Více méně náhodou jsem v práci vyslechnul rozhovor naší slečny recepční s osobou na druhé straně (později jsem se dozvěděl, že to byl její otec). Tématem hovoru byl nákup mobilního telefonu a zvažování „nejvýhodnější“ ceny. zaujala mne zvláště poslední část : „… a tak to teda zkusíme přes ty mobilky.cz“
V hlavě se mi rozblikala kontrolka. To mi něco říká. Co mi to jen připomíná. A vzpomněl jsem si. Pokud jste trochu znalí, napoví vám klíčová slova : SATRON, BARTEK, PAEGA, RUMUNSKÁ 9, SOS.
Pro ty, kteří nevědí, jen malá rekapitulace. Na českém trhu fungovala jedna firma, která na různých doménách provozovala internetový obchod s mobily. Dokonce vešla do holportu i s jedním uznávaným českým e-shopem (ale nepamatuji se přesně se kterým,) a ten nabízel její mobily prostřednictvím své nabídky.
Ano, takových společností jsou na trhu stovky. Tato je ovšem v lecčems výjimečná. Na trhu působila firma Satron od roku 2003. Její nabídka byla široká a hlavně levná, řekněme spíše nižší, než u konkurence. A někdy i dost významně. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše – prodávala tzv. „šedivky“ anóbrž mobily původně neurčené na český trh. Obvykle se to provádí tak, že se do tohoto mobilu nahraje čeština a ono to buď jde nebo ne.
Tento prodej má samozřejmě své zvláštnosti. Postupují samozřejmě dle platných českých zákonů tj. vybaví telefon českým návodem a záručním listem, co na tom, že ten platí jen a pouze u jejich firmy, ve značkovém servise vás se záruční opravou vyhodí s odkazem na to, abyste šli reklamovat k prodejci.
Firma má určitě dost spokojených zákazníků ale také dost nespokojených zákazníků. Fungují totiž podle (skoro) neměnného scénáře. Když se vám telefon porouchá tak obvykle narazíte na tyto problémy :
- problémy při předávání telefonu k opravě
- problémy s nedodržením zákonné lhůty opravy (tj. 30 dní), dokonce to měli tak vymakané, že vám dávali podepsat papír, na kterém bylo (hodně malým písmem) zmíněno, že mohou tuto dobu protáhnout až na 60 dní.
- „opravené“ telefony se ze servisu vrací jako neopravené
- servis odpovídá univerzální větou, že záruka padla, neboť do telefonu vnikla tekutina
Je logické, že tato firma musela zkrachovat a taky zkrachovala. A začíná další kolo boje. Ve stejném sídle, na stejných stránkách sídlí jiná firma, se stejným sortimentem a dle tvrzení jiných i se stejným personálem, která samozřejmě plně využívá právního zádrhele, protože se tváří, že s firmou Satron nemá nic společného (a bohužel právně opravdu nemá). Veškeré reklamace odmítají brát s poukazem na to, že je to vůbec nezajímá, ať si to kupující vyřídí se Satronem.
Blíží se vánoce, každý hledí na cenu a tak pozor na podobné filuty. Domáhat se svých práv může být velmi obtížné a spousta lidí mávne nad několika tisícovkami rukou. A na to firma Satron spoléhá. Svým známým a přátelům prostě doporučuji se prodejně v Rumunské i webovým stránkám vyhnout.
Máte-li trochu času, doporučuji přečíst si několik těchto odkazů, čtení je to opravdu hutné.
Stránka na Sdružení ochranny spotřebitelů (SOS) o zkušenostech zákazníků se Satronem je velmi „zábavná“. Jak si můžete přečíst v příspěvcích tak i firma, která provozuje mobilky.cz (tedy firma Paega) se k zákazníkům chová podle stejného modelu. Také tvrdí, že domény a sídlo od Satronu koupili v dobré víře, o jejich problémech nevěděli a jsou v tom vlastně nevinně. To jim můžeme a nemusíme věřit.
Momenálně je stav věcí se Satronem v takovém stadiu, že SOS podalo trestní oznámení na majitele Satronu. Pokud jste také poškození, připojte se k oznámení na odkaze zde. Ten kdo zkušenost má pak už moc nerozlišuje, kdo jej podvedl, ačkoliv právně jde o dva samostatné objekty.
