Hlavní navigace

Když zdarma není zdarma

28. 4. 2008 13:40 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Minulý týden mne zaskočily dvě celkem nenápadné zprávy. A to tak, že jsem o nich dokonce bavil i s lidmi, kteří se primárně nepohybují v počítačovém světě. Takže tento problém začíná pronikat i do světa „obyčejných“ lidí. Řeč je o Skype a Thunderbirdu.

Všichni to známe. Internet používáme s mnoha aplikacemi, ale asi se shodneme, že je nás hodně, kteří skypujeme. Je to levný a rychlý zdroj komunikace. Asi nikoho moc nepřekvapí, že se objevila zpráva o tom, že majoritní vlastník Skype vydal oznámení o tom, že se jeho služba propadla do hluboké ztráty zvící asi 1 miliardu USD. Když uvážíme, že Skype koupil za 2,5 miliardy a už má 1 miliardu ztráty, není to nic potěšujícího.
Jak ke Skype přistupuji já a mé okolí? Mám ve Skype asi 20 kontaktů, v drtivé většině je to velmi blízká rodina. Jsme totiž roztroušeni po celé ČR a snaha informovat se o aktuálním dění je celkem značná. Vím, že jsme naprosto typickými uživateli sítě, kteří jen síť využívají, ale neplatí. A to je samozřejmě kámen úrazu. Z hlediska Skype přinášíme náklady, ale negenerujeme nějaký zisk. Většinu z těchto kontaktů mám možnost také zastihnout na pevné lince ši na mobilu. Ale z pochopitelných důvodů to neděláme, i když můj provider telefonních služeb nabízí volání do pevných sítí po 19. hodině nebo přes víkendy a svátky zcela zdarma, čili v podstatě stejně jako Skype. U Skype stejně sedím jen večer. Jenže v počítači je to pohodlnější. Nepřenášíme video a hodně si píšeme.
Má vize je tedy taková, že dříve či později se vlastník Skype vydá cestou reklamy ve svém klientovi a dostaneme se do stavu podobnému klientovi ICQ. Nebo prostě volání nějakým způsobem zpoplatní. To spíše až jako druhou možnost, odliv uživatelů by byl hodně velký. Ze Skype se stane klient zaobalený do reklamy, tedy to, co řada uživatelů vytýká ICQ. Alternativní klienti neexistují a reklamu asi nějak jednoduše blokovat nepůjde. Někteří rodinní příslušníci se s tím smíří, jiní od Skype odejdou. Alternativy? Asi přejdeme na Openwengo. Nebo možná vše zredukujeme na Jabber.
Druhou neradostnou zprávou jsou nejasnosti kolem dalšího vývoje poštovního klienta Thunderbird. Ten jsem po rodině prosadil u všech lidí a možná se budu muset poohlédnout po něčem jiném, což se mi v podstatě moc nechce. To případné umírání bude postupné, ale pokud se to všechno nevyřeší, patrě nastane brzy. A takový pěkný program to je. I ti největší zatvrzenci pochopili, že využívání Outlook Expressu není to pravé ořechové. Ti, kteří mají Linux (ano i takové v rodině máme) zvolili Thunderbird jaksi automaticky. Alternativy? Asi Evolution, protože je i pro Win32, což je samozřejmě v rámci rodiny nejpoužívanější systém..
Ano vím, že momentálně je prostě čas, kdy je slovo „zdarma“ moderní a spousta lidí na to slyší, ale zároveň vždy je to jen nějaký fígl, kdy jsou finance „nějak“ přinášeny odjinud. Pokud je někdo naivní a dělá to skutečně zdarma, musí dojet na nedostatek financí. Vždyť třeba jen provoz počítače už zdarma není a někdo to zaplatit musí. To samozřejmě neznamená, že bych zdarma nedělal vůbec nic. Dělám, ale dotuji to z jiných aktivit.Když je odkud přesouvat, je to v pořádku. Pokud ne, nastávají problémy. Jak dlouho to Skype ustojí? Jak dlouho to bude trvat, než uživatelům Thunderbirdu dojde trpělivost?

Sdílet