Kniha známého autora Joela Spolskyho vypráví o tom, jak mají programátoři vytvářet aplikace tak, aby byly nejen dobře použitelné, ale zároveň aby jejich uživatelé byli šťastnější.
„Použitelnost je v zásadě otázka lidských práv ve světě interakcí mezi počítačem a člověkem. … Když se soustředíte na použitelnost, respektujete tím pocit štěstí u lidí, kteří váš kód budou spouštět.“ Joel Spolsky
Joel Spolsky je ve světě programátorů známou osobností. Nejen svou prací u Microsoftu (byl managerem vývoje Excelu), ale hlavně svými knihami a blogem Joel on Software.
Ve své knize User Interface Design for Programmers (zatím pouze v angličtině, český překlad neexistuje) Joel učí programátory, jak vytvářet použitelné uživatelské rozhraní aplikací. Zejména tedy grafické uživatelské rozhraní, ale v zásadě jakékoliv rozhraní, které může používat člověk.
Jedná se skutečně o knihu pro programátory, nikoliv pro grafiky, designéry, či specializované návrháře uživatelského rozhraní, nýbrž pro programátory, které baví programovat a nikoliv učit se složitá pravidla designu a použitelnosti. Joel nabízí několik pravidel, které programátor může rychle vstřebat a vytvářet použitelnější aplikace, aniž by problematiku dlouze studoval.
Celá kniha je skutečně jen o několika málo pravidlech. Ovšem Joel je vypravěč, a tak nám prostě nepředloží jen stručné desatero pravidel. On je postupně všechny odvypráví. Vrátí se přitom ke svým dřívějším projektům nebo do svého dětství a na historkách reálného (nepočítačového) světa ukazuje základní pravidla použitelnosti, která pak převádí do světa počítačů.
Ale nebojte se, že by vás kniha snad nudila, Joel je dobrý vypravěč, a text knihy je zábavný a rychle ubíhá. Já knihu četl téměř jako beletrii. To je kouzlo dobrého pedagoga: umět zaujmout a jakoby mimochodem i něco naučit. Málokdo má takový dar.
Kniha kupodivu nezačne vysvětlením proč má mít program menu nebo zda mají být tlačítka stínovaná, ale zcela obecným vysvětlením, proč jsou lidé šťastnější, když mají pod kontrolou své okolní prostředí. Že to nesouvisí s aplikacemi? No to byste se divili!
Následují kapitoly o tom, jak se uživatelé při používání počítačů chovají, co od aplikací očekávají, jak docílit toho, aby naši aplikaci dokázali používat správně hned napoprvé, jak použitelnost testovat nebo jak se vyvarovat základních chyb.
Kniha se soustředí hlavně na desktopové aplikace. Ačkoliv zmiňovaná pravidla platí téměř bezezbytku i na webu (web přeci používají úplně stejní uživatelé), tak webu samotnému se kniha příliš nevěnuje. Obsahuje o něm jen jednu kapitolu.
Joel zdůrazňuje důležitost testů použitelnosti i pro programátory samotné. I kdyby se výsledky testu nakonec zahodili, programátoři při sledování testů vykouknou ze své ulity a na okamžik zahlídnou, jak vypadá svět tam venku, tam, kde žijí uživatelé. A to má velký přínost pro ně samotné i pro práci, kterou dělají.
Joel zdůrazňuje, jak takový software může činit lidi opravdu nešťastnými. (Kdo z programátorů by chtěl činit lidi nešťastné?) A krásně dodává, že dobrý program, se kterým lidé denně pracují, jim pomáhá a může je učinit šťastnější. Což by měl být ostatně i cíl každého opravdového programátora.
Tenhle Joelův přístup se mi velmi líbí a skrývá se za ním hodně moudrosti. Nejen moudrosti programátora, ale i obchodníka, který to, co vyrábí, umí prodat v té nejlepší kvalitě.
Kniha má i několik mínusů, byť vzhledem ke kvalitě jejího obsahu ne příliš podstatných.
Tak především je kniha krátká. Ano, je určená pro programátory, kteří nechtějí použitelnost dlouze studovat, a tak je krátká (pro ty je to možná plus). Ovšem ačkoliv mi kniha mnohé dala, rozhodně nemám pocit, že bych teď psal jen samé superpoužitelné aplikace. To ani náhodou! Kniha zvládne člověku dát jen opravdu minimální základ, jen otevřít oči a ukázat správnou cestu. Další kroky už jsou na vás (mezi nimi může být i koupě další literatury doporučené v závěru knihy).
Kniha je navíc relativně stará. Byla napsána již v roce 2000. Tomu odpovídají jak screenshoty, tak některé problémy popisované v knize. Na vykládaná pravidla použitelnosti to nemá vliv, ovšem mladší generace nemusí pochopit některé příklady týkající se např. dnes již historických Widows 98.
