Hlavní navigace

Je Česko vykuků ráj?

23. 4. 2008 13:02 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Více méně náhodou jsem v práci vyslechnul rozhovor naší slečny recepční s osobou na druhé straně (později jsem se dozvěděl, že to byl její otec). Tématem hovoru byl nákup mobilního telefonu a zvažování „nejvýhodnější“ ceny. zaujala mne zvláště poslední část : „… a tak to teda zkusíme přes ty mobilky.cz“

V hlavě se mi rozblikala kontrolka. To mi něco říká. Co mi to jen připomíná. A vzpomněl jsem si. Pokud jste trochu znalí, napoví vám klíčová slova : SATRON, BARTEK, PAEGA, RUMUNSKÁ 9, SOS.
Pro ty, kteří nevědí, jen malá rekapitulace. Na českém trhu fungovala jedna firma, která na různých doménách provozovala internetový obchod s mobily. Dokonce vešla do holportu i s jedním uznávaným českým e-shopem (ale nepamatuji se přesně se kterým,) a ten nabízel její mobily prostřednictvím své nabídky.
Ano, takových společností jsou na trhu stovky. Tato je ovšem v lecčems výjimečná. Na trhu působila firma Satron od roku 2003. Její nabídka byla široká a hlavně levná, řekněme spíše nižší, než u konkurence. A někdy i dost významně. Nebudeme dlouho chodit kolem horké kaše – prodávala tzv. „šedivky“ anóbrž mobily původně neurčené na český trh. Obvykle se to provádí tak, že se do tohoto mobilu nahraje čeština a ono to buď jde nebo ne.
Tento prodej má samozřejmě své zvláštnosti. Postupují samozřejmě dle platných českých zákonů tj. vybaví telefon českým návodem a záručním listem, co na tom, že ten platí jen a pouze u jejich firmy, ve značkovém servise vás se záruční opravou vyhodí s odkazem na to, abyste šli reklamovat k prodejci.
Firma má určitě dost spokojených zákazníků ale také dost nespokojených zákazníků. Fungují totiž podle (skoro) neměnného scénáře. Když se vám telefon porouchá tak obvykle narazíte na tyto problémy :
- problémy při předávání telefonu k opravě
- problémy s nedodržením zákonné lhůty opravy (tj. 30 dní), dokonce to měli tak vymakané, že vám dávali podepsat papír, na kterém bylo (hodně malým písmem) zmíněno, že mohou tuto dobu protáhnout až na 60 dní.
- „opravené“ telefony se ze servisu vrací jako neopravené
- servis odpovídá univerzální větou, že záruka padla, neboť do telefonu vnikla tekutina
Je logické, že tato firma musela zkrachovat a taky zkrachovala. A začíná další kolo boje. Ve stejném sídle, na stejných stránkách sídlí jiná firma, se stejným sortimentem a dle tvrzení jiných i se stejným personálem, která samozřejmě plně využívá právního zádrhele, protože se tváří, že s firmou Satron nemá nic společného (a bohužel právně opravdu nemá). Veškeré reklamace odmítají brát s poukazem na to, že je to vůbec nezajímá, ať si to kupující vyřídí se Satronem.

Blíží se vánoce, každý hledí na cenu a tak pozor na podobné filuty. Domáhat se svých práv může být velmi obtížné a spousta lidí mávne nad několika tisícovkami rukou. A na to firma Satron spoléhá. Svým známým a přátelům prostě doporučuji se prodejně v Rumunské i webovým stránkám vyhnout.
Máte-li trochu času, doporučuji přečíst si několik těchto odkazů, čtení je to opravdu hutné.

Stránka na Sdružení ochranny spotřebitelů (SOS) o zkušenostech zákazníků se Satronem je velmi „zábavná“. Jak si můžete přečíst v příspěvcích tak i firma, která provozuje mobilky.cz (tedy firma Paega) se k zákazníkům chová podle stejného modelu. Také tvrdí, že domény a sídlo od Satronu koupili v dobré víře, o jejich problémech nevěděli a jsou v tom vlastně nevinně. To jim můžeme a nemusíme věřit.

Momenálně je stav věcí se Satronem v takovém stadiu, že SOS podalo trestní oznámení na majitele Satronu. Pokud jste také poškození, připojte se k oznámení na odkaze zde. Ten kdo zkušenost má pak už moc nerozlišuje, kdo jej podvedl, ačkoliv právně jde o dva samostatné objekty.

Problém je v tom, že i přes tyto aktivity se stále dost lidí nechá zlákat. Co si například myslet o této jejich nabídce? Jenže právně je to bohužel v pořádku. Pokud vás čtení ještě neomrzelo, podívete se ještě sem. Osobně mi prostě tento typ podnikání nesedí a i když není protiprávní, v některých případech je hodně na hraně.

Sdílet