Hlavní navigace

Názor ke článku Geek s rodinou v zádech – Co je k dispozici geekovi? od Ondřej Caletka - V téhle prezentaci jsou názorně popsány různé koncepce...

  • 20. 6. 2014 11:55

    Ondřej Caletka (neregistrovaný) 2001:718:1:----:----:----:----:----

    V téhle prezentaci jsou názorně popsány různé koncepce hybridních pohonů, přičemž ten poslední jmenovaný je nejblíže podobný eCVT. V prezentaci se používá elektrický dělič výkonu coby sychronní stroj s otočným statorem, v eCVT se používá mechanický dělič výkonu v podobě planetové převodovky. Ta má tři hřídele (centrální kolo, korunové kolo a unašeč planet) a jako obyčejná převodovka by fungovala, kdyby se jedna z hřídelí zabrzdila. U eCVT je jedna hřídel připojena na spalovací motor, druhá na kola, která jsou pevně spojena s jedním elektrickým strojem a třetí je připojena na samostatný elektrický stroj. Abychom byly přesní, tak spojení s koly jde ještě přes druhou planetovou převodovku, ta však má jednu hřídel trvale zabrzděnou a pro další zkoumání je tak nezajímavá.

    Auto proto, jak autor správně poznamenal, z principu nedokáže jet jen na spalovací motor, není tam žádná převodovka, co by přizpůsobila otáčky motoru otáčkám kol a i kdyby tyto otáčky byly srovnatelné, musí samostatný elektrický stroj brzdit, aby se planetová převodovka začala chovat jako normální převodovka.
    Oba elektrické stroje dokážou pracovat ve všech čtyřech kvadrantech (tedy jako motor i generátor a dopředu i dozadu) a vzájemná kombinace jejich pracovních režimů se volí podle toho, zda auto couvá, rozjíždí se, nebo jede hodně rychle. Dokonce i startování spalovacího motoru probíhá pomocí elektrických strojů − stroj spojený s koly se zabrzdí a samostatný stroj se roztočí, čímž přes planetovou převodovku roztočí ten spalovací.

    Některé Lexusy mají dokonce i takové falešné 4×4, kdy mají třetí elektromotor v zadní nápravě, a předozadní přenos je pouze elektrický.