Třetí díl této série článků má za cíl popsat auto z pohledu řidiče a uživatele. Je to tedy klasická recenze auta tak, jak byste ji mohli najít na motoristických webech. Zcela zjevně však nemám tolik zkušeností s jinými auty, ale postřehy se jistě hodí. Pokusím se dodržet klasickou strukturu motoristické recenze, ale přidám asi více vlastních praktických postřehů. Úvod
Svou recenzi začnu tím, že zmíním název používaného auta – Toyota Auris Touring Sports Hybrid. Je to hodně krkolomné a nelze z názvu nic vynechat, protože pak rázem rozšíříte skupinu vozidel ukrývajících se pod určitým názvem. Toyota je jasná, model Auris je označení modelu nižší střední třídy. Zároveň je tu první návaznost na minulost. Celosvětově nejznámějším a nejúspěšnějším modelem je Corolla. Toyota se rozhodla tento tradiční název pozměnit a vznikl model Auris (zlí jazykové tvrdí, že to bylo spojeno hlavně s tím, jak lidé Corollu vnímají – jako auto pro usedlejší lidi alias konzervativce), který je vlastně bývalá Corolla. Zároveň si Corollu můžete koupit, ale jako sedan. Hatchback je pojmenován Auris a prodloužená varianta (u jiných výrobců značen jako Kombi nebo Wagon) se jmenuje Auris Touring Sports. No pak je tady to slůvko Hybrid, které popisuje druh pohonu.
Poznámka : Tušil jsem, že slovo Auris pochází z latiny. Vím, že aurum je zlato, takže auris by mohlo být třeba zlatý. Jenže není. Pohledem do latinského slovníku zjistíte, že auris je ucho…
Motorizace Jeden z prvních dotazů, který dostávám od kamarádů a známých, když přijde řeč na auto, je na to, jaký obsah má motor. Chci-li být zajímavý, odpovídám, že to je skoro nepodstatný údaj. Následuje automaticky nechápavý pohled, jako když žena na otázku o autě odpoví, že má červené auto. Auto jehož jsem se stal majitelem má totiž motory dva. Prvním je motor o objemu 1 798 cm3 disponující výkonem 73 kW. V prostoru pro motor však sdílí místo ještě s motorem elektrickým, který má k dispozici dalších 60 kW. Ve skutečnosti jsou tam ty elektromotry dokonce dva. Po jejich spojení můžete využít 100 kW výkonu. Podstatnou věcí jsou také baterie, které jsou uloženy pod zadními sedadly (nikoliv v kufru) a ukládá se do nich „odpadní“ energie z brždění, kterou je pak možno využít při jízdě čistě jen na elektrický pohon. A je tu další drobná zvláštnost – baterie 12V není v motorové části, ale najdete ji v … kufru. Je to první novější auto, které jsem s touto „úpravou“ viděl. Jestli si ještě matně vzpomínám, tak i staré škodovky měly akumulátor mimo motorovou část a to za zadními sedadly. Nesmím na to zapomenout třeba v zimě, když budu chtít startovat na kabely. Hledej v kufru!
