska je bezcharakterni podvodnice, nic jineho, chtela si jen usetrit praci a nevahala proto ukrast praci cizi. Mimochodem, zalobu nemusi podat jen autor, muze to udelat kdokoliv z nas.
Tak jsem hovoril se svym kamaradem pravnikem. Pokud by byla podana zaloba, s nejvetsi pravdepodobnosti by prohrala (90%), musela by platit nahradu v radu maximalne desitek tisic Kc. Byt na miste autorky bakalarky snazil bych se urovant spor s autorem, pripustil plagiatorstvi a nesnazit se to blbe okecat - to je jen dalsi pokracovani v podvodu a cloveka to jen na****.
To ze za to ziskala titul, vydala nepravdiva cestna prohlaseni (cest, pcha, ze?), je jina kapitola.
Vím o případu, který se kdysi stal. Vedoucí diplomové práce ji převzal od jednoho studenta a jinému ji dal přímo k opsání. Byli z různých studijních oborů, takže se to provalilo až dodatečně. Autor dané diplomky se taky rozčiloval a nedivím se, protože to byla velmi pěkná a náročně udělaná diplomka. Nakonec mu pomohlo počítat do sta. Život paní bakalářce ukáže.
Ano, bijte ji, mučte ji a minimálně na pět let do šatlavy s ní! Kdyby aspoň o něco šlo, ale tady řešíte vyloženě blbost a příjde mi, že spusta tady volajících po trestech neví o čem taková bakalářka, navíc na pajdáku (!) vůbec je. A taky je hezký kolik lidí tady je maximálně čestných a nikdy v životě se ani nenechali ničím inspirovat, přitom si člověk kolikrát při pohledu na TV "zprávy" říká jak to jde s tou společností z kopce ;-)
Lidi, k titulu je potřeba i něco víc než odevzdat bakalářku nebo diplomku. Když tu čtu některé reakce, tak si říkam, proč já vůl celých 5 let furt někam chodil, drtil se jak mezek na zkoušky a ležel ve stovkách stran skript před státnicema, když ono stačí sesmolit diplomku a lup, titul mám v ruce...
Už jsem to tady psal, bakalářskýma státnicema jsem prošel a bylo to jak kantorama, tak studentama brané jako nutné zlo, které je potřeba přežít aby mohl člověk dál k tomu pravému konci školy. A podle toho to taky vypadalo, jediný přínos bakalářek byl v tom, že si to člověk vyzkoušel nanečisto, jak budou vypadat státnice za 2 roky, nic víc. Taky si uvědomte, že to co tu řešíme je pajdák, to tam jako vážně čekáte sáhodlouhé odborné statě?
Já jsem si za studií taky párkrát podobně pomohl, ať už textem z netu, nebo třeba přepsáním protokolu od kámoše nebo ze sítě (ó ano, jak opovrženíhodné!). A proč? Protože některé části výuky byly prostě naprosto k ničemu, nezajímavé a nevyužitelné. Tak to člověk prostě odbyl aby měl víc času na něco užitečného. Kolikrát se dělaly protokoly do labin, 20 let beze změny, naprosto nezajímavé a zbytečné, takže když po vás někdo bude chtít vymyslet kolo, tak nad tím budete poctivě týdny sedět anebo se prostě podíváte jak kulatý ho udělalo X lidí před váma a vytvoříte ho podle nich? Nevím, ale první prípad mi příjde jako plýtvání časem a lidských zdrojů...
Takže, pokud dotyčná jen musela takhle na toto téma něco napsat, aby mohla pokračovat dál a použila k tomu označené citace, tak na tom nic špatného nevidím. Navíc to bylo schváleno dvěma pracovníky školy, takže to bude dle tamních regulí v pořádku. A popravdě, co taky chtete světobornýho o Joomle vymýšlet, že. Malá otázka - pokud by slečna onen text přepsala svými slovy, nebo třeba jen změnila slovosled ve větách atd. a neoznačila jako citaci, neb by se už o citaci nejednalo, bylo by to podle vás víc OK?
Nechci tu nějak obhajovat autorku té práce, ale reakce tady mi příjdou kolikrát hodně přehnané. Víte, ono na VŠ už má člověk svůj rozum aby poznal co je k něčemu dobré a měl by to brát vážně, a co je k ničemu jen aby se splnily hodiny a je tak lépe to odfláknout. Potom v reálným životě a v zaměstnání se ukáže, jestli si zvolil správně.
