Svá studentská léta mám již za sebou. Vzpomínám na ně rád a s nostalgií. I po těch letech cítím, že do vysokoškolské atmosféry trochu patří možnost studentů se odvolat, když cítí, že je jim pácháno příkoří nebo i do jisté míry ovlivňovat podobu, jakou škola má. K tomu studenti mají rozličné prostředky. Školní časopis, unii studentů, zástupce v akademickém senátu.
Mládež je většinou horlivá a nedrží pohromadě, proto jich často plně nevyužívá, ale pokud se jí podaří se semknout a táhnout za jeden provaz (a to bývá spíše zřídka), dokáže zasáhnout i do celkem zásadních věcí týkajících se chodu školy, např. zvrátit volbu rektora.
Je pravda, že morálka mládeže (včetně studentů) spíše upadá (to jsou aspoň mé zkušenosti, někdo může mít odlišné), ale i přesto si myslím, že nenastal čas, kdy by těchto práv (a s tím i odpovědnosti) měla být zbavena. Na to může mít každý jiný názor, jak jsem se přesvědčil z otištěného rozhovoru s naším rektorem, prof. Ing. Vlastimilem Růžičkou, CSc., který vyšel v časopise Adamantan. Cituji:
Co by se podle vašeho názoru mělo změnit ve vnitřním
chodu vysokých škol?
Nedomnívám se, že rektor by měl být neomezeným vládcem,
ale měl by mít větší možnost rozhodovat o zásadních věcech,
o nichž dnes rozhodují fakulty – myslím na otázky vzdělávání
či otázky pracovně právní. Zatím platí, že má-li děkan odlišný
názor, rektor, ačkoli nese odpovědnost a stojí v hierarchii školy
výš, nemá možnost věc ovlivnit. Což pro fungování jakékoli or-
ganizace, nejen školy, představuje problém. Model, který u nás
byl přijat, měl ve své době jistě opodstatnění, ale dnes rozvoj
spíše brzdí.
S tím souvisí i míra pravomocí samosprávných orgánů. Pravo-
moci akademického senátu jsou poměrně veliké – univerzitní
senát volí a odvolává rektora, schvaluje slučování, zakládání či
rušení součástí školy, například fakult. Ale k těm pravomocem
se neváže fakticky žádná odpovědnost. A pokud by akademický
senát měl například odhlasovat, že ze čtyř fakult vzniknou jen
dvě, mnozí senátoři si budou vědomi toho, že fakticky hlasují
proti sobě, protože v tu chvíli by se počet senátorů nutně zredu-
koval. Takové věci nenahrávají efektivitě.
Dalším problémem je podíl studentů v akademickém senátu.
Ten může dosáhnout až 50 procent. Nechci říct, že by se stu-
denti neměli podílet na rozhodování o chodu školy, ale měli by
rozhodovat o tom, co se jich bytostně dotýká – o ubytování,
o studentském životě, do jisté míry třeba i o studijních předpi-
sech. Ale už ne o náplni studia nebo o tom, kdo se má stát
příštím rektorem. Jistě, určitá odezva z jejich strany je přínosná,
ale oni nejsou zcela nezávislí, jsou stále studenty. Snažíme se,
aby ve škole panovaly partnerské vztahy mezi učiteli a studenty,
ale ve chvíli, kdy ke mně přijde student na zkoušku, je náš vztah
nutně přece jen poněkud jiný.
Já s tím názorem nedokážu souhlasit, ale přeci jen netuším, jak vypadá škola z pohledu rektora. Proto by mne pro srovnání zajímalo, jaké zvyky a názory panují na ostatních vysokých školách. Předpokládám, že většina čtenářů nějakou vysokou prošla nebo se na ní právě nachází.
Myslíte si, že by studenti měli mít právo ovlivňovat základní chod školy včetně volby rektora? A jaký názor na to má vedení vaší školy, podporuje tuhle možnost? A znáte nějaký případ z nedávné historie školy, kdy studenti opravdu zasáhli (ať již pozitivní nebo negativní)?
Možná by studenti uvítali přímou formu ovlivňování (něco jako referendum). Když se u nás stavěla tenisová hala (tehdejší rektor je vášnivý tenista), tak jsme si říkali pro koho se to staví. Nehodily by se raději počítačové kiosky? Na ty taky nakonec došlo, ale až o pět let později. Kdyby se studenti mohli k takové otázka vyjádřit určitě by to udělali. Ale vyjádřit se k tomu, kdo je bude zastupovat v senátu je pro 80% studentů naprosto zbytečné, protože právě těchto 80% nikoho z kandidátů nezná. Volba rektora je pro studenty stejně nedůležitá, jako to kdo je děkan (já to taky zjistil až na doktorantuře). Ale otázky výuky, co a jak se má učit, zda se má výuka hodnotit, zda je nutné mít před školou sochy, za které musí škola zaplatit, jak má vypadat informační systém, zda je nutné utrácet peníze za placený software. To jsou otázky, ke kterým by se určitě mnoho lidí vyjádřilo. Navíc se taková referenda dají dělat velmi snadno. Každá škola má intranet, do kterého se bez hesla uživatel nedostane. Začlenit takové hlasování do intranetu je (mělo by být, kdyby u vývoje neseděli mamlasi) triviální.
Podle mne záleží na škole. Mám pocit, že na relativně malém matfyzu zpětná vazba a ovlivňování chodu na úrovni fakulty (ne celé UK, dobře) fungovala dobře - většinu členů SKASu člověk znal tak od třetáku osobně, a zajímavé věci se snad i diskutovaly veřejně (někdy až moc...)
> znáte nějaký případ z nedávné historie školy, kdy studenti opravdu zasáhli (ať již pozitivní nebo negativní)?
No jasně: http://dione.zcu.cz/phprs/view.php?nazevclanku=&cisloclanku=2004112401 :-)
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 507×
Přečteno 24 033×
Přečteno 20 754×
Přečteno 19 839×
Přečteno 19 810×