Jak jsem již psal v předchozím článku, naše rodina se rozhodla vyměnit vůz. Po zvážení všech pro a proti a částečně i díky náhodě jsme se shodli na vozu s hybridním pohonem a poměrně bohatou vnitřní výbavou. A právě tato výbava ze mě dělá geeka – takového, který se bude snažit dodané technologie používat a využívat ve svůj prospěch.
Kromě, pro hodně lidí, nezvyklého hybridního pohonu vozidla je navíc ještě obsažena řada „vychytávek“ se kterými jsem se v autě ještě moc nesetkal. Jistě, jsou to věci, které jsou na trhu dostupné již po několik let (převážně v segmentu luxusních aut), ale já mám pocit, že teprve teď se to začalo týkat i mne. A vůbec, vyplatí se do nich investovat? Já otevřeně a na rovinu říkám – pokud bych měl speciálně připlácet za některé věci, asi by mne prodejce nepřesvědčil. Když už v tom autě byly, otestuji je, ale v tuto chvíli jsou to věci, bez kterých dokážu žít a neplatil bych za ně. Navíc ale zjišťuji, že hybridní pohon s lidmi ve svém okolí diskutuji zdaleka nejvíc. Nejčastěji se to projevuje výroky typu „…rád bych se v tom projel a zjistil co a jak…“ nebo „…zajímá mne ta spotřeba…“ a obvykle nenarážím na zapřísáhlé odpůrce.
Abyste si udělali představu – hybridní pohon. Když jsem začínal vybírat auto, hybrid mi vůbec nepřišel na mysl. Je to moc drahé a komplikované asi jako každá nová a neznámá věc. Díky tomu, že se však objevila možnost ho mít za podmínek, které jsem schopen akceptovat, řekl jsem si proč ne (jistě, řádně jsem si to nastudoval). Nejsem odpůrce a věřím tomu, že se to na provozních nákladech musí projevit a navíc je to na trhu už dost dlouho na to, abych to risknul. Mnoho lidí se nechá odradit tím, že musí trochu změnit jízdní styl, respektive si myslí, že se s tímto autem se jezdí trochu jinak, než jsou zvyklí. Mám zpětnou vazbu, která říká, že řízení hybridu se neliší od auta s automatickou převodovkou, protože tou je auto vybaveno. To bude paradoxně asi ta největší změna, která mne čeká, protože s automatem jsem nikdy nejezdil. Jedná se o typ označovaný Toyotou jako e-CVT. Jde o planetovou převodovku, což si lze nejlépe představit jako variátor např. ze skútru.
V autě není klasická řadící páka, jen volič režimů. Oproti tomu, jak si pamatuju automat z jiných aut, jsou některé režimy trochu jiné. Režim D (Drive, česky Dopředu) je pro jízdu vpřed, R (Reverse, česky Zpátečka) pro jízdu vzad a N (Neutral, česky Neutrál, předchozí české překlady berte jako pomůcku na snadnější zapamatování) je pro zastavení vozidla. Na běžných voličích bývá ještě režim P (Parking), který zde ale není a jeho místo zaujímá režim B (Engine braking tedy režim brždění motorem). V jedné recenzi si recenzent z tohoto módu utahoval a říkal, že je to Boost. Jde však o speciální režim, který se doporučuje volit při jízdě z velkého kopce. Má za následek bezpečnější sjezd, protože pokud byste auto z kopce drželi jen na brzdách, rychle se zahřejí a hrozí jejich selhání (viz F1, ale tam nejezdí z kopce, že). V běžném autě zařadíte nižší rychlostní stupeň a brzdíte motorem. U tohoto automatu v hybridu nemáte možnost navolit nižší stupeň (respektive běžný automat v jiném autě má pro tento účel stupně 2 a 1), proto je zde mód B, který simuluje brždění motorem. Často se setkáte s tím, že se uvádí, že zapnutím módu B dochází k ještě většímu ukládání energie do baterií, ale není to úplně pravda, není to hlavní záměr tvůrců. Popis v angličtině najdete zde. Toto je častý mýtus, na který jsem mnohokrát narazil. Ale stačí si nalistovat uživatelskou příručku a tam to je. Už jsem zmínil, že má více než 500 stran? A četli jste vůbec někdy příručku ke svému autu?
