Nechápu, jak se může v českém Googlu stát něco takového.
Nedávno běžela v TV reklama na Chrome a v závěru jen nápis Chrome a nic. Kdybych nevěděl, co je Google Chrome, tak by mi ta reklama nic neřekla. Samozřejmě to nic neřikalo ani lidem a někdo si toho všimnul. Aktuálně běží reklama téměř identická a v závěru je proslov něco o novém prohlížeči. Je to sice zlepšení, ale cílová skupina běžného TV diváka možná ani netuší co je prohlížeč a že když jsou na netu, tak něco takového používají. Hlava mi nebere, jak mohla ta první verze vůbec projít až do finálního vysílání při tom množství očí v Googlu, kterýma to prošlo. Ta druhá současná verze reklamy je lepší, ale stejně si myslím, že to je nedostatečné. Možná by mohla přijít třetí verze, která by asi měla říct něco ve smyslu: „Prohlížejte Internet rychleji než dříve, zkuste Chrome od Googlu“ nebo „Zrychlete si svůj Internet, zkuste Chrome od Googlu“. Nejsem mediální odborník, ale takovou botu v podobě první verze reklamy mi fakt hlava nebere. A ta druhá verze, která to záplatuje, by taky mohla být ještě víc pro průměrnýho uživatele. Však se rozhlídněte kolem sebe, kolik procent z TV diváků vůbec ví, co je to prohlížeč? Oni fakt znají jen ten Internet a spouštějí ho zrovna „touhle“ ikonou. Ach jo :-(
Ta první verze je tady: http://www.youtube.com/watch?v=UwfUtEwAQ68 a problém je ten, že v TV si všimnete na konci klipu - resp. stihnete přečíst - jen to "chrome", ostatní text je nečitelný při běžném shlédnutí. Na youtube je kanál http://www.youtube.com/user/googlechromecz a je tam i vánoční stejná verze. Ta nová, která teď běží v TV tam není a v ní to aspoň řeknou, že to je prohlížeč, to je ta druhá verze, kterou myslím a je trochu lepší.
[6] I negativní reklama je reklama, to jo. Já jsem to sem napsal, kvuli té špatně odvedené a nedotažené práci lidí, co se kolem toho motali v českém Googlu. Na ty chyby, na které tady upozorňuju... tak já bych z pohledu šéfa, který nějakou takovou reklamu chtěl... no spokojenej bych nebyl. Nemá to záběr, většina lidí jednoznačně neví, co se jim nabízí. Berte to tak, že to jsou jen TV diváci, nejsme to my, kteří na TV téměř nekoukáme. A budování značky? Těžko... když lidi neví s čím si tu reklamu asociovat, protože neví o co jde.
Tento typ reklam nezna zadne "boty", je to predem dobre promyslena strategie... Existuji reklamy, kde se objevi v TV jen logo, aniz by kdokoli tusil co to vlastne je. V prubehu dalsich dni, tydnu se info divakum davkuje a zvysuje...
Vysledek zbystreni smyslu divaka.
/reklamy typu: "kupte si hlavku zeli, zeli je dobre, zdrave, zelene..." jsou jiz trochu prezite.../
Naopak, myslím si, že je to reklama velice zdařilá - je velice odlišná od ostatních reklam, nutí člověka přemýšlet (doplňovat ta rčení a slovní spojení), zkrátka zaujme a zůstane v paměti.
Byť přímo člověka nenabádá, aby vystartoval a začal stahovat/instalovat Chrome (což by podle mě stejně 70% lidí nezvládlo), ale spíše si budou pamatovat, že až budou příště mluvit se svým "ajťákem", že se mají na "to chrome" zeptat.
Vždyť je to uplně jasné. To není reklama na něco, co půjdu hledat do supermarketu. Díky ballot screen (http://www.google.cz/search?q=ballot+screen&tbm=isch) stačí, když bude pro uživatele to logo známé. Kolik uživatelů (tím spíše laiků) by si jinak aktivně instalovali něco, co je pro ně naprosto neznámé?
Možná ta reklama není cílená na celou populaci. Podle mého názoru je tato reklama ve skutečnosti cílená na "angažované uživatele", kterým má volbou média pro inzerci prezentovat produkty Google jako celospolečenský fenomén (takovou image si buduje třeba Facebook). Tím předchází vzniku image "hračička pro geeky", která se často stereotipně spojuje s méně rozšířeným "alternativní" software. Preference "neangažovaného uživatele", kteří nerozumí trhu prohlížečů, určuje spíše "angažovaný uživatel" než reklama v televizi. Podle mého názoru oslovovat reklamou celou populaci má význam pouze pro konzervaci stávajících poměrů u dominantních značek (např. Seznam.cz, MS Windows).
Otázka je, jestli je ta reklama cílená na „průměrného TV diváka“. Když ten člověk ani nemá ponětí, že si web prohlíží pomocí nějakého prohlížeče a že těch prohlížečů je víc, asi nebude schopný si sám od sebe nainstalovat jiný prohlížeč. Možná je ta reklama cílená naopak na nadprůměrné diváky, kteří vědí, co je prohlížeč a starají se o počítač třeba pěti BFU – a jsou schopní je k přechodu na jiný prohlížeč přesvědčit nebo jim ho tam prostě nainstalovat.
P.S. teď koukám, že #19 píše něco podobného :-)
Souhlasím s Frantou. Co můžu říct z praxe, tak obrovské procento uživatelů si nespouští webový prohlížeč, ale "otvírá internet" a co je webový prohlížeč netuší. Ví, že musí kliknout na éčko, lišku, ... aby se tam dostali. Takhle je to alespoň nahlodá a zeptají se někoho, kdo jim to může případně i nainstalovat.
Je to jednoduchy:
uzivatele kteri se rozhoduji jaky prohlizec pouzit se uz dozvi co to je chrome. ostatnim je to jedno. vzhledem k tomu, ze chrome je v ballot screen po instalaci windows 7 (jak my linuxaci mozna uz ani nevime), tak staci vedet, ze si user pamatuje to logo z reklamy.
Je to normálne budovanie značky, stačí pár krát za deň zobraziť len logo a nič viac. Človek príde k nejakému PC a povie ty voe čo to máš za ikonku to som videl v reklame. Malé, nečitateľné texty sa používajú za účelom, čo to tam bolo napísané, kurňa druhý krát si to pozriem z blízka. Je to odskúšané funguje to. Kedysi to bola moja práca.
Přečteno 22 455×
Přečteno 17 242×
Přečteno 15 719×
Přečteno 13 863×
Přečteno 13 402×