Druhý nechápavý pohled si vysloužím ihned poté, co uvedu, jakou vzdálenost jsem schopen ujet na čistě elektrickou energii – jsou to asi 2 kilometry. WTF? Jen 2 kilometry? Asi? To je úplně na nic (případně doplňte jiný, vámi preferovaný peprnější výraz) a tím se jako chlubíš? Co se stane, když ti energie dojde? Spousta lidí má totiž představu, že auto je nutno připojovat do zásuvky a baterii nabíjet. Ano, tak funguje tzv. plug-in hybrid. Ten ujede na elektřinu třeba 50 kilometrů. Což ale není případ tohoto Aurisu. A opakuji to znovu – toto auto se nenabíjí ze zásuvky. K čemu tedy 2 kilometry, to je na nic. Avšak jen zdánlivě. Nejzajímavější je, kde se ta energie v těch bateriích vezme. Vyrábí se naprosto automaticky bez zásahu řidiče. Když brzdíte (ať už pedálem nebo jen motorem), auto ukládá energii do baterie (na principu tzv. rekuperace). A pak ji umí ve vhodné chvíli použít. Ve skutečnosti to funguje tak, že pokud není zapotřebí výkon a pohybujete se po městě, dokáže jet auto na elektřinu z baterií. Při každém brždění (na křižovatce, před přechodem) se energie opět ukládá, takže ta vzdálenost ujetá čistě na elektřinu je určitě delší, než zmiňované 2 kilometry. A tím, že elektřinu získáte z odpadní energie, je to vlastně fajn. Dobře, není to KERS, ale funguje to velmi dobře. V praxi se to děje tak, že vlezete do auta a nastartujete. Kromě palubní desky, která svítí, neslyšíte nic. Rozjedete se a jedete na elektřinu což signalizuje kontrolka EV (Electric Vehicle). Naší obytnou zónou v okolí mého bydliště tak obvykle jedete plně na elektřinu. Po cca kilometru přijde hlavní silnice, kde se dá jet již 80 km/h. Šlápnete na plyn, zapne se benzínový motor a a výkon je vám k dispozici. Pak přijedete do zastavěné zóny, kde je rychlost upravena na 50 km/h a opět jedete na elektřinu. Pokud brzdíte, dobíjí se baterka. Jako řidič nic nepřepínáte, nic nikam nestrkáte (myšleno nějaký kabel do zásuvky) a jen řídíte auto, které zrychluje nebo zpomaluje.
Převodovka
V autě je automatická bezstupňová převodovka, která je výhodná v tom, že dokáže zajistit, aby benzínový motor dodával požadovaný výkon a navíc v optimálních otáčkách (což je někde kolem 2000 za minutu). Tím dochází k magii při spotřebě. Vzhledem k tomu, jak po městě jezdíte, dá se hodně jezdit na elektřinu, což má zásadní vliv na spotřebu. Pro mne je to první auto, které má ve městě nižší spotřebu než mimo město. Můžu potvrdit, že se běžně dostáváme hodně pod 4 litry na 100 kilometrů. A asi 250 kilometrů cesty s asi 200 km po dálnici se v průměrné spotřebě projevilo kolem 5,5 litru (jeli jsme 3 dospělí s naloženými zavazadly). Baterie se navíc mohou dobíjet i z jen běžícího motoru tedy klasický model generátoru), kdy se výkon motoru nepřenáší na kola a auto stojí v „parkovací“ pozici.
Perličkou je, že převodovka nemá „zpátečku“, zpětný chod zajistí elektromotor, který se prostě roztočí naopak. Toyota to celé hrdě nazývá Hybrid Synergy Drive a v Aurisu je použita nachlup stejná technologie jako v Priusu, který je obecně známý jako průkopník v hybridním pohonu a hlavně, má za sebou 17 let vývoje a tři generace. Běh elektromotoru plně řídí elektronika. Praktická zkušenost z posledního víkendu – na střeše jsme měli příčníky a dvě dětská kola, protože jsme odváželi děti na prázdniny. Jeli jsme po dálnici cca 80 kilometrů (tachometrových 130 – 135 km/h, což v této rychlosti je asi o 8 – 10 kilometrů v hodině méně v reálném měření přes GPS), zhruba 25 kilometrů po okreskách a 15 kilometrů po městě. Při tomto jízdním režimu s plným kufrem, 4 osobách (z toho 2 děti) byla spotřeba 7 litrů na 100 kilometrů. Stejná cesta zpět jen dva dospělí, bez kol (ale s příčníky na střeše) a plného kufru už spotřeba klesla někam k 5,5 litru na 100 kilometrů. Instalace čehokoliv na střechu se prostě projeví, ale není to tragické. Čisté a jednoduché pojížďky po okolí (příprava na prázdninový pobyt dětí tj. nákupy všeho nutného jako jsou potraviny či vybavení) tak maximálně 10 kilometrů na jízdu a po městě nebo na spojkách mezi vesnicemi byly kolem čtyř litrů na 100 kilometrů (jezdili jsme s těmi příčníky na střeše). Shrnu-li to, že ve městě budu pod 4 litry na 100 km a mimo město kolem 4,5 litru a na dálnici pod 6 litrů na 100 kilometrů, jsem spokojen. Dosud jsem jezdil za dvakrát tolik.