Tohle píšu jako člověk přeživší FEKT VUT v Brně, na diplomku jsem vymýšlel zařízení, které jsem musel navrhnout vč. plošňáku, vyrobit a naprogramovat soft pro AVRko a pro klientské PC. A dělal jsem to protože mě to bavilo a byl jsem happy že jsem něco vytvořil. Rozhodně ne proto, abych tady brečel jak já jsem se s tím nadřel zatím co ten druhý to jen okopíroval a má taky papír. Inu každý má jiné cíle, že.
A na závěr anketní otázka - když jsem na webu uveřejnil na webu veškeré své práce, které jsem ve škole dělal (protokoly, písemky, semestrálky atd.) k naprosto volnému použití, aby kdo chce, si tím mohl ulehčit práci, budu zde některými obviněn např. za napomáhání trestnému činu? A jaký by mi příslušel trest?
Bohužel,
1. titul asi neseberou... na to nejsou nástroje (pokud ten podvod jednou projede, tak už prošel, tituly jako ing a BC. sebrat nejdou ... pokud se mílím, prosím uveďte někdo zákon podle kterého to lze.
2. Citace musí být v textu jednoznačeně rozlišené od textu autora ... je na pováženou jestli vůbec připustit k obhajobě pokud citace rozlišená není (upozorňuji, že na vyhození od obhajoby stačí opravdu neoznačený odstavec, a student bude rád pokud nepůjde před disciplinární komisi (v minulém roce vím že u nás k obhajobě nepřipustili studenta co měl cca 3 odstavce zkopírovaný, neoznačený), navíc ji lze užívat pouze omezeně, prostě pokud je opravdu nutné využít citace tak ano, pokud to může napsat sám tak už je přecitováno :)
3. Délka bakalářky, tak jak ji vidím v pdf a tak jak ji popisujete je opravdu tragická, to snad ani vedoucí nemohl číst... vždyť by po 10 minutách dočel na závěr... to by ho asi napadlo, že je to nějak moc krátký :D. Nevím kolik mají na muni za bakalářku kreditů, ale tohle by napsal člověk za víkend, což obecně bakalářské práci neodpovídá (norma myslím přímo není, ale míň než 150 hodin na bakalářce nemá smysl)
4. Je pravda že se cítím spíš inženýrem, ne magistrem, tak beru závěrečné práce jako technické texty... no ruku na srdce, nazvat v závěrečné práci kapitolu "souboj čtvrtý", nebo v textu práce popisovat jak jednou šla na jahody do lesa a byly opravdu chutné (popis jak se setkala s joomla a jak ji úspěšně někde někomu nainstalovala :( )
Celkově, když to vezmu kolem a kolem... jestli tohle bude učit někoho někde na škole, tak "potěš koště", jenom se rozmnoží počet lidí co bude myslet, že semestrální práce je to že si sedne k internetu a vytiskne první co najde, a ještě tě bude přesvědčovat, že to je normální, že to tak dělali vždycky a všichni :(
[158] Nikdo ji nechce bit ci mucit. Je to o svedomi, je to o moralce, je to o cti. Je to respektu k praci druheho. Kazdy by mel nest nasledky sveho chovani.
Pusobim jiz nejakou dobu v zahranici, a zjistil jsem ze vedle vlastniho titulu take zalezi kde jste ho ziskal. Jsou skoly, kde vam hod daji zadarmo (Mickey Mouse Degree), a jsou university, kde si ho musite odpracovat (treba vetsina Ivy League). Pokud se takove jednani bude tolerovat, poskodi to absolventy, poskodi to universitu a promemni jejich titul v bezcenny papir bez jakekoliv vypovidajici hodnoty. Vazne to vsichni chcete?
Svaťasovi tedy rozhodně není co závidět.
Je dosti pravděpodobné, že si za těch pár dnů jeho výtvor přečetl někdo z jeho podřízených nebo spolupracovníků a teď vědí, že mají mezi sebou namyšleného frustrovaného práskače, před kterým je lépe mít se na pozoru.
Bude asi muset chodit kanálama.
A ještě poněkud upravená závěrečná věta z roztomilé animované pohádky Zdeňka Vinše "Jak dal sedlák študýrovat vola" :
"Vůl ostane volem, i kdyby byl třeba IT manager !"
[147], [150] pravdu mate oba, bez penez to nejde, ale bez vyzadovani odpovednosti za jejich utraceni to vubec nic nevyresi. tak dnes je stav takovy ze ve VS-skolstvi az tak malo penez neni podle mych zkusenosti, ale nejsou tam kde by byly potreba - dusledek nehospodarneho nakladani, spatne efektivity vzdelavani, udrzovani nesmyslnych aktivit (vlastni rekreacni arealy, nesmyslne vedecke aktivity,...) Smutne je, ze strany ministerstva snad ani neni snaha (na rozdil treba od Polska) vynakladani kontrolovat a vynutit si odpovednost. hlavne z jsou vyplnene kolnky v tabulkach.
