Microsoft opět nepřekvapil: bude dodávat MS Windows do OLPC. Firma musela kvůli protlačení do malých notebooků prokázat skutečně neuvěřitelnou pružnost. Systém bude malé děti stát jen 50 Kč.
Microsoft je obecně znám tím, že se cpe uživatelům už od malička – typické jsou levné školní multilicence, které například umožňují studentům a žákům získat kopii systému zdarma.
Z tohoto pohledu je pro stratégy Microsoftu klíčový také notebook OLPC určený pro rozvojové země. Už jste o něm určitě slyšeli. Původně nazývaný „stodolarový notebook“ měl být velmi levný a měl nabízet speciální linuxové prostředí Sugar.
To je ale samozřejmě pro Microsoft velký problém, protože děti v Africe (a dalších zemích) by se hned od mala nemohly dostat k MS Windows a je tu tedy riziko, že by si je firma nedokázala dostatečně přivázat.
A tu se ukázala pružnost celé firmy, která umí skákat pěkně rychle, když je to potřeba. Microsoft nyní oficiálně oznámil, že v OLPC budou Windows XP.
A teď to nejzajímavější: ačkoliv je počítač speciálně upraven (má více paměti) a MS Windows XP prošly nemalou odtučňovací a upravovací kůrou, budou africké děti (respektive jejich zemi) stát jen tři dolary. To je v přepočtu asi padesát korun (kurzy).
Jen pro zajímavost jsem se podíval na běžné české ceny nejlevnější varianty Windows XP označené jako „OEM Microsoft Windows XP Home Edition“. Cena se pohybuje okolo 1800 Kč, což je asi 110 dolarů. Microsoft byl tedy schopen snížit cenu Windows 36×, aby si zajistil nové trhy. Tomu říkám investice do budoucna.
Microsoft musí investovat do úprav systému a navíc bude nadále udržovat sedm let starou verzi Windows XP, ačkoliv má nástupce v podobě Windows Vista. Malé notebooky jsou jediným důvodem, proč to dělá. Investice do takové akce jsou tedy jistě ohromné.
Na celé věci mě mrzí především to, že se ideály tvůrců OPLC velmi rychle rozplynuly. Vždyť právě kvůli omezení moci jednoho dodavatele se do OLPC původně instaloval Linux.
„No, můžete tam mít ten Linux nebo vám tam za pajdu nainstalujeme Windowsy, chcete je?“ Odpověď je myslím naprosto jasná.
Petře, co konkrétně ti nesedí? Ceny jsou úměrně nasazeny dle trhu, pro který je to určeno. Něco podobného je dnes u cen hw, oblečení apod., i když ne s takovým markantním rozdílem. OLPC Microsoft neohrožuje, protože je to projekt, který měl poměrně naivní cíle a nástup low-cost "plnohodnotných" notebooků je jeden z posledních hřebíčků do rakve. To, co Microsoft primárně ohrožuje, jsou low-cost notebooky jako takové, protože tam se cena Windows jen tak neztratí. Jinak to, že MS dává studentům sw volně a školám za pakatel, přece není nic škodlivého. Něco podobného dělá řada firem a to se nemusíme omezit pouze na IT.
To už mi vážně přijde jako hon na čardějnice. Samozřejmě, že v MS nejsou žádní svatoušci a chtějí vydělávat, ale rétorika užívaná v tomto článku je až zarážející. Linuxák si stěžuje, že jsou Windows příliš levná - to je vtip roku!! Prostě se musíte smířit s tím, že MS má brilantní obchodní politiku, které výrobci linuxu nesahají ani po kotníky. Mají taky lepší produkt. Prox linux nechce nikdo ani zadarmo? Sám jsem to chtěl vyzkoušet a nainstaloval jsem si postupně Ubuntu a OpenSUSE, tedy proslavené user-friendly distribuce. Výsledek? Po mnoha týdnech zprovozňování všeho možného: akcelerovaného desktopu, kodeků, vypalování DVD atd. mi ten superstabilní linux začal kolabovat a já jsem si s chutí zakoupil WinVista a jsem maximálně spokojený.
"...Odpověď je myslím jasná."
Ja bych řekl, že ne tak docela - jestli tyhle krámy mají jít do rozvojových zemí.
Ani u nás nemá běžný BFU nic moc představu co je Linux a co jsou vlastně Widle či jiný os. Natož jaké jsou výhody/nevýhody každého z nich. Na školách by měly být právě s těmito informcemi žáci seznámeni. Ale je velmi málo škol, kde žáci o Linuxu slyší od někoho jiného než od kamaráda, nebo jej dokonce mají (Nepočítám VUT a tp., ale střední a základní školy, kde se budoucí generace dospělích připravuje na svůj další život). A to nemluvím o dalších os - schválně neříkám alternativách. Řekl bych, že právě školy a média by měly být nezávislé instituce - ale to je, bez urážky, jen naivní sen, že?
A jak to tedy bude vypadat v rozvojových zemích např. v africe, kde vysoké procento obyvatel jsou téměř bez základního vzdělání a každodeně řeší otázku, zda vůbec seženou něco na obživu a nějakej počítač, Widle, nebo Linux je moc nezajímá. Vezmou co jim kdo nabídne a nebudou se dívat ani napravo, ani nalevo. Jedno jestli Linux, Widle, MacOS, nebo FreeDOS - jestli je to vůbec bude zajímat.
[2]
"Po mnoha týdnech zprovozňování všeho možného: akcelerovaného desktopu, kodeků, vypalování DVD atd. mi ten superstabilní linux začal kolabovat a já jsem si s chutí zakoupil WinVista a jsem maximálně spokojený."
Jak tak čtu vaše příspěvky, tak mám pocit - bez urážky - že tento problém nebude v Linuxu (jakékoliv distribuce), ale někde mezi židlí a klávesnicí. Jinak brilantní politika MS jsou Lži, podvody atd... to už známe.
Presne tak, myslenka OLPC je dle me zcela zbytecna. I kdyby obyvatele v Africe mel cely pocitac stat 3 dolary, stejne urcite sahnou po jidle ci imunizacni injekci pro dite. Zacit lidskou chudobu resit tim, ze zacneme vyrabet levne veci, ktere navic neprinesou v realne dobe efektivni vysledek, je reseni dusledku a ne priciny, tzn systematicky spatne. A to, jestli budou na notebook windows (a i kdyz tento system nepouzivam, tak si nemyslim, ze je to spatne, jelikoz porad je tu ta vetsina, ktera ho pouziva) nebo linux, je uplne ale uplne jedno.
To [1]: Soft pro skoly za pakatel tady byl, je a bude. Tento marketing neni opravdu nic spatneho, spatna je na tom pouze ta hloupost tech pedagogu, kteri si naivne mysli, jak jsou tyto firmy hodne, kdyz prodavaji skolam programy za 20% puvodni ceny. A stale nechapu (neni mysleno osobne), proc se tady diskuze jenom hemzi agresivnimi zastanci MS. Bud si spletli server nebo jim ceska pobocka za toto plati. Vetsinou nevi nic o Linuxu, ba ani o Windows, ale hlavne ze vi, ktery system je lepsi:-(
[9]:
Všímáte si, že v poslední době aktivita agresivních zastánců MS poměrně dost zesílila ?
- plivání a výkřiky typu "Linugz zugz Windoz rulez" se začaly objevovat i na místech, kde to dříve bylo těžko představitelné (nejen na tomto serveru, ale dokonce třeba i na abclinuxu.cz)
- do zpráviček na linuxových serverech se občas dostane dost tendenční příspěvek (zprávičky jsou do jisté míry závislé na příspěvcích čtenářů)
- Zive.cz získalo vedle Waice dalšího Linuxobijce Sedláka, jehož články a výroky jsou tak demagogické a nenávistné, že Waic podle něj vypadá jako vzor objektivity
Připočtěme k tomu pro zajímavost starou záležitost s MS reklamami na root.cz, což je obzvlášť humorná kauza. :-)
Řekl bych, že právě zuří nějaká nová marketingová kampaň. O tom, že např. nejmenovaná česká pobočka platí "profesionální diskutéry" nepochybuji již delší dobu. Začínám si myslet i to, že některá média, závislá na příjmech z reklamy, jejímž zadavatelem je ona nejmenovaná pobočka, dostala pokyn k zesílení aktivity a k přitvrzení postojů :)
Upřimně řečeno mám z těch profi diskutérů a různých sedláků docela srandu. Těžko říci, zda je rozumnější na ně nereagovat či jim některé bludy vyvracet. Asi to vyjde nastejno.
Dopredu je jasne, ze vsetky tieto trojdolarove licencie sa budu predavat(legalne) za normalne ceny, respektive za nizsie nez normalne ceny ale za stale niekolko desatnasobne viac nez boli kupene, niekde v severnej a juznej afrike, kde su sutredene bohatsie krajiny. Necudoval by som sa, keby sa dostali aj do europy. Z celeho tohto humbuku vytazia jedine africania, ktori predaju licencie a hodia si tam Linux a za peniaze z licencii si kupia jedlo a dovolneku v gronsku.
