Hlavní navigace

Jak zahltit komunikační kanál - návod pro otrlé

20. 2. 2015 8:35 Svatopluk Vít

Dnes jsem se stal svědkem neskutečně „legrační“ věci – jeden z našich firemních komunikačních kanálů byl zahlcen naprosto nesmyslnou komunikací a jak se všichni pokoušeli to napravit, v podstatě jej zahlcovali stále více a více. Život v korporaci to někdy přináší se všemi důsledky. A stačí asi jen docela málo – vzdělávat uživatele či trocha slušnosti.

Osoby a obsazení – nadnárodní firma, zaměstnávající několik desítek tisíc zaměstnanců v pobočkách celého světa. Dále pak informační systém, provozovaný z jednoho místa v centrále a k němu přidružený informační kanál, který informuje všechny uživatele informačního systému, pokud je v něm nějaká „nepravost“ a navíc globální distribuční seznamy zahrnující seznam několika tisíc adres naprosto nevinných lidí.

S jednou příchozí fakturou byl nějaký problém, který se na britských ostrovech pokusili vyřešit. Oslovili příslušné oddělení v naši mezinárodní společnosti. Původní odesílatel však do seznamu adresátů zahrnul (ať už z jakéhokoliv důvodu) i velmi obsáhlý distribuční seznam. Protože původních adresátů bylo několik a i v kopii jich byl dost (dohromady asi tak 15), odpovídá se v e-mailovém klientovi kliknutím na tlačítko Odpovědět všem. A nastalo peklo. Docela normální a běžnou komunikaci mezi týmem jedna a dvě mělo možnost sledovat několik tisíc lidí, kteří byli součástí onoho distribučního seznamu. Chvíli se nic nedělo neboť dva týmy urputně používaly tlačítko Odpovědět všem a řešili běžnou firemní komunikaci kolem nastalého problému.

Jenže jeden z členů distribučního seznamu to nevydržel a ozval se. Cože to má jako znamenat, proč se do té konverzace dostal a že ho to nezajímá a že má spoustu jiných věcí na starosti. Jenže také použil tlačítko Odpovědět všem.

Pak se ozval někdo jiný a také použil tlačítko Odpovědět všem, a tak se tato konverzace zvrhla v to, že v průběhu jedné minuty jsem obdržel 63 mailů s naprosto nezajímavým obsahem (chce se mi říct SPAM), kdy uživatelé seřvávali sami sebe, že co to jako je, že oni tuhle komunikaci nechtějí číst, ale všichni používali tlačítko Odpovědět všem, tudíž to posílali i do onoho masivního distribučního seznamu.

A pak se objevil srandista – protože původní zpráva zcela zanikla a vše bylo absurdní, a požádal přítomné, zda někdo nezná nějaký dobrý recept na lasagne. Chtěl tím dokázat nesmyslnost celé komunikace. A opět Odpovědět všem. V dalším mailu přišel kýžený recept z druhé strany zeměkoule s dodatkem, jestli někdo recipročně nemá recept na nějaké dobré čili. A recept dorazil.

Dalším uživatelům bouchly saze a komunikace se opírala o několik základních témat :

– jak nastavit e-mailového klienta tak, aby tyto zprávy ignoroval

– nadávky na to, jak jsou lidi nezodpovědní a nepřemýšlejí nad tím, co dělají a jak to všechny otravuje

Jenže všichni trpělivě používali tlačítko Odpovědět všem, abychom si to my všichni pěkně užili…

A další vtipná věc se odehrála zanedlouho. Kdosi odpověděl, že se mu celá věc nelíbí, a že chce být s okamžitou platností z distribučního seznamu vyřazen, aby mu tyhle pitomé maily nechodily. Samozřejmě využil tlačítko Odpovědět všem. A následovala lavina dalších, kteří začali odpovídat „Me too“ jakože také oni chtějí být z distribučního seznamu odstraněni. Přišlo asi tak 80 e-mailů s obsahem „me too“ což je opět paráda. A všem, to jsem zapomněl říct, ale asi vás to nepřekvapí.

Po čtyřech hodinách „komunikace“ mám v e-mailu asi 550 zpráv s naprosto „debilním“ obsahem. Globální IT oddělení vše nakonec zakončilo tím, že se rozhodlo inkriminovaný distribuční seznam smazat, aby jej nikdo nemohl používat. To víte, řada lidí má dovolenou, budou až příští týden, předpokládám, že by se v pondělí strhla podobná debata.

Co z toho plyne? Že máme ve firmě několik stovek lidí, kteří ignorují základní pravidla slušnosti a neumí používat e-mailového klienta. Třeba když je proškolíme, příště už si dají pozor. Ale nějak se mi tomu nechce úplně věřit.

Sdílet