Mám ten dojem, že za poslední měsíc se do nás média pustila ve velkém. Kdybych byl jen konzumentem zpráv myslel bych si, že s počítačem radši ani nechci pracovat. No vy byste chtěli být do něčeho nelegálního namočeni, třeba proti vaší vůli?
Jen si toho všimněte. Uvádím jen malý souhrn kauz, které jsem v poslední době zaznamenal. Už 12.1. 2008 se objevil článek Český filmový pirát zaplatí za Simpsonovy 150 tisíc. O 11 dní později byl výčet ještě doplněn článkem Policie zadržela muže, který v kině natáčel Simpsonovy. Aby byl výčet kompletní, je tu i článek ze 14.ledna. Navíc se tu mluvilo o 2 psech – vyhledávačích nelegálních CD.
Pak se mi také „zastavilo“ srdce, když jsem si přečetl o tom, že Česko bylo opět navráceno na seznam zemí s nebezpečně vysokou mírou pirátství. Dále nemůžu zapomenout na IFPI a její návrh, aby se za nelegální stahování odpojovalo od Internetu. Jinak je také dobré vědět, že 80% stahování na Internetu, je nelegální.
Také tady máme dalšího obviněného stahovače a chtějí zlikvidovat RapidShare a The Pirate Bay.
Druhá strana barikády je také aktivní, protože IP adresa je citlivý údaj. Ve Švédsku vědí, jak zatočit s pirátsvím – zlegalizovat sdílení.
Jako naprosto nezajímavá se pak jeví zpráva o razii v internetových kavárnách v Brazílii.
Vy ještě pořád brouzdáte po internetu? Vždyť je to tak nebezpečné! Ale všem složkám se potírání pirátsví daří, jen si vezměte tyto zprávy! Můj osobní dojem je ten, že rok 2008 je rokem, kdy se různé organizace rozhodly, že nás zahltí příběhy obyčejných lidí, na které dopadla ruka zákona. Nemám proti tomu nic a pirátství opravdu neschvaluji. Jen mám ten dojem, že se kolem toho vytváří trochu moc rozruchu pro nic…
No jo no, holt si lide od hudebniho a filmoveho prumyslu budou muset rozmyslet, zda chteji aby jejich produkty byly vyjmecne a nebo a se prodavali jako housky na krame. Pokud totiz nechaji stahovat muziku a filmy bez ochran za par supu, lidi si koupi co potrebuji a vykaslou se na kradeni.
Ale jelikoz ze sebe delaji neco extra, tak maj holt problem s tim ze se to krade. Ja nechapu, ze se nepoucili. I simpanze by to napadlo. Vzdy se nasla sit pres kterou distribuce jela. Vzdy proti ni zakrocili a nasla se zase jina. To je jako s prohibici. Tim, ze se stat vzdal alkoholu, dovolil vyrust takovym lidem jako Al Capone.
Tihle volove zase zivi RapidShare.de, PirateBay a podobne. A to jenom proto, ze prece delaji v showbussinesu a ten je neco exkluzivniho, takze to nejde prece prodavat jako housky na krame.
Pirastvi je mi fuk, protoze zpusob boje, ktery zvolili vede jasne k prohre. Podivejte jak dopadla prohibice. Taky zavirali, delali razie a nakonec? Chlast byl povolen.
Lide od protipiratske unie nejsou mozna hloupi, ale jejich boj s vetrnymi mlyny je smesny.
[2] To je presne ono. Vy jste to zacal sifrovat, takze budou muset v parlamentu udelat zakon, ktery povoluje pouzit muceni k vyzrazeni vase hesla k harddisku. :D
Jsou to proste volove. Uz davno neni doba kdy oni diktuji za jakych podminek ty muzes koukat na film. Ted si je diktujes ty a je pech ze se nechteji prizpusobit.
[3] ... taky nerozumím proč člověk co hraje ve filmu za to musí mít 8 místnou sumu v dolarech...
No vlastně chápu... tím že ovečky přispívají na blahobyt pro pár vyvolených, kterým pak za to mají možnost koukat do soukromí, oprošťují samy sebe od reality své vlastní svízelné, ne úplně ideální existence... takže POZOR... tím že se kradou filmy se samy připravujete o lepší život, ještě lépe: tím že lidé kradou filmy mi zhoršují MOJÍ kvalitu života, takže NEKRAĎTE FILMY A HUDBU, ubližujete mi tím :)
Ďalší boj proti veterným mlynom. Boj proti terorizmu, proti piráctvu. Ľudia stále chcú proti niekomu a niečomu bojovať. Majú to jednoducho v krvi. Organizácie tiež. Skvelý spôsob zárobku.
