Dnes jsem si s chutí přečetl Martinův článek o zdražení elektronických knih. Pro zajímavost tedy shrnu, kolik stojí výroba tištěné knihy.
Nejprve doporučuji přečíst dnešní článek Elektronické knihy zdraží o 50 %. Co to znamená pro čtenáře?. Zjistíte v něm, že nakladatelé chtějí zdražit elektronické knihy o polovinu. Omlouvají to přitom tím, že tisk se podílí na ceně jen částečně a velkou část tvoří náklady spojené s redakční prací a obecně prací vydavatele.
V diskusi pod článkem se dočtete: „Pokud vím, tak jako jedna z hlavních výhod e-booku bylo uváděno to, že si koupím (celkem drahou) čtečku a do ní pak budu moci kupovat velké množství levných knih, jejichž cena je osekána o náklady na výtisk a rozvoz.“ Má pravdu, pro většinu lidí nemají elektronické knihy smysl ve chvíli, kdy stojí stejně jako papírové.
Ukázalo se to také v anketě ve zmíněném článku. Z ní plyne, že většina lidí je ochotná zaplatit za elektronickou variantu mezi 30 a 50 procenty, spíš blíže ke spodní hranici. Takže elektronická kniha by měla ideálně stát asi třetinu ceny té papírové. „Je to ale reálná cena?“, zeptá se asi většina lidí.
Protože jsem pracoval několik let v knihkupectví a napsal jsem sám dvě knihy, mám docela přesnou představu o tom, z čeho se skládá cena papírové knihy. Z toho můžeme vycházet. Rozdělení je samozřejmě přibližné, třeba autorský honorář se může lišit (já mám už o něco víc), ale v zásadě je to asi takto:
Pokud si takovou knihu převedeme do elektronické podoby, pak je obrázek výrazně jiný:
Zajímavé, že? Vyšlo nám právě oněch 40 %, což je částka, kterou je ochotna zaplatit většina čtenářů. Tady se tedy požadavky obou stran setkávají, bohužel nakladatelé a distributoři jsou zřejmě nenapapaní a chtějí víc. Doufejme, že přijde větší konkurence, která dovolí cenu srazit.
Možná by pomohla nějaká centrální platforma pro autory, kteří by mohli knihy vydávat sami. Dokážu si to představit: napíšete knihu, připravíte ji, nahrajete na server MyBook (jako MySpace :-D) a odtamtud si jej lidé pohodlně stáhnou do čteček. Serveru půjde nějaká malá provize (řekněme 10 %). Apple s tímhle slaví velký úspěch u aplikací pro iPhone. Proč by to nemohlo fungovat pro knihy?
Mě by se líbila možnost koupit si papírovou knihu a mít možnost si k ní zdarma, nebo za nějaký rozumný bakšiš stáhnout i elektronickou verzi. Ostatně, když se papírová kniha připravuje, tak se stejně sází v nějakém softu, tak pak už musí být jedno, jestli se výstup kromě do tiskárny pošle i do PDF, nebo jiného formátu.
[5] Tohle čtu pořád, ale je to nesmysl. E-ink nesvítí. Vizuálně se to chová naprosto stejně jako papír. Přirovnávám to k novinám vystřiženým a zasunutým do klasického fotorámečku. Prostě papír za sklem (matným). Kontrast je skvělý a oči to neunavuje jako displej.
[6] Samozřejmě, prodáváte pořád a můžete klidně deset let v kuse nebo i víc. Papír zabírá ve skladu místo a tak pokud už se moc neprodává, obvykle se ho zbavíte (nejčastěji do Levných knih).
