Jakub Nešetřil se nedávno s kolegy účastnil celosvětového hackathonu a vyhrál. Já jsem Jakuba na tohle téma vyzpovídal. Co jsou hackathony zač? Proč se jich vůbec účastnit? Co vám osobně mohou přinést? A také jsem zjišťoval tipy pro ty, kdo by chtěli takový hackathon zkusit vyhrát.
Jakube, nedávno ses zúčastnil velkého mezinárodního hackathonu, o co se jednalo?
S dvěma kolegy z GoodData jsme se přihlásili na NodeKnockout. To byl velký hackathon v Node.js, což je JavaScript na serveru.
Jednalo se o první hackathon pro tuhle technologii vůbec. Inspiroval se u hackathonů v Ruby komunitě, která mívá hackathony na podzim a mezi rubisty jsou poměrně úspěšné. Vznikla na nich spousta skvělých projektů, a tak se Node.js komunita, která je úplně nová (vloni na podzim ještě neexistovala), rozhodla udělat něco podobného.
Kolik se toho hackathonu účastnilo lidí?
Limit byl dvě stě týmů. Kdyby nebyl, přihlásilo by se lidí víc. Takhle se limit vyčerpal už asi měsíc před začátkem akce, takže zájem byl opravdu velký. Stovky lidí. I porotců bylo hodně, asi 50. Každý tým měl slíbeno hodnocení minimálně od tří porotců. Když si těch 200 projektů vynásobíš třema, dostaneš 600 hodnocení. Nás nakonec hodnotilo asi 8 porotců.
Neprobíhalo to jen na jednom místě někde v Americe. Byla to celosvětová akce, za což jsem byl moc rád. V Americe na to byly vyhrazeny prostory od společnosti Joyent, která to sponzorovala, ale po světě vznikly další prostory, např. v Berlíně se sešlo několik programátorů, také v Paříži a v Japonsku taky. U nás v ČR jsme byli, myslím, jediní, tak jsme pracovali u nás doma.
Ne každý ví, co to ten hackathon vlastně znamená, dokážeš to stručně vysvětlit? (Pozn.: hackathon vznikl složením slov „hack“ a „marathon“, viz Wikipedie)
Myslím, že pod hackathonem si každý představí něco trochu jiného, ale pro mě je hackathon takovým svátkem programátorů. Sejde se banda lidí, které baví programovat, a ti pak programují až do padnutí a vyčerpání. Někdo to nazývá cowboy coding a říká, že to jsou takoví programátorští kovbojové. Mně to přijde jako extrémně zábavná forma programování, kdy se lidi sejdou dohromady a snaží se něco vytvořit velmi rychle.
Porovnejte si, jak zábavné je vytvářet něco nového vs. udržovat něco starého. Hackathon je omezený na velmi krátkou dobu a nehrozí vám, že budete cokoliv udržovat. Takže hackathon je jako bezpečný sex. Jsou to programátorské požitky bez následků. (smích)
Vy jste NodeKnockout nakonec vyhráli.
Já to upřesním. NodeKnockout měl sedm kategorií, my jsme vyhráli jen kategorii užitečnosti. Tři z kategorií obsadily hry, kterým se téměř nedá konkurovat, protože jsou nejpřitažlivější. O to víc si ceny vážím, protože my jsme vytvářeli „neherní“ aplikaci.
O jakou aplikaci se jednalo?
Aplikace se jmenovala Wrath, což znamená hněv. Zvolili jsme schválně emotivně silné jméno, aby mělo náboj. Jedná se o aplikaci na testování API.
Myšlenka je jednoduchá. Zadáš formální popis svého API a aplikace ti má vygenerovat jak klientské testy, tak serverové testy. Hezké na tom je, že nemusíš dělat separátně testy pro jednu stranu svého API a pak pro stranu druhou. Dostaneš vygenerované obě najednou. Testy by proti sobě měly procházet a pak můžeš vždy jednu stranu vyměnit za svou aplikaci.
Můžeš vyvíjet část na serveru a nepotřebuješ funkčního klienta nebo můžeš vyvíjet klienta a nepotřebuješ k němu funkční server. Máme okolo toho ještě spoustu nápadů, ale momentálně tu aplikaci nemáme ještě úplně dopsanou a hledáme na to čas, což nás trošku trápí.