[162] No to jo, každý by měl nést následky svého chování, stejně tak svědomí a morálka jsou věcí každého z nás. Ale nějak nerozumím spojitosti s tím, že si někdo dovolil ocitovat článek z netu, byť v poněkud větším rozsahu. Znáte vůbec pravidla a požadavky na té škole? Co když se podle nich takhle prostě má dělat bakalářka a dotyčná tak třeba neměla tušení, že se z vašeho pohledu dopouští něčeho nemorálního a trestného. To jsou samozřejmě jenom dohady, jak to bylo opravdu ví ona sama a je to otázka jejího svědomí. A pak by se ukázalo jak s takovým přístupem obstojí v životě.
A jinak si myslím, že člověk by se měl posuzovat primárně podle toho co umí a ne podle toho, co má napsané na papíře. To že si ten titul odpracoval ještě nutně neznamená že něco použitelného opravdu umí. Třeba my jsme měli jako předmět mikroprocesorovou techniku a celý semestr byl o tukání strojového kódu do historických polofunkčních přípravků s 8080kama, učení se intrukcí a vnitřní stavby nazpaměť (do jednotlivých bitů na sběrnicích), připojování neexistujících součástek k tomuto MCU atd. Přednášející třeba tvrdil že tenistova raketa nebo běžcova bota jsou dnes řízeny mikroprocesory a podobně. Zkoušku i ti nejlepší dávali s odřenýma ušima. Takže se dá říct, že to byl opravdu odpracovaný předmět, ale myslíte že z něj je někdo odborník na mikroprocesory? Asi ne... Prostě takhle se to posuzovat nedá.
[164] Tak to je bohužel pravdivý obrázek, sám jsem byl několikrát svědkem vět typu "ještě musíme vymyslet za co utratit peníze z grantů, ať o ně ústav nepříjde". To pak vedlo k tomu, že jsme měli sice super hyper měřák, ale chodilo se na něj dívat do skříňky v kanclu, protože s tím prvak nikdo neuměl, nevěděl jak to využít a dát to do labin studentům na zkoušení se přece nemůže, když to bylo tak drahý... Podobně třeba s výrobní linkou na plošňáky, na tu se taky chodilo jen dívat v rámci exkurzí, v provozu to snad nikdo ještě neviděl. Úžasné využití peněz...
[157] Pokud kradeš auta, existují poškození, jimž ta auta patří. Tady nebyl poškozen naprosto nikdo. Autorka (veřejně dostupné) zdroje uvedla, vedoucí a oponent jí to schválili, takže má podle mě docela oprávněný pocit, že všechno bylo v pořádku. Možná porušila nějaké pravidlo, ale ta závažnost je zhruba taková, jako když přejde prázdnou ulici, když svítí pro chodce červená. A žádat pro takového přestupce exemplární trest mi přijde dost přehnané.
Když jsem studoval já, potil jsem krev a vždycky se snažil všechno pochopit a samostatně zpracovat. Přesto se nijak nepohoršuju nad tím, když někdo ten samý předmět prošel díky podvodu (třeba opsal zdroják v Prologu ze skript, holt neměl být ten samý příklad na písemce). Jsem sice hrdý na to, že se mi podařilo zvládnout inženýrské studium a to za dost drsných osobních okolností, ale já studuju a zvyšuju si kvalifikaci v podstatě pořád a to samostatné studium považuju často za přínosnější věc, než kreslení šroubů a další kraviny, které jsem musel v rámci studia absolvovat. Když k nám do firmy chodili lidi na pracovní pohovory, sice mě zajímalo, jaký mají papír, ale rozhodně to nebylo hlavní kritérium a rozhodně jsem nepátral po tom, jestli daný člověk svoji bakalářku o nesmrtelnosti chrousta psal samostatně, nebo zda z ní 75% textu odněkud opsal.