Ono totiž, v případě e-knih ty nakladatele a knihkupce už nikdo nepotřebuje, je to ještě markantnější než u hudby. Tvoří vyloženě zbytečný mezičlánek. Na rozdíl od hudby, kde přece jen jsou třeba nějaké náklady na přípravu (studio atd.) e-knihu si není problém připravit kompletně svépomocí bez nějakých větších investic. Jedině co tu chybí je právě ten "MyBook" server jako prodejní místo. Svého času tak fungoval Mobipocket, kde se daly jak kupovat tak i nabízet/prodávat knihy vlastní, ale co ho koupil Amazon, nevím jestli tato možnost ještě existuje. Nevím, jestli se dočkáme otevření třeba Apple iBook servru tak aby tam mohli vkládat knihy i jednotlivci. Spíš asi ne, to by si rozházel s vydavateli. Spíše to čeká na nějakou "třetí stranu" která otevře nějaký ten "MyBook" e-shop. Vážný problém ale představují formáty, v současnosti existuje několik různých formátů e-knih, každý vydavatel má (pochopitelně) tendenci mít vlastní formát (s vlastním DRM) a navíc co čtečka, to jiná podpora toho kterého formátu. Navíc aby to nebylo tak jednoduché, některé formáty i když čtečky "papírově" podporují ve skutečnosti umožňují jen velmi omezené použití. Tady je vyloženě nutná nějaká standardizace, vždyť někdy i jeden a tentýž formát se chová na každé čtečce jinak (ePub třeba).
A mohu potvrdit - čtečka s e-ink se čte výborně, po celodenním civění do monitoru je to vyloženě "balzám" na oči (na druhé straně ovšem je stále jen černobílý, takže se hodí na čtení beletrie, ale ne třeba na periodika nebo publikace kde jsou obrázky.)
(9) - u toho Mobipocketu to bylo dělané tak, že se provedla konverze knihy (dokument Wordu nebo html apod), někde se tam zvolilo jestli DRM nebo ne a po převodu se jenom odkliklo "publikovat" a hotovo. Žádný problém, konverzní program úplně v počátcích stál cosi okolo 3-4 tisíc korun, později byl/je zcela zadarmo. Takže počítám že by se to řešilo obdobně, DRM část by k tomu přidával až server. Ono by to asi jinak ani nešlo. Ostatně, má ale DRM opravdu smysl? Ono to bude asi jako u té hudby, dneska už je většinou bez jakýchkoli omezení (teda mimo Česko, že jo..) přece si to člověk chce přehrát (v případě knihy přečíst) i na jiné mašince než té jediné správné... A kdo chce, zbaví se i toho DRM (a ne že ne) ať už je jaké chce. Takže já bych ani to DRM neřešil, akorát to otravuje a omezuje ty platící.
Takže konverzní program je zadarmo, zvládne to s ním pravděpodobně skoro každý trochu pokročilý uživatel a přesto jsou nakladatelé tak nenažraní, že by chtěli 40% ceny (počítám z nového základu) za překlopení knihy, kterou autor donese v el. podobě.. Tak asi opravdu nezbyde než nějaký "MyBook" portál vytvořit. To překlopení by určitě pro autora udělala spousta firem za fixní částku, tak jako vám z podkladů udělají web, polep auta, .. prostě cokoliv. Toho prodeje by se mohl ujmout třeba eBay nebo někdo takový zavedený s celosvětovou působností.
Vyborny clanok, dakujem - priniesol pre mna osobne vela svetla do procesu.
Je zarazajuce, ze sa vydavatelia nepoucia z elektronickej hudby a stale tlacia rozne DRM a restrikcie.
Musim sa priznat - ked vysiel Dan Brown, chcel som si ho precitat. Skusil som ho najskor kupit - bol som odmietnuty, lebo nemam spravnu citacku, nasledne ked som zvazil, ze si kupim aj citacku som bol odmietnuty, lebo nie som US obcan a nemam spravnu US kreditku. V EU som ju nikde nenasiel. Po 3 hodinach pokusov som sa nastval a za 17 sekund som ju stiahol z torrentu.
Format ePub v pohode cita moj telefon a bolo.
Mrzelo ma to, pretoze autor nedostal ani halier, ale ja som sa snazil, len mi branili vydavatelstva a distriburori.
Dufal som v nieco ako mybooks, alebo podobny projekt. Bohuzial, vydavatelia opat nechapu, ze zarobia viac, ak predaju 5USD vec milion krat, ako ked predaju 15USD vec 1000 krat.
