Jak už nejspíš víte z Mozilla.cz nebo Twitteru, o víkendu jsme měli v Praze návštěvu. Proběhly dvě podobné akce: Prague DevDay 2009 a EU MozCamp 2009. První byla určena hlavně pro místní veřejnost (přišla řada lidí, potkal jsem např. zástupce Red Hatu, Českého rozhlasu a dokonce i českého Microsoftu), druhá byla hlavně pro zahraniční hosty. O průběhu akce se dočtete na odkazech výše, sem už jen přikládám pár fotografií.
Pro mě to bylo první osobní setkání s lidmi, kteří za Firefoxem stojí. Zejména mě potěšily hned tři věci:
Jak moc jim záleží na otevřeném webu. A hlavně, že se (na rozdíl od řady dalších) o něj zajímají nejen ze stránky technologické, ale i o to, aby se opravdu ujal. Přemýšlí, jak jej prosadit a vysvětlit jeho výhody široké veřejnosti. Něco takového je opravdu moc potřeba!
Jak dobře umí zacházet s komunitami. Tady by se mohli učit nejen další výrobci prohlížečů, ale i další softwarové firmy a ostatně celý průmysl, nejen ten softwarový. Firefox v tomhle dosáhl mistrovství, jaké se zatím nikomu jinému nepovedlo. Vlastně mě překvapilo, že si řada českých marketingových agentur nechala utéct příležitost se „špiónsky“ na konferenci vetřít a něco odkoukat (Microsoft je chytrý, ten se zašel aspoň na skok podívat). Pokud jste nebyli, vaše chyba! Pomocí přístupu používaném lidmi okolo Firefoxu se totiž dají šetřit milióny.
Jaký mají postoj k marketingu. To souvisí s tím, co jsem řekl výše. Zástupci Mozilly na konferenci prohlásili, že tradiční metody marketingu nikdy dělat nebudou. Mají své vlastní metody. Jaké, to vám neřeknu – měli jste si to know-how zajít poslechnout sami 8-)
Z informací, které jsem se na konferenci dozvěděl, mě zaujal fakt, že Firefox je přeložen do více jazyků než Harry Potter (čísla můžete vidět na vyfoceném slidu výše), ovšem již tam nevidíte další slide, který psal o tom, že se ze 100% jedná o práci dobrovolníků (čili zadarmo).
Potěšilo mě, že počet uživatelů Firefoxu v ČR stále roste (to jsem věděl), co jsem ale nevěděl, že Firefox si denně pustí před jeden milión Čechů – viz vyfocený slide výše (Mozilla k tomu používá své vlastní statistiky – pravděpodobně z dotazování Firefoxu na aktualizace).
Překvapilo mě, že Mozilla nepovažuje Google Chrome za konkurenci, které by se měla bát (důvodem jsou finanční vazby mezi nimi a Google), ale takový Google Gears již částečně ano (málo zřejmé, ovšem logické a velmi prozíravé).
Pobavilo mě srovnání s předchozí konferencí ve Španělsku, které bylo provedené pomocí stručného s/beach/beer
A na závěr: Nepochopil jsem proč, když cizincům nabídnete typické české jídlo zvané smažený sýr, nedají si poradit a jedí jej na chlebu. Natož, že Becherovku považují za ochucený petrolej nebo dokonce chemickou zbraň.
To je zatím vše, na viděnou na nějaké další konferenci.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 222×
Přečteno 23 716×
Přečteno 20 565×
Přečteno 19 715×
Přečteno 19 665×