Parkovací mód známý z běžných vozů je navolen po stisku tlačítka P hned vedle voliče, neřadí se pákou. Klasické auto s automatickou převodovkou má módy P R N D 2 1, přičemž ty dva poslední módy omezují řazení jednotlivých rychlostních stupňů a používá se na rozjezdy do kopců či z kopců apod. V angličtině si o tom můžete přečíst třeba tady. Popisují tam Prius, ale technologie je stejná i v Aurisu. Navíc se v příručce píše, že je dobré v zimě místo ruční brzdy používat právě polohu P, protože u ní vám nemůže zamrznout vodící lanko brzdy.
Ve výsledku lze říci, že docela dost zlenivíte. Šlapete jen na brzdu nebo na plyn. A taky má auto tempomat, takže pro jízdu na dlouhé trasy si jen nastavíte požadovanou rychlost a ani na ten plyn už šlapat nemusíte. Žádné řazení a levá noha se vám nudí. Když se zapomenete, může to mít fatální následky. V autě totiž jsou jen dva pedály, spojkový chybí. Takže tam máte jen plyn (zcela vpravo) a brzdu (hned vedle něj). Když si ze zvyku šlápnete na spojku druhou nohou, mačkáte vlastně brzdu. A už se lepíte na přední sklo, protože na spojku jdete až k podlaze, protože budete řadit…
A jak se vlastně tento hybrid projeví v kabině auta? Zaprvé je to v panelu před řidičem. Nenajdete zde otáčkoměr, jen velký budík se třemi zónami – Eco, Chg a Power. V zóně Chg (Charging) ukládáte energii do baterií při brždění. Na středovém panelu máte informaci o stavu nabití baterií v procentech a animaci, který motor zrovna funguje. Mód Eco říká, že jedete na elektřinu a mód Power, že využíváte maximální výkon obou motorů. Z dokumentace jsem pochopil, že elektromotor funguje vždy a k němu je připojován nebo odpojován motor benzínový. Tohle funguje často jako moment psychologický, protože se budete snažit jet jen na elektřinu a vlastně šetřit. Navíc jsou k dispozici tři tlačítka (EV – electric vehicle, ECO a PWR), kdy můžete nastavit, jak se auto bude chovat tj. jestli bude fungovat jen na elektřinu a to až do rychlosti 50 km/h, bude lenivé, ale úspornější, nebo živé. Co mne ovšem trochu vadí je to, že ve velké většině recenzí se dozvíte, že auto je lenivé až moc a mód PWR je k ničemu apod. Ostatně to je rysem každé recenze – pokud nemá auto sportovní charakter, je k ničemu. Osobně si myslím, že já jsem cílová skupina, a mně to auto se svými vlastnostmi vyhovuje. Nezávodím, proto jsem si nekupoval rodinný kombík. Na druhou stranu na nějaké únikové manévry má podle mne auto síly dost. Většina automobilových novinářů však jsou pak asi sportovci a proto ty recenze plné „lenivých“ hybridů. Shodli jsme se s více lidmi na jednom zajímavém postřehu – když jedete běžným autem, obvykle vnímáte motor. Pokud se z nějakého důvodu roztočí do vysokých otáček a začne dělat „kravál“, patrně jste špatně zařadili, případně vyřadili a mačkáte plyn. U hybridu je to jinak. O benzínovém motoru prakticky nevíte do chvíle, kdy požadujete výkon tj. sešlápnete prudce plynový pedál. V tu chvíli začne motor vydávat zvuk, který vás v normálním autě vyděsí. Jenže po chvíli zjistíte, že ten zvuk je konstantní a po uvolnění plynového pedálu vymizí. Situaci popíšete tak, že při prudkém rozjezdu (třeba při předjíždění na dálnici) prudce sešlápnete pedál plynu a přidáváte. Zvuk motoru je velmi výrazně slyšet. Chvíli poté, co sundáte nohu z plynu, motor utichne. Všichni to vnímají, ale je to prostě vlastnost. Nicméně přídomek Sports v názvu auta mi taky nepřijde jako úplně smysluplný, protože to není ani vzhled, ani vlastnosti vozu, který by si jej zasloužily.