Vím, že moje poznámka či komentář zřejmě není úplně k tématu, ale beru to jako příležitost zamyslet se ... Už léta mne totiž udivuje, proč naše školy, nějakým systematičtějším způsobem, za pomoci příslušného ministerstva, nepracují na jakési autorskými poplatky nezatížené verzi elektronické knihovny, jenž by soustřeďovala elektronické učebnice, ať už pro naše základní školy, tak další stupně vzdělávání. Ta zcela volná a svobodná internetová roztříštěnost je sice super, ale zároveň nepřináší to, co bych očekával od projektu naznačeného charakteru. Nepřináší jakýsi výchozí bod. Mám na mysli něco jako Wikipedii, ale jinou formu, nikoliv neúplně stránky ale ucelené knihy ( pdf, doc, odf ...) autorů či autorských kolektivů. Vezměme si například základní školy. Je jich několik tisíc a přesto jen několik málo nakladatelství vydává učebnice, či ucelenější řady učebnic. Existují tisíce učitelů a spousty z nich mají své nápady, ale myslím si, že tím, že neexistuje jakýsi centrální portál, kde by si člověk odskočil a stáhl si "autorskými poplatky" nezatíženou učebnici chemie pro ZŠ asi snad není ( nevím třeba je ). Nechci jedinou učebnici s pravdou "pravdivou až na věky". Klidně v té knihovně může být dvě stovky slabikářů. Některé mohou být úplně jednoduché a strohé, jiné od jiných nadšenců třeba multimediální s výkladem učitele. Proč ne. Víte netoužím po cenzurování, či schvalování, prostě vše by mohlo fungovat na principu, kdo je učitel, ať píše ... kdo je žák či student, ať hodnotí a studuje, kdo je kolega kantor ať doporučuje, odborně komentuje a každý ať si to přebere jak chce. Neměla by to být knihovna s přístupem pro ulítlou tvorbu kde koho, na to je internet dost svobodné médium a pro tvorbu tohoto charakteru bych doporučil třeba nějaký blog. Měla by to být knihovna pro lidi jenž ve vzdělávání jiných vidí své životní poslání ... a knihovna pro ty, kteří občas po učebnici sáhnou ať už z nostalgie či potřeby. Měla by to být knihovna pro ty kantory, kteří se chtějí realizovat, chtějí svou vizi předat širšímu publiku. Nevím, možná je to sci-fi ulítlá představa ...
BTW, pokud nekoho zajimaji komixy a umi francouzsky, tak neco se da najit tady: http://www.webcomics.fr/ Obcas nektere veci nejsou spatne, i kdyz zatim nejsou dokoncene a tak se musi trochu sledovat, jestli autor uz vydal pokracovani.
FYI: vcera jsem si koupil e-knihu http://www.diesel-ebooks.com/cgi-bin/item/parent-9780071622547/Oracle-Fusion-Developer-Guide-eBook.html za $51.75. Paperback stoji $59.99. Na Amazonu je to asi za $37. Z teto knihy nemohu kopirovat ani tiskout. Ma DRM, takze ji mohu cist pouze na PC s MS Win a zaregistrovanem u Adobe. Neexistuje pro ni ctecka na linux. Takze jsem trochu zmaten, jake e-booky se maji zdrazit? :-)
[22.] Tedy nevim, jestli ta uspora par $ stala za to. Jinak uz jste se koukal sem: http://www.cs.cmu.edu/~dst/Adobe/Gallery/, odstavec eBooks Purchased from Amazon.com? Ovsem nepisete, jaky format jste si koupil, takze se vas to mozna vubec netyka. Pokud mate ePub format, mohlo by vas zajimat tohle: http://i-u2665-cabbages.blogspot.com/2009/02/circumventing-adobe-adept-drm-for-epub.html (udajne by to mohlo byt pouzitelne i pro PDF).
[10] Za tyhle peníze se dá pořídit papírová kniha, slušněji vázaná, ne desky, ne klasický paperback + poštovné. Odpadá DRM a podobné shity, i nekompatibilita formátů.