Proč si myslíš, že jste vyhráli?
Tady mám jeden tip pro programátory, kteří chtějí uspět na hackathonu. Sežeňte si dobrého grafika. Většina programátorů to podceňuje, ale hezky a dobře vypadající aplikace působí velmi seriozním a dodělaným dojmem. Myslím, že to byla významná část toho, proč jsme byli úspěšní. Samozřejmě i ta myšlenka spoustu lidí nadchla. Mít hostovaný testovací framework, který dělá spoustu věcí za vás a je zadarmo a rychle k nastavení, se řadě lidí prostě líbilo.
Vy jste váš projekt do stoprocentní funkčnosti zatím nedotáhli. Je to pro projekty z hackathonů typické?
Myslím, že to nevadí. Pokud je na projektu vidět dobrý potenciál, lidi ho stejně ocení.
Samozřejmě, pokud by tu existovala konkurence ze spousty dodělaných skvělých projektů a vy měli jen ten nedodělaný, tak to bude vadit. Ale jinak si všichni dobře uvědomují, že tohle jsou projekty, které vznikají velmi rychle. NodeKnockout byl 48hodinový a my jeli téměř nonstop. Spali jsme asi jen 3 hodiny. Několik bodů nám určitě bylo strženo za to, že projekt nebyl hotový, ale myslím, že spousta lidí ocenila ten potenciál aplikace.
Myslíš, že se dá na jednodenním nebo dvoudenním hackathonu vůbec udělat a dokončit něco užitečného? Viděl jsi něco takového na NodeKnockout?
Určitě. Vzniklo tam několik projektů, které byly velmi pěkné a zcela funkční. Povětšinou to byly ony hry. Jeden pěkný příklad se jmenuje Scrabb.ly, což je takový online multiplayer Scrabble, který můžou hrát všichni na jedné sdílené desce. Je megaúspěšný a má dnes miliony slov. Takže určitě jdou udělat věci, které jsou úspěšné.
A druhá věc, kterou bych na hackathonu nepodceňoval, je takové to velmi silné nakopnutí týmů do nějakého dalšího projektu. (Samozřejmě to neplatí pro všechny týmy, jen pro některé.) Během hackathonu si tým zkouší validaci nějaké myšlenky. Když zjistí, že jim dobře funguje tým, který dali dohromady, že funguje ta myšlenka, kterou si vymysleli a když uvidí, co vše za ten den zvládli udělat, nadchne je to pro nějaké další pokračování.
Tímto končí první část rozhovoru týkající se hackathonu NodeKnockout a hackathonů obecně. Druhá část rozhovoru, která bude mj. o firemních hackathonech, se objeví další týden.
Pozvánka na hackathon 15.11. v Praze
Ve světě hackathony letí, u nás se jedná stále o novinku. Máte chuť si takový hackathon vyzkoušet?
Jeden takový hackathon pomáhám organizovat za necelé dva týdny v Praze.
Bude zaměřený na Android a HTML5 (jedná se o dvě kategorie, vyberte si jednu z nich).
Posadíme vás všechny do jedné místnosti, zajistíme jídlo, pití, internet a dostanete jeden den na vytvoření aplikace. Aplikaci si sami vymyslíte a navrhnete – podmínkou je, že bude postavená na jedné z technologií výše (čili buď to bude aplikace používající HTML5 nebo to bude aplikace pro Android) a bude se týkat tématu, který oznámíme na začátku hackathonu (posledně takovým tématem bylo LÉTO).
Pokud máte čas 15. listopadu, přečtěte si základní informace a zaregistrujte se. Nemusíte mít zkušenost, stačí mít čas, odvahu a přijít. Pokud nemáte nikoho do týmu, nezoufejte – tady jsou další účastníci, můžete někoho z nich oslovit. Jakub také hledá pár lidí k sobě do týmu. Napište mu.
Akci pořádá GUG.cz v partnerství s Googlem a Provozně ekonomickou fakultou ČZU.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 503×
Přečteno 24 028×
Přečteno 20 750×
Přečteno 19 837×
Přečteno 19 806×