Problém je v tom, že i přes tyto aktivity se stále dost lidí nechá zlákat. Co si například myslet o této jejich nabídce? Jenže právně je to bohužel v pořádku. Pokud vás čtení ještě neomrzelo, podívete se ještě sem. Osobně mi prostě tento typ podnikání nesedí a i když není protiprávní, v některých případech je hodně na hraně.
jj - to jsou proste zmrdi co podnikaji tim ze nevytvari zadne hodnoty a ani nenabizi sluzby - proste vydelavaji na blbosti cechu kteri kvuli usetrenym 300 nebo mozna tisicovce koupi u nejaky sracky pres net.
kdyby cesi nebyli blbci a misto kreditu jeli na pausalu maji kazde dva roky narok na mobil skoro zadarmo - naposledy jsem si pred 3 tydnama koupil nokii e50. normalne stala kolem 6.5k - dostal jsem ji za necelych 1.9k vcetne BT sluchatka a 1GB SD Kingston karty
proste operatori tlaci lidem do hlave sracky o tom jak je twist, oskarta, gokarta apod. vyhodne, ale pritom na nich akorat vydelavaji nehorazne penize.
a je to uplne stejne jako s cimkoliv jinym - ne jenom elektronikou - staci se podivat kdyz lidl zahlasi ze ma okurek o korunu levneji a vsichni duchodci leti pres cele mesto aby ho tam koupili - ze za tech 5 usetrenych Kc utrati mnohem vice na ostatnich picovinach (ktere nepotrebuji) ale koupi kdyz uz v tom lidlu jsou, ze zbytecne projedou 50 v benzinu ve svoji 120ce apod. uz vubec nepocitaji.
tohle je ten stejny pripad - misto toho aby lidi rozumne premysleli a sli si koupit telefon do znackove prodejny a zaplatili teda ten 1k navic za to ze muzou mobil nechat bezpecne opravit, ze vi ze bude fungovat, ... hledaji kde ho koupit o ten 1k levneji ale potom to nemuzou reklamovat, ... a skonci stejne u toho ze si koupi dalsi telefon a vyhodi nekolik tisic zbytecne a nebo reklamuji mobil 2 mesice a jsou v prdeli
ale dokud proste cesi pujdou po nejnizsi cenne misto po kvalite tak tu tyhle firmy budou mit sve misto
[1] Jenže tady okrádá ve velkém každý každého, tak se nediv že chce někdo ušetřit pár korun.
Už jen ty tzv. šedé dovozy. Jak taková věc může vůbec existovat? Mobil není určený pro český trh? A proč tedy stojí "venku" polovičku? Kde je jeden z ideálů EU - volný pohyb zboží? Opravdu je překlad firmwaru a manuálu tak drahý, že výsledný mobil stojí najednou o třetinu víc?
Kdyby zmrdi operátoři a zmrdi výrobci neokrádali zákazníky přemrštěnými cenami, nebylo by vůbec pro zmrdy typu mobilky na trhu místo! EU by měla všem vykukům, kteří volnému pohybu zboží brání různými vychcanostmi, pěkně šlápnout na krk!
[1] nevidim prakticky rozdil mezi reklamaci trvajici mesic nebo dva mesice, stejne clovek musi resit nahradni telefon
vykrouceni ze zaruky vymluvou na tekutinu je univerzalni, pouzivaji vsichni, nehlede na to, ze bezne poruchy zaruka stejne nekryje (rozbity LCD nebo kryt, nalomeny a vaklavy konektor, klavesnice)
pausal na mobilu pro soukr. vyuziti je obvykle ekonomicky nesmysl, coz clovek zjisti, kdyz muze volat neomezene - jestli nepracovne provolam 10 minut za mesic, tak je to hodne
[3] S prvními dvěma odstavci naprosto souhlasím.
Jinak já mám paušál a 300 volných minut na měsíc a soukromě je bez problémů využiji - i víc bych využil. Mám rodiče, sourozence, příbuzné 400 km od mě a až na mizivé výjimky z nich nikdo nemá internet, dokonce většina ani počítač.
[2] Martin, dnes 11:52: musím souhlasit absolutně se vším, kdyby prodejci mobilů nenadsazovali ceny, nemohlo by se toto dít.