[19. 05. 2008, 11:21 Deathonator napsal:]
...
ty jsi nebyl v Africe, ze ne? Nemyslim Egypt a spol, ktere se do toho diky svy pozici turisticky destinace nedaji uplne pocitat. Hlavni pricinou chudoby je nedostatek vzdelani. A spatna infrastruktura, diky ktere lidi misto prace ci vzdelavani travi spoustu casu na ceste. Ale ten druhy problem opet vychazi z toho prvniho. Pises, ze levny notebook resi dusledky, ale ne pricinu. Nic nemuze byt dal od pravdy. Cilem neni dat jim levnou vec, ale dat chudym zemim za maly penize silny nastroj pro vzdelani deti.
Vcelku je take zarazejici to, ze obsazovat trh zbozim na ktere tam nikdo krome sponzoru(a sponzory podporovanych instituci), nebude mit penize, znamena v druhem radu oznacit budouci dospelou populaci te zeme opet za zlocince kradouci software a u mistnich i mezinarodnich instituci si vyzadovat napravu, at uz zmenou zakonu nebo sankcemi. Kola dejin se zkratka toci porad bezduvodne do nikam :-)
[14]
Ja jsem v (jižní) Africe byl a celkem dlouho. Mohu vám docela v klidu říct, že to co píšete je pravda jen na půl. Nejde jen o špatnou infrastruktůru, nebo nedostatek vzdělání. Ale dokonce i základních hygienických potřeb, léčiv a potravin.A nejen to.
jak chcete po lidech, kteří neumí číst a psát aby mohly obsluhovat notebook? Kdo je to naučí? Kde vezmou dostatek informací, aby mohly sami posoudit zda se vyplatí používat Linux či MS WXP, když to evidentně neumí ani lidé z civilizací, které jsou na mnohem větší technické úrovní než oni?
A to nejdůležitější. Jak jsem psal již v [3] pokud tito lidé nebudou mít uspokojeny základní lidské potřeby, vzdělání, atd..., pak jsou počítače (dle mého názoru) to poslední čím by jim mohl ten "dobrácký západ" pomoci. A je otázkou zda to potřebují a chtějí, nebo si to jen namlouvá zhýčkaný "západní člověk"?
My máme plné žáludky, přede mnou stojí hrnek s colou, práci (a nějaké ty peníze), a jakési sociální jistoty, atd..., oni mnohé z toho postrádají. My se můžem dohadovat jestli Linux, nebo Widle rulez a řešit obdobné stupidní spory. My na to máme čas.
[9]: Zive uz nectu nekolik let a dobre jsem udelal, melo to sestupnou tendenci a obavam se, ze dneska uz jsou na samem dne. Waic a Sedlak jsou bud placeni Microsoftem nebo se do Windows zamilovali natolik, ze ztratili veskerou soudnost. A to nevic Sedlak (dle informaci primo v profilu na Zive) dokonce informatiku studuje, no to muze byt skola na nej hrda. Kde jsou ty doby, kdy do pocitacovych casopisu prispivali velikani typu Elzeta.
roku 1995 zde nebyl dostatecny trh a alternativnich operacnich systemu, ktere by nabizely podobny "komfort" ve sprave a pouzivani pocitacu nebylo moc... rekl bych ze tak 2? 3? s tim, ze apple prodaval svuj pocitac za naprosto premrstenou castku a nikdo si ho nekoupil, pak tu mame nejaky unix, ale co tak vim, uzivatelske prostredi bylo pomerne strohe, oproti windows. a na tom nezmeni ani fakt, ze *nixove systemy byly viceuzivatelske a kdesicosi - uzivatel ma jasno. timto se microsoft stal takovym fenomenem. nemluve pak i o samotnych vyrobcich softwaru - je jednodussi vytvaret aplikace pro jedinou platformu nez pro platforem nekolik. vzdyt i dnes se najdou programy, ktere nejsou kompatibilni ani mezi distribucemi linuxu. plakat dnes, ze si lide zkratka zvykli na windows mi pride smutne...
i takovy africanek, ktery bude mit ty prebytecne penize na nejakej pocitac, bude asi radeji pouzivat windows - kvuli kompatibilite, nez linux. (tedy ja byt africankem, ktery s pocitacem zacina, tak bych se tak skutecne rozhodl - co je mi do nejake alternativy, kdyz neni na uzivatelskych pc tak rozsirena?)...
to ze ms udela takovou "levarnu" neni nic spatneho - microsoft, stejne jako treba sun, novell, rh, ibm, apple ... chteji zisk.
jinak je opravdu spekulativni, jestli je pricinou neuspechu techto levnych pocitacu linux, nebo vubec celkove urceni techto strojecku. myslim ze ani ty wokynka s tim moc nepohnou. kdo bude dalsi? apple? bude na rootu v blogu nejaky clanek o tom, jak je apple zly a prodava system pod cenou?
[18] MSDNAA - http://msdn.microsoft.com/cs-cz/academic/default(en-us).aspx ... tyka se to ale skol se zamerenim na informacni technologie (tak sem to alespon vycetl z te licence) (tj. ze student dostane free skolni licenci).
[19]
Jen pár oprav
"roku 1995 zde nebyl dostatecny trh ..."
Proč řešíte situaci starou 13 let?
"je jednodussi vytvaret aplikace pro jedinou platformu nez pro platforem nekolik"
Ne, to není pravda. Existují multiplatformní toolkity, knihovny a dokonce i celé programovcí jazyky. Např.: Qt, Fox toolkit, SDL, FLTK, wxWindow, C/C++, java, tcl/tk, nebo Perl, atd...
"vzdyt i dnes se najdou programy, ktere nejsou kompatibilni ani mezi distribucemi linuxu."
to je do určité míry pravda, bohužel obdobné zpětné nekompatibility najdete i ve Widlích. Dokonce i v MS office. Navíc v Linuxu jde mnohé tyto nekompatibility řešit (a nemusí jít hned o úpravu zdrojáků )
"ale co tak vim, uzivatelske prostredi bylo pomerne strohe, oproti windows."
To byla pravda možná roku 95, ale dnes už je to o něčem jiném.
"to ze ms udela takovou "levarnu" neni nic spatneho"
Tak takový prohlášení bych řekl, že je přímo průser. Budete je omlouvat až začnou vyvražďovat konkurenci? Vždyť chtějí jen vydělávat a (živá) konkurence jim bude pořád brát zisky...
[14] Priznavam, v Africe jsem nebyl, ale stale trvam na tom, ze lide urcite uprednostnuji zakladni potreby pred jakymsi pristrojem, u ktereho 90 procent rodiny ani nevi, co se na te obrazovce objevuje a zbytku jsou jeho (dozajista vysoke) kvality v jejich stylu zivota uplne k nicemu. Vzdelavani samozrejme ano, je to potreba, ale pokud nebude dostatecne vyvinuta infrasruktura k tomu, aby vzdelani lide mohli delat i neco jineho, nez to co delali jejich predci bez vzdelani, pak (pokud budou mit stesti) pujdou pracovat do vyspelejsich statu... OLPC je pekna myslenka, ale dle meho skromneho nazoru v nepravy cas na nepravem miste. Urcite bych v tamejsich podminkach koupil svemu synovi jidlo, ci nejakou tu injekci. Ne pocitac, pac jeho sance na uspech s lepsi praci jsou stejne temer nulove.
[9,12,17]Co se diskuterů diskutujících mnohdy i neoběktyvně na adresu linux a fanaticky chválící windows (mnohdy, bez vynaložení věttšího úsilí se z linuxem trochu víc zajímat, v lepším případě po testu jedné maximálně dvou (nevhodných distribucí pro "BWU" (Běžné uživatele windows)), jak již zmiňovaní pisálci na živě.cz nebo lide.cz či jiných "Hulánů" kteří se čím dál častěji množí i do míst kam nepatří. Myslím, že není dobré na ně nereagovat a jen se pousmát, protože je to negativní reklama linuxu, mnohdy se stane že člověk který o linuxu nic neví si přečte názor nějakého takového (primitivního uživatele windows) na adresu linuxu - začne mít strah to zkoušet že mu tam nepůjde to a to a to a že je to strašně složité a nefungující - v podstatě k ničemu a odvahu jen zkusit něco jiného, než to co nám balí strjček Bill.
Pokud je mi známo, bez ohledu na to, kolik budou Windows pro OLPC stát, již byly AFAIK provedeny úpravy, které cenu o pár dolarů zvednou jen proto, aby se na to daly Windows nainstalovat, přestože (doufám) na všech těch strojích Windows nebudou. Zase M$ daň, tentokrát hardwarová. ;/
[4]
Nechci zabřenout do flame, ale dostáváme se k mnohokrát omílanému problému. Považuji se za dosti UŽIVATELSKY pokročilého uživatele (tudíž uznávám, že 95 % čtenářů je pokročilejších, než já) a když narazím na problém, tak mi z 90% nedělá problém prolistovat fóra a vyřešit ho. Ale nechápu tu silnou obhajobu systému Linux, který po nainstalování zdaleka nenaplňuje moje ne příliš vysoké požadavky. Proč po nainstalování nefunguje? Proč mi nejde pustit DVD? Proč, když zprovozním DVD, tak mi nejdou titulky? Jistě, že to jde vyřešit a pro znalce je to otázka několika desetiminut, ale operační systém z proncipu POHODLNÝ, nemám ho v počítači pro to, abych si s ním pohrával, všechno nastavoval a kvůli každému prdu se prohraboval fóry. Proto je podle mne Windows pro 95% lepší a jsem s nimi maximálně spokojen. Pro těch zbývajících 5 % je Linux mnohem lepší.
