Hlavní navigace

Proč uživatelé preferují webové emaily?

28. 1. 2012 15:17 (aktualizováno) espinosa_cz

Proč uživatelé preferují webové emaily?

V diskuzích tu padaly názory, proč uživatelé osobní elektronické pošty hromadně dávají přednost webovému rozhraní před externími klienty jako je Thunderbird, které nabízí větší komfort, neotravují s reklamou, jsou rychlejší. Místo teoretizování nabídnu reálný příklad. Aktuální. Píšu to ještě za tepla. Příklad z dneška.

Já Thunderbird používám pro svůj účet na centrum.cz. Přítelkyně, má účet Seznamu, ale nevyhovuje jí zastaralé, až spartánské, uživatelské rozhraní na Seznamu, přes rameno u mě vidí Thunderbirda, tak proč to nezkusit.

Tady upozornění, na desktopu, který slečna okupuje je starší verze Mandrivy, s touhle distribucí to vypadá neslavně a tak se verze Thunderbirdu u nás zasekla na 3.1.9, kdežto současná verze 9. Vzdor gigantickému skoku v čísle verze, je mezi nimi ve skutečnosti jen několika měsíční rozdíl, 3.1.9 byla vydaná 4.3.2011, současná verze 23.12.2011, takže není to tak strašně stará verze, třeba ve srovnání s MS Outlook, kde nové verze vychází jednou za dva až pět let. V tomto ohledu je i 3.1.9 stále vlastně aktuální.

Poznámka na okraj: I na mém laptopu je starší distribuce, ale Suse poskytuje nové verze (některých) aplikací i tak, tedy když si přidáte správné externí repozitáře do Yastu a dobrovolníky to nepřestane bavit. Berte to tak, že si vážím vypiplané a chodící (v rámci možností) verze linuxu, stručně, nerad upgraduji. Přínosy obvykle nevyváží ztráty, počítaje v to ztráta času neproduktivní činností, proto se upgradu bráním do poslední chvíle.

Nechal jsem jí ať se v tom plácá sama. Podařilo se jí nainstalovat Thunderbirda, i to je výkon, to snad byla první aplikace kterou si sama, bez mé pomoci nainstalovala. Upozorňuji, po několika letech co (nedobrovolně) používání linux ;) To je holt tak, když nemáte vlastní počítač.

Podařilo se jí zprovoznit POP3 a SMTP. Dokonce poměrně rychle. I s instalací za půl hodiny. Dialog pro vytvoření účtu je jednoduchý, zadáte jen váš email, jméno účtu (label) a heslo. Thunderbird správně uhodl adresy POP3 a SMTP z jejího emailu, Seznam to naštěstí má vše standardní, uhodnutelné, externí klienty podporuje, POP3 i SMTP je standardně povolené. Až posuď brnkačka.

Ale tady se to začalo komplikovat. Viděla pochopitelně jen jedinou složku – příchozí poštu. Ale kde jsou moje složky s roztříděnou poštou a hlavně, stará odchozí pošta? Zásadní požadavek, hlavně když odchozí pošta slouží i jako záloha dokumentů, včetně systému verzování a vyhledávač co jsem kdy kde dělala ;)

Jak nastavit správně externího klienta, to už musíte vědět o moc víc, jak funguje email. Musíte vědět co je IMAP a proč ho chtít. Pro většinu uživatelů IT to nejsou samozřejmé znalosti.

Ale teoretická znalost je jen začátek. Nastanou praktické komplikace. Jednou vytvořený účet v POP3, to co vám Thunderbird vpodstatě vnutí, nelze převést na IMAP. Musíte zrušit nově založený účet a začít znovu. Thunderbird doslova podsouvá POP3, v helpu se to hemží návody jak převést Imap na Pop, i přes to, že i v helpu se tvrdí, že imap je lepší. Nikde návod na opačný převod. WTF? Nastavení protokolu je v dialozích Thuderbirdu hodně skryté, podařilo se nám nastavit asi až na třetí pokus.