Největší nebezpečí hrozí také paradoxně chodcům. Auto, když jede v elektrickém režimu, nevydává žádný zvuk. Takže si představte, že stojíte na parkovišti před supermarketem a jste zamyšlení a naráz kolem vás projede auto – bezhlučně. Nemusíte si ho všimnout a snadno se jako chodec zapomenete. V kabině je to vlastně to stejné – slyšíte jen ticho (pokud nemáte puštěné rádio). Pravý geek si užije při couvání. K dispozici je zadní kamera, kdy vidíte za auto. V obraze máte zakresleny i proporce vozidla, takže vidíte, kam se vlezete a kam ne. Navíc je tu i funkce parkovacího asistenta (intelligent parking assisst), kdy vám auto samo zajede do prostoru, který mu označíte (jasně, musí se tam vejít). Auto si samo kroutí volantem, na vás je ovládání plynového pedálu a brzdy. Vypadá to dost zvláštně a určitě musíte mít k technice důvěru…
Auto má také spoustu senzorů, třeba parkovací senzory, dešťový senzor, senzor zapnutých pásů nebo senzor šera. Také senzor pro přepínání dálkových světel a spoustu jiných (asi jako každé jiné auto). A navíc ještě bezklíčový vstup a startování tlačítkem. K tomu malá perlička. Do auta se dostanete tak, že když máte klíče v kapse, stačí se jen přiblížit ke dveřím, vzít za kliku a auto se otevře. Běžná praxe je, že když z auta vylezete, zamknete jej. A pak chytnete za kliku a ověříte, zda se auto zamklo. Jenže si jej znovu otevřete…
Jak jsem již psal, senzory nejsou nic výjimečného. To co je na autě z mého pohledu zajímavější, je jeho softwarová výbava. K dispozici je palubní systém s názvem Toyota Touch. V základní verzi umožňuje připojení MP3 přehrávačů a telefonů skrz BT a nabízí hands-free sadu. Toyota jde dál a přináší více funkcí v dalších verzích. Toyota Touch & Go je verze s vestavěnou navigací (mapy Evropy v ceně). A navíc se objevují ještě překvapivé funkce – on-line vyhledávání v mapách a i přidávání nových aplikací skrz internet (třeba předpověď počasí, ceny PHM apod.). Systém se spojí s vaším mobilním telefonem (předpokládám, že i s tabletem) a využije jeho internetovou konektivitu. Existuje i verze Touch & Go Plus, která má navigaci s 3D objekty ve městech, v ceně několik aktualizací map a možnost hlasového ovládání včetně převodu hlasu na SMS a e-mail. Nejvyšší verze Toyota Touch Pro má 7“ dotykovou obrazovku, body zájmu ve 3D a aktuální stav dopravy v navigaci. Všeobecně je však jednorázová aktualizace map docela drahá, stojí kolem 4 000 Kč. Systém je však uživatelsky upgradovatelný pomocí USB flash disku. Stačí si vytvořit účet na zákaznickém portálu Toyoty, zde zadat VIN vozidla a sériové číslo systému Toyota Touch a už můžete tahat aktualizace. Respektive se k tomu používá speciální aplikace Toyota Touch Toolbox.
Jednou z geekovských aplikací je tzv. Glass of water (pokud si ji chcete vyzkoušet, myslím si, že existuje i pro iOS a tady je o ní něco na YouTube). Aplikace je zaměřena na monitorování vašeho jízdního stylu. Měli byste vždy jet tak, abyste nevylili sklenici vody, kterou vezete – žádné extrémní zrychlování či brždění. Jen ten, kdo nevyleje, jezdí ekologicky…
Navíc se právě v těchto dnech dostává do oběhu verze označená jako Toyota Touch 2, která přidává navíc lokalizaci do mnoha jazyků (včetně češtiny) a některé vychytávky jako je např. screen mirroring (obrazovka vašeho telefonu může být pomocí BT připojení zobrazována přímo na obrazovce v autě) či mapy od Google a online. Jak jsem zjišťoval, upgrade z Touch 1 na Touch 2 asi není možný
Ještě připravím třetí článek, kde popíšu, jak se s autem jezdí.