Vnější vzhled a výbava
Auto je docela nenápadné a vzhled není nijak výrazný (srovnejte například s Hondou Civic Tourer nebo dnes již legendární Multiplou od Fiatu) ani provokativní. To auto hraje na jistotu. Nicméně ve světě Toyota je vzhled výrazný a inovativní. Zároveň se tak vzhled trochu unifikuje (jako např. u škodovek, když vidíte vedle sebe Octavii, Superb nebo Rapid) a jen majitelé nebo znalci značky Toyota hned rozpoznají model vozu.
Auris ve verzi TS Hybrid je prvním dostupným rodinným hybridním vozem, který jako rodinný vůz vypadá, jezdí tak a v jednotlivých motorizacích neexistují rozměrové nebo prostorové rozdíly. Diesel, benzín i hybrid mají stejně velký kufr (530 l / 1658l po sklopení sedadel) a z venku prakticky nepoznáte rozdíl. Navíc kufr je dost prakticky řešen a i když je papírově o 10 litrů menší než u Mazdy 5 a subjektivně se tam vleze více. Co je však neoddiskutovatelně horší je samozřejmě možnost využití prostoru kufru až pod střechu, protože auto je o cca 20 centimetrů nižší než Mazda.
Poznámka : Je až zarážející, jak se marketingová oddělení jednotlivých automobilek snaží vyzdvihnout kvality svých vozů před zákazníkem. Například Toyota tvrdí, že má největší zavazadlový prostor ve třídě. Jenže je v té samé třídě, kam patří Škoda Octavia Kombi a tak, jak známo, batožinovým prostorem přímo přetéká. A tak Toyota dodává – jenže my do obsahu nezapočítáváme prostor na rezervu. U jiných zase tvrdí, že počítají prostor jen pod zadní okna apod. Brát v úvahu parametr obsahu zavazadlového prostoru podle obsahu v litrech se proto nemusí úplně vyplatit a doporučuji vyzkoušet. Například my jsme si na obhlídky vozů brali naši speciální tašku (je to taková ta hokejistická na brusle a výstroj), kterou vozíme na dovolenou a zkoušeli, jestli se nám do kufru vleze. Zajímavý rozpor je i v databázi na vybermiauto.cz. Udávaná velikost objemu z testu je u Mazdy 5 „jen“ 438 l (vs. 538 l papírově uvedených Mazdou), tak Toyota má kufr změřený na 521 l (vs. 530 l udávaných). Vypadá to, že je udávaný rozměr u Toyoty opravdu bez prostoru pro rezervu (viz metodika měření na vybermiauto.cz)
Ke kufru ještě pár drobností. Docela mi sedí to, že záclonku v kufru lze „ukotvit“ dvěma způsoby (vyšší a nižší – standardní poloha) nebo ji případně celou vyjmout a uložit do prostoru pod dno kufru (ale nad rezervu). Dobrou věcí je i integrovaná síť, která má zabránit přepadávání předmětů z kufrové části do kabiny. Zadní sedadla se také snadno sklápí po zmáčknutí páčky přímo v kufru.