Myslím, že děti v africe určitě windows ocení. Proč by se chudáci měli zabývat linuxem? Vždyť by tomu nemusely rozumět!
Jinak si myslím, že u projektu jako je OLPC je škoda každých padesáti zbytečně vyhozených korun a je skutečně nechutné, že se microsoft nestydí obohacovat ani na těchto lidech.
[26]: dvd: a vám snad pod windows 2000 a XP DVD jely i s titulky? Když jsem je po čisté instalaci zkoušel tak ani drb windows media player kodeky pro obraz neměl a o titulcích jsem si mohl jen zdát. Dokud se PC nepřipojilo do internetu a player si nestáhl pár svých kodeků (jen u XP) a minimálně po resetu media playeru taky nefungovali to je myslím stejné a jestli musím absolvovat minimálně tohle tak je stejné připojit GNU/Linux zaškrtnout v repozitáři zaškrtávací pole dát provést a hotovo vymalováno. U mě to znamenalo jen wget na tgz xine ze slacky.eu pak jen installpkg xine-neco.tgz enter a za 30 sekund nebylo co resit bylo to stejne rychle. a to mám hodně uživatelsky nepřívětivou distribuci Slackware ovšem výhodou je že stejný postup byl u Slackware 10,10.2,11,12,12.1 to se u microsoftu nikdy nemůže stát. Pravdou je že je to už hodně dlouho co jsem instaloval posledni windows ale odpovidalo to stejné verzi slackwaru a tam to bylo bez problémů takže si myslím že v tom žádný rozdíl není.
[26]
Nemusíme zabředávat do flamu. Konec konců to co vy nechápete na zastáncích Linuxu, to já nechápu zas silnou potřebu zastánců Windows za každou cenu obhajovat svoje (a já na rozdíl od nich nemám potřebu své názory prezentovat a vnucovat ne serverech primárně pro WinUsers, takže ani nevím jaká je situace s Linuxovými flamery), přestože zas Widle neobstály při mých řekl bych základních požadavcích na systém (stabilita, spolehlivost, bezpečnost, údržba). A to mluvíme prosím o systémech které jsem si koupil za (pro mě) nekřesťanský prachy. To jen na okraj.
Ani já se nepovažuji za nějakého GURU, ale za pokročilého uživatele. Bez ohledu, že ve volném čase se starám o jeden Linuxovej LAN server (Gentoo) na nehomogení síti (Win, Linux a Solaris) a čas od času jsem zván k přátelům a známým abych se jim podíval jak na Wokení, tak i tučňáčí miláčky. Zrovna včera jsem jednomu vysokoškolákovy dával dohromady nový Notebook s WinXP Home, a rozchodit tam zvuk, webkameru, multimediální přehrávač (s WMP spokojený nebyl), internet atd... byl pro něj neřešitelnej problém. A to nemluvím o tom, že kdybych si nevšiml, že nemá naistalovanou ani gr. kartu, tak tam jel doteď na základním gr. ovladači. Dovedete si představit, co času trvalo, než jsem to všechno pozháněl na internetu a naistaloval, zprovoznil a nastavil. Mě by potom zajímalo kde je ten systém pro všechny i ty nejvíc BFU? A nápověda... úplně na HO*VNO!!! Nic nevyřešila, a kde ta prostá duše měla sehnat informace co potřeboval?
A teď k Linuxu. Nepoužíval jsem nikdy Ubuntu, OpenSuSe jsem měl kdysi, a dneska fakčím na čistým Debianu Etch. Nikdy jsem se nesetkal (a to jsem se něco linuxů nainstaloval) s tím, že by Linux po nainstalování vůbec nejel. DVD - tím myslíte Filmová DVD, že? Nedávno se podobný problém řešil na diskuzích na tomto serveru. pokud si dobře pamatuji tak většinou problémi s přehráváním jakéhokoliv videa byl buď v špatně naistalované gr. kartě (mimochodem jediný ovladač co jsem kdy musel do Linuxu doinstalovt), nebo chybějících knihovnách. nevím jaký přehrávač jste používal, ale já na video používám Xine a ten mě vždycky upozorní když mu něco chybí. takže to jednoduše doinstalují. Nehledě na to nemám problém zadat do vyhledávače v repositáři takové hesla jako "Video", "Audio", atd... a vyhledání knihoven a kodeků je potom otázkou chvilky. mimo to pokud provádíte instalaci trochu s rozumem, většinu základních věcí tam již máte. proto mě přijde divné, že vám tohle dělalo zrovna openSuSe.
O tom co je 100% pohodlné a co ne by jsme se tu mohly hádat celý týden a stejně bychom se nějakého výsledku nedočkaly. pro mě je Linux vhodný asi na 90 - 95% všeho co dělám, a těch 5 - 10% jsou hry, které se pod Linuxem začínají pomalu rozjíždět. A i s tím jsem si poradil, takže si i zahraji.
Tak pro začátek - Linux jsem zkoušel během pěti let mnohokrát, vždy jsem se vrátil k Windows, protože jsou pro mě lepší. To jen aby bylo jasné na jaké straně barikády stojím :D
Nyní k věci co mě tíží: Hnusí se mi přístup linux fanatiků, kterých je pravděpodobně v poměru mnohonásbně více než windows fanatiků. Jsou totiž slyšet stejně často, přestože rozšíření linuxu tomu neodpovídá.
Jejich chápání reality je absolutně vytržené z tohoto světa. Člověk, který pochválí okna, je placen MS a kouří Satanovi, kdo si dovolí napsat, že Linux mu na jeho počítači nefungoval dle jeho představ, je primitiv a veškeré chyby ve funkčnosti systému jsou způsobeny uživatelem (tedy mezi židlí a klávesnicí). Vy (myšleno linux fanatici) totiž, abych citoval jednu pohádkovou knížku, vidíte třísku v oku bližního svého, ale trám v oku svém nevidíte. Hledáte neustále nějaké spiknutí proti open source. Vždyť jak mám například chápat: "Vždyť právě kvůli omezení moci jednoho dodavatele se do OLPC původně instaloval Linux." Já se naivně domníval, že linux měl být nasazen pro jeho nízkou cenu.
Tak to by pro dnešek stačilo, pěkně se mi ulevilo a už se těším na další článek typu "zlý Satanáš Microsoft zneužívá černošské děti ve svých tajných továrnách na Měsíci, žijí tam v nelidských podmínkách a jsou nuceny pracovat i 20 hodin denně."
[31]
Jeho M$ Svatosti, Pane řediteli, ten kokain by jste měl přestat brát - je to vážně už poznat. Na který straně barikády stojím asi nemusím zdůrazňovat, pokud to k vám příjde přes mlhu Královny And.
Mě se stejně - a to jsem psal o příspěvek dříve - hnusí přístup jak samotného MS a Widláckých fanatiků. Jak už kdosi psal asi jste přitvrdily protože vašich noshledů je slyšet čím dál tím více a i tam kde ještě včera nepáchly. proč se musí MS a jeho pohůnci NASRAT všude i tam kde je nikdo nezval? Jedni lžou víc než druzí, na to jim děláte asi special školení, že? Nestačí že se s vašim pochybným softem cpete pochybným způsobem na kdejaký kompl, ještě musíte otravovat ty kteří se neklaní ani vám, ani vašemu strejčkovy Velkému Billovy, nesypeme do vás zlaťáky a to vás všechny pěkně žere, že?
Co se týče o té židli a klávesnici, už jsem mluvil o tom, že je čímdál více uživatelů vašich slavných produktů, kteří nejsou ani schopni si je naistalovat a zprovoznit. A to by jste po nich chtěl, aby při instalaci toho strašného, temného a předpotopního linuxu zadali např. jeden příkaz pro (automatické) zavedení a nastavení ovladače zvukovky.no toto, asi vím, kdo je tu mimo realitu, ale já to rozhodně nebudu.
to jste se domníval oprávněně, protože OLPC mělo nejen mít nízkou cenu, ale díky určitým - biť i pochybným - trhům v rozvojových zemích omezit oligopol MS. Nojo, nebyl by to MS, aby na něčem nevidělal, třeba i na těch co toho nemají moc dát.
Ne MS, nemá továrnu na měsíci a nezaměstnává tam děti (teda aspoň doufám) ale neustále se snaží nám tlouct do hlavy klíny a bordel, a nepochybuji, že se dožiju časů, kdy nebudu mít na občance logo MS, tak mě rovnou odstřelí, není to tak Pane řediteli?
