Možná jste už přemýšleli nad tím, jak se asi chovají uživatelé při čtení pošty? Používají raději webové rozhraní nebo klienta? A jakého nejčastěji?
Pavel Cvrček na Twitteru upozornil na zajímavou statistiku „mailových klientů“ používaných uživateli. V uvozovkách proto, protože za klienty jsou považována i webová rozhraní. Je to logické, někdo čte poštu přes desktopovou a někdo přes webovu aplikaci.
Už delší dobu přemýšlím nad tím, jak se dnešní uživatelé chovají ke svým mailům. Zmíněná zpráva je proto velmi přínosná a navíc staví na poměrně velkém vzorku – čtvrt miliardy uživatelů. Z toho už se dá nějaká ta statistika vykutit. Výsledkem je následující přehled:
Pokud jste si mysleli, že nejpoužívanější bude GMail (jako já), tak jste teď asi překvapení (jako já). GMail je až na čtvrtém místě, naopak jednoznačně s přehledem vede Outlook, který používá téměř polovina uživatelů. Zklamáním je i Thunderbird, který je až na sedmém místě. Rozhodně se mu nedaří bojovat proti Outlooku tak, jako Firefox mává s Internet Explorerem. Důvod je jasný: Thunderbird je čistě mailový klient, kdežto Outlook je pro firmy výrazně všestrannějším nástrojem (PIM, kalendář, kontakty…).
Rozdělil bych to na firmy a domácnosti. Ve firmách každý používá to, co mu je naservírováno (většinou Outlook) a skoro nikdo nemá snahu ani potřebu to měnit, prostě jen píše a o údržbu se stará někdo jiný.
U domácností ale pozoruji výrazný posun k webovému rozhraní. Dříve kam jsem přišel, tam byl Outlook Express, dnes většina lidí jede přes web. Je to asi tím, že se dost zvýšil podíl opravdových BFU, kteří by stejně nakonfigurovat klienta nezvládli a hlavně nechápou proč dělat něco navíc, když na webu jim to jede taky a na ty 3 maily týdně to stačí (navíc se web rozhraní během let dost zlepšilo). Další skupina BFU přešla poté, co jim padnul počítač a oni přišli o poštu, pro ty je webové rozhraní jistá forma zbavení se starostí o zálohování. Vysvětlovat jim rozdíl POP, IMAP, offline složky atd je prostě zbytečné, já je chápu. Mámu jsem také naučil dělat s webovým rozhraním, aby si mohla vyřídit poštu všude.
[4] Naprosto souhlasím, podle pozorování používá skutečně drtivá většina domácích uživatelů kolem mě web. Obvykle ani netuší nic o klientech. Prostě e-mail je to, co vidím na Seznamu. Tečka. Tahle statistika se ale dělala podle všeho nějak automaticky, takže rozlišovat domácí a firemní uživatele nemůže.
- zásadně nestahuji ze serveru maily:
1) pošta zůstává dostupná odkudkoliv
2) nezasviním si komp balastem (v případě MS-Windows userů = nezavirovat si komp)
- Yahoo užívám z historických důvodů. Že by to už bylo tak dávno? Od roku 1994? Zatím mi vyhovuje a konkurence v podstatě nepřínáší co se týče mailu nic nového.
Pozor na metodiku měření! Vzniklo automatickým vyhodnocení pomocí skrytého měřícího obrázku v emailu. Takže je sice hezké, že vzorek byl 250 milionů příjemců, ale o kvalitě měření to neříká NIC!
Kolik mailových klientů vzdáleně linkované obrázky automaticky blokuje? Kolik z nich blokuje neviditelné obrázky?
Např. Thunderbird v základu ano, Gmail také.
A je to venku - měření musí z principu být silně zkreslené, takže vyvozovat z něj jakékoliv závěry je zcela zcestné.
Pozn. na závěr - mám mailing list s asi 10 000 příjemci a měřící obrázek tam mám také. Odezva z obrázku se dostaví u pouhých cca 10 procent příjemců!!! Ostatní mail buď ani neotevřou (nepravděpodobné - když si newsletter dobrovolně objednali a neodhlásili se), anebo mají zablokované zobrazování vzdálených obrázků.
[12] hezký věcný příspěvek do diskuze, díky za objasnění "statistik"...
Dovedeno ad absurdum - když budu měřit takovou statistiku tím, že pošlu čtvrd miliardy mailů s virem a zjišťovat, v kolika případech vir pronikne do systému a dá mi o použitém klientovi vědět, tak bude ten koláčový graf modrý úplně celý :)
osobne pouzivam doma, v praci i ve skole Outlooka a myslim si, ze v dohledny dobe nebudu menit; postu, kontakty, kalendar atd. si synchronizuju se serverem, takze pripadna havarie HDD mi nevadi
rodice jsem se na webmail snazil naucit marne (usnadnilo by mi to administaci jejich kompu), ale zdrejme jeste ze zvyku z doby dial-upu chtej nejakyho normalniho klienta :) umi teda pouzivat mail klienta v Opere a Thunderbird (abych nemusel kupoval dalsi licenci na Outlooka, kdyz by z nej stejne pouzili akorat odesilani a prijem mailu) a stahuji se samozrejme pres IMAP
Ta statistika je falosna jak delo. Vsetko by bolo absolutne ok ale proste aj keby sekery z neba padali tak neuverim, ze ta iSracka ma skoro 2x taky podiel ako Thunderbird a ze je len o 1% "mensia" ako Gmail. Proste zaplateny podvod ako vysity (a asi aj mozem hadat, ze kym, ze :-D).
