Loni na podzim vyšel Mobile Web Design, jehož autorem je webdesigner Cameron Moll. Kniha na tohle téma tu chyběla, proto jsem si ji hned objednal.
Jak již název napovídá, kniha pojednává o mobilním webu. Pomůže všem, kdo to myslí vážně s mobilní verzi svého webu, i všem, kdo chtějí spustit novou mobilní službu. Stranou nezůstanou ani webové standardy.
Abychom získali představu o pestrosti mobilního světa, autor nám jej ukazuje na sedmi přístrojích (ano včetně iPhone) a na různých webových prohlížečích.
Kniha čítá mnoho témat, byť se řadě z nich věnuje jen krátce, zde nastíním ta hlavní.
Začíná zdůrazněním, proč je mobilní web tématem, které se v blízké budoucnosti rychle rozšíří a neměli bychom jej nechat nepovšimnuté.
Pokračuje shrnutím možných přístupů při tvorbě mobilního vs. klasického webu od dvou zcela oddělených webových stránek přes designování stejné stránky pomocí CSS s media handheld po použití proxy služeb, které kód stránky samy upraví včetně zkomprimování obrázků (viz Root.cz nebo tento blog upravené službou Mowser.com). V této části jsem popravdě čekal i zmínku o CSS3 Media Queries, ale těm se bohužel autor nevěnoval.
Najdeme krátké upozornění na CSS pravidla, se kterými může být v mobilních přístrojích problém a zdůraznění Mobile Web Standards, zejména Mobile Web Best Practices 1.0.
Představeny jsou možnosti testování v různých zařízeních a přehled simulátorů.
Přiložen je kód pro detekci mobilních prohlížečů. Tohle téma autor pojal opravdu široce, napočítal jsem testovaných více jak 100 různých User Agent stringů.
Dále již jen telegraficky. Google SMS search. Java aplikace Google Maps (nedávno jsem se o ní zmínil v Google mapy v mobilu i s mojí polohou). Mobilní reklama. Mobilní widgety. Mobilní čtečky RSS. Čárové kódy pro snadné vkládání URL (psal jsem o nich v URL do mobilu? Jedině foťákem!).
Hned na začátku v úvodu mezi lidmi, kterým autor knihy děkuje, najdeme i našeho známého Honzu Brašnu.
Trochu odbočím. Až při čtení této knihy jsem objevil malý marketingový podvod, který mi dosud zůstal utajen. O propadáku zvaném WAP jsme toho slyšeli již hodně, dokonce se jako příklad neúspěšné technologie dostal již i do knih o marketingu. Lidé dnes nechtějí WAP, lidé chtějí mobilní web.
Chytré hlavy však zapracovaly a vytvořily kouzelné rovnice:
WAP 1.0 = WML
WAP 2.0 = XHTML
díky kterým WAP možná i přežije. Tedy budeme používat HTTP + XHTML a přitom jsme vlastně WAP 2.0, jak prosté. A neúspěšná značka může žít dál (o XHTML pro mobily více na Wikipedii). Ale zpět ke knize.
Okolo mobilního webu se toho rok co rok děje čím dál víc. A pokud se obáváte, že vám v této oblasti pomalu ujíždí vlak, pak Mobile Web Design je kniha, která vám umožní do toho vlaku rychle naskočit a ukáže tento nový svět v celé jeho šíři.
Kniha Mobile Web Design je to nejlepší, co o tomto oboru dosud vyšlo. Což není tak těžké, jedná se o jednu z prvních vlaštovek, kterou během nejbližších let bude jistě řada dalších knih následovat. Osobně doufám, že další knihy proberou tématiku více do hloubky. Mobile Web Design probírá řadu témat, ale velmi povrchně.
Jedná se totiž o knihu dosti tenkou (105 stran). Po jejím přečtení se rozhodně nestanete experty v oboru, ale začnete se v něm orientovat a dokážete si pak již sami najít další potřebné informace. Na mnohé z nich vás kniha sama odkáže.
Pokud se chcete o knize dozvědět více, podívejte se na oficiální web knihy, nebo si stáhněte PDF s ukázkou obsahu.