Veď teraz všetci využivatelia počitačou doplácame na pirátoch (oná daň zo všetkých zariadení, ktoré môžu slúžin na share). Čo bude dalej? Onedlho nebudeme môcť posalť mail aby si ho neprečítalo stádov vládnych agentov a požiadať kámoša o CD so svojou vlasnou gitarovou brnačkou bez zaplatenia istej sumy istej nemenovanej spoločnosti.
Správne Orwell písal, večná vojna - absolútna moc na veky vekov. Za chvíľu sa budú pálit knihy a my ovečky, budeme na to iba ticho pritakať.
[6] Ono by asi stacilo mit heslo na nejake flashce a v pripade problemu ji ztratit. Pak uz to z Tebe vybouchat nemuzou.
Ted jsem videl nejake takove zarizeni. Musi tam byt nejaky klic a bez toho to proste nejede. jenom nevim, jestli tam musi ta flashka byt celou dobu nebo jenom pri bootu (coz by bylo lepsi).
[4], [6], [10]
www.truecrypt.org -> skryté šifrované svazky = nelze prokázat že existuje a u usoudu můžete v klidu vyzradit pouze heslo k "jalovému" svazku v nemž je tajný svazek ukryt, šifrovací klíč lze mít na usb flash disku (načte se při mountování do paměti)
To je sice všechno pěkné, ale vy jste povinni - chvála bohu, že ještě u nás ne - ty data otevřít. Pokud to nechcete udělat, případně kladete obstrukce nebo to vyšetřující bude za ně považovat (a to je skutečně důležité) - máte smůlu.
Jediná účinná metoda šifrování je utopit relevantní data v balastu - ale to už tady někdo zmiňoval.
Když si Váš disk, byť zašifrovaný, vezmou do parády, tak stejně zjistí, že tam *něco je*. A potrestají vás nejen za případný obsah, pokud jej otevřete, ale i za to, neotřevřete - a je jedno, zda úmyslně nebo ne.
Krást je špatné.
Velké mediální společnosti zajišťují přenos hudby nebo filmů od tvůrců k posluchačům a divákům. Kdyby jich nebylo, umělci by se nemohli vyjádřit, talenty by bez užitku zapadly a publikum by bylo připraveno o duševní povznesení, nehledě na to, že publikum samostatně není schopno rozhodnout, co nebo kdo se mu líbí. Samozřejmě to nemohou dělat zadarmo. Berou si za to spravedlivou malou odměnu a všichni jsou šťastní.
Rozhodně tedy není pravda, že okrádají umělce i zákazníky. Taky není pravda, že už jich není zapotřebí, protože existují vypalovačky, internet promítání v kinech z DVD nebo harddisku, atd. Kachna je i to, že mají strach, drží se zuby nehty, což se projevuje vyhrožováním a vyhazováním peněz za ochrany proti šíření, o kterých každý ví, že musí selhat.
Lidé by se neměli bouřit, že nechtějí platit za reklamní materiál, kterým jsou celá alba interpretů. Rozhodně není správný postoj "podpořím přímo jenom toho, koho si sám vyberu, koupím si jen tu písničku, která se mi líbí, zaplatím jedině za koncert, kde uvidím interpreta naživo něco předvést". To všechno jsou bludy a proto musí vzplát hranice.
Nejhorší zločin je upírat kořist zlodějům, kteří mohou svou zlodějinu opřít o zákon.
Ad [16]:
"Berou si za to spravedlivou malou odměnu"
90% vam pripada jako mala odmena?
"Kdyby jich nebylo, umělci by se nemohli vyjádřit, talenty by bez užitku zapadly a publikum by bylo připraveno o duševní povznesení"
Opravdu? Podivejte se na divadlo. Predstaveni se neda zkopirovat, a kazde predstaveni stoji spoustu penez a usili. A presto divadlo stale zije, ackoli herci jsou placeni relativne mizerne. Neni duvod, proc by totez nebylo mozne i s hudbou.
"Lidé by se neměli bouřit, že nechtějí platit za reklamní materiál, kterým jsou celá alba interpretů"
Zrejme vam tedy chovani, kdy si nekdo stahne vsechno mozne, a koupi jen to co se mu pote libi (popr. jde na konkretni koncert), pripada nemoralni. Proc vam ale pak nepripada nemoralni, ze si nekdo nekoupi produkt, jehoz ochutnavku nebo baleni predtim ta firma nabizi zdarma v obchode? Nikdo prece nenuti hudebni interprety, aby vydavali CDcka; stejne jako nikdo nenuti obchodniky, aby rozdavali baleni zdarma.
Proč mě tedy OSA okrádá a podobné organizace? Proč jsem si včera kupoval flash disk a přes 30% ceny byl autorský poplatek těmto organizacím? Proč musím platit za CD/DVD pro svoje data poplatky? Proč jsem platil za tiskárnu, za SD disk do foťáku, za hard disk, za to, že jsem si nechal něco zkopírovat?