[32][33]
Orwella jsem četl, z něj se dá vydedukovat leccos (i když mám dojem, že MS neupravuje historii, nešmíruje své uživatele na každém kroku, nesnaží se zničit naše myšlení zaváděním newspeaku a celkově je to vlastně taková neškodná korporace). Jsem rád, že dokážete přesně určit, kdo je váš nepřítel. Abyste věděl, nahlédl jsem do své křišťálové koule a zjistil jsem, že po nás (tedy po MS) přijde někdo mnohonásobně horší. Jsme-li mi MS fans ctitelé Belzebuba, tak pro ctitele oné korporace bude celé peklo jenom takový zábavní park. Jedno slovo: MomCorp
[34 - 35]
Ne MS neupravuje historii (alespoň zatím), ale např. používá dosti podlých způsobů reklamy, nešmíruje nás na každém kroku, ale na každém počítači připojeném k internetu, nesnaží se zničit naše myšlení zavedením nového newspeaku, ..., no stačí se podívat na instalační obrazovku Windows, nebo web MS a každý si obrázek udělá sám. Ale to je jen názor zarytého fanatika středověkých temnot tučňáka, který ještě chodí více rozářit ten produkt světla z Redmondu jeho oken chtivým uživatelům.
Nevím zda MS fans jsou ctitelé Belzebuba, nicméně vaše křišťálová koule lže - nemáte ji taky z Redmondu?
[12] no ja o zadnem cerstvem marketingovem tazeni nevim, ale segre budu porizovat book s winama. je uz na ne zvykla a ona je prosta jakekoliv OS ideologie, pro ni je pocitac proste internet browser, multimedialni centrum a IM v jednom.
koneckoncu, je to jen OS.
p.s.: trochu to tu smrdi paranoiou, ne ?
S dovolením se také vyjádřím. Negroponte prohlašoval, že open source na OLPC zklamal, a že poptávka je po strojích s Windows. MS mu ty Windows pro OLPC dal levněji, než pro západní svět. Co je na tom proboha špatného?
MS si tím zřejmě může rozšířit Windows, a vychovat si pro ně další generaci uživatelů. A o co se snažili ti, kdo tlačili do OLPC Linux? O totéž. V případě MS je to hrozně špatné, a v případě Linuxu naprosto skvělé. Pane Krčmák, nepřijde vám to samotnému neobjektivní, až poněkud fanatické?
[33, 37] Váš FUD je opravdu ukázkový. Nevím, jak vás (nebo kohokoliv jiného) MS šmíruje na každém počítači s Windows připojeném k netu. To bude zase nějaký hospodský blábol, podložený vaším rituálním ničením instalačních médií Windows.
[22] to s tema win 95 sem napsal proto, aby bylo jasne, proc sou widle tak rozsirene. je to jako u aut - kdo si koupil renaulta, jeho dalsi auto bude s velkou pravdepodobnosti take renault... kdyz nekdo zacne na windows, bude v nich pokracovat...
a s africanky, kteri pocitac nikdy nevideli, to souvisi tak, ze asi daji na "rady" a zkusenosti tech, kteri pocitac jiz videli. a ty se z velke miry setkali prave s windows...
[36] me jeste ms nikdy nesmiroval.. tedy je fakt, ze kdyz sem volal na helpdesk, tak po me chteli jmeno (cele) :) ale proc bych jim ho nedal. pres jmeno mi spam neposlou.
kdyz uz ste nacal ty instalacni obrazovky ve windows, cetl ste nekdy weby o linuxu? "proc linux" nebo weby nejakych distribuci? oblzvaste opensuse - tam se clovek take dozvi, jak je opensuse nejlepsi na svete a windows sou nestabilni a nedokonaly, nic na nich nefunguje a je na ne zlomek aplikaci, ktere jsou pro opensuse/gnulinux. jasne - to se v gentoo, archu, slacku nebo debianu nedoctu... ale zkratka to je marketing. takto se muzete rozcilovat i na reklamu, ktera tvrdi, ze sou v jogurtu cele kousky ovoce!
Jako jak to tady ctu prijde mi to vsechno jako velka demagogie. Tomu diteti tam je prece uplne jedno zda bude mit linux nebo windows, myslite ze na tom bude vyvijet nejake silene aplikace, dulezity je pristup k informacim a ten bude mit at ma windows nebo linux, daleko dulezitejsi jsou aplikace nez OS na kterem bezi!Na to mu bude slouzit akykoliv system a windows mozna jeste lepe, jelikoz az prijde do zamestnani(pokud hypoteticky beru ze se situace zlepsi) a bude pracovat s pocitacem, myslite ze nekoho bude zajimat zda umi updatnou system z prikazove radky, nakonfigurovat si Xka a podobne ... divate se na to vsichni z pohledu IT ale na svete jsou i jine profese nez vyvojari, analytici, sekuritaci, sitari a dalsi podobne nepochopitelna povolani.
Co se tyka flame windows vs linux, dulezite jsou aplikace a ne OS, pokud se velke firmy typu Adobe, Discreet a co ja vim co jeste zacnou zajimat o Linux a portovat na nej svoje aplikace pak se teprve muzeme bavit o jeho uzitecnosti. Linux je v soucasnosti vynikajici OS bohuzel z meho pohled mu jaksi chybi silne aplikace!!
ting stong:
1, discreet, ktory vyrabal istu dobu 3d studio max uz neexistuje
2, 3d studio max sa neda ani z daleka zrovnavat s mayou, ktora funguje nativne na win, mac, linux a vedia preco. renderovat komplexne sceny na win nikto nechce ;), max pada a ma ovladanie, ktore s mayou racej neporovnavat... btw maya je lacnejsia
3, photoshop cs2 funguje uplne normalne
to 45:
ok s tim 3D ,mozna sem zaspal dobu snazil sem se tim naznacit ze proste nejsou dobry aplikace, photoshop sice jede ale trpi trochu neduhama nema cenu je moc popisovat snazil sem se s nim fungovat na linuxu hodnekrat a slovem normalne bych to nepopsal spis slovem "ano funguje".
[39]
Další placený MS agent, vítejte, přeji pěkný flam-večer. jen malé upozornění : od FUDU a překrucování jste tu přece vy, ne?
[44]
Krásný odkaz a dík za něj. Lovecraft mě pomalu začíná nudit, a tohle mě opravdu děsí k smrti.
Jinak by to chtělo implementovat nějaké to vyhledávání, protože jsem si jist tím, že kolem ukrytých špionů ve Widlích bylo docela dost rozruchu. Naposledy to byl WMP, pokud mě paměť neklame. Chtělo by to nějaký ten link, když už se o něj tak dobře zajímá MS agent LO.
Jako nezavisly pozorovatel, hodne se tady bavim, koukam, ze MS vs Linux je uz na tom stejne jako Intel-AMD ci ATI-Nvidia, nebo respektive Nvidia proti vsem?:D.
Osobne pouzivam MS( proste skvela herni konzole), jsem na nich odchovany a umim na nich nastavit a zprovoznit lecos, co linuxari, proste jde o to, kdo na co je zvykly a s cim dela. Jinak Linuxi mam rad a jsem potesen, ze je ASUS (mam rad jeho desky) je nainstaloval do svych desek, pro jeho stabilitu a nenarocnost si nemohl ani jinak vybrat. A aspon si zakaznik "ocucha" i neco jineho nez Widle.
Stejne tak doufam, ze MS vyjde ten chystany OS, konecne by to mohlo byt neco, co by bylo schopno funkcnosti konkurovat Linuxu/Macu. Jinak kdybych tel neco doopravdy odladeneho a skvele funkcniho, tak MAC je jasna volba a ceny uz jdou take razantne dolu ;).
Jinak se divim, ze do tohoto boje "o Afriku" se prave take nezapojily MACy :-D. Kazdopadne ja bych do Afriky necpal nic. Dnesni humanitarni pomoc je na nic bez patricne infrastruktury a vzdelani, ktera musi byt podporena politickou stabilitou, jinak je to naprd. Takhle akorat zbytecne preziva spousty slabych a nemocnych clovicku, kteri nam muzou do budoucna zbusobit velke problemy (vim, zni to "tvrde", ale je to tak a nejsem fasista). Nejdrive je potreba nastolit politickou kontrolu a vybudovat jiz zminene, sebrat jim zbrane a dat jim pocitace a je to ;)
[41]
K tomu šmírování, je faktem, že se to dá těžko dokázat (jako prokázat daný úmysl) avšak pokud o mě (mém počítači) odesílá nějaká aplikace z ms data bez mého vědomí data výrobci (v tomto případě MS) pak je to šmírování. Právě proto, že je to bez vašeho vědomí. Pravdou je, že se tomu dá udělat přítrž - firewallem.
Moje rada zněla, udělat zálohy všech dokumentů, atd, zformátovat disk, a nainstalovat nový sys a firewall. A to zda má být legální, nebo ne,jsem nechal čistě na něm, to však neznamená že to schvaluji (už jsem se k tomu někde vyjadřoval). Jen mě zaráží, jak jej tedy vyhmátli, když se tu tvrdí, že špiclovaní MS je FUD...
.
Samozrejme, ze Windows odesilaji o sobe informace na MS servery, ostatne neni to zdaleka jediny software, ktery to dela. Vetsina schopnejsich uzivatelu to zarazi nainstalovanim nejakeho firewallu.