Z praktických věcí bych rád zmínil všemožné asistenty (rozjezdu do kopce, parkování, brždění…) či senzory (deště, šera, nouzového brždění…) a vrtá mi hlavou jedna věc – když je zde přehršel pomocníků, proč zde není pomocník pro sledování mrtvého úhlu v zrcátkách? Mám s ním zkušenost v nové Mazdě 3 a přijde mi to jako „dost slušná vychytávka.“ A v autě vozíme 2 děti (5 a 8 let) ve dvou sedačkách s isofixem. V Mazdě 5 se mezi ně ještě někdo vlezl (sice na fest, ale šlo to), v Toyotě máte smůlu (abych byl přesný – já mám smůlu, zkoušel jsem to). Po vytažení sedaček by se měli tři dospělí dozadu vlézt. Sedadla vepředu lze nastavovat výškově a to i u spolujezdce a navíc jsou sedadla vyhřívaná. A bolest dnešních aut – 3 sedačky dozadu nedáte.
TIP : Chcete-li v zimě vylepšit spotřebu, která obecně v chladnu stoupá, nepoužívejte pro vytápění kabiny auta motor, ale jen vyhřívání sedadel. Bude vám teplo a ušetříte. Samozřejmě, že to platí jen tehdy, pokud jedete v autě maximálně se spolujezdcem.
Interiér
Mnoho recenzentů také lkalo na přílišnou strohost interiéru. Na první pohled se moc stylově neliší od Mazdy 5 a troufám si tvrdit, že je to jakési japonské poznávací znamení. Nepřijde mi to moc přeplácané, vše je tam, kde bych to čekal. Co se týká různých odkládacích prostorů, byla na tom Mazda 5 trochu lépe (například praktická odkládací lišta nad přihrádkou pro spolujezdce v Toyotě není) nebo je to prostě tím, že jsme ještě neměli možnost tak usilovně zkoumat, co kam patří. Je v tom část toho i toho. Každopádně první, čeho si uvnitř všimnete, je na dnešní poměry poněkud nezvyklé umístění palubní desky, protože je nebývale kolmá, ale není to nic, co by mne nějak vyvádělo z konceptu. Co však vyloženě kvituji s povděkem jsou zástrčky na 12 V. Jedna je klasicky na palubní desce a druhá u paty středové konzole, takže např. DVD přehrávač pro děti v autě tak můžete lépe připojit a nemusíte shánět prodlužovací kabely. Standardem dnes je i třetí zástrčka v zavazadlovém prostoru.
Abych byl upřímný, trochu mne překvapilo umístění tlačítek pro ovládání vnějších elektrických zrcátek, které není úplně pod zrcátky, ale právě po levé ruce řidiče. Je to drobnost, jenže když chcete „štelovat“ zrcátka, musíte zastavit nebo alespoň já si netroufám je nastavovat ovladačem v tomto místě za jízdy. Desce zcela dominuje obrazovka „zábavního“ systému, která je olemována tlačítky. Jinak zde najdete ovládání klimatizace a vlevo od řidiče spínače pro zapínání/vypínání různých asistentů. Asi každého zarazí „miniaturní řadící páka“ protože na první pohled úplně nevypadá jako volič automatické převodovky, ale více evokuje standardní převodovku. Nad voličem najdeme ještě tlačítka pro volbu režimů a také zástrčky pro připojení externích zařízení přes USB a AUX IN (3,5 mm audio jack). Zároveň je USB zástrčka pod proudem, takže se z ní dají zařízení i nabíjet (obvykle mobil). A nezbytné tlačítko P pro zapnutí parkovacího režimu automatické převodovky tu na vás čeká také.
Zvláštní odstavec bych chtěl věnovat vnitřnímu zpětnému zrcátku. Dle dokumentace je vybaveno tzv. automatickou clonou. Nepovedlo se mi úplně dobrat technických detailů funkčnosti, výsledkem však je, že jízda večer a za tmy je o dost příjemnější s touto pomůckou. Jistě v předchozích autech to šlo ovládat manuálně (a zhusta jsem to používal), jenže tady to funguje nějak lépe. Auta jedoucí za vámi vás neoslňují a zároveň rozeznáváte obrysy aut.
