Přejte si něco, padá Dell

27. 10. 2009 13:19 Petr Krčmář

Společnost Dell platila dlouhá léta za největšího výrobce počítačů na světě. Správná strategická rozhodnutí z počátku devadesátých let vystřelila firmu na špici, kde se udržela déle než patnáct let. To platilo až do roku 2006, kdy se před Dell dostal jeho hlavní rival Hewlett-Packard. Propad tím ale pro Dell zdaleka neskončil, přestože firma výrazně přehodnotila svou cenovou politiku a snaží se ze všech sil opět získat náskok.

Analytické společnosti IDC a Gartner publikovaly zprávy o stavu celého IT trhu ve třetím čtvrtletí letošního roku. Z něj plyne pro Dell další nepříjemná zpráva – propadl se na třetí místo, když jej předběhl dravý Acer. Přestože ve Spojených státech je Dell zatím stále na první příčce, ani tato pozice není nijak jistá, vzhledem k tomu, že meziročně se i na americkém trhu propadl o deset procent.

Nezdá se navíc, že by se situace měla pro Dell nějak zlepšit, spíše právě naopak. Na trhu se začíná například výrazněji prosazovat Apple, který útočí na všechny velké hráče a zatím se mu, zdá se, daří poměrně dobře. Celou situaci navíc komplikuje aktuální hospodářská situace a silný trh, který nutí výrobce snižovat marže, šetřit kde se dá a snižuje ceny na technické minimum. Mnozí výrobci už si začínají hlasitě stěžovat na to, že jsou na hranici ziskovosti.

Trh samotný také prochází výraznou proměnou, kdy uživatele začínají zajímat levná a přenosná zařízení, která se nezaměřují primárně na výpočetní výkon. V tomto prostředí se jasně daří lépe konkurenci Dellu, především zmíněnému Aceru, jehož počítač Aspire One je prodejním hitem. I Dell má samozřejmě svá želízka v ohni, ale jednak nejsou tak masově úspěšná a především zmenšující se podíl na trhu opět znamená snižování zisků. Navíc další konkurenti jako Toshiba a Lenovo začínají také výrazně posilovat a je tedy možné, že i oni budou brzy šlapat na paty běžci na třetím místě.

Všechny tyto okolnosti ukazují na jediné – zatímco ostatní posilují, pozice dříve největšího hráče trhu se začíná výrazně zhoršovat. Pokud společnost rychle něco neudělá, může se poměrně brzy propadnout na trhu ještě podstatně níže a nechat konkurenty daleko před sebou. Otázka zní, jestli v takové situaci vůbec dokáže dříve nepřekonatelný velikán ještě popadnout dech a alespoň zastavit svůj pád. Zatím to pro něj pozitivně nevypadá.

Která firma je vám nejsympatičtější?

Sdílet