Obecně proti hybridům nic nemám, ale auto z vychytávkami se mi líbí jen do okamžiku, kdy to auto není moje. Protože jinak jsou to další potenciální kurvítka a ty opravy v této oblasti nejsou nic levného. Člověk si sice může říct, že danou věc nepotřebuje a až přestane fungovat, tak to prostě bude ignorovat. Jenže ony už jsou třeba auta, kterým když přestane fungovat klimatizace, tak začnou topit a nedá se to vypnout, což se v létě opravdu hodí.
Jako původně strojaře mě to souvětí s planetovou převodovkou a variátorem vyděsilo. Klasické automatické převodovky jsou sice opravdu planetové, ale variátor je něco úplně jiného. Podle odkazů mi sice došlo, že máš na mysli konkrétní variantu variátoru používajícího planetové soukolí (Audi třeba používá ve variátoru kovový "řemen"), ale jinak je to prostě blbě. :-)
[2] a [4] Máte oba pravdu. Není to tak a technicky je koncept variátoru a planetové převodovky odlišný. Jenže projevem jsou si velmi blízké - řada lidí, kteří to testovali, to popisují přesně takto tj. není možné rozeznat jednotlivé "stupně"
Na druhou stranu i v definici variátoru na Wikipedii se mluví o planteové převodovce (konkrétně v sekci Variátor s kuželovými satelity), takže zas takový ústřel to není...
Ja to chapu tak, ze eCVT neni variator a ani planetova prevodovka. To auto vice mene vyuziva fosilni palivo - elektricky prenos. Tedy motorem generuje elektrinu, ktera pak toci koly pres elektromotor. Vse je sice v jedne bedne, ale az na jistou situaci nedojde k mechanickemu propojeni motoru a kol. Proto to pripomina jizdu s variatorem, protoze motor si jede svych 2000 rpm jako generator a kola se roztaci elektromotorem do uplne jinych otacek. Jen v momente, kdy otacky motoru lze pripojit primo na kola, tak motor toci primo koly. Zrejme to bude v urcitem rozsahu rychlosti.
Ale mozna se pletu a nejake kvalty v te spajzce jsou udelane pomoci planetovych kol, ale ja je tam nevidim. Kazdopadne variatorovy remen v tom podle vseho taky neni.
On tenhle typ prenosu energie neni nic prevratneho. Lokomotivy to vyuzivaji uz nekolik desitek let.
Kazdopadne mi prijde usmevne, jakou radost z noveho auta mate :-). Dyt je to jen plechova krabice, ktera az na drobnosti, je uz 50 let stejna :-)
[5] U automatické planetové převodovky je pro každý stupeň samostatná sada ozubených kol a řadí se tím, že se u příslušného stupně jen zabrzdí vnější kolo (to s vnitřním ozubením). Jednotlivé stupně jsou proto striktně odděleny. Že to zdánlivě není rozeznatelné je dáno jen dalším "hardwarem" okolo, např. hydrodynamickým měničem místo spojky. Minimálně sluchem je řazení ale poznat podle otáček motoru.
U variátoru může v extrémním případě dojít i k tomu, že motor běží s konstantními otáčkami a přitom se rychlost auta plynule mění.
Variátor může být zkonstruován více způsoby (jak je vidět i na té wikipedii) a jeden z nich využívá i planetový převod. Ten tam ale sám o sobě k žádnému řazení není, jen je prostě výhodné ho v daném řešení využít.
Planetové převodovky obecně se používají na mnoha místech a člověk to ani netuší. Třeba v LEGO Technic motorcích. Nebo jsme měli doma kdysi kolo, které mělo místo přehazovačky třístupňovou planetovou převodovku v zadním náboji.
Ale to jen pro upřesnění, samozřejmě o nic nejde. :-)
[6] Jak jsem pochopil https://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM , tak motor je přes planetové soukolí spojený s koly. Na stejném soukolí je i elektrický motor (MG2), který může ještě přidat další výkon (nebo dát všechen, když motor stojí). Ale normálně se nestává, že by motor vyráběl elektřinu a ta se hned použila na kola (možná při couvání? Tam první Priusy mohly jen na elektřinu a byly s tím problémy třeba v SF s jejich prudkými kopci, nevím jak to je vyřešené dnes.)
