Kampaň za blokování Firefoxu

24. 4. 2008 15:26 (aktualizováno) Martin Hassman

Čas od času se objeví názory, že uživatelé, kteří si blokují zobrazování reklamy na webu (podle někoho neplatiči nebo dokonce zloději), by neměli mít na daný webový server přístup.

Nedávno jsem narazil na kampaň Why Firefox is Blocked, která v tomto duchu blokuje uživatele Firefoxu. Weby, které se do kampaně zapojí, místo zobrazení obsahu přesměrují uživatele Firefoxu na stránku kampaně.

Zajímavé je vysvětlení důvodů celé kampaně:

The Mozilla Foundation and its Commercial arm, the Mozilla Corporation, has allowed and endorsed Ad Block Plus, a plug-in that blocks advertisement on web sites and also prevents site owners from blocking people using it. Software that blocks all advertisement is an infringement of the rights of web site owners and developers…

If you are offended by the Mozilla Corporation's endorsement of dishonesty please contact the Mozilla Foundation and ask them to stop empowering internet theft.

Ačkoliv sama myšlenka bránit se proti neplatičům není zcela nesmyslná (byť je těžko realizovatelná), nevěřím, že se v této podobě prosadí, protože místo toho, aby postihovala skutečné neplatiče, zaměřuje se na všechny uživatele Firefoxu.

Předpokládám, že jen menší část z nich si reklamy skutečně blokuje (čísla k tomu nemám a zjevně je nemají ani organizátoři této kampaně), a tak ve výsledku kampaň spíše naštve řadu neprávem postižených uživatelů Firefoxu, než aby postihla tu správnou cílovku.

Bude kampaň masivní?

Tenhle problém si pravděpodobně řada provozovatelů uvědomí a ke kampani, která by je spíše poškodila, než něčemu pomohla, se nepřidá.

Každopádně kampaň by mohla rozšířit pověst Firefoxu, co by „zlého prohlížeče, který napomáhá krádežím“. Díky Adwords a dalším jednoduchým systémům dnes na internetu inzeruje kdekdo a věřím, že nemálo z inzerentů o možnosti blokovat reklamy vůbec neví.

Jaké pak může být jejich zděšení, když si přečtou, že ten „zlý prohlížeč“ je vlastně okrádá. Načež, když by si problému všimli novnáři. Dovedete si představit ty titulky? (Například takový Odborník z Wallstreetu odhaduje, že za poslední rok Firefox poškodil inzerenty nejméně o čtvrt miliónu dolarů)

Kdo za tím stojí?

O kampani se pomalu začíná všude psát. Podle všeho za ní stojí jistý Danny Carlton, který se nějaký čas obranou proti blokování reklamy zabývá.

Nabízí se i možnost, že za kampaní stojí někdo úplně jiný a jejím hlavním cílem je poškodit jméno Firefoxu (to, že se s tím sveze i osvěta boje proti blokování reklamy, je jen vedlejší produkt). Ale to je pouze spekulace.

Nepodařilo se mi najít kdy skutečně došlo ke spuštění kampaně. Na jejím webu žádné datum není a články, které odkazuje jsou relativně staré. Každopádně o kampani se začalo hovořit teprve před několika málo dny.

A co vy? Narazil jste již někdo na web zapojený do kampaně? Já zatím jen na jeden – JackLewis.net.

Blokujete reklamy?

Sdílet