IMHO jakousi zajímavou cestou je http://digizdat.cz/. Platí se to přes mobil, na který vám pošlou heslo k jednorázovému stáhnutí - autor dostane +- co za papírovou knížku a vy zaplatíte +- 1/4 až 1/3 její ceny. Zatím tam mají, bohužel, jen pár detektivek a pár básniček, jak jsem vyrozuměl z dopisování s redaktorem, tak to neumějí udělat jinak, než že pro každou vystavenou knížku platí zvláštní (a dost nekřesťansky drahý) mobilní portál. Knížky jsou v pdf, dokonce avizují i doc, protože část potenciálních zájemců pdf na windows neotevře. Nabízejí i individuální vytištění v ceně +- papírové knížky minus co jste zaplatili za elektronickou verzi.
Tahle cesta se mi líbí v tom, že by nebyl problém jednotlivé "knížky" individualizovat (asi by se přehlédlo / nevadilo při čtení, že je v každé kapitole jedno písmenko trochu odlišným fontem, nebo něco podobného, a dost blbě by se to v pdf hledalo (a za ty peníze i měnilo), a přitom by to byl jednoznačný markant, jejichž soubor by mohl poskytnout miliony variant (prakticky víc, než je česky čtoucích osob na světě), a pro každého zájemce by se to pdf originálně nějakým skriptem vytvořilo přes TeX. Licence by mohla velmi připomínat reálné zacházení s papírovou knížkou a individualizace možnost sankcí v případě zneužití.
[12] Cesta od podkladů dodaných autorem k finální knize je poněkud komplexnější než pouhé překlopení. Tisk či případná e-distribuce je až poslední článek v řetězci. Tomu předchází minimálně redakce (několikeré čtení celého textu) a sazba a to se bavíme jen o čistě textové knize.
A jinak je pravda, že 8 % pro autora není rozhodně pravidlem. Je to však potřeba zohlednit v kontextu toho, že pokud se knihy na našem trhu prodají 2000 kusů, je to velký úspěch (výjimkou jsou učebnice a odborné knihy).
K e-knihám mám poznámku. Jem již ve středním věku a proto jsem měl odpor k elektronickým knihám. Bohužel jsem částěčně i vývojář a před pár lety jsem spřekvapením zjistil že sehnat datasheet k moderním procesorů v papírové podobě není možné. Dnes má popis mcu běžně stovky až tisíce stran (třeba u nových armů) a nikdo to netiskne, protože cena by nebyla akceptovatelná a rychle by to zastaralo.Tak jsem byl nucen se naučit číst na PC. Trvalo mi to asi rok a půl, než jsem se zbavil svých dlouholetých návyků na papírovou knihu. Dnes jsem myslím již adaptován na eknihy. Klidně jsem schopen číst detektivku nebo sci-fi na PDA či LCD monitoru, což mi dělalo před tím nepřekonatelné problémy. Proto se domnívám, že jde spíše o zvyk než o nějakou fyziologickou výhodnost papírové podoby. A jsem si jist že bohužel se z papírové knihy stane něco podobného jako z LP desky. Bude to pro fankšmekry, ale běžná populace bude číst eknihy. Ostatně, já už normální knihy nemám doma kam dávat, máme skutečně tisíce knih a jsou všude. V knihovnách přes celou stěnu, v posteli, gauči. Horror.
Aby ste mohli pochopit dovod tohto zdrazenia, musite sa na to pozriet z uplne opacneho pohladu ako z pohladu zakaznika.
Predstavte si, ze vlastnite Amazon, kopu dalsich vydavatelstiev, tlaciarne, knihkupectva atd. a mate z celej siete urcity prijem.
Elektronicka kniha vam anuluje zisk z niekolych vasich divizii! No nenastvalo by vas to? Neaka blba ekologia a moderna technologia vam kafra do ziskov. Vam predsa nejde o to aby ste ludom usetrili peniaze a Amazonskemu pralesu stromy, ale aby ste z tych ludi, dostali penazi co najviac. Riesenie je jednoduche. Zdrazi sa elektronicka kniha o 50% a bude uplne jedno aku formu knihy si zakaznik kupi. Vas zisk bude rovnaky. Mne sa do toho pocitania velmi nechcelo, ale povedal by som, ze to bude zhruba sediet.