[6] Princip eCVT jste takto popsal dokonale. Z mého pohledu má blíže k variátoru než ke klasické převodovce. Navíc je v dokumentaci uvedeno, že elektromotor je s koly propojen pořád, benzín se připojuje a odpojuje dle potřeby. A nemá to ani zpátečku, zpět se jede jen přepólováním elektromotoru a ten se točí naopak :)
V téhle prezentaci jsou názorně popsány různé koncepce hybridních pohonů, přičemž ten poslední jmenovaný je nejblíže podobný eCVT. V prezentaci se používá elektrický dělič výkonu coby sychronní stroj s otočným statorem, v eCVT se používá mechanický dělič výkonu v podobě planetové převodovky. Ta má tři hřídele (centrální kolo, korunové kolo a unašeč planet) a jako obyčejná převodovka by fungovala, kdyby se jedna z hřídelí zabrzdila. U eCVT je jedna hřídel připojena na spalovací motor, druhá na kola, která jsou pevně spojena s jedním elektrickým strojem a třetí je připojena na samostatný elektrický stroj. Abychom byly přesní, tak spojení s koly jde ještě přes druhou planetovou převodovku, ta však má jednu hřídel trvale zabrzděnou a pro další zkoumání je tak nezajímavá.
Auto proto, jak autor správně poznamenal, z principu nedokáže jet jen na spalovací motor, není tam žádná převodovka, co by přizpůsobila otáčky motoru otáčkám kol a i kdyby tyto otáčky byly srovnatelné, musí samostatný elektrický stroj brzdit, aby se planetová převodovka začala chovat jako normální převodovka.
Oba elektrické stroje dokážou pracovat ve všech čtyřech kvadrantech (tedy jako motor i generátor a dopředu i dozadu) a vzájemná kombinace jejich pracovních režimů se volí podle toho, zda auto couvá, rozjíždí se, nebo jede hodně rychle. Dokonce i startování spalovacího motoru probíhá pomocí elektrických strojů − stroj spojený s koly se zabrzdí a samostatný stroj se roztočí, čímž přes planetovou převodovku roztočí ten spalovací.
Některé Lexusy mají dokonce i takové falešné 4×4, kdy mají třetí elektromotor v zadní nápravě, a předozadní přenos je pouze elektrický.
Nasel jsem tenhle obrazek:
http://priuschat.com/threads/toyota-ecvt-vs-ford-hf35-transmission.127864/
Dole je i odkaz na interaktivni simulator te prevodovky.
Odpovida to popisu Ondreje Caletky v [11]. Zajimavy napad.
A co se tyka toho "falesneho 4x4", tak tam ocekavam budoucnost. V kazdem kole jeden elektromotor vcetne brzdeni.
Jeste co se geeka tyka, tak doporucuji sehnat nekde kabel a prislusny SW pro diagnostiku ridicich jednotek vozidla. Zdroj zabavy na spoustu veceru. :)
Já jsem naopak docela odpůrce hybridních pohonů
1) Na dálnici to dost žere
2) Na kluzkém povrchu ABS zabírá o něco později
3) Baterie má omezenou životnost
4) Je to složitý systém, kde je mnohem větší pravděpodobnost poruchy
Podle mně to má smysl pouze pro popojíždění ve městě - např. pro taxikáře. Tady je otázkou pouze životnost baterky..
[15]
1) Co je to moc? Dělá mi to 5,5 - 6 litrů na 100 km při 140 tachometrových což je cca 131 reálných. Mazda 5 žrala 10 litrů.
2) Nemám možnost ověřit. Nějaký zdroj informace? Pokud toto (http://www.pcworld.com/article/188850/article.html) tak to je z roku 2010. Bavíme se o voze z roku 2013...
3) Co to je omezená životnost? Jako u mobilu? Tohle je častý argument proti hybridům. Něco o tom píšou tady - http://www.greencarreports.com/news/1078138_toyota-hybrid-battery-replacement-cost-guide
4) Složitost je relativní. Složitost čeho? Pokud půjdeme po motoru, je uvnitř jednodušší než u běžných aut. Ano je tam jiná a složitější elektronika než u běžných aut. Jinak už tam moc rozdílů není.
[16]
Nechci ti kazit radost. Ale jen takové podotknutí.
