Prodeje čteček raketově nerostou, žádné překvapení

24. 9. 2014 7:51 (aktualizováno) Petr Krčmář

Prodeje čteček už nejsou takové terno jako dřív. Ale není to špatně a není to překvapení. Je to logické a dalo se to čekat.

Zatímco před dvěma lety byly čtečky elektronických knih velkým tahákem, všichni je chtěli a všichni je kupovali, dnes se o nich už tolik nemluví. Prodeje prý postupně klesají a zlatý rok 2011 se už nevrátí. Ale proč by měl?

Důvodů je hned několik. Sám jsem velkým příznivcem elektronického čtení, držel jsem v ruce velkou řádku zařízení a část jsem jich recenzoval na Rootu, pravidelně o tomto tématu píšeme. Proč tedy prodeje zařízení už tak nerostou?

1. Kdo chtěl, už ji má

Největší boom zažily čtečky někdy kolem let 2011 a 2012, padla jejich cena, objevila se řada nových modelů. V té době si ji pořídila většina mých známých a já jsem postupně vybavil celou rodinu. Postupně proběhly narozeniny, Vánoce a další příležitosti a čtečka putovala všem, kteří kolem mě čtou: máma, tchyně, tchán, žena, bratranci, teta, strejda, halda kamarádů.

Trh se tedy jednoduše nasytil v té době a většina potenciálních zájemců už svou čtečku má. Dnes je cena za základní Kindle někde okolo 1500 Kč, takže není na co dál čekat, prostě se dá koupit za hubičku. Navíc musím s potěšením říct, že všichni majitelé čtečky v mém okolí ji opravdu běžně používají a čtou.

2. Čtečka morálně nezastará

Když už jednou čtečku mám, nemám důvod ji měnit. Vývoj tam nějaký probíhá, ale je spíše zanedbatelný. Já mám klasický Kindle 3 Keyboard, žena má první Paperwhite, většina ostatních okolo má základní nedotykový Kindle. Stačí jim, funguje, bez problémů na něm čtou.

Novější a dražší čtečky přináší vyšší rozlišení, dotykovou vrstvu nebo podsvícení. Ani jedno ale není nijak zásadní, ani jedno nijak zásadně nezvyšuje komfort čtení. Samozřejmě jsou tu lidé, kteří třeba svítící čtečku ocení, ale většina lidí si prostě zapne lampičku. Zvyšující se rozlišení je pro text naprosto zbytečná a dotyková vrstva je nepodstatná a někdy spíš zhoršuje ergonomii. I nový Kindle bude mít kromě dotykové vrstvy tlačítka. Jednoduše všichni majitelé čteček kolem mě mají svůj původní model a jsou spokojení.

Výjimkou je tchán, kterému odešel jeho Kindle 3 – ten prošlápnutý, který jsem opravoval. Asi odešla elektronika, ten displej dám časem do jiné čtečky a zase vybavím dalšího čtenáře. Tchán měl ale za tři dny novou čtečku a čte vesele dál.

3. Ne každý je čtenář

Zdaleka ne každý člověk pravidelně čte a přestože prý patříme mezi světovou čtenářskou špičku, zdaleka ne každý je čtenář. Mám v rodině několik lidí, kteří prostě nečtou. Nikdy, nic, vůbec. Oni nejsou cílovou skupinou a nikdy jí nebudou. Tady trh končí.

Další věc je, že velká část čtenářů nemá o elektronické čtení zájem. Podle výše odkazovaného článku nechtějí tři čtvrtiny čtenářů o ničem jiném než o papíru slyšet. Z mých zkušeností je to spíš tím, že nikdy čtečku v ruce neměli a hodnotí něco, co vůbec neznají. Ovšem uznávám, že část lidí by asi nebyla se čtečkou spokojená.

4. Chybí obsah

S tím souvisí další bod: mnoho čtenářů prostě čtečka neuspokojí, protože na ni nenajdou to, co by chtěli číst. Ať už v elektronickém obchodě nebo na sdíleném úložišti nebo v nějaké pirátské e-knihovně. Hodně knih prostě elektronicky k dispozici není. Platí to o beletrii, u odborných knih (tím nemyslím jen IT, je tu třeba široká oblast historické literatury) je to ještě o několik řádů horší.

Pokud by bylo skutečně 100 % všech papírových knih elektronicky, taky by situace vypadala jinak, protože by šlo o skutečnou plnohodnotnou alternativu. Takhle musíte být čtenářem sci-fi, severských detektivek nebo těch opravdu nejrozšířenějších autorů a největších hitovek. Nebo musíte být ochotni číst klasiku a starší kousky.

5. Tablety a chytré telefony jsou všude

Tablety jsou obrovskou konkurencí pro čtečky, přestože ze čtenářského hlediska jde jednoznačně o horší variantu. Mám možnost sáhnout po dobrém tabletu a po čtečce a volba je jasná, používám Kindle. Vydržím na něm číst dlouho, je mi to prostě příjemné. Navíc mě nic nerozptyluje.

Ovšem konkurence ze strany tabletů je neoddiskutovatelná, tablety jsou všude, jsou levné (někdy jen o málo dražší než čtečka), mají výborné displeje, umí toho hodně a číst se na tom dá taky docela dobře. Tady je masový zájem, tady tečou peníze, tady se trh točí. Ovšem tady to taky morálně zastarává, rychle se vyvíjí a obměňují se zařízení.

Co s tím?

Nic. Proč taky? Čtečky tu jsou, lidé je mají a chtějí používat. Bylo jasné, že se jednou nakoupí zařízení a pak se v nich bude měnit obsah. Není to papírová kniha, nemusí se uložit do knihovny a s textem vyměnit i médium.

Podívejte se na Amazon: ten už dávno pochopil, že čtečka je jen prostředník a je třeba hlavně nabízet na ni obsah. Tohle nám v Česku bohužel ještě chybí, přestože se situace výrazně za poslední roky zlepšila, pořád ještě nejsme tam, kde bychom chtěli být. Tohle je výzva. Ne každoročně rostoucí prodeje čteček.

Sdílet