16: Nesmite zapominat na to, ze skolstvi je 100 let za realnym svetem. Ja sam jsem byl ochoten na stredni skole si sepsat na pocitaci maturitni otazky a vystavit je na www skoly. Ovsem to bysme nesmeli dostat maturitni temata v breznu posledniho rocniku a museli bysme je stihnout probrat drive, nez tyden pred koncem maturitniho skolniho roku. Vzpominam si, ze jeden ucitel tam napsal knihu o svem predmetu (byl to techniky predmet) a nikde nemeli zajem o vydani. Pritom skol, kde se tento predmet vyucuje je v republice dost. Nakonec to skousel nabizet v elektronicke podobe primo skolam, ale zda uspel jiz nevim. Podotykam, ze vetsina ucebnic na teto skole byla tak ze 60.-70.-tych let. A to jen v nekolika malo predmetech, jinak nebyly zadne. Ale alespon nejaky pokrok zaznamenavam, ucitele jiz dovoluji psat si poznamky do pocitace, za mych skolnich let by to bylo uciteli trestano hure nez pokus o atentat.
Je tam ještě jeden "drobný" rozdíl - v případě papírové knihy musí být cena "tisku" vydána hned na začátku a pak v ní peníze leží - to u elektronické knihy odpadá a třeba honoráře se platí víceméně podle prodeje, stejně se v době prodeje platí i náklady na knihkupce a distribuci. Elektronická kniha má tedy mnohem menší kapitálové náklady. Navíc klesá i riziko špatného odhadu nákladu, protože nic nezůstane ležet "ve skladu" (nebo naopak žádné potenciálně prodatelné knihy nechybí).
Tedy z hlediska nakladatele jsou náklady ve skutečnosti ještě mnohem menší (při obdobném nákladu), než by odpovídalo prostému odečtení nákladů na tisk a část distribuce.
Naopak je sporné, zda zmizí (celé) náklady na knihkupce, netová knihkupectví si nechávají odhadem tak 15 procent (soudě podle poměru mezi cenou "běžnou" a v e-shopech).
e-knihy nabízí i nakladatelství Libri - http://virtualni.libri.cz/. Ale nejsou to žádné trháky a je to v pdf.
29) Nemyslím. LP a kazeta byly nahrazeny, protože jiný produkt uspokojoval tytéž potřeby (pro převážnou většinu uživatelů) lépe. Papír a displej se sice v mnohém překrývají, ale v mnohém jen doplňují (Psané poznámky a vytištěné listy používají i lidé běžně pracující s PC a papírové diáře se také používají, i přes jejich elektronické verze.). Produkt, který by uspokojil stejné potřeby u převážné většiny čtenářů knih zatím ještě neznám.
Očekávám však, že výroba knih se přesune blíže ke čtenáři a bude více reagovat na poptávku. Dnes už je výroba knihy v možnostech každé větší kanceláře a doba, kdy bude v možnostech rodiny není daleko. Zaplatíš za knihu v PDF a tisk a vazbu si uděláš sám nebo zadáš zvlášť. Případně ti v knihkupectví udělají knihu napočkání.
Spíš bych odhadl jako mrtvě narozený tento koncept elektronických knih. V okamžiku, kdy se dostane zdokonalený epapír na víko n*booku, jim začne zvonit umíráček.
Vydal jsem mnoho knih. 30% pro knihkupce je nesmysl. V Česku a myslím i všude v zahraničí je nutné započítat distributora. Celkem se za obchodní článek v Česku vydá více jak 50%. Když nakladatel nedá, distributor knihu nevezme. Týdně vychází takové množství titulů, že nakladatel musí na podmínky přistoupit.
ad 30: Vase uvaha je chybna, dnes vetsinu clanku vlastni nekdo jiny a ostatni clanky jsou pro nej v podstate naklady - to znamena, ze je pro nej vyhodne je eliminovat, na druhou stranu se snazi ziskat jejich dil tim, ze vysledny produkt je drazsi, nez by odpovidalo odecteni nakladu.
[19] Existuje Czech Digital Mathematics Library [http://dml.cz/], ale zcela dle očekávání obsahuje stará díla bez autorského ochrany a pak nová, kde autor dal dílo k volnému užití (obvykle příspěvky do sborníků a odborné práce).
