Ačkoliv jsem byl poměrně potěšen vydáním IE8, o to víc jsem zklamán přidruženou reklamní kampaní. Po povedené reklamě na Internet Explorer 7 jsem čekal něco na úrovni. Reklamy Internet Exploreru 8 od Microsoftu ani nebudu přímo odkazovat, zejména ne tu, jejíž hlavní pointa je v tom, že se v ní zvrací na podlahu.
Překvapilo mne, že Microsoft přes léto spustil soutěž o nejlepší „amatérskou“ reklamu na IE8 za poměrně zajímavé ceny. Některé z těch natočených reklam jsou dokonce lepší než ty původní od Microsoftu! Skoro se nabízí myšlenka, zda kvalita oněch oficiálních videí nebyla na „amatérskou“ úroveň snížena úmyslně, aby to neodrazovalo potenciální soutěžící (to je už takový šikovný trik).
I když absolutní hodnota těch jednotlivých amatérských reklam je často stále nic moc, v součtu ten efekt určitě Microsoftu něco přinese a rozhodně to nebyl špatný tah. Navíc jsou v nich utkány myšlenky desítky kreativních lidí z rozličných oblastí a tak, ač provedení nemusí být dobré, ony náměty jsou jistě skvělou inspirací všem, kdo by potřebovali vymyslet dobrou strategii na propagaci prohlížeče. Kdo ví, možná, že právě o to Microsoftu šlo.
Napočítal jsem 58 soutěžních videí, některá z nich se dostala i do oficiálních IE8 kanálů na YouTube, Twitteru nebo Facebooku. Zalinkuji jen některé.
To byl jen malý výběr z 58 soutěžních videí. A schválně si je srovnejte se starší soutěží o natočení reklamy na Firefox.
P.S.: Pro někoho bude samotný server Brickfish.com tím nejužitečnějším odkazem tohoto článku. Jedná se o server určený k pořádání soutěží nejen ve tvorbě videa.
Myslím Merline, že ta otázka není ani tak o tom, zda ta nová (resp. již víc jak půl roku stará) verze = IE8 je lepší než předchozí, ale zda bude úspěšnější.
Zatímco o tom prvním nepochybuji ani já, ani lidé z Microsoftu a myslím, že víceméně ani nikdo další, kdo se na IE8 opravdu pořádně podíval, tak o tom druhém pochybují skoro všichni (a myslím, že i včetně samotného Microsoftu). Ostatně to je důvod, proč - aspoň jak si já myslím - neměla tahle soutěž jen propagovat IE8, ale hlavně *najít způsob, jak ho propagovat*.
Najít podobnou cestu, kterou se Firefoxu podařilo nalézt před 5 lety. Tehdy těch přesvědčovacích důvodů pro Firefox bylo jen pár (stačí se mrknout na http://firefox.czilla.cz/ myslím, že jsme je na tom webu od té doby neměnili), ale fungovaly skvěle několik let. A najít tu cestu je moc těžké. Snaží se o to víc jak rok i Google se svým Chromem a popravě se mu to vůbec nedaří. Proto se poslední dobou zajímám o propagaci IE víc než kdy jindy. Protože před Microsoftem stojí tak těžký úkol, že ho nedokáže snadno vyřešit ani se svými milionovými rozpočty a stále hledá ten nápad (nebo člověka s tím nápadem), který ho rozlouskne. A já chci vidět, až ten nápad (ten člověk) přijde.
H.O.W.L.I.N.G.? Co je to za kydy? :-) Nedávno jsem killnul Firefox a měl jsem tam rozepsané diskusní příspěvky (text ve formuláři). Po znovuspuštění Firefoxu a obnovení relace tam ten text byl a nic se neztratilo :-) Asi ta nešťastná paní v reklamě používala IE 6 nebo něco takového.
@Elijen Ale ano, v tomto případě Microsoft už to hlavní učinil. IE8 lze některé věci z pohledu standardů vytknout, ale je jich celkem málo. Můžeme sice polemizovat s tvrzením, že se jedná o prohlížeč, který je s CSS2.1 kompatibilní nejvíc ze všech prohlížečů, ale to jen proto, že si těch několik tisíc testů, které MS vzhledem k ověření kompletnosti podporu CSS2.1 zveřejnil, si nikdo netroufneme kompletně zkontrolovat. Jinak by nám možná sklapla čelist 8-)
Nicméně realita je taková (a tomu lidé, kteří do propagace/evangelizace nikdy nedělali, zpravidla nevěří - ti ostatní dobře ví), že nestačí jen udělat IE8 dobrým prohlížečem, ale je třeba tento fakt nějak aktivně propagovat. Ani Firefoxu nestačilo, že se před lety stal lepším prohlížečem než IE6 - bylo nutné tento fakt nějak propagovat. V tomhle Microsoft postupuje dobře, jen se dnes nachází v horší pozici, než v jaké se Firefox nacházel kdysi, proto mu déle potrvá najít tu správnou cestu.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 505×
Přečteno 24 030×
Přečteno 20 752×
Přečteno 19 837×
Přečteno 19 808×