To D.A.Tiger: bud v klidu a neztracej cas hadkami s temi, kteri nevidi dal, nez za sitovku vlastniho pocitace. Vychvalujou neco, co vlastne ani moc neznaji a nemaji s tim zadne vetsi zkusenosti. Windows je bohuzel velmi omezeny a hranice urcije pouze a jenom pouze MS. To vlastne uzivatelum nemusi vadit, pokud jednou za pet let presne dle marketingove strategie MS vyhodi svuj pocitac a koupi si novy s novymi Windows. Pak bude vse v poradku;-)
Ze zacatku byl operacni system pouze pro programatory, jmenoval se UNIX. Pracoval vyhradne se streamy, kazdy program (filtr) mel vstup a vystup. Pipes umoznily vstupni data zpracovat libovolnym mnozstvim filtru, a poslat dale, az se nakonec ziskala pozadovana forma.
Apple byl prvni, kdo zacal upravovat operacni system k jinemu ucelu, nez byl zamyslen. Navrhl jednoucelove vezeni, ze ktereho se nelze dostat. Toto vezeni neumoznuje ani primy pristup do pameti, k hardwaru ci k jednotlivym filtrum a nebo zpracovavanym datum. Toto vezeni poskytuje pouze nekolik zakladnich funkci, nelze nijak rozvijet ci upravovat, kazdy v nem muze provest jen to, co Apple dovolil. Jelikoz to ma u stupidnich lidi uspech, M$ po vzoru Apple vytvari a kopiruje vezeni take.
Misto programatoru nyni operacni systemy uzivaji prevazne idioti, blbci a kreteni, kteri spolecnostem Micro$oft a Apple plati pravidelnou dan za svou pocitacovou negramotnost.
K nekompatibilite linuxu:
Knihovny jsou zpetne kompatibilni ! tedy staci mit novejsi verzi.
Pokud nejsou zpetne kompatibilni, jsou prejmenovany, aby nematly telem (glibc, libc ....)
V linuxu je mozno program slinkovat staticky.
V Linuxu je s knihovami poradek, takze muzu nejakou prednostnit, ci proste dohrat, muzu dohrat dokonce do jineho adresare a pres promenou natahnout, jen pro urcity program.
Zato windows knihovny neprejmenovavaji a tak na 1. pohled ani nevim, jakou chce, umi rict LDD ve windows, s jakou verzi knuhovny byl zkompilovan ?
Kde je ve windows LDD a STRACE ??????
Zajimalo by me, jak to na firewallu na tom Windows PC nastavite ????
Krom toho, ze tam zadny FW neni (je tam jakasi proxy), ma kernel vetsi prava a tak vam vas firewall bez mrknuti oka muze ignorovat a to i od jinych vyrobcu .... proc ? bo ring 0 chytraci pritloubli.
jedine jak to zakazat, je externi FW a zakazat dane servery M$
Bezpecnost pres obstrukce nikdy nefungovala a zadny bezpecnosti expert nepovoli zarizeni, od ktereho nema zdrojaky a dokumentaci k HW (staci dokumentace k CPU)
[51] jasne, a auta mohou pouzivat pouze zavodnici, v letadlech (jako pasazeri) mohou litat jen skoleni piloti, kazda sestricka musi mit magisterske studium a nekolik titulu, ... a kazdy uzivatel pc musi umet programovat a vedet, jak tam ty "0" a "1" tecou. to je opravdu smesny nazor.
[53] ackoliv je nehezke, ze m$ posila udaje o pocitaci kamsi do ms, nerekl bych, ze jde o nejake spehovani (osoby nebo prumyslova spionaz). windows jsou komercni produkt, ktery se vaze na jeden pocitac. ms si svuj produkt chrani tak, ze kazdy uzivatel si musi svou kopii windows registrovat a jakmile se v budoucnu pokusi aktivovat stejnou licenci na jinem hw, tak to uzivatele opravnene posle do*. nejaka spionaz windows media playeru - nepouzivam ho, nevim co dela, a nikdy jsem se o to nezajimal, ale ani v tomto pripade si myslim, ze nejde o zasilani informaci od kud a co si kdo prehrava, natoz treba video stream :D ...
to, ze windows komunikuji lze jednoduse zjistit napriklad prave pomoci nejake externi brany, routeru atd. kdyby windows delal neco opravdu nekaleho, urcite by si nejaky sikovny linuxar udelal tu chvilku a zjistil si, co vsechno za informace tece a hned by s tim vyrukoval na verejnosti. jeste sem ale na nejakou zavaznou zpravu nenarazil, proc? kdyz se microsoft chova jako velky bratr, ktery spehuje cokoliv vytukam na klavesnici? ostatne i samotna EK by byla prvni ve fronte, ktera by si na m$ zakricela...
jinak bych rekl, ze nam to vsem muze byt jedno, protoze sme evidentne uplny i*ioti a neschopaci, s pocitaci neumime a mame male ...: http://myego.cz/item/jak-rychle-rozlisit-spickoveho-it-odbornika-od-neschopneho-blba
:)))
[54] Ten Hulan je vazne asi schizofrenik, psat prispevek do vlastniho blogu o tom, ze kdo jej zna a obdivuje je opravdovy odbornik a kdo jej hani je neschopny laik. To je snad prvni clanek, ktery jsem od nej cetl a zaroven asi posledni. Tolik sebechvaly jsem uz dlouho neslysel, no hruza.
[51] to jako myslis vazne ? se ti divim, ze vyuzivas takovou zmekcilost pro stupidni lidi jako je www. zlaty casy gopheru a telnetu, co ?
nekdy mam tady na rootu pocit, ze slova komunita a sekta jsou synonyma. lidi jako ty skodej linuxu vic nez sebesilenejsi marketing microsoftu.
[44] claudius
Ten web je plný nesmyslů. Například pod Microsoft Helps Police Crack Your Computer se dozvíme, že ošklivý MS vyrobil malé zařízení, které umožní vyšetřovatelům obejít všechny zabezpečení při vytahování dat z počítače, který mohl být použit pro trestnou činnost. Ve skutečnosti jde o USB klíčenku se SW pro forensní analýzu (což je aktivita, která se při dokazování běžně provádí), jakousi obdobu Hiren's Boot CD pro vyšetřovatele. Podobných nesmyslů je na tom webu plno, včetně zábavně citovaných útržků z různých EULA apod.
[49] Váš kamarád používající nelegálně SW (víte, že jde zřejmě o trestný čin?) si nejspíš někde na MS webu odkliknul nějakou verifikaci. To, že tvrdí "nic takového jsem neudělal", je zcela nepodstatné. Ono to mohlo být před pár týdny, nebo měsíci, a uživatelé takové věci rádi a snadno zapomínají.
Ja nahodou beru nasazeni "orezanych" windowsXP na OPLC jako prvni rozumny krok Microsoftu. Dalo by se rict vlastne takove uvedomeni si sebe sama. Kdyz uz dokonce i sam Microsoft uzna, ze kdyz XPpeckam jeste neco malo odebere tak uz opravdu zadnou hodnotu nemaji ... :) Je to krok spravnym smerem - jeste ubrat 3$, dat k dispozici zdrojove kody (no... to snad mozna ani nikdo nechce) a jeste uvitame kluky mezi nami :) A kdo vi? treba dalsi heslo Microsoftu bude: "Jedine OpenSource!!1!" otazka ovsem je, zda uz nemaji chlapci predem zavrena okna, pardon, dvere. :D
>> Samozrejme, ze Windows odesilaji o sobe informace na MS servery, ostatne neni to zdaleka jediny software, ktery to dela.
Posílám pár zajímavých odkazů k počtení. V MS se klidně přiznávají, že uživatele šmírují.
- U legálních a řádně aktivovaných systémů proběhne detekce bez zásahu a bez vědomí uživatele, v souladu s licenčním ujednáním.
http://blogs.technet.com/technetczsk/archive/2007/09/13/Windows-Vista-legalizace-kampan.aspx
[58] LO
O tom co používá na svém PC rozhoduje pouze on. Ani já, ani vy (PS. Vy neznáte nikoho takového? Jestli budete tvrdit, že ne, tak vsadím svoji hlavu proti té vaši, že lžete) . Nicméně přesně tenhle typ odpovědi jsem čekal. Víte, že je též trestným činem odesílání dat z mého stroje na Internet bez mého vědomí? Jojo existuje nějaký zákon o ochraně soukromý.
Jinak nejsem blbec a za tu dobu co lidem ve svém okolí pomáhám s problémi s PC, vím komu a v čem mohu a nemohu důvěřovat. Buďte bez obav, ale dík za připomínku. To, že má zakázané aktualizace jsem viděl. Apropo Víte jak to dopadlo s těmi zálohami? Widle dělaly takový naschvály, že již nebylo možné v nich operovat s rozsáhlejšími soubory dat, takže druhý den jsem naklapal s LIVE Mandrivou a zálohy provedl v ní. Veselé, že? Nejenže Windowsáky zachraňuje Linuxák, ale taky samotný Linux.