[24] Podla mna je na tom skreslene hlavne rozlozenie medzi webovymi rozhraniami - co je sposobene pravdepodobne lokalitou merania (USA). Avsak ze ma iPhone vacsi podiel ako Thunderbird ma az tak neprekvapuje. Ja som sice uzivatelom Thunderbirdu, ale chapem ze to ani zdaleka neni tak silny produk, ako povedzme Firefox. Treba sa zmierit s tym, ze hlavne v biznis sfere dominuju Windowsy, a tie si vystacia s Outlookom (a Express), a keby aj chceli zmenit klienta, je tu kopa dalsich jednoduchsich alternativ, ako neprehladny a pomerne pomaly Thunderbird.
používám Lotus Notes a Evolution. Proč tam není posledně jmenovaný?
Jaké byly podmínky statistické analýzy?
Proč takový soud ohledně Outlůku? Copak ostatní neposkytují PIM, kalendář či kontakty?
Podívám-li se kolem sebe, tak ajťáci i neajťáci používají v práci default to co je default ve firmě a k tomu webová rozhraní pro sebe a doma to co prostě používají (to a nebo to dle geekovosti či chuti :-) ).
Docela zajímavé statistiky by mohly být, pokud bychom vyhodnocovali pracovní doby v různých časových pásmech a post pracovní dobu (domácí činnosti).
Ještě zajímavější by mohly být statistiky zaměřené na gelokaci. Třeba podle státních celků.
To by bylo zajímavé. Kde se co používá.
Myslím, že bychom byli překvapení jak ten zdatný obchodník s deštěm kolísá.
Leč, nedělám si a nedělejme si iluze.
Default OS + Default mail klient je prostě dán obchodem versus uživatelská zdatnost a zkušenost.
Závěrem: Ehm, zajímavé. Určitě zajímavé. Ale každému co jeho jest. I poštovní klient by měl být dle chuti. Nebo snad ne?
:-)
Co sa tyka iPhone a jeho zastupenia tak si treba uvedomit ze co telefon to potencionalny mail klient a iPhonov v obehu je docela dost.
To ci ta statistika je pravdiva alebo nie je otazne a je to na polemiku ktora nebude mat vysledok, ale fakt je ze bohuzial OSS nema nic ani z daleka konkurencie schopne k Outlooku. Thunderbird je len taka chudobna nahrada na ktorej sa sice da zit ale len s mnohymi kompromismi.
Já kupodivu používám Seznamáckého Pošťáka (verzi 2!), včetně integrovaného prohlížeče, který leze na webovský portál. I když to vypadá, jako by šlo o mail client. Ona spousta současných webových e-mail jsou plnohodnotné aplikace, takže kolikrát to opravdu vypadá, že to má člověk na lokále.
(Odhalení: Ukazuje se, že ne vždy platí, že "autor je posledním, který by svůj program používal" :-D)
No, tak abych se taky přidal: Evolution a v něm gmail přes IMAP (a ze setrvačnosti seznam přes POP), filtry mám nastavené přímo na gmailu (z praktických důvodů). Je to pohodlnější než webmail a při troše dobré vůle se dá k mailům přistupovat i offline (nemluvě o možnost použití GPG na podepsání/kryptění mailů a možnosti spravování více účtů najednou). Webmail pak používám akorát když potřebuju vytvořit nový filtr, naučit spam filtr od googlu novým kouskům nebo se do pošty podívat z jiného počítače než z mého notebooku...
Donedavna som pouzival web rozhranie ale najnovsie som zacal pouzivat pgp a to by bolo cez web dost blbe, tak som si nakonfiguroval evolution (pop+gmail) a ten pracuje s pgp velmi dobre a inteligentne ten mi zatial staci navyse mozem stiahnut postu z 2 sererov naraz a nemusim sa preklikavat strankami. Pre istotu postu ale na serveroch nechavam :)
používam Thunderbird ale musel som si nastaviť filtre a maily rozdeliť do priečinkov inak by bol nepoužiteľný... na dvoch počítačoch používam aj MS Office Outlook ten je neporovnateľne lepší. btw v tej štatistike mi chýba Blackberry, veď to je oveľa rozšírenejšia platforma ako iPhone a okrem toho je primárne určená na vybavovanie emailov.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 110 047×
Přečteno 89 046×
Přečteno 72 331×
Přečteno 57 777×
Přečteno 54 150×