Ono je to těžké, pro spoustu lidí je to předplaceno. Pokud to spočítám tak dost tisícovek ročně ode mě jde Gottovi, Vondráčkové, Jandovi a dalším, aniž by oni mě poskytli nějakou hodnotu. Platím někam a nic nedostávám. Nevšiml jsem si, že by Kája Gott mi naprogramoval modul v C++, nebo Vondráčková mi pomohla s Pythonem.
Nedivím se, že hrozby shora pak nepomáhají, když zloděj (protipirátské organizace) křičí chyťte zloděje.
Za úchylné také považuji to, že pokud si cokoli koupíte, pak jste omezeni v právech více, než je morální. Koupíte si originální CD s hudbou a teď je otázka - opravdu ho přehraji v mém přehrávači, nebo je to další "CD" s DRM, kterou nepřehraji skoro nikde. Když to vložím do počítače, nezasviní mi to systém, případně dokonce nezničí (jako DRM rootkit od Sony třeba), nebo dokonce zničí hw (ochrany pro hry). Já osobně se originálek už bojím a nikdy nevím co mi provedou.
Když si koupím CD s hudbou, proč nemám 100% právo na osobní kopii (protože CD není nezničitelné médium)? Dnes je to tak, že pokud má méduim DRM, tak zkopírovat ho je dokonce trestný čin !!! Proč nemá výrobce povinnost Vám to umožnit? To samé je ohledně sw, tam by možnost vytvořit funkční záložní kopii mělo být automatické právo uživatele.
Na dnešním autorském zákoně je až moc dobře vidět, kdo si ho zaplatil a zaloboval a lidi to cítí. Oni nejsou blbí a ví, že současný zákon se spravedlností a morálkou nemá absolutně nic společného - že OSA existuje, protože někdo někoho podmáznul, že spoustu věcí v autorském zákoně je také podpořena korupcí, a že jde v podstatě jen o prachy a o to vydolovat z lidí co nejvíc prachů a přitom je ještě kopat do zadku a nadávat jim do zlodějů.
Pokud vim tak mít na disku zabudovaném v počítači stažené video a hudbu není trestné, trestné je když tyto data sdílíte. Co je ale trestné i bez zdílení je nelegální software, což ale myslim že většina lidí kteří čtou root.cz budou mít nelegálního software absolutní minimum.
Takže co tam chcete na tech discích šifrovat? Jediný co bych si zašifroval jsou citlivé sokromé informace a předpokládám že těch tam člověk nemá co do velikosti moc.
Jinak chodit do kina a točit to kamerou je opravdu barbarství, stejně se na to pak nedá v 95% dívat. To si radši počkám až to bude v DVD půjčovně a to dvd si uložim na disk (na to bych měl mít právo, pokud to dál nešířim).
S hudbou to je trochu jinak, hudby je tolik že pokud nejste zrovna moc komerční člověk který si vystačí s těma 5ti CD od známých českých a zahraničních interpretů tak máte dost smůlu i v obchodech. Protože obchodům se nevyplatí prodávat hudbu která je prostě pro pár lidí. Takže jí bud sami interpreti poskytno volně nebo prostě českýmu člověku nezbyde než že tu hudbu někde stáhne.
Další věc je ta že dnes velká část posluchačů hudby posloiuchá hudbu v mp3, bohužel mp3 člověk nezíská jinak než že musí vzít cd upravit si to atd (a pak to cd někde doma založit, ač na to člověk nemá místo), rozhodně v krámě nekoupí cd s mp3, jediná možnost jsou internetové obchody kde je ale zase dost omezený výběr.
No já se musím připojit k názoru, že ty ceny jsou zbytečně přemrštěný. Já osobně se pohybuju dost v undergroundu a vím, že pro tyhle kapely není problém prodávat cd za 100,-Kč, což je podle mě krásná lidová cena (kolikrát i levněji). Kapely jsou spokojený a vděčný za každý prodaný cd a já mám doma sbírku originálek za pár Kč.
Tak proč bych měl dát za nějakou cizí super mega kapelu tolik peněz, stačili mi ty reklamy: Nyní za super cenu 499,-Kč - no to bych za cd nikdy nedal.
A co se týká OSY, to je kategorie sama pro sebe. Neznám snad žádnýho kámoše, kterej má kapelu, kterej by na ni nenadával a to nemluvím o pořadatelích, kteří s ní mají jen problémy.
A ještě jedna věc, která mi pije krev. Tak když už řeknou, že musím za CD zaplatit, protože je to nějaký duševní vlastnictví nebo jak to je, tak fajn, ale chci mít jistotu, že když se mi CD poškodí, tak dostanu nový za cenu média, když album výjde třeba na LP, chci mít nárok ho opět dostat za cenu média a né kupovat znova to, co už jsem jednou zaplatil. A komedie ve formě platby za každou věc kam můžu teoreticky nahrát nějakou hudbu apod? Jak už bylo mnohokrát řečeno ve známém vtípku.
