Scott Berkun: The myths of Innovation (recenze)

17. 4. 2009 8:54 (aktualizováno) Martin Hassman

Mýty inovací (resp. mýty o inovacích) je rok stará kniha nakladatelství O'Reilly. Nenechte se zmýlit její obálkou; ačkoliv není bílá, ale v odstínech černé, ačkoliv na ní nenajdete zvířátko, nýbrž telefon, je to skutečně kniha od O'Reilly.

Na knihu jsem narazil skrze jejího autora. Jeho jméno je ve světě vývojářů a webdesignerů sice neznámé,  nikoliv však jeho činy. Scott Berkun pracoval v Microsoftu jako manager Internet Exploreru od jeho zcela prvních verzí až po (tuším) verzi 5. Dodnes na svou práci občas čas od času zavzpomíná na svém blogu, který moc rád sleduji, zejména jeho kritiky současných webových prohlížečů (pokud vás zajímá, jaký prohlížeč Scott používá dnes, tak údajně Firefox). Ale zpět ke knize.

Mýty inovací je kniha příběhů z dnešního světa i příběhů dnes již legendárních. Píše se v ní o Archimédovi, Izáku Newtonovi, najdete v ní příběh knihtisku, ale i příběh Apple nebo Googlu. Všechny příběhy spojuje vytvoření něčeho nového (kniha to vše souhrnně nazývá slovem „inovace“, které se mi vůbec nelíbí, ale o tom později). Obsahem knihy ale není pouhé vyprávění těchto příběhů, nýbrž jejich analyzování a „obracení na pravou míru“ (jak by to označil Saturnin). Proč to?

Lidstvo má totiž v povaze vlastní úspěchy posvěcovat, zarámovat je do pozlaceného rámu a vystavit vysoko nad hlavy smrtelníků, kterým pak připomínají, čeho by mohli dosáhnout, pokud by se narodili ve zlaté kolébce nebo se schopnostmi Einsteina (ostatně i o Einsteinovi kniha pojednává). Mýty inovací dělají přesný opak. Snaží se ukázat, jaké prvky hrály (nebo mohly hrát) u významných osobností, vynálezů a teorií roli, proč příběh dopadl tak, jak dopadl a – často – proč příběh proběhl ve skutečnosti zcela jinak, než nás rodiče doma a učitelé ve škole učili. Celou knihou se prolíná pozitivní atmosféra (někdy až příliš): „Když to dokázali oni, proč bychom nemohli my!“

Nejedná se o nějakou nudnou učebnici či encyklopedii, Scott umí pěkně psát, a tak jsem tuhle tenkou knihu přečetl téměř jedním dechem. Při tom jsem se často bavil a ve výsledku i něco nového naučil. (Jak říkal už Komenský: „Škola hrou.“) O tom, že autor nekecá, ale téma poctivě zpracoval, svědčí tuny odkazů  na další zdroje. A Scott při psaní knihy údajně vyzpovídal víc jak 100 osob, což bylo asi nutné, přeci jen kolik lidí detailně ví, jak vznikla kupříkladu mikrovlnná trouba nebo jak probíhaly spory okolo postavení Eiffelovky.

O čem kniha je a o čem není

Kniha má v názvu slovo inovace, které si často spojujeme s technologií a vynálezy. Tím jistě přitáhne pozornost (je to buzzword). Jenže já si po jejím přečtení myslím, že o tom kniha vůbec není a název působí jen zmatení. Kniha je totiž o čemsi mnohem obecnějším, o tom, co inovace sice podmiňuje, ale přímo s nimi nesouvisí.

Jedná se totiž o nejlepší knihu o tvůrčí síle vůbec, jakou jsem kdy četl. A to ve všech jejích projevech, nejen o tom, jak vynalézt dynamit, ale třeba i o tom, jak napsat pěknou báseň, která potěší. Jedná se o knihu snažící se rozšifrovat principy, které z ničeho vytvářejí něco, ať již v mikrosvětě hlavy jednotlivce nebo v makrosvětě, ve kterém hrají nemalou roli na vývoji celé lidské kultury.

Pokud rádi tvoříte, a je úplně jedno, zda se sofistikovanými přístroji ve vědeckých laboratořích vymýšlíte novou technologii, nebo nad tužkou a papírem píšete řádky své divadelní hry, nebo u obrazovky počítače vytváříte program, který „určitě“ jednoho dne změní svět. Pokud máte svou práci rádi, ať již se vám daří nebo (zatím 8-) nedaří, pak se vám bude kniha určitě líbit. Z knihy se totiž můžete naučit hodně nejen o okolním světě, ale hlavně o sobě. A to je podle mě největší přínos, který vám tahle kniha může dát.

Ono totiž o tom, jak se stát milionářem, o tom, jak se Coca-Cola, Google nebo Microsoft staly úspěšnými společnostmi, se dočtete v mnoha knihách, ale málokdy se dočtete, co se odehrává v hlavě dívající se na prázdný list papíru nebo na prázdnou obrazovku, což jsou úkony, které úspěchům předcházely. Prostě o tom, co stojí za tím z ničeho vymyslet něco a také o trablech následné realizace nebo o odpovědnosti za vytvořené dílo. A právě v tom vidím krásu a jedinečnost knihy The myths of Innovation.

Další informace

Pokud vás kniha zaujala a chcete se o ní dozvědět více, můžete si pustit krátké představení knihy nebo hodinovou přednášku, kterou měl o knize její autor na své návštěvě u Googlu, případně si knihu prolistovat na Google Books.

Já si na závěr dovolím jednu citaci, která mě zaujala nejen v souvislosti s Darwinovou evolucí. Najdete v ní totiž mnoho moudrosti, stačí, když se na ni podíváte třeba z pohledu vývoje technologií: „Natural selection doesn't mean that what's on top is special, it means only that the current environment is favorable toward that thing.“ (str. 27)

Informace o knize

Autor: Scott Berkun
Název: The myths of Innovation