Já osobně jsem si šedivku NOKIA E60 koupil (u jiné firmy, než zde zmiňované) a ušetřil jsem 3000 Kč, což už je myslím celkem dost. Pochopitelně, kdyby to bylo tak do 1k Kč, tak to neřeším a jdu raději do značkového kvelbu, ale 3k už člověk jen tak na cestě nenajde. Samozřejmě případné reklamace se obávám, ale už jen 8 měsíců, za které mi končí záruka a pak už mi to bude jedno.
Znám kolegu, který si později koupil E60ku z jiného obchodu (ještě levněji) a nebyla funkční. Nicméně stačilo v servisu po známosti přehrát firmware a mobil funguje k plné spokojenosti.
Tedy myslím, že v podstatě za vším stojí nenažranost "značkových" prodejců, nic jiného.
To je zvláštní. Firma nepřijímá reklamace, je tedy na vině. Nová firma s tím opravdu nemá nic společného, nejvýše s tím mohou mít problémy její majitelé (pokud jsou to ti samí lidé). Zajímalo by mě, jak byste se tvářil, kdybyste si koupil hodinářství, a lidé vám tam nosili hodinky nakoupené na tom samém místě před rokem, že je od vás chtějí opravit. Zaplatil byste opravu ze svého? :)
Ještě drsnější je vinit ze situace "nenažrané" značkové prodejce. Oni mohou za problém s reklamacemi u úplně jiné firmy, protože mají příliš vysoké ceny (zahrnující regulerní záruku)? To snad musí být vtip. Ještě by to chtělo nějaký návrh na regulace ceny mobilů.
[6] Problém je bohužel někde jinde. U nás už nikoho nepřekvapí, že Franta Vomáčka si založí firmu ABX. Nadělá dluhy (ať už záměrně nebo nezáměrně) a jeho firma zkrachuje. Hned poté však Franta založí novou firmu ABY, která dělá navlas to stejné, Franta je opět jednatelem, Franta má úplně stejné zaměstnance. Pak přijde nějaký nešťastník za Frantou a řekne mu, že chce zpět peníze nebo opravit věc, co si u Franty koupil. A Franta se zeptá - U jaké firmy jsi nakoupil? Jo u firmy ABX? Tak to máš holt smůlu, ta zkrachovala. S tím já nemám nic společného.
Mně vadí to, že jsou dluhy a nesolidnost u nás vázány na firmu, nikoliv na osobu. Jaktože si může člověk založit navlas stejnou firmu, se vším stejným (viz Satron - Paega) a vymlouvat se na to, že on nic, že to předchozí firma?
V celém zmiňovaném případu figuruje několik "ohraných" témat od falešných posudků servisů a neuznaných reklamací, přes prodávání použitých telefonů jako nových až po kroky typu, jako jednatel je jmenován občan Ukrajiny...
Prostě praktiky, které obvykle maskují něco, co není úplně v pořádku. To co mne štvě, že tito nečestní lidé mají stále možnost v Česku podnikat a všem se vysmívat.
Na jejich webech jsou nabízeny produkty včetně DPH, nicméně ve skutečnosti žádné DPH k nim nepřičítá a prodává to jako použité zboží, ke kterému se DPH přičítat nemusí.
IMHO Paega tedy musí buď porušovat daňové zákony nebo podvádět zákazníka, kterému prodává použité zboží jako nové.
[7] firma PAGEA s.r.o. má jako jednatele paní Marcelu Šmukovou, firma Satron, s.r.o. pana Sergiy Klishyn. Ty firmy NEMAJÍ stejného jednatele. Můžete si to ověřit na justice.cz. Pokud nemáte svá tvrzení podložená, tak jen kazíte někomu jméno (což mimochodem vůbec není košer). Zkuste příště více přemýšlet, než někoho obviňujete.
[8] Neplátce daně (ten, kdo není registrovaný k DPH) na fakturách a účtenkách neuvádí výši daně. Viz zákon o DPH, vysvětlování by bylo dlouhé.
Doufám, že mě někdo nařkne, že jsem vyjma zaměstnance MS také zaměstnancem jedné z těch firem :)
"K" is for "knowledge". Knowledge is strength. Air Jordan shoes.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 39 016×
Přečteno 36 090×
Přečteno 31 690×
Přečteno 24 306×
Přečteno 23 589×