"Ale já tu hudbu nekopírují tak proč bych měl platit?"
"Nekopírujete, ale máte nástroj!"
"OK, tak to mě zatkněte za to, že jsem znásilnil sousedku."
"Vy jste znásilnil sousedku?"
"Ne, ale mám nástroj!"
Omlouvám se, za můj bouřlivý příspěvek, ale jak jsem říkal, pohybuji se na poli underground hudby delší dobu a mám i kapelu, tak si myslím, že mám právo být naštvaný
[21] A proč by nemohl špičkový umělec dostat osmimístnou sumu v dolarech, když producent očekává, že si na to film vydělá? To je typický názor závistivé bolševické socky, co umí hovno.
-----------------------------------------------------------------------
1) Lidi, kterých si vážím a opravdu něco umí - špičkový vědec, neurochirurg bere například daleko méně než kašpárek, který se natřásá před kamerou. To mě připadá nespravedlivé.
2) Je nespravedlivé, pokud 1/2 rozpočtu filmu dělá honorář nějaké hvězdy. Honorář herce je tak větší než honorář všech ostatních, co se na filmu podílí, dohromady.
3) Tito herci (jejichž honorář je v řádu osmimístná suma v dolarech) v naprosté většině nejsou žádní umělci. Viděl jste umělecký(=náročnější) film, který by své herce takto platil ?
O závist nejde, pouze mi připadá, že honorář je neodpovídající tomu, co herec přináší. Takto velké peníze bych ze srdce přál těm, kteří jsou pro společnost hodně užiteční - ti je však nikdy nedostanou. Osobně obdivuji schopnosti, závidět nebo obdivovat peníze mi připadá ubohé.
Umite si predstavit, ze by truhlar udelal zidli a pak jeste 25 let inkasoval korunu "prdelne" za kazdeho hosta co na tu zidli usedne, 20 haleru od kazdeho co tu zidli zahledne a jeste by si cinil narok na poplatek z kazde prodane fosny, kazdeho kbeliku klihu a kazde pily nebo vrtacky?
My vsichni neco udelame a dostaneme za to zaplaceno. Cim je ten zpevak nebo herec tak vyjimecny, ze ma za to co udelal dostavat penize jeste 30 let? Proc kdyz napaluju zalohy serveru na DVD nebo rozesilam zakaznikum katalogy na CD, tak musim prispivat soudruzce Vondrackove na 19-tou plastiku ?
Producenti by sa mohli inšpirovať hokejom a určiť cenové stropy. Herci si rok poštrajkujú a pojde sa ďalej.
Tiež nechápem aký je rozdiel medzi kvalitami speváka a kvalitami maliara. Ten obraz namaľuje raz, predá ho a koniec. Žiadne platby za zhliadnutie. Keď si reprodukciu zavesím v obývačke nemusím sa strachovať že ma obvinia z nedovoleného užívania diela.
[21] Leda prd, chlapecku. Precti si muj prispevek znova, vubec si nepochopil o co jde. Me je fuk, kolik herec dostane. Jde o to, ze pak producenti s filmem nakladaji jako s posvatnou kravou. V modernim svete neurcuji producenti jak a kdy se budes na film divat. To si urcujes ty. Jejich obchodni politika je ale na tomto zalozena a proto ta vysoka mira piratstvi. Ty asi budes tupec co veri vsemu co si precte v novinach a newsletteru od OSA.
[5] Těch, kdo mají za roli ve filmu 8-místnou sumui v dolarech, je jenom pár. Bohužel málo kdo umí dobře hrát. Ti dobří jsou pak drazí, a velmi dobří jsou nesmírně drazí.
[28] Jeden takový obecně uznávaný princip říká, že autor díla má právo určovat, kdo a jak ho bude využívat. Pokud napíšete knihu nebo natočíte film, máte právo říci "dám to všem zdarma", nebo "prodám každému jednu kopii za nějakou částku". Ten druhý přístup umožňuje zaplatit náklady na spisovatele, tisk a papír, případně herce, techniku, studio, scénáristu a pár set dalších lidí. To právo autora nebudeme snad zpochybňovat. Vy naopak jako zákazník žádná práva nemáte, protože dílo není vaše. Chcete se podívat, zaplaťte. Je to pro vás drahé? Nikdo vás přece nenutí dílo pořizovat. Nelegální šíření autorských děl je neomluvitelné. Každý se obejde bez posledních hitů Crazy Frog a Gummy Bear (některým z nás to dokonce ušetří trauma). Lidé kradou z lenosti a pohodlnosti.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 445×
Přečteno 41 468×
Přečteno 35 975×
Přečteno 26 004×
Přečteno 25 814×