Učebnice tam nenajdete, ty jsou těžce komerční (tvořeny na objednávku), nebo se jedná o „domácí úkoly“ studentů učitelství matematiky, z kterých se v lepším případě dělají sbírky úloh. Udělat kvalitní učebnici není jednoduché (nejde jen o pokrytí tématu, ale také o vyváženost a didaktiku), takže se nedivím, že učebnice „do šuplíku“ nikdo nepíše.
Dobry den,
prave jsem dopsal knihu o databazi Oracle a musim rici, ze se me do dalsi moc nechce i kdyz materialu pro jeji vytvoreni by bylo dost.
http://knihy.cpress.cz/knihy/pocitacova-literatura/databaze/oracle-database-11g-hotova-reseni/
Vezmete-li v potaz, ze cela kniha stoji a pada na vas jako autorovi a na textu, ktery musite napsat je castka 8% spesna.
Venoval jsem knize 2 mesice (8-10h denne), nez jsem poslal prvni rukopis ke schvaleni. Pak jsem se k ni uz nechtel vracet, ale musel jsem, protoze korektura udelana ze strany nakladaletsvi byla strasna, takze dalsi opetovne precteni. Peclive precteni 300stranek je dalsi cas. Vsechno to jsou vase naklady, ktere knize venujete a pisete-li odbornou uzce profilovanou knihu pocet ctenaru v CR a SK je minimalni.
Z toho vseho plyne, ze jako autor nemuzete vydelat. Je to jen o uteseni vaseho ega. Neco jineho je beletrie.
Osobne bych ebook prodaval za cenu 20-30, ale aby ta castka sla autorovi.
S pozdravem
Tomáš Solař
Autor knihy "Oracle 11g - Hotová řešení"
http://www.OracleDBA.cz
http://www.AskTom.cz
Tak úvaha je relativně zprávná, na druhou satranu se tu argumentuje malým českým trhem. To ovšem u knih vydaných v angličtině zdaleka neplatí. Pak jde jen těžko dělit jednotlivé náklady na procenta. Vždyť ty náklady na přípravu knihy budou stejné, ať se uvedené knihy prodá 1000ks, nebo 1000 000kusů... Pak samozřejmě platí, že cena za knihu by měla být i podstatně nižší než těch 30% papírové. A logicky zpětně nižší cena->větší prodej. Tedy za předpokladu, že by fungovala nějaká konkurence. Pokud práva na knihu má ten stejný subjekt, který vydělává na papírovém výtisku (a to pokud možno "navždy") a defakto by si konkuroval sám sobě, tak je celkem logické, že si nebude ničit vlastní kšeft...
Pracuji ve vydavatelstvi a naklady na VYDANI cernobile prekladove knihy jsou trochu jine, nez uvedl autor:
- tisk knihy: 30-35%
- zahranicni licence: 20-30%
- redakcni prace (korektury, sazba, obalka atd.): 25%
- preklad: 20%
Provize pro knihkupce neni naklad souvisejici s vyrobou knihy.
Autor sice uvadi jakychsi 12% pro vydavatele (to je ale co? zisk)? A kde z ceho jako zaplati, u ebooku licenci, redakcni prace, a preklad?
Dobrý den,
pročítám příspěvky a myslím, že se obracím přímo na odborníky. Moje kamarádka měla pohnutý život, ale nechybí jí smysl pro humor "potkala drogy" (lépe řečeno její děti) Začínáme si pohrávat s myšlenkou, že by bylo zajímavé "hodit vše do pera", příběh by neměl postrádat humor, ale zároveň donutit k zamyšlení. Netušíme však co to obnáší a zda-li to má vůbec smysl, případně na koho se obrátit. Beru všechny rady i ty negativní, jen mě, prosím, ušetřete sprostých nadávek.
Děkuji.
