Recenze knihy Planeta Google

25. 12. 2009 19:40 (aktualizováno) Martin Hassman
Planeta Google

Planeta Google s podtitulem „O troufalém plánu jedné firmy organizovat všechno, co známe“ je relativně čerstvý překlad od Computer Pressu. Randall Stross napsal originál v roce 2008. Computer Pressu se povedl relativně rychlý překlad a jedná se tak o nejaktuálnější knihu o Googlu v češtině.

Probírá poměrně velké spektrum témat. Čtenáře dalších knih o Googlu jistě potěší, že se Planeta Google nesoustředí na založení Googlu (což už jistě četli nespočetněkrát), ale zabývá se i dalšími produkty Googlu jako jsou mapy, YouTube, Knoll nebo Android. A navíc se nesoustředí jen na Google, ale částečně mapuje i jeho konkurenty, pokud jsou pro produkty Googlu nějakým způsobem důležití. Dozvíme se tak nejen o rostoucím konfliktu mezi Googlem a Facebookem, ale i o zakoupení společnosti Powerset Microsoftem. Ano, té společnosti, která má na svědomí nedávno zveřejněný vyhledávač Bing.

Několik citací:

„Každá doba – uhlí, oceli, ropy – má svou surovinu, která definuje její historický okamžik. V naší době je to informace a Google se stal jejím nejdůležitějším správcem.“ (s. 8)

„Facebook se v mžiku stal malinkým webovým světem za zdí, do nějž Google nemá přístup. Facebook se dovybavoval softwarem zvenčí, a tak měli jeho členové méně důvodů stránku opouštět.“ (s. 36)

„Když člověk začne brzo jako Keyhole, nemá konkurenci. Když ale začne moc brzo, riskuje, že počáteční kapitál vyčerpá dříve, než vzniknou podmínky pro nový trh.“ (s. 144 – pozn. Keyhole – původní tvůrce Google Earth)

Důkladná rešerše

Celá kniha je důkladně provedenou rešerší online a tištěných zdrojů. Prima je, že poměrně často zahrnuje fakta, o kterých se v ČR nikdy pořádně nepsalo. Pokud nejste člověk, který denně poctivě pročítá blogy o Googlu, jistě se dozvíte hodně nového. Při čtení si sesumírujete, co Google za poslední roky udělal a začnete jednotlivé kroky vidět trochu z nadhledu.

Krkolomné čtení

Slabou stránkou je ovšem provedení knihy. Ačkoliv má cca 300 stran, tak 74 stran (tedy čtvrtinu knihy!) zabírají poznámky. V některých případech se jedná jen o webovou adresu, v jiných o 10 – 20 řádků doplňujících hlavní text. Čtení knihy je tak noční můrou, protože na každé straně najdete jedno až čtyři čísílka a ustavičně tak přeskakujete mezi poznámkami vzadu a hlavní textem. Nemáte šanci poznat, zda má daná poznámka doplňující charakter, nebo se jedná jen o URL.

Navíc celý text knihy není příliš plynulý (jako šéfredaktor bych autorovi takový text vrátil k předělání). Nejsem si ale zcela jist, zda problém je v originále nebo zaviněný překladem. Ve výsledku to znamená, že po vás čtení vyžaduje hodně soustředění a v žádném případě se nejedna o pohodové čtení na večer či dovolenou.

Místy to také chtělo posílit odbornou korekturu překladu, setkáme se třeba s termínem „pavouk“ tam, kde bych spíše očekával „robot“, a mám pocit, že „Don't be evil“ se do češtiny spíše překládá „Nebuďme zlí“ místo „Nebuď zlý.“

Shrnutí

Kniha na mne působí rozpačitě. Na jednu stranu se jedná o naprosto úžasnou pokladnici informací o Googlu a jeho produktech, kterou by si měl přečíst asi každý, kdo plánuje rozjet nějaký větší webový bussiness, ať už je jakýkoliv. Ovšem ideálně si k ní radši pořiďte i prášky na uklidnění, jinak vám z toho špatně se čtoucího textu naskáčou pupínky.

Autora tohoto článku najdete na LinkedIn, FacebookuTwitteru. Můžete sledovat i jeho blog HTML456 monitorující aktuální vývoj (X)HTML.

Sdílet