[167] Tak tak, naprosto souhlasim. Dneska vic nez kdy plati pravidlo "Kdo si nechce hubu spalit, musi mlcet a nebo chvalit" (mam pocit, ze to je text od Kabatu). A bohuzel vetsina lidi chce byt vsude jen zadobre, vsechno musi byt v pohode a kdyz si nekdo dupne, ze tohle jako ne, tak okamzite je oznacen za karieristu, praskace, bonzaka a nafoukance. I kdyz by mel sebevetsi pravdu. Bohuzel ale tihle lide sou pak nejvic slyset ... :(
[158] Ono rict si "vzdyt je to jenom na pajdaku". Uvedomujete si ale, ze presne tohle jsou lide, kteri budou ucit nase deti nejenom kolik je 1 + 1, ale i jak se chovat, jake mit priority a JAK SE CHOVAT. Navic, ucitel by prave mel byt ten, kdo svemu oboru opravdu rozumi, zna souvislosti s jinymi obory a mel by se co nejvice zdrzovat mezi lidmi z akademicke obce. Vemte si, kdyz jste byl vy na prumyslovce/gymplu, kolik lidi z MATFYZu vas ucilo matiku a fyziku. Kolik lidi z filosofickych fakult vas ucilo cestinu a dejepis atd. ... dnes to vsechno uci lide s titulem Mgr., kteri si pak na studentech honi (a hoji) ego a nedejboze, kdyz s nimi chce nekdo mluvit o nejakem problemu nebo jim rict pravdu do oci. Tohle uz je trochu zobecneno, ale podobnym vypracovanim bakalarky to vsechno zacina (lehce nadsazka) ...
Ak si to zhrnieme:
1. najväčšou chybou je, že bakalárska práca typu populárneho článku vôbec vznikla (pod odborným dohľadom!!!) a že bola prijatá.
2. hlavným porušením zásad citovania bol samotný výber článku Svatopluka Víta, ktorý vôbec nie je zdrojom vhodným na citovanie (nemá charakter vedeckého článku, nie je prvotným zdrojom informácií a sám neobsahuje citácie). Za výber literatúry však čiastočne zodpovedá vedúci bakalárskej práce (to dokonca aj u doktorandov).
3. Až v treťom rade sa previnila študentka tým, že nezvládla zásady citovania literatúry (nedostatočné odlíšenie citácií, doslovné preberanie textu), v čom ju však opäť mal vedúci usmerniť.
Preto mi "verejné lynčovanie" pripadá ako príliš veľký trest.
[170] ad1)-3) souhlas, ale co jineho by nekdo mohl delat, kdyz to autorka podepsala (osoba odpovedna za text) a zalovat ji u soudu nechce. takhle to zustane v indexech vyhledavacu a az se bude uchaz o misto v nejaky reklamce nebo PR (prece nepujde ucit), tak si ji muzou proklepnout a zeptat se ji na to
[170,165] Jake nezvladnuti zasady citaci? To je jen jeji hloupa vymluva, jejiz nesmyslnost je okamzite zrejma, pokud si date praci a srovnate originalni text a bakalarku. Chcete mi tvrdit, ze cele prevzate stranky jsou citace?
Jadro pudla je, ze zkopirovala velka kvanta ciziho textu a vydavala(!) je za sve. To je podvod, nic jineho. S citacemi to nema absolutne nic spolecneho. Vedouci prace s tim nic udelat nemuze, mohl ji klidne radit jak chtel, ale pravdepodobne je obeti podvodu stejne jako oponent.
[158,165] Blahopreji vam ke zvladnuti Atmelu AVR a Intel 8080. Ono to tak byva, ze na VS se po studentech obvykle chce nejaka cinnost. Jak to ovsem souvisi s ospravedlnenim podvodneho jednani mi neni jasne.
[168] Citace neuvedla a ani by ji to nepomohlo; neporusila pravidlo, ale autorsky zakon a vyse skody rozhoduje jen vlastni nahrade, nikoliv faktu zda byl zakon porusen ci ne.
Titul z dobrych univerzit je sito, ktery garantuje, ze clovek neni uplny blbec; to je ostatne praxi potvrzeno.
Zamestanec s takovym pristupem muze firmu snadno poskodit. Kratce pred odevzdanim zarizeni (car ECU) jsme byly spolupracujici firmou upozorneni, ze jeden z nasich modulu obsahuje sifrovaci algoritmus jehoz kod je kopie verejne dostupneho GPL kodu. Kolega zkopiroval asi 300 radku a nikomu nic nerekl. Prepsano to bylo za dva dny, ale prusvih byl, ze jednalo o pul roku zmrazene plne testovane moduly jadra systemu. Testy musely byt udelany znovu, vcetne asi padesati hodin road testu u zakaznika. Plno dodadecnych nakladu a stresu, ale dobre, ze to prasklo drive, nez to melo dveste tisic aut v sobe. Nikoho takoveho bych v tymu mit uz nechtel a nikomu bych takove problemy nepral.