[59] D.A.Tiger
Dnes už ve svém okolí nevím o nikom, kdo by měl nelegální OS. Pár korun nikoho nemrzí, OS lidé dostanou k počítači... Co řešit? Samozřejmě zvyk platit za SW ještě zdaleka nedorazil všude.
Odesílání dat z vašeho stroje bez vašeho vědomí v naprosté většině případů nemůže být trestným činem. Popsaná příhoda s vaším kamarádem je z kategorie "mám klíče zamknuté v autě, ale nepamatuji si, že bych je tam nechával" (a auto je kradené).
Nevím, jaký problém jste řešil, ale zato vím, že Windows problémy s rozsáhlámi soubory dat (ať už tím máte na mysli cokoliv) nemají. To shodou okolností vím velmi dobře. Pokud je takový problém na počítači vašeho kamaráda (s kradeným SW, a možná hromadou malwaru), je problém někde úplně jinde. Když jsme u toho, Windows například nemají omezení velikosti souboru na 2GB, na rozdíl od Linuxu.
[62] LO
Já bych řekl, že hned v prvním odstavci kecáte, nebo žijete v té již zmiňované továrně na měsíci. pak bych se nedivil ;-)
Zase kecáte. Pokud Aplikace odesílá nějaké statistiky a data identifikující jak můj PC, tak i software, bez mého vědomí? Co vám říká pojem malware? A co trojské koně (např. spayware)? Jak už jsem řekl, co vy si myslíte, že se tehdy stalo, nebo ne je celkem jedno. Legálnost cizího software s vámi řešit nehodlám a nebudu. Ani mě, ani vám do toho nic není - já jsem to použil jako příklad. Mimo to, já toho dotyčného znám a vím v čem mohu věřit. Jakmile mi řekne, že neudělal nic co by mělo mít EVIDENTNĚ (pro placené tupce z MS - s jeho vědomím) za následek kontrolu jeho systému, tak to prostě neuděl a je vedlejší co vy k tomu dále blejete. To se ovšem nehodí vám do krámu, že?
Apropo : Zmiňoval jsem tu Orwella. V jedné ze jeho knich se objevuje ( nevzpomenu si přesně ten název - už je to celkem dlouho, co jsem to četl, a není to ani důležité, důležitý je princip a myšlenka - a ty nezávisejí na jménech) něco jako mravní nebo etická policie - To do jisté míry krásně sedne na vás a vám podobné. Prostě hnus, hnůj a bída... :'-(
"Nevím, jaký problém jste řešil, ale zato vím, že Windows problémy s rozsáhlámi soubory dat (ať už tím máte na mysli cokoliv) nemají." LO vás na tom Měsíci neučí číst? Nebo máte problémy s pamětí? To by vážně chtělo buď doktora, nebo přestat hulit. Tak vám osvěžím paměť : [49] druhý odstavec, první věta. Na ni odkazuje [60] druhý odstavec, pátá věta. JASNĚ POPISUJI JAKÝ PROBLÉM JSEM ŘEŠIL.
Mimo to, ono je krásně jednoduché psát "Linux je shit", z těch super widlí zadax, a nebo se sponzoringem od jedné nejmenované cz pobočky. Že jo? No prostě ORWELLÁRNA HADRA.
[63] Fantomas
Dlouho jsem si myslel, že LO neviděl Linux ani z rychlíku. Ale už je mi jasné, že z rychlíku jej asi vyděl, a to někdy v roce 1994 - 1998. To je celý on. Bude srovnávat věci pomalu dvacet let staré s věcmi dnešní doby. Zapomíná jaksi, že RED HAT 7.1 se dal porovnávat s Win95 - 98 (a stejně si myslím, že už tehdy je krásně předčil, žel bohu, Já se s ním setkal o mnoho let pozdějí).
Nehledě na to, pokud vím, už tehdy existovaly utilitky, které uměly toto omezení obejít.
[61] Fantomas
32-bitový Linux nemá limit velikosti souboru na 2GB? Od kdy?
[64] V prvním odstavci nekecám. Můj svět se neskládá se socek, které nemají na OS.
Ohledně trestného činu samozřejmě kecáte vy. Kdybyste alespoň věděl, o čem kecáte. Trestného činu se ve většině legislativ nemůže dopustit právnická osoba. Myslíte, že První Poslední s.r.o. může spáchat vraždu nebo krádež? Nemůže. Ohledně odesílání dat: Windows XP při procesu aktivace odesílají jen hash informací o vašem HW, který nelze jednoznačně spojit s vaším konkrétním počítačem. Osobní informace není taková, kterou nelze jednoznačně spojit s vaší osobou. Podotýkám, že pokud s tím souhlasíte ve smluvním ujednání, může SW odesílat prakticky cokoliv, a to klidně bez vašeho vědomí (pokud jste si třeba smlouvu nepřečetl). Řada licencí SW je pak vázaná na konkrétní jméno, adresu, email, a klidně telefonní číslo. Dokonce je to z hlediska licenční smlouvy lepší (je takovým zavedeným zvykem, že smlouvu typicky uzavírají dvě strany, které vzájemně znají své identifikační údaje).
Jak váš kamarád přišel k zasloužené odměně (odstavení ukradeného SW), to fakt nevím, a moc mě to nezajímá. Když někdo krade, a ještě si nedává pozor, co si pak podle vás zaslouží?
K operacím s rozsáhlejšími soubory dat: psal jste "Widle dělaly takový naschvály, že již nebylo možné v nich operovat s rozsáhlejšími soubory dat". To je naprosto nic neříkající, a proto jsem já psal, že nevím, jaký problém (s operacemi s rozsáhlejšími soubory dat) jste řešil, ale že Windows obecně problém s rozsáhlými soubory dat nemají.
Nikde jsem si nevšiml, že bych psal "Linux je shit". Zato si celkem přesně pamatuji, že za všechny užívané kopie Windows mám zaplacené. Rovněž nemám sponzora. Ale jestli máte zájem o sponzorství, možná by se o něm dalo uvažovat ;)
S těmi osobními údaji jste bohužel nezklamal. Trošku jsem doufal, že přijdete s něčím méně hospodským. Třeba že řeknete "aplikace abc.exe, která je součástí Windows, sbírá všechna hesla, a ta pravidelně odesílá na MS servery, což je doložené analýzou paketů tady a tam". Zatím tu píšete něco o kamarádovi, který "určitě" nenainstaloval aktualizace, ani neprocházel WGA validací :)
[65]
No LO co na to říci? Vy taky nezklamete.
"Můj svět se neskládá se socek, které nemají na OS."
no vidíte a já znám dost těch co rozhodně nejsou "socky" a radši si Widle někde okopčí, než aby je kupovaly.
"Ohledně trestného činu..."
Ale LO... Co je to zas za žvásty? Pokud vím, tak z trestného činu lze žalovat jak právnickou, tak fyzickou osobu. V tom prvním případě se asi dále hledá(jí) konkrétní osoba(y), které jsou za daný skutek odpovědny. Klidek, a nohy v teple...
"Jak váš kamarád přišel k zasloužené odměně..."
Jediný z čím souhlasím, je ta "zasloužená odměna". Druhou otázkou je, zda se ta "zasloužená odměna" k němu dostala legální cestou... To je potom docela paradox, nemyslíte (vlastně ne, pardón - MS? No jak mě to mohlo jenom napadnout....) ;-)
"K operacím s rozsáhlejšími soubory dat: ...."
Nezlobte se na mě, ale při mnoha rozhovorech s Vámi mám takový pocit, že se bavím s ne docela duševně zdravím jedincem. Celé se dosud točí kolem případu v [49]. Všude se nějakým srozumitelným způsobem odkazuji na tento případ. Věřil bych tomu, že se může stát, že si to člověk neuvědomí, ale aspoň to přiznám, a né takhle blbě žgryndat.
"... ale že Windows obecně problém s rozsáhlými soubory dat nemají."
No to mi nedá: No možná, ale za to mají zpusty jiných (a závažnějších) problémů. Wow!
"Nikde jsem si nevšiml, že bych psal "Linux je shit"..."
Ne? Zase kecáte a hrajete se ze slovíčky, že? hřešíte na to, že zatím není archív blogpostů?
Už jsme se o tom snad bavili. Mimo to, mě jsou vaše Widle úplně u pr...
Jak mám přijít s něčím méně "hospodským" když rozhovor s vámi, je jak s člověkem po pěti škopcích a čtyřech štamprlatech? :-(
The end....
[66]
Bohužel já jsem tento "problém" zaznamenal v předešlé verzi Debianu (Sid). Jenže
1. Omezení se týkalo pouze přesunu souboru většího jak 2GB mezi jednotkami (disky). Ostatní operace bez omezení.
2. Vím, že někde na netu, se dala sehnat utilitka, která tento problém dokázala bezproblému řešit.
3. Já jsem to úspěšně vyřešil pomocí nástroje dd.
4. A mám takový dojem, že celý tenhle problém vycházel z konfigurace jádra.
Jak říkám, LO prostě evidentně neví.... A to co ví je staré jak Metuzalém ;-)
[69]
Ani já nejsem odborník, jen prostě beru v potaz jak vidím, že se to chová a dávám to do souvislosti s tím co si přečtu. Pokud si to ještě dobře pamatuji, nebylo tehdy možno z nějakého důvodu naráz převést více než 2GB. Nicméně na disku mohly existovat i mnohem větší soubory. Dělaly (a pořád i hojně dělají) se přece tzv. obrazy disku - právě pomocí dd, mohli mít nakrásně mnohem větší velikost než 2GB. Ona utilitka o které jsem se zmiňoval, prostě (zjednodušeně řečeno) daný soubor rozsekala a přenesla na požadované místo a tam zase jednotlivé fragmenty spojila. Nějak obdobně jsem to i tehdy řešil já. Jednalo se zálohy, které se pohybovaly velikostně od 1 - 3,5GB.