Musíte opravdu chtít, mít silnou motivaci, to znamená být si dobře vědomý výhod IMAPu proti POP3ce, aby vás to donutilo zabíjet další čas a experimentovat, zkoušet to znovu a znovu.

Další chyták. Na Seznamu se musí IMAP extra povolovat. Jen POP3 je zapnutý defaultně, ale to nemusí být u jiných poskytovatelů.

Aby jste rozchodili externího klienta čeká vás nepopulární procházení nápovědy vašeho poštovního serveru, pro mnohé vůbec první seznámení s nápovědou, už jen pro zjištění jestli a jaké protokoly váš emailová služba poskytuje, jaké to má adresy a podobně. Když pošta stále nejde a nejde, pak vás čeká prolézání systémem nastavení, kde už musíte dobře vědět co hledat.

Další problém – po úspěšném zprovoznění pošty nevidíme všechny složky, vidíme jen příchozí poštu (Inbox) a jako bonus – odpadkový koš (Trash). Zato odchozí poštu, a o tu nám šlo v prvé řadě, ne. Ostatní uživatelské složky s již roztříděnou poštou také ne.

Ani po půl hodině bádání jsme na to nepřišli. Nikde žádná manuální synchronizace, či tlačítko reload.

Nakonec pomohla náhoda. Zkusila odeslat poštu. To vynutilo vytvoření složky s lokální odchozí poštou a nejdnou začal Thunderbird synchronizovat všechno, dostahovat starou odchozí poštu ze Seznamu a nakonec i uživatelské složky.

Člověk musí být opravdu odhodlaný, aby proces dokončil. Zato u web mailu nemusíte nic. Stačí vědět úplné minimum, co to email je, spam, příloha, a základy bezpečnosti. Funguje out-of-the-box.

Seznam má popis jen pro Outlook Express. Nápovědy pro Thunderbird je poměrně dost, i pěkné kork za krokem kuchařky s obrázky, ale problém s aktuálností, nastavovací dialogy dost liší mezi verzemi Thunderbirdu, a tak informace rychl zastarává. Nebo naopak vy máte starší verzi, protože vaše distribuce novější neposkytuje, a ani nebude, protože už i ta je rok stará, a vám se nechce co půl roku upgradovat. To je taky málokdy hladký proces a zavaní to ztraceným večerem. No o tam až zase jindy.

Shrnutí

Řada populárních freemailů, jmenovitě Yahoo, stahování pošty do externího klienta nepodporují vůbec, tedy ve variantě zdarma, nebo je to jen pop3, nebo SMTP. I tady existují řešení. Pokud se nechcete poskytovatele vzdát, a ni platit :), pak jedině zřídit účet na jiném, například gmail a zařídit si přeposílání.

Motivace. Tady to pro většinu uživatelů skončí, výhody nejsou nijak zřejmé, pokud webové rozhraní vašeho serveru elektronické pošty vyhovuje, bude pro vás lokální klient ztráta času. Lokální archivace? Vzhledem k tomu, jak lidé (ne)zálohují, jsou data bezpečnější na internetu. Že to otravuje s reklamou? A kdo kdeska dne, abclinuxu a root.cz nevyjímaje. Když si něco málo zaplatíte, bude to i bez reklamy.

Potřebujete extra znalosti. Musíte mít ponětí o protokolech, POP3, IMAP, že výchozí je jiný než odchozí. Oproti user-friendly (klikacímu) webu, je email poněkud složitější, hemží se to tu různými protokoly, nánosy historie které se nikomu nechce řešit. O spamu ani nemluvě.

Dovolím si zaspekulovat. Email se drží jen díky tomu, že existují weboví klienti a že se stále používá v komerční sféře, tam vám to ale nastaví správci sítě. Jinak už všichni jenom Skypujeme :)

Espinosa

P.S.
Tímto svým prvním příspěvkem děkuji redakci za zprovoznění mého blogu, což se taky neobešlo bez komplikací.

Sdílet