Lenka
Přidávám kupu zdánlivě nesouvisejících myšlenek a předpověď nakonec:
Na e-knihy se dívám spíše jako na e-obsah než knihy. Vydávání je tedy šířením informací. E-knihu nelze prodávat bez související webové stránky (blogu) s kvalitním obsahem. Vydavatel e-knihy je kurátorem (shromažďuje, organizuje, digitalizuje a provádí údržbu obsahu), pečuje o čtenáře, edituje, učí čtenáře, propaguje a řídí metadata. E-knihy se neprodávají, ale licencují, podobně jako software (mnoho prodejců e-knih jsou IT firmy, např. Sony, Apple). Formáty iBooks, Kobo, Kindle a další jsou pouze dočasné, prozatímní a přechodové stavy. E-knihou může být i audio či aplikace.
Pokud jde autorovi o peníze, musí se zbavit všech prostředníků (kurátora, vydavatele, distributora a platformy). To ale naprostá většina autorů nezvládne. Při dnešní podvodné praxi dostane z konečné ceny autor 25 %, vydavatel 45 % a platforma (včetně čtečky) 30 %. Ospravedlnitelný je ale jen model 50-20-30, pokud vydavatel poskytuje autorovi vyčerpávající služby a platforma zajišťuje platby, downloady, sociální média, vyhledávání, čtečky aj. Pokud autor dostane méně než 50 % ceny knihy, je to podvod. Podezřelé jsou služby, které tvrdí, že vydělávají na reklamě (z reklamy se nelze uživit). S celým odvětvím e-knih brzy zamává ohlášené Google Editions, které bude chtít jako platforma 37 % z ceny knihy (autor tak může získat 50-63 %). S velkými knihkupci (Amazon, B&N aj.) se Google údajně dohodl, že si vezme jen 5 %, 50 % nechá jim a o 45 % se bude muset podělit autor s s vydavatelem (kurátorem), takže autorovi zůstane opět jen 7-15 % z ceny knihy jako u printu.
Příkladem levné platformy je e-junkie.com, která nemá odstrašující právní smlouvu, za 5 dolarů měsíčně neomezenou šířku pásma pro download, ač 50 MB limit úložiště pro účet, a je spojená (doporučená) s PayPal.
Velké americké knihovny již e-knihy za poplatek půjčují.
V iTunes jsme se poučili, že nákup za 1 dolar je něco úplně jiného než 10-20 dolarů. Při ceně 1 dolaru se tam podstatně zvyšuje objem prodeje a provize autorů.
Moje vize budoucnosti: 1) ceny e-knih prodávaných velkými e-shopy se v budoucnu nebudou příliš lišit od dnešních tištěných, 2) autor, který zvládne většinu výše popsaných činností (kurátorství a distribuci) si přijde na 70-95% z ceny knihy a bude moci snížit cenu knihy na polovinu, 3) budoucnost má jen formát, který bude čitelný ve standardním internetovém prohlížeči bez jakýchkoliv pluginů 4) Jediným praktickým DRM je dnes PDF s povoleným tiskem, které bude spojeno s licenčním ujednání, které limituje kupce v tisku a kopiích pro osobní užití.
5) Cena e-knihy bude záviset výhradně na marketingovém umu autora a jeho vztazích se čtenáři, se kterými bude v přímém spojení. Moc v celém systému zůstává v rukou autora, protože autor není komodita.
No, poučení z toho, jak dopadl audio průmysl, zřejmě nepřijde. A je to chyba, pro mnoho vydavatelství bude tato s velkou pravděpodobností likvidační. To, že si chtějí udržet stále stejné příjmy, je mi jako konečnému uživateli vuřt. Knihu si buď koupím, když bude kde a když budu vědět, že cena je ponížena o zisk obchodníků a nákladů na tisk (můj odhad kolem 50%, protože autorem uváděný výpočet je opravdu mírně zkreslený). Nebo si jí obstarám jinde, pokud to půjde. A s kecama o morálce si opravdu nebudu zatěžovat hlavu.
Co se týče papíru vs. eBook, je pro mne tištěná kniha sice krásná věc, asi jako LP deska, ale z praktického hlediska k ničemu. Zabírá hodně místa (taky už je nemam kam dávat), nemám je vždy u sebe (čtu nejvíce na PDA), abych si mohl číst kdekoli, kde mám zrovna dlouhou chvíli (autobus, vlak, čekárna apod.)Běžně mám v PDA knih několik a představa, že tahám v batohu 10kg papírových knih, je pro mně opravdu úsměvná.