Pamatuji si však, že (myslím na ABCLinuxu?) se na to někdo ptal, a dostalo se mu pár udivených odpovědí, že tento problém vůbec neznají. Z toho usuzuji, že buďto byl problém v konfiguraci kernelu, nebo přímo v I/O operacích. Nevím, faktem je že to asi není problém fs (jak se snaží jistý diskutér neustále zdůraznit), a že na něj existovaly řešení. No a já taktéž dneska nemám problémy s velkými soubory.
[65]
PS. Málem bych zapoměl:
"Osobní informace není taková, kterou nelze jednoznačně spojit s vaší osobou."
cituji z Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů (účinné znění)
$4
a) osobním údajem jakákoliv informace týkající se určeného nebo určitelného subjektu údajů. Subjekt údajů se považuje za určený nebo určitelný, jestliže lze subjekt údajů přímo či nepřímo identifikovat zejména na základě čísla, kódu nebo jednoho či více prvků, specifických pro jeho fyzickou, fyziologickou, psychickou, ekonomickou, kulturní nebo sociální identitu,
b) citlivým údajem osobní údaj vypovídající o národnostním, rasovém nebo etnickém původu, politických postojích, členství v odborových organizacích, náboženství a filozofickém přesvědčení, odsouzení za trestný čin, zdravotním stavu a sexuálním životě subjektu údajů a genetický údaj subjektu údajů; citlivým údajem je také biometrický údaj, který umožňuje přímou identifikaci nebo autentizaci subjektu údajů,
c) anonymním údajem takový údaj, který buď v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů,
d) subjektem údajů fyzická osoba, k níž se osobní údaje vztahují,
e) zpracováním osobních údajů jakákoliv operace nebo soustava operací, které správce nebo zpracovatel systematicky provádějí s osobními údaji, a to automatizovaně nebo jinými prostředky. Zpracováním osobních údajů se rozumí zejména shromažďování, ukládání na nosiče informací, zpřístupňování, úprava nebo pozměňování, vyhledávání, používání, předávání, šíření, zveřejňování, uchovávání, výměna, třídění nebo kombinování, blokování a likvidace,
f) shromažďováním osobních údajů systematický postup nebo soubor postupů, jehož cílem je získání osobních údajů za účelem jejich dalšího uložení na nosič informací pro jejich okamžité nebo pozdější zpracování,
g) uchováváním osobních údajů udržování údajů v takové podobě, která je umožňuje dále zpracovávat,
atd... teď už opradu The End
[67] D.A.Tiger
A zase se dostáváme do fáze, kdy plácáte nesmysly o věcech, o kterých nevíte ani zbla. Já vám doložím, že jste naproto mimo, a vy pak budete předvádět nějaké mlžení či tanečky kolem... No uvidíme.
Nemůžete někoho "žalovat z trestného činu". Trestný čin vyšetřuje policie, a to buď na základě vlastní aktivity, nebo na základě podnětu (tím může být třeba trestní oznámení, aka udání). Soud proběhne na základě žaloby státního zástupce, a to ve formě stát proti pachateli. Pachatelem trestného činu podle českého trestního zákona může být jen osoba fyzická, která je příčetná a dosáhla v době činu patnácti let (§ 9, § 11 českého trestního zákona). Jde o princip "societas delinquere non potest", který je více či méně přítomen v celém kontinentálním právu (byť poslední dobou oslabuje, a některé evropské státy zavádějí náznaky odpovědnosti společností za trestné činy). Samozřejmě se trestného činu může dopustit konkrétní zaměstnanec při výkonu svého zaměstnání, například účetní může převést peníze na svůj účet místo na váš (a tak se dopustit krádeže).
Viz:
http://pravo.wz.cz/vyb/data/tr-odpov-a.s.ppt, slide 8
http://www.psp.cz/kps/pi/PRACE/pi-5-270.pdf, analýza trestní odpovědnosti právnických osob v zemích EU pro PČR
Váš kamarád použil SW protiprávně, a už z tohoto důvodu je "odměna" velmi pravděpodobně legální. A jak říkám, měl byste přijít s argumentem typu "aplikace abc.exe, která je součástí Windows, sbírá všechna hesla, a ta pravidelně odesílá na MS servery, což je doložené analýzou paketů tady a tam", a nikoliv "kamarádovi, který si ukradl OS, se deaktivoval, i když tvrdí, že nikde neklikal". To první by byl relevantní argument pro solidní diskuzi (reprodukovatelný a ověřitelný); to druhé jsou hospodské tlachy.
Vy jste nepopsal ty vaše "operace s rozsáhlejšími soubory dat", ani jste nepopsal ty "naschvály". Na rozdíl od vás provádím poměrně běžně operace nad miliony souborů na Windows, a méně běžně na AIXu, HP-UX a Solarisu. Proto vím, že Windows/NTFS problémy nemá. Naopak si dobře pamatuji třeba AIX, a odpojující se FS, které měly velikost pár desítek GB, a byly skoro kompletně zaplněné cca 64kB soubory. Fsck potom "samozřejmě" trval půl dne až den, opravdu veliká radost na produktivním systému. Support IBM nám doporučil použít více menších FS, a nezaplňovat je na tak vysoké procento kapacity :)
U délky souboru jsem měl na mysli tento problém:
http://www.suse.de/~aj/linux_lfs.html
A ano, vidím, že jeho část je již vyřešena. Pokud ovšem tvrdíte, že je problém s přesouváním souborů mezi FS, tak zřejmě ne zcela.
Ad osobní údaje: no vidíte. c) anonymním údajem takový údaj, který buď v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů. A to je přesně případ aktivace Windows. Nebo vaše aktivace Windows vyžaduje (či odesílá) osobní údaje? A jak jsem tvrdil už výše, řada jiného SW je *zcela legálně* vázána na konkrétní, osobními údaji identifikovatelnou osobu (fyzickou či právnickou). Když si totiž koupíte třeba účto, nejspíš budete podepisovat smlouvu, kde na sebe ty prásknete jméno či obchodní jméno, bydliště či sídlo firmy a IČO/DIČ.
Ohledně "Linux je shit" řeším tuto diskuzi. Nebo ve svých postech reagujete na něco, co jsem možná psal na jiný blog před rokem (a velmi pravděpodobně nepsal vůbec)?
Můj komentář čeká na schválení, což může trvat týden, takže ještě jednou:
[67] D.A.Tiger
A zase se dostáváme do fáze, kdy plácáte nesmysly o věcech, o kterých nevíte ani zbla. Já vám doložím, že jste naproto mimo, a vy pak budete předvádět nějaké mlžení či tanečky kolem... No uvidíme.
Nemůžete někoho "žalovat z trestného činu". Trestný čin vyšetřuje policie, a to buď na základě vlastní aktivity, nebo na základě podnětu (tím může být třeba trestní oznámení, aka udání). Soud proběhne na základě žaloby státního zástupce, a to ve formě stát proti pachateli. Pachatelem trestného činu podle českého trestního zákona může být jen osoba fyzická, která je příčetná a dosáhla v době činu patnácti let (§ 9, § 11 českého trestního zákona). Jde o princip "societas delinquere non potest", který je více či méně přítomen v celém kontinentálním právu (byť poslední dobou oslabuje, a některé evropské státy zavádějí náznaky odpovědnosti společností za trestné činy). Samozřejmě se trestného činu může dopustit konkrétní zaměstnanec při výkonu svého zaměstnání, například účetní může převést peníze na svůj účet místo na váš (a tak se dopustit krádeže).
Viz:
linky budou zvlášť
Váš kamarád použil SW protiprávně, a už z tohoto důvodu je "odměna" velmi pravděpodobně legální. A jak říkám, měl byste přijít s argumentem typu "aplikace abc.exe, která je součástí Windows, sbírá všechna hesla, a ta pravidelně odesílá na MS servery, což je doložené analýzou paketů tady a tam", a nikoliv "kamarádovi, který si ukradl OS, se deaktivoval, i když tvrdí, že nikde neklikal". To první by byl relevantní argument pro solidní diskuzi (reprodukovatelný a ověřitelný); to druhé jsou hospodské tlachy.