Moje Citröen Berlingo z roku 2002 s 2.0HDI diesel motorem má průměrnou spotřebu na 100km cca 6-6.2 l/100km ve městě - velmi krátké trasy - průměrná tachometrová cca 40km/h
a cca 5.2-5.5 l/100km při jízdě na dlouhé trasy dálniční - průměrná tachometrová 130km/h
Kombinovaná spotřeba je při ujetí 900km (tank-tank-plná nádrž) je 5.7 l/100km, kdy 60% je krátké trasy a město, zbytek delší trasy mimo město.
A to tedy ještě nejsem nějaký "ekonomický" řidič, plyn používám na zrychlování, brzdu k brždění. Jediné co se snažím dodržovat = a v tom je ta finta spotřeby = je aby motor se točil co nejdéle na 2000-2100ot/min a to ať jedu kde jedu = město-kopec-nekopec
V podstatě řadím podle otáček, ne podle zvuku.
Hybridy jsou zajímavé alternativy, a zajisté jsou budoucnost automobilismu, avšak, čím elektroničtější auto, tím více kurw.tek, které po uplynutí záruční doby radost z jinak dobrého auta dokáží zkazit.
Zkoušel jsem i automat (řídit) je to super, ale jen po rovné silnici, a jen když jede člověk líně. Dostat se s automatem někam do "časového" pressu, a nebo a třeba polní cestu a je docela vymalováno. Navíc auto s automatem se nesmí táhnout na laně, takže zatím to má více negativ než pozitiv. A taky ten pocit... nic moc.
Jinak samozřejmě autorovi blogu gratuluji k jeho autu, a přeji mu mnoho kilometrů v pohodě ujetých. A ať se ozve, až bude mít na tachometru natočených nějakých 130-200 tisíc km v tomto autě, a zhodnotí jak to bylo super.
O těchto km mluvím záměrně. Moje auta toto mají, a stále jezdí, a zrovna do Berlinga by nikdo tyto km neřekl. Přesto má už poctivých 12 let a 180tis ujetých.
[16] ze stejnou spotrebu jezdim s naftakem ... kterej je asi tak o rad jednodussi na udrzbu
Aku (v aute kazdej) ma zivotnost cca 1000 nabijecich cyklu, to je zhruba pocet kdy jeho kapacita klesne na polovinu. Chovaji se tak vsechny dostupny, samo s ruznejma variacema na tema pametovej efekt .... To ze "baterka" v aute bezne vydrzi 5+ let je dany tim, ze se ve skutecnocti nepouziva temer vubec, krom startu (proto taky u tech aut kde modne motor chcipne na kazdy krizovatce ta baterka chcipne hned po zaruce)
Kdyz si pak predstavim, ze moje "jednoduche" auto ... neumej v autorizovanym servisu opravit ... a ze v autorizaku ti zcela klidne budou tvrdit, ze tvoje auto nema central (dokonce ti to daj i pisemne), pripadne ze vazne nema vzadu topeni ... opravdu chci videt, az se ti neco rozesere na tom hybridu ...
[21] K tomu asi toliko, ze taxi bude mit zcela jinej rezim nez tvoje domaci auto. Taxik nabere zakaznika, odveze ho ... rekneme 30km max ... a vrati se na stafl, kde se pripoji na nabijecku. Takze ho realne nijak zvlast nepali, ze auto ma trebas polovicni dojezd nez s novou baterkou.
Pokud ale ty chces jet rekneme 50km na chalupu, kde neni elektrika, a pak taky zpet ... tak te asi hodne potesi, kdyz po 2 letech zustanes cestou zpatky nekde stat.
No musim rict ze me svatuv blog docela presvedcil a navnadil. A elektrika je super hlavne ve mestech - vzdyt ten smrad se skoro neda dychat. Obvzlaste pokud kolem vas projede nejakej starej diesel ktery kouri jak stara fabrika a sporivy majitel si nechal vymlatit filtr pevnych castic. Majitel sice setri ale vyzerou si to vsichni okolo.
[25] To neni zasadni, zasadni je, ze v tom je baterka, takze v tomhle konkretnim pripade zrejme muzes jezdit i bez ni, ale platit za to budes nalezite priplatky pri kazdym servisu. Ostatne, kolik stoji "standardni" servis a jakej je interval? Za beznej motor se plati neco mezi 5-10k. Pokud maji interval 15k, tak chudak taxikar ... to jezdi do servisu 4-5x rocne. Takze jen pokud se mu nic nepodela, zacaluje minimalne nejakych rekneme 30k rocne za servis. Pokud bude jezdit na naftu, tak ho uz jen tohle bude stat tak pulku.
