Před pár týdny vydalo nakladatelství Grada knihu Blogy: Publikuj a prosperuj, Blogování pro váš business. Autory knihy jsou blogeři DL Byron a Steve Broback. Knihu jsem si koupil hlavně ze zvědavosti.
Ačkoliv je kniha o blogování, není to kniha pro autory a autorky osobních blogů a blogýsků, jak ostatně poznáte již z názvu. Kniha je zaměřena na blogy firemní.
Napřed jsem přemýšlel, jak jsou ony firemní blogy časté a nakoukl jsem tedy do své RSS čtečky, kolik asi tak blogů, které lze označit za firemní, najdu.
Počítejte se mnou: Blog české pobočky Googlu (zaručeně firemní), několik blogů Seznamu (bez pochyby), blog Jyxa, H1, SoftEU, hned několik blogů W3C (svou povahou vesměs všechny firemní), IEblog (samosebou), Netscape Blog (ještě donedávna), blog WebKitu (víceméně), některé z blogů o Opeře a Firefoxu (tam je to těžší, řada z toho jsou osobní blogy vývojářů, ale mezi nimi najdeme i blogy jasně označitelné jako firemní). Není toho málo. Ani jsem netušil, že čtu tolik firemních blogů.
A evidentně je to nový trend, když si vezmu kolik z výše zmíněných blogů vzniklo v posledních několika letech. Dnes je prostě možné, že zaměstnanec dostane nabídku (nebo i dokonce nařízeno) čas od času blogovat na firemním blogu. A existují i firmy, kde se může blogování stát vaší hlavní pracovní náplní (tenhle trend už dorazil i k nám, vím minimálně o jedné firmě, která zrovna takového blogera hledá).
A právě přípravě, spuštění a vedení takového firemního blogu se věnuje tato kniha.
Kniha začíná od Adama – od skutečného začátku tím, že popisuje, co to takový blog je a jak vypadá. A jde skutečně do všech detailů (třeba vysvětlením, proč mívají blogy kategorie, permalinky, RSS nebo komentáře). Kniha je tak vhodná pro lidi, kteří třeba v životě žádný blog neviděli nebo ho viděli, ale detailně nezkoumali (což může být případ zrovna takového zaměstnance, jenž dostal za úkol na firemní blog přispívat).
Knihu může číst i člověk, který blogování zná (nebo se mu dokonce věnoval) ve formě osobních blogů a chystá se začít firemní blogování. Sice se bude při čtení často nudit, ale najde i řadu zajímavých myšlenek.
Předvedeno je i pár případových studií a srovnání blogů, a tak mezi zmiňovanými blogy v knize najdeme např. blog vývojáře Firefoxu Bena Goodgera (i když tady si zrovna nejsem jist, zda se spíše nejedná o blog osobní), blogy společností IBM, Sun, Microsoft, Apple a další.
Ze srovnávání mne zaujala poznámka na straně 52 „Chová-li se vaše společnost stejně jako Apple, kde si svá tajemství žárlivě střeží a na bloggery, kteří je odhalí, posílají právníky, nemůžete psát stejný blog jako Microsoft“.
Jedna kapitola se věnuje výběru blogovacího systému. Místo, aby se soustředila na popsání stávajících řešení, klade základní otázky, které vám s výběrem vhodného řešení pomohou. To ji činí lehce nadčasovou (a to je dobře, protože již od napsání knihy se situace změnila).
Kniha nakousne téma podcastů a video blogů, naznačí možnosti zobrazování reklamy a stručně se zmiňuje i o optimalizaci pro vyhledávače. Tedy hlavně co se týče psaní textu, HTML kódem není čtenář nijak zatěžován. Jen to nejdůležitější pro zřizovatele blogu.
Vlastnímu psaní je vyhrazena celá kapitola. Od hledání správného konverzačního stylu a zajímavých témat, po rady týkající se psaní provokativních textů, moderování komentářů, prostě vše, co by ostřílený bloger (nebo můžeme říct profesionální bloger) asi tak měl znát.
Věřím tomu, že pokud si knihu přečte člověk, který o blogování vůbec nic netuší, bude schopen celkem bez problémů provozovat průměrný firemní blog. K tomu, aby provozoval opravdu dobrý firemní blog mu kniha také pomůže, ale již to bude chtít získat trochu vlastní praxe nebo pomoc někoho zkušeného.
Kniha je z roku 2006. Při čtení je to znát a některé informace nejsou aktuální (např. o placeném používání FeedBurneru), ale nejedná se o nic zásadního, na co by čtenář brzy nepřišel sám.
Ovšem jedná se o knihu nejen návodnou, ale i přesvědčovací. Pokud si myslíte, že by vaše společnost měla začít blogovat, můžou být informace právě z této knihy dobrým argumentem pro váš management. A věřte, že řada argumentů je pro tento případ dobře zvolena.
Ačkoliv nejsem přesně cílovou skupinou knihy, myslím, že splňuje svůj účel velmi dobře a v době, kdy se české firmy začínají učit blogovat, bylo moudré rozhodnutí tuto knihu vydat v češtině. Nepochybuji, že si najde řadu čtenářů.
Autoři: DL Byron a Steve Broback
Název: Blogy: Publikuj a prosperuj, Blogování pro váš business
ISBN: 978–80–247–2064–7
Rozsah: 200 stran
Cena: 369 Kč (nebo via zbozi.cz)
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 507×
Přečteno 24 033×
Přečteno 20 754×
Přečteno 19 839×
Přečteno 19 810×