Vy jste nepopsal ty vaše "operace s rozsáhlejšími soubory dat", ani jste nepopsal ty "naschvály". Na rozdíl od vás provádím poměrně běžně operace nad miliony souborů na Windows, a méně běžně na AIXu, HP-UX a Solarisu. Proto vím, že Windows/NTFS problémy nemá. Naopak si dobře pamatuji třeba AIX, a odpojující se FS, které měly velikost pár desítek GB, a byly skoro kompletně zaplněné cca 64kB soubory. Fsck potom "samozřejmě" trval půl dne až den, opravdu veliká radost na produktivním systému. Support IBM nám doporučil použít více menších FS, a nezaplňovat je na tak vysoké procento kapacity :)
U délky souboru jsem měl na mysli tento problém:
linky budou zvlášť
A ano, vidím, že jeho část je již vyřešena. Pokud ovšem tvrdíte, že je problém s přesouváním souborů mezi FS, tak zřejmě ne zcela.
Ad osobní údaje: no vidíte. c) anonymním údajem takový údaj, který buď v původním tvaru nebo po provedeném zpracování nelze vztáhnout k určenému nebo určitelnému subjektu údajů. A to je přesně případ aktivace Windows. Nebo vaše aktivace Windows vyžaduje (či odesílá) osobní údaje? A jak jsem tvrdil už výše, řada jiného SW je *zcela legálně* vázána na konkrétní, osobními údaji identifikovatelnou osobu (fyzickou či právnickou). Když si totiž koupíte třeba účto, nejspíš budete podepisovat smlouvu, kde na sebe ty prásknete jméno či obchodní jméno, bydliště či sídlo firmy a IČO/DIČ.
Linky na téma trestní odpovědnost:
http://pravo.wz.cz/vyb/data/tr-odpov-a.s.ppt, slide 8
http://www.psp.cz/kps/pi/PRACE/pi-5-270.pdf, analýza trestní odpovědnosti právnických osob v zemích EU pro PČR
Linky na téma trestní odpovědnost:
http://pravo.wz.cz/vyb/data/tr-odpov-a.s.ppt, slide 8
http://www.psp.cz/kps/pi/PRACE/pi-5-270.pdf, analýza trestní odpovědnosti právnických osob v zemích EU pro PČR
Link na téma Linux a 2GB limit na velikost FS
http://www.suse.de/~aj/linux_lfs.html
LO :
Má cenu na to reagovat? To vaše blití je opravdu únavné a jaksi mě nebaví. Původně jsem neměl v úmyslu reagovat na vaše nehorázné nesmysly, avšak vaše překrucování je opravdu nehorázné a žádá si opravy.
1) Jak jsem jednou řekl, NEHODLÁM S VÁMI ŘEŠIT LEGÁLNOST/NELEGÁLNOST SOFTU TŘETÍ OSOBY, S OHLEDEM NA NAŠI OBOUSTRNOU ZAUJATOST A ZÁROVEŇ NA FAKT, ŽE ANI, MĚ ANI VÁM DO TOHO NIC NENÍ.STEJNĚ TAK S VÁMI NEBUDU ŘEŠIT JEHO ZPŮSOBILOST NEBO VĚROHODNOST. Laskavě to vemte na vědomí.
2)
V jednom máte pravdu - nemohu žalovat z trestného činu, ale podat trestní oznámení. Omlouvám se chybička se vloudila, avšak myslím, že moc dobře víte co jsem měl na mysli... jinak jsem se moc nesekl(což dokládáte i v pi-5-270.pdf, hned v úvodu v sekci "odplata za spáchaný čin". Jak je tomu v Německu, Británii, Holandsku, nebo např. ve Francii mě jaksi nezajímá. druhý odkaz vyhazuje Error 404) - doložil jste akorát kulový - jako obvykle.
Nicméně i vy libovolně zaměňujete pojmy. Nebavili jsme se o "Anonymních údajích" ale o "osobních údajích" a ty jsou definovány v §4 a) výše uvedeného zákona a výklad je zde : http://www.uoou.cz/index.php?l=cz&m=top&mid=02:02:01&u1=&u2=&t= . Zvláště zajímavá je pasáž v naší diskuzi tato pasáž : "Tedy nikoliv pouze omezeným pohledem např. na obsah zpracovávaných dat v konkrétním zpracování (např. obsah databáze), ale také zjištěním dalších možností správce subjekt údajů identifikovat. Jedná-li se např. o správce, který má zjevně v držení soubor identifikující subjekty údajů, nemůže být žádný jiný soubor, umožňující propojení na soubor s identifikátory subjektů údajů, považován za anonymní, a to ani v případech, když by zpracovávaný soubor přímou identifikaci subjektu údajů neobsahoval." Jednou z jednodušších možností jak (i nepřímo) identifikovat uživatele je např. ip stroje na síti (internet). Velmi poučné může být v našem případě i následující: http://www.uoou.cz/index.php?l=cz&m=top&mid=02:02:06&u1=&u2=&t= , http://www.uoou.cz/index.php?l=cz&m=top&mid=02:02:15&u1=&u2=&t= a
http://www.uoou.cz/index.php?l=cz&m=top&mid=02:02:16&u1=&u2=&t=
Velmi zajímavá je pasáž v druhém odkazu :"Jako prokazatelný nebude uznáván souhlas subjektu údajů, jestliže text souhlasu bude předtištěn a subjektu údajů nebude dána aktivní možnost souhlas poskytnout. Např. nelze přijmout následující způsob: "ANO, mám zájem o domácí kino za senzační cenu" a bezprostřední odeslání objednávky. Příkaz k odeslání objednávky v tomto předchází textu, v němž jsou čtenáři www stránek poskytnuty další potřebné informace. V komunikaci přes internetové služby bude nutno použít tzv. princip "dvojího kliknutí". Tedy v uvedeném případě by měl zájemce o domácí kino vyplnit okénko umístěné bezprostředně za text "ANO, mám zájem o domácí kino za senzační cenu" a teprve následujícím úkonem by měl provést odeslání objednávky. Okénko za textem nesmí být předvyplněno, musí být ponecháno na subjektu údajů, aby ho svým aktivním úkonem vyplnil. Jen takto poskytnutý souhlas lze považovat za svobodné rozhodnutí subjektu údajů. Pole sloužící jako příkaz k odeslání objednávky musí být vždy na konci veškerých informací, aby bylo zřejmé, že k tomuto příkazu k odeslání dospěl čtenář www stránek po přečtení všech důležitých informací, a tedy ví, co podepisuje a k čemu dal souhlas."
To jen aby bylo jasno o původu a oprávněnosti mého názoru o nelegálnosti počínání MS, při monitorování uživatelského stroje bez jeho vědomí. (A nezajímají mě prohlášení ani MS ani vás v tomto ohledu - oba jste nedůvěryhodné subjekty ;-) )
3)Je zajimavé, že si pamatujete, že onen můj "kamarád" měl nelicenční Widle, ale o jaké problémi - které byli mimochodem spouštěcím impulzem této události - se jednalo, si nepamatujete. A přitom byly popsané o větu dříve. Jen co se vám hodí? A tomu vy říkate diskuze na úrovni? Já tomu říkám hnus a vaše ostuda.
Tedy znovu a podrobně aby jste to podrobně, aby jste to pochopil i VY: "Frekfrence samovolného vypínání a restartů byla již tak vysoká (a při tom navíc nevypočitatelná), že nebylo možné ani bezpečné provádět operace s rozsáhlejšími soubory dat. Proto jsem musel použít live distribuci Linuxu - Mandriva - a zálohy (tedy ty "operace s rozsáhlejším množstvím dat - co jsem údajně nepopsal) provést z ní. Paradox na paradox.
4)No situaci jsem celkově popsal, a přiznal jsem v ní i to že o příčinách se pouze domnívám. Též jsem napsal, ŽE JIŽ V DOBÁCH KDY DANÝ PROBLÉM EXISTOVAL SE DAL USPOKOJIVĚ ŘEŠIT. Což jste jaksi ve své argumentaci opomněl.Opomněl jste taky fakt že se jednalo pouze o jednorázové kopírování těchto dat. Tedy argument o 2GB omezení je jaksi pase. Mimo to dokument který linkujete v této souvislosti je z roku 2005, tedy při rychlosti vývoje Linuxu a jeho komponent, bych se odvážil i tvrdit, že je nepodstatný.
Já jsem někde specifikoval problémy Widlí? Všude v reklamách MS se řík:"Řekněte wow", no a tak jsem jen řekl: "No možná, ale za to mají spousty jiných (a závažnějších) problémů. Wow!"
PS.: Jak prosím souvisí HP-UX, AIX a Solaris s Linuxem? to jsou přece samostatné větve Unixových systémů? co má s nimy společného Linux? Že jeho předkem je také Linux? Tři jmenování zástupci os z Unixové rodiny mohou běžet na fs ext2 - 3, že? A tohle, že má být argument? Hodnota argumentu 0, Informační hodnota 0.
LO : Ještě jedna poznámka, moje reakce taktéž čeká na schválení a mě se ji nechce přepisovat a linkovat. A tou na tomto vlákně definitivně končím. Pokud chcete můžeme svou diskuzi přenést např. na ICQ (i když jak vás znám o diskuzi bez diváků moc nestojíte...) - není moc velkej problém mě kontaktovat.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 112 291×
Přečteno 89 764×
Přečteno 73 160×
Přečteno 58 108×
Přečteno 54 434×