IMO proste hybrid kombinuje nevyhody obou typu pohonu, je to presne totez, jako v IT hybridni disk - nema to ani vykon SSD ani pomer ceny/kapacity jako HDD.
[26] Standardní servis stojí skoro stejně bez výraznějšího rozdílu mezi typy pohonu. K nahlédnutí na http://www.toyota-louwman.cz/servis-prislusenstvi/servis/cenik-sluzeb-praha a opravdu se plati 5-10k. V odkazech na články se ale píše, že tam úspora na servisu je.
Můj osobní názor na hybrid je, že mezi lidmi je rozšířeno dost mýtů, které neplatí a přesvědčil jsem se o nich. Prostě to není tak špatné a na nic, jak je všeobecně rozšířeno.
je docela úsměvné jak se k Toyota/Lexus hybridům vyjadřují lidé, kteří o tom vědí ..... Jezdím s tím denně nějakých 90km cca 5 let + dlouhé trasy. Baterie je jako nová podle měření vnitřního odporu jednotlivých článků. Jestli si někdo myslí, že 90A při 210V stejnosměrných je nepoužívání baterie, tak potom ho při tom nechám. Servis představuje pouze kontroly a výměny olejů, v 90 svíčky.
při prudkém rozjezdu (třeba při předjíždění na dálnici) prudce sešlápnete pedál plynu a přidáváte..... možná by stačilo se naučit předjíždět, na dálnici nic jako "prudký rozjezd při předjíždění" není potřeba a tedy ani není potřeba "prudce sešlapávat plyn". A to ani v hybridu. Prudké rozjezdy a prudké sešlapávání plynu lze obhájit spíš výjimečně na okreskách, kde to potřebujete "stihnout" dokud je v protisměru volno. Ale na dálnici???? Uvažoval jste někdy o plynulé jízdě? (I při ní se dá předjíždět!)
Nechci autorovi kazit radost, ale po svých zkušenostech bych už tedy auto, plné kurvítek, opravdu nechtěl... To musí být člověk opravdu bohatý. Jo, když ještě funguje garance, je to dobré("jen" to stojí čas). Ale potom....
Mimochodem:
To co se ušetří na palivu jednou spolkne výměna baterie.... Prostě typické "nechci slevu zadarmo."
Samozřejmě z našeho geekovského pohledu je takové auto paráda. Jinak ale pro rodinu se z něj po nějaké době stane ekonomická katastrofa.
Mam neco najezdeno s Priusem druhe generace a musim rict, ze na jezdeni je to opravdu prijemne auto. Presne pro geeka - clovek ma pocit, ze jede na herni konzoli :-) Jinak momentalne resim upgrade stavajiciho vozidla, a Auris Hybrid je v seznamu dost vysoko. Problematicka je zatim akorat cena, ktera je ale u hybridu kompenzovana velmi slusnou zakladni vybavou. Takze nezbyva nez autorovi pogratulovat k vyberu a ja se jdu prehrabovat v parametrech ;-)
[30] Naprosto konkrétní příklad - připojuji se na dálnici z nájezdu a v pravém pruhu jedou za sebou kamiony. Zpomalím a zařadím se za ně do mezery, protože nemůžu do levého (někdo tam jede). Kamiony jedou 100. Levý pruh se na chvíli uvolní a já se chci dostat pryč od těch kamionů. Co udělám? Budu se rozjíždět samozřejmě pozvolna a plynule...
[31] Garance Toyoty na baterii je 10 let, takže i kdybych ty baterie musel ihned poté vyměnit za své, finanční efekt tam bude. A znovu opakuji - procházel jsem fóra a dotazy u nás i ve světě (Polsko, UK, Německo a Austrálie) a narazil jsem na 2 případy, kdy se měnily baterie v záruce. A to je řeč o první a druhé generaci Priuse, teď máme třetí. Hybridní Toyota je tu s námi 17 let!
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 46 527×
Přečteno 41 126×
Přečteno 35 668×
Přečteno 25 845×
Přečteno 25 646×