Zvláštně umístěný je také „bonz“ panel, který vás informuje o tom, kdo je připoután a kdo ne a zda je aktivován airbag na předním sedadle. Po pravé boční straně palubní desky je také vypínač airbagu, pokud byste potřebovali na přední sedačce převážet miminko v sedačce. Kdo to potřebuje, ví o co jde. V autě se sedí poměrně nízko, zvláště v porovnání s Mazdou 5. Ale jinak v něm nemáte pocit stísněnosti. Při svých 181 cm výšky nemám problém na předních ani zadních sedadlech. Navíc je zde proti stísněnosti k dispozici panoramatická střecha. Po jejím otevření se auto báječně prosvětlí a máte pocit, že můžete volně dýchat. A jeden praktický postřeh – pokud vezete něco na střeše, můžete snadno kontrolovat, zda to tam stále máte…
Multifunkční volant se příjemně drží v ruce (je obšitý kůží) a všechny ovládací prvky na něm umístěné se snadno ovládají. Pro mne je trochu nezvyklé umístění tempomatu (až ve spodní části volantu), ale jde si na to zvyknout. Jinak tam najdete tlačítka na ovládání systému Touch & Go a také pro ovládání handsfree sady. Ta funguje velmi dobře, propojila se s několika telefony postavených na různých OS. Samostatnou kapitolou je parkování s tímto vozem. K dispozici je základní parkovací asistent, což znamená, že používáte klasickou pomůcku v podobě pípajících čidel vpředu a vzadu. Navíc je zabudována couvací kamera, která zobrazuje prostor za autem. V obraze zadní kamery je zakresleno několik čar, které ukazují rozměry auta. Poslední je inteligentní parkovací pomocník, který dokáže zacouvat do prostoru, který mu určíte. V zásadě to funguje tak, že určíte prostor v řadě podélně stojících vozidel a sundáte ruce z volantu. Vy ovládáte plyn a brzdu, „autopilot“ volant. Neměl jsem však ještě tolik času a odvahy to naplno vyzkoušet.
Palubní systém
Již několikrát jsem zmínil, že auto je vybaveno palubním zábavním a informačním systémem nazvaným Toyota Touch. V autě je střední model označený Touch & Go, což signalizuje vestavěnou navigaci. Dle všech indicií to vypadá, že je to přiohnutý TomTom. Trochu zamrzí, že v těchto dnech se začíná objevovat novější verze Toyota Touch 2, která má již v základu zabudovanou češtinu, na druhou stranu to nějak zásadně nebrání ve využívání systému a navigace v ní. Propojení s mobilem funguje dobře, jde přehrávat média z USB či různých přehrávačů, můžete přehrávat CD a AM/FM rádio a také pomocí Bluetooth. Systém se umí napojit na internet skrz sdílené připojení v mobilu, takže můžete například používat speciální Toyota aplikace s přístupem na internet (vyhledávání POI skrz Google, počasí apod.)
Před sebou máte dotykovou obrazovku, na které můžete jednak zobrazovat multimediální systém, ale i další informace o vozidle jako jsou statistiky spotřeby a využívání benzínu/elektřiny. Část údajů je však dostupná jen a pouze v prostoru mezi budíky a tak je nutno je hledat na správném místě (např. aktuální spotřeba apod.) a samostatnou kapitolou jsou hodiny. Hodiny v autě jsou. Nejsou ani na obrazovce ve středovém panelu a ani mezi budíky. Jsou samostatně. Vzpomínáte na všudepřítomné digitálky v osmdesátých letech? Tak přesně takové (v modré barvě) jsou v Toyotě. Navigace funguje dobře, i když jsem v různých fórech narazil na problém, kdy něco jiného říká ta milá paní (zahněte doleva) a něco jiného ukazuje navigace (šipka doprava). Zatím jsem na to nenarazil. Navigace má tendenci spíše nadsazovat časový údaj, který postupně upravuje k reálnějšímu