Phishing po telefonu? Jak to doopravdy bylo s Vodafone

17. 4. 2009 8:56 (aktualizováno) Martin Hassman

Když jsem tu posledně upozorňoval, zda Vodafone (ne)používá nebezpečné praktiky, sešla se mi řada reakcí. Někteří z vás se domnívají, že Vodafone nic takového nedělá a osoba, která mi telefonovala, byla určitě podvodník. Na druhou stranu někteří z vás potvrdili stejnou zkušenost, jakou jsem měl já.

Na MobilManii se tomu všemu podívali na zoubek v článku Pozor, phishing míří z internetu do telefonů. Jan Posejpal dostal odpověď od tiskového mluvčího Vodafone, kterou si zde dovolím citovat:

Pokud zákazníkům voláme my, není to nikdy ze skrytého čísla, vždy se na displeji zobrazí telefonní číslo ze kterého je voláno, a to s předvolbou 0800.

Vodafone mimo jiné nabízí zákazníkům optimalizaci jejich služeb. Pokud má zákazník zájem o provedení změny v nastavení služeb, pak si může toto nastavení provést sám v samoobsluze nebo s ním nastavení provede přímo operátor. Pokud nastavení provádí operátor, pak je nutné ověřit totožnost osoby, které voláme. Stejně tak jak je tomu v případě, kdy zákazník volá na naši zákaznickou linku je jeho totožnost ověřována pomocí hesla.

Zákazník si vždy může snadno a rychle ověřit, zda skutečně mluví s operátorem Vodafonu. Může se dotázat na údaje, které může znát jen operátor. Například, jaký tarif má zákazník nastaven, jaká je fakturační adresa a podobně. Takto může zákazník v případě pochybností vyloučit, že nemluví s nikým jiným než operátorem Vodafonu.

Více najdete na MobilManii.

Tak a já už vím, jak příště můžu ověřit, zda mi volá operátor. I když si nejsem jistý, zda je to spolehlivé, a sdělení hesla si pořádně rozmyslím, je to alespoň nějaký filtr, jak s jistou pravděpodobností odhalit volajícího záškodníka. Stačí tohle ujištění i vám?

Sdílet