Jelikož se i v České republice už delší čas pohybuje menšina uživatelů pravidelně používajících mobilní web, bylo by jistě zajímavé, když bychom se dočkali i českého vydání této knihy. Ono zatímco anglická knihovna na téma mobilního webu je velmi chudá, tak česká knihovna zeje naprostou prázdnotou.
Tom: Nesuď jen podle sebe. Velké české portály, které mobilní verze provozují nebo provozovat začínají by ti o tom řekli své. Navíc při správném přístupu můžou být náklady minimální (soudím tak i z jednoho projektu, na kterém jsem se nedávno podílel), viz například i všechny ty Wordpress blogy s nainstalovanými pluginy, které zajistí vše potřebné.
Pro osobní homepage se ladění pro mobilní zařízení asi nevyplatí, u větších webů je pohled již dnes možná a u těch největších portálů určitě úplně jiný.
3> Přesně. Kdykoliv si řeknu, že bychom mohli nějak vyjít vstříc mobilním uživatelům, skončím u toho, že těch zařízení je moc a každému svědčí něco úplně jiného. Je jasné, že některé drobnosti se udělat dají (viz ty Mobile Web Best Practices) a neublíží nikomu, no ale dál… Mám pocit, že kdyby to mělo k něčemu vypadat, stejně bych to musel psát konkrétnímu prohlížeči na tělo. A to je velice ošemetná investice.
nastesti http://jizdnirady.idnes.cz/blind funguje i v mobilu
Překvapuje mně, kolik se tu objevilo nespokojenců. Já jsem si schválně nějaký čas porovnával, pokud už dostanu na výběr, zda dám po několika týdnech používání přednost klasické nebo mobilní variantě. Překvapivě jasně jsem končil u těch mobilních. Typicky třeba vyhledávání na Googlu nebo Gmail.
Jsou případy, kdy je mobilní verze udělaná špatně, například nedávné mobilní Centrum.cz na http://m.centrum.cz/ ze kterého se úplně ztratil vyhledávač (jakoby nechtěli, abych přes ně z mobilu něco vyhledával) a na původní www.centrum.cz vás to nepustí. Ale krom takovýchto vyložených úletů, které jsou řešitelné, mi vždy vyšlo přizpůsobení pro mobily jako smysluplné.
Proto by mne zajímalo: vy všichni, nespokojenci, můžete se rozepsat, co vás přesně na mobilních verzích trápí? Mám na tohle téma připravený jeden příspěvek, ale tam si chci postěžovat spíš na detaily.
Když si vezmu ten zmiňovaný Idos. Mobilní Idos jsem použil jen několikrát, ale našel snadno, co jsem hledal a neměl jsem důvod měnit.
Moc by mě zajímalo, co vám tedy přesně vadí. (A autory těch aplikací zřejmě taky.)
[3] Ač si Opera Mini poradí s ledasčím, jen při dvoudenním zkoumání mě překvapilo, kolik problémů se v ní objevuje, viz http://met.blog.root.cz/0712/opera-mini-a-tipy-pro-webdesignery Když bych si sepisoval weby, se kterými jsem měl problém (vážný problém - třeba nemožnost dostat se přes rozbalovací menu tam kam chci apod.), už bych měl dlouhý seznam.
[8] Budu vycházet z mé nedávné http://blog.softeu.cz/prednaska-o-novinkach-pripravovaneho-html-50/ jen mám za úkol to stihnout za šestinu času (doslova), bude se proto jednat o jen základní představení. Ovšem s možností následné diskuse po celý večer až do zavření hospody! 8-) Pokud to vyjde, tak koncem března budu mít v Praze ještě jednu, sice bez té diskuse, ale za to delší.
[7] rozbalovací menu opravdu nefungují, pomáhá nespoléhat se pouze na :hover nebo onmousexxx, navigace může alternativně fungovat na klik. Zatím mi to ale nijak moc nevadilo.
Mobilní Idos nemá hlavně možnost 'bez přestupů', se fakt hodí. Google/gmail jsem nezkoušel, Opera Mini má hledání pod #9 a mail mám přímo v telefonu. Pokud budou mít mobilní verze stejné funkce jako klasické verze, určitě je uvítám.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 507×
Přečteno 24 033×
Přečteno 20 754×
Přečteno 19 839×
Přečteno 19 810×