Hlavní navigace

Joel Spolsky: User Interface Design for Programmers

20. 6. 2008 20:26 (aktualizováno) | Martin Hassman

Kniha známého autora Joela Spolskyho vypráví o tom, jak mají programátoři vytvářet aplikace tak, aby byly nejen dobře použitelné, ale zároveň aby jejich uživatelé byli šťastnější.

„Použitelnost je v zásadě otázka lidských práv ve světě interakcí mezi počítačem a člověkem. … Když se soustředíte na použitelnost, respektujete tím pocit štěstí u lidí, kteří váš kód budou spouštět.“ Joel Spolsky

Joel Spolsky je ve světě programátorů známou osobností. Nejen svou prací u Microsoftu (byl managerem vývoje Excelu), ale hlavně svými knihami a blogem Joel on Software.

Komu je kniha určena? Programátorům přece

Ve své knize User Interface Design for Programmers (zatím pouze v angličtině, český překlad neexistuje) Joel učí programátory, jak vytvářet použitelné uživatelské rozhraní aplikací. Zejména tedy grafické uživatelské rozhraní, ale v zásadě jakékoliv rozhraní, které může používat člověk.

Jedná se skutečně o knihu pro programátory, nikoliv pro grafiky, designéry, či specializované návrháře uživatelského rozhraní, nýbrž pro programátory, které baví programovat a nikoliv učit se složitá pravidla designu a použitelnosti. Joel nabízí několik pravidel, které programátor může rychle vstřebat a vytvářet použitelnější aplikace, aniž by problematiku dlouze studoval.

Pravidly se řiď a použitelnější budeš

Celá kniha je skutečně jen o několika málo pravidlech.  Ovšem Joel je vypravěč, a tak nám prostě nepředloží jen stručné desatero pravidel. On je postupně všechny odvypráví. Vrátí se přitom ke svým dřívějším projektům nebo do svého dětství a na historkách reálného (nepočítačového) světa ukazuje základní pravidla použitelnosti, která pak převádí do světa počítačů.

Ale nebojte se, že by vás kniha snad nudila, Joel je dobrý vypravěč, a text knihy je zábavný a rychle ubíhá. Já knihu četl téměř jako beletrii. To je kouzlo dobrého pedagoga: umět zaujmout a jakoby mimochodem i něco naučit. Málokdo má takový dar.

Obsah knihy

Kniha kupodivu nezačne vysvětlením proč má mít program menu nebo zda mají být tlačítka stínovaná, ale zcela obecným vysvětlením, proč jsou lidé šťastnější, když mají pod kontrolou své okolní prostředí. Že to nesouvisí s aplikacemi? No to byste se divili!

Následují kapitoly o tom, jak se uživatelé při používání počítačů chovají, co od aplikací očekávají, jak docílit toho, aby naši aplikaci dokázali používat správně hned napoprvé, jak použitelnost testovat nebo jak se vyvarovat základních chyb.

Kniha se soustředí hlavně na desktopové aplikace. Ačkoliv zmiňovaná pravidla platí téměř bezezbytku i na webu (web přeci používají úplně stejní uživatelé), tak webu samotnému se kniha příliš nevěnuje. Obsahuje o něm jen jednu kapitolu.

Přínos pro programátory, uživatele i pro firmu

Joel zdůrazňuje důležitost testů použitelnosti i pro programátory samotné. I kdyby se výsledky testu nakonec zahodili, programátoři při sledování testů vykouknou ze své ulity a na okamžik zahlídnou, jak vypadá svět tam venku, tam, kde žijí uživatelé. A to má velký přínost pro ně samotné i pro práci, kterou dělají.

Joel zdůrazňuje, jak takový software může činit lidi opravdu nešťastnými. (Kdo z programátorů by chtěl činit lidi nešťastné?) A krásně dodává, že dobrý program, se kterým lidé denně pracují, jim pomáhá a může je učinit šťastnější. Což by měl být ostatně i cíl každého opravdového programátora.

Tenhle Joelův přístup se mi velmi líbí a skrývá se za ním hodně moudrosti. Nejen moudrosti programátora, ale i obchodníka, který to, co vyrábí, umí prodat v té nejlepší kvalitě.

Vytýkáme, kritizujeme, haníme

Kniha má i několik mínusů, byť vzhledem ke kvalitě jejího obsahu ne příliš podstatných.

Tak především je kniha krátká.  Ano, je určená pro programátory, kteří nechtějí použitelnost dlouze studovat, a tak je krátká (pro ty je to možná plus). Ovšem ačkoliv mi kniha mnohé dala, rozhodně nemám pocit, že bych teď psal jen samé superpoužitelné aplikace. To ani náhodou! Kniha zvládne člověku dát jen opravdu minimální základ, jen otevřít oči a ukázat správnou cestu. Další kroky už jsou na vás (mezi nimi může být i koupě další literatury doporučené v závěru knihy).

Kniha je navíc relativně stará. Byla napsána již v roce 2000. Tomu odpovídají jak screenshoty, tak některé problémy popisované v knize. Na vykládaná pravidla použitelnosti to nemá vliv, ovšem mladší generace nemusí pochopit některé příklady týkající se např. dnes již historických Widows 98.

Stáří knihy je nejvíc znát v kapitole o webu, kde Joel kritizuje např. problematickou tvorbu rozvíracích menu na webových stránkách, což tenkrát byl skutečně problém palčivý, ovšem dnes je to rutina.

Závěr

Knih o použitelnosti aplikací tolik není a v češtině bohužel zatím ani jedna. Pokud se o problematiku chcete začít zajímat, Joel je skvělou volbou. Pokud o problematice něco víte a chcete se jí věnovat hlouběji, pak ještě uvažte, zda si nevybrat raději knihu podrobnější. V případě, že vás zajímá čistě použitelnost webových stránek, zapřemýšlejte o nějaké specializované knize, např. Web design – nenuťte uživatele přemýšlet, která vyšla i v češtině.

Mě kniha byla přínosem, obsahuje řadu mouder programátorských i životních a budu se k ní určitě vracet. A krom toho Joel se prostě dobře čte, ať už píše o čemkoliv, což je také důvodem, proč mi na stole leží připravená i jedna z jeho dalších knih.

Údaje o knize

Autor: Joel Spolsky
Název: User Interface Design for Programmers
Jazyk: angličtina
ISBN: 978–1–893115–94–1
Rozsah: 144 stran
Rok vydání: 2001
Cena:  750,– u Shakes.cz nebo £21.49 + poštovné u Amazonu.

Kniha online

Pokud s koupí knihy váháte nebo vám kniha připadá na svůj rozsah drahá, můžete se začíst do webové podoby knihy. Ač to nebývá zvykem, celá první polovina knihy je dostupná na webu. Začtěte se do ní a posuďte sami, zda se vám kniha vyplatí nebo ne. A můžete začít hned první kapitolou Controlling Your Environment Makes You Happy.

Související

Přidávat nové názory je zakázáno.