číslu. Najezdil jsem s ní kilometry po Praze, něco ve středních Čechách a něco v okolí Pardubic a Chrudimi. Vždycky jsem si říkal, že zabudovaná navigace nemá mnoho výhod oproti té v mobilu/jednoúčelové, ale musím říct, že tady jsem jednu docela reálnou našel. Tou je jízda v tunelu. Mobil či jednoúčelovka totiž bez GPS signálu vaši rychlost neodhadnou, zabudovaná navigace však nějak spolupracuje s palubními systémy tak, že dle tachometru ví, kolik právě jedete a proto je pozice v tunelu o dost přesnější, než normálně. Vypozoroval jsem, že to funguje tak, že pokud není k dispozici „GPS rychlost“, vezme se ta tachometrová a to se promítne do mapy. Tenhle problém jsem nikdy neřešil a až teď mne napadlo se jím zabývat. Exluzivní přístup k datům je u zabudované GPS pochopitelný. Funkce rádia jsou standardní, v cizině lze snad objednat i DAB verzi. Třeba se časem objeví možnost mít aplikaci na internetové rádio pro Toyota systém. CD se přehrávají dobře a škrábance na discích systém docela zvládá. Přece jenom CD s dětskou hudbou nějaké šrámy vždycky utrpí. Hodně však využívám přehrávání z Google Play na mobilu, což lze rozhodně propojit skrz Bluetooth. Pak funguje možnost přeskakování skladeb a volení pořadí přímo z palubního systému bez nutnosti operovat s mobilem. Navíc funguje i přehrávání MP3 skrz USB vstup.
Tipy a triky
Za nějakých pár týdnů jízdy s Toyotou jsem stihl nasbírat pár drobností :
Závěr
Myslím si, že jsem narazil na praktické auto, které přesně cílí na naši rodinu. Vyhovuje nám jeho konstrukce a vlastnosti. Co asi může odradit případného zájemce je pořizovací cena, která je vyšší než u podobně vybaveného „normálního“ auta. Platí se za exkluzivitu. Na druhou stranu je vidět, že lze sehnat i auto, kde bude cena akční a pak už se srovnání s „běžným“ modelem asi vyplatí. Nevěřte odborným recenzím, že auto je líné. Pokud jste schopni o něm uvažovat, nebudete patrně závodníci a nebudete se dívat po rodinném kombi jen tak. Auto podle mne cílí na řidiče, kteří preferují nekomplikovanost a pohodlí a praktičnost. Zároveň si myslím, že japonci s auty pracují trochu jinak, než evropané. Ale pokud vám tento styl sedí, zkuste Aurise, nebudete litovat.
Zkuste také překonat předsudky spojené s hybridy. Opravdu to není jen taková hračka, jak by se mohlo zdát. Je to plně funkční a odladěné. Navíc jsem zaznamenal zprávu o tom, že se na jaro 2015 chystá nový model Škody Superb a světe div se – mě by být k dispozici v hybridní verzi. Pokud by se hybrid objevil u Škody, patrně se o něm začne více mluvit a dostane se více do povědomí lidí. Pokud chcete hybrid, proč nevzít vůz od toho, který s nimi pracuje v tomto segmentu nejdéle?
1. Plechy s puklicami nemaju len uvadzanu nevyhodu drzania snehu so solou. Moja skusenost je, ze puklice nikdy nevydrzia par dni parkovania v Prahe. Ciste plechy su dost skarede. Otazka je, ci clovek berie auto len ako nastroj alebo mu ma aj lahodit oku. Pokial chces investovat do Al diskov na zimu, daj si pozor na povrch. Nie vsetky maju lakovanie odolne posypovym soliam.
2. Zaujima ma tvoja skusenost s dotykovym ovladanim radia. Osobne mam pocit, ze cudlik hlasitosti a klasicke mikrospinace, ktore nahmatam poslepiacky su bezpecnejsie, ako sa snazit trafit prstom na obrazovke nakreslene tlacitko. To uz vyzaduje presun pohladu na ten dispej. A to ani nehovorim o natriasani auta na nekvalitnej ceste. Osobne ma tak trochu desia reklamy, kde sa dotykove