Pobavila mě věta, že nakladatelství "Omlouvají to přitom tím, že tisk se podílí na ceně jen částečně a velkou část tvoří náklady spojené s redakční prací a obecně prací vydavatele."
Moje postřehy jako autora cca 10 knih jsou následující:
- nakladatelství u nás neuvěřitelně šetří. Za celou dobu jen jedna redaktorka mou knihu četla, napsala hodnotné poznámky jako čtenář-laik, které mi pomohly "zesrozumitelnit" text, dala ji posoudit dalšímu člověku z oboru a provedla korekturu. To je opravdu vzácnost, protože pokud redaktor tématu knihy nerozumí, obvykle se tím netrápí a nečte to, natož aby se zajímal o názor lidí z oboru, jestli celá kniha není blblost. Takový redaktor "vydá" více knih a určitě bude mít rychlejší kariérní postup než pečlivka. Zmíněná redaktorka v nakladatelství již nepracuje, škoda. Po graficích dělám minimálně 2 korektury. Při prvním náhledu je obvykle vše (odstavce, fotky, grafy, popisky) totálně zpřeházené.
- německé nakladatelství bylo velice profesionální, neuvěřitelně pečlivé a celou mou knihu dokonale prověřili, přeložili a zakomponovali do svých řad. Žádná korektura z mé strany nebyla nutná. Platili ihned při podepsání smlouvy tj. před tiskem. 80 miliónů Němců = 8x větší business než u nás.
- polské nakladatelství nikdy nezaplatilo. Alespoň ne mě jako autorovi. Poláků je cca 40 mil. (bylo to jedno ze dvou nakladatelství, druhé neplatící (v tomto jsem byl překladatel) bylo malé křesťanské nakladatelství ze severu Moravy, takže také skoro Polsko).
Pokud kniha vyjde a je úspěšná, autor se v lepším případě dočká reprintu, v ideálním překladu. Obvykle v krátké době na dané úspěšné téma vyjdou další tituly jiných autorů (ve stejném nakladatelství, které se o úspěšnosti přesvědčilo, následně i v ostatních), a pokud nebudou nové knihy výrazně slabší, původní autor se reprintu nedočká, protože "knihkupci si přejí nové tituly". Tj. likvidace autora ze strany nakladatelství i knihkupce.
V mnoha směrech nakladatelství těží z toho, že pro mnoho lidí je vydat knihu prestižní věcí nebo snem. Udělají to i napůl zdarma za nevýhodných smluv. Obvykle dostávám jako autor 8%(knihy, kde je třeba investovat tisíce do materiálu a pořídit bohatou fotodokumentaci - nejde o beletrii), jako překladatel dostanu 20% a překlad mě stojí zlomek času než napsání knihy. Navíc překladatel dostane peníze hned, zatímco autor jednou za rok nebo půl roku během třeba 5-let. A neví, kolik dostane, protože dostává jen za skutečně prodané výtisky za dané období.
Licence stojí 20-30%, proto je nabíledni, že pro nakladatelství je výhodnější hloupý český autor za 8% než překladatel+licence za 40-50%.
Na první pohled zajímavý článek, ale bohužel ač se tu autor tváří jako člověk který o dané problematice něco ví, tak ve skutečnosti je vše trochu jinak.
Ve vydavatelství dělám již několik let a poslední dobou se začínám specializovat právě na přípravu e-knih, takže si myslím že jsem dostatečně v obraze. V uváděné kalkulaci to bohužel trochu nehraje.
Pravda je že u e-knihy se ušetří za náklady na tiskárnu a mohu tedy souhlasit s uvedenými 30 %. Co už ale nehraje je knihkupec a distributor. U e-knihy sice vypadne knihkupec, ale distributor si vezme namísto 10 % přibližně 30. Další chyba je v DPH. U klasické je sice nižší sazba - tedy 10 % ale e-kniha je v sazbě klasické - tedy 20 %. E-kniha by tedy měla stát asi 70 % ceny knihy tištěné...
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 112 834×
Přečteno 89 918×
Přečteno 73 318×
Přečteno 58 204×
Přečteno 54 486×