Stáří knihy je nejvíc znát v kapitole o webu, kde Joel kritizuje např. problematickou tvorbu rozvíracích menu na webových stránkách, což tenkrát byl skutečně problém palčivý, ovšem dnes je to rutina.
Knih o použitelnosti aplikací tolik není a v češtině bohužel zatím ani jedna. Pokud se o problematiku chcete začít zajímat, Joel je skvělou volbou. Pokud o problematice něco víte a chcete se jí věnovat hlouběji, pak ještě uvažte, zda si nevybrat raději knihu podrobnější. V případě, že vás zajímá čistě použitelnost webových stránek, zapřemýšlejte o nějaké specializované knize, např. Web design – nenuťte uživatele přemýšlet, která vyšla i v češtině.
Mě kniha byla přínosem, obsahuje řadu mouder programátorských i životních a budu se k ní určitě vracet. A krom toho Joel se prostě dobře čte, ať už píše o čemkoliv, což je také důvodem, proč mi na stole leží připravená i jedna z jeho dalších knih.
Autor: Joel Spolsky
Název: User Interface Design for Programmers
Jazyk: angličtina
ISBN: 978–1–893115–94–1
Rozsah: 144 stran
Rok vydání: 2001
Cena: 750,– u Shakes.cz nebo £21.49 + poštovné u Amazonu.
Pokud s koupí knihy váháte nebo vám kniha připadá na svůj rozsah drahá, můžete se začíst do webové podoby knihy. Ač to nebývá zvykem, celá první polovina knihy je dostupná na webu. Začtěte se do ní a posuďte sami, zda se vám kniha vyplatí nebo ne. A můžete začít hned první kapitolou Controlling Your Environment Makes You Happy.
Metodika tvorby testů v knize není. Jsou v ní popsány základní chyby, kterých se tvůrci takových testů dopouští a obecné rady, jak to dělat lépe. Joel k tomu má takový klidný přístup ve smyslu: "na pečlivé uživatelské testy stejně nebude čas, vydání produktu obvykle spěchá, proto je důležité při testech najít a vychytat kritické problémy a v tom pokračovat i po vydání produktu, aby každá další verze byla lepší."
Popírá inženýrské teorie o pečlivém otestování a vydání dokonalého naleštěného produktu, ale na druhou stranu to je hodně muziky za málo peněz a mě se to líbí. Pro takový startup to IMHO postačí, testovací oddělení větší společnosti bude mít už jiné požadavky.
Jak moc lze tuto knihu srovnat se studií, kterou má vypracovanou Apple na svých stránkách?
Knihu jsem sice nečetl, ale mám takový silný dojem, že se bude týkat pouze Windows. Krom toho si myslím, že to v praxi ani nelze - popsat tvorbu GUI pro všechny systémy. Linux se od Windows moc neliší, avšak v případě Macu mohou být změny v GUI někdy i markantní...
Algi: Joelova kniha se nezaměřuje na žádný operační systém. Je celá pojednávaná v abstraktní rovině. (Něco z ní by teoreticky šlo použít dokonce i mimo oblast počítačů.) Screenshoty a debatované ukázky jsou z Macu nebo Windows, ovšem to hlavní, co kniha učí, tím není omezeno.
Tu Apple příručku jsem neznal a co se zběžně dívám, není vůbec špatná, ale je už více konkrétní. Připadá mi, že tou nejlepší cestou je asi napřed přečíst Joela, kde jsou popsány ty obecné základy, a po té nějakou konkrétní příručku, např. tuhle od Applu (nebo obdobnou pro jiný systém). Pokud člověk už má nějaké rozumné znalosti s použitelností, pak může dost dobře rovnou sáhnout po té konkrétní příručce.
No tak vydani bezchybneho produktu nehrozi. A ano vetsinou na to cas neni, proto se casto spoleha na vyvojare, ze uz maji nejakou zkusenost a jsou schopni to navrhnout. Pripadne capnete nejakeho experta, o kterem vite ze tomu rozumi a udelate s nim expertni pruchod. A on vam rekne jo tohle je ptakovina. Bohuzel tahle vec moc nefunguje u noveho rozhrani. Kdy vam rekne, takhle se to nedela. Tam to chce pruzkum bojem :)
> na pečlivé uživatelské testy stejně nebude čas, vydání produktu obvykle spěchá, proto je důležité při testech najít a vychytat kritické problémy a v tom pokračovat i po vydání produktu, aby každá další verze byla lepší
Tak přesně tohle říká i ten Steve Krug, a já ním naprosto souhlasím. Dokonce bych řekl, že v některých firmách je zásadní výhra už to, že se k nějakým uživatelským testům vůbec přistoupí :-)
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 199×
Přečteno 23 676×
Přečteno 20 543×
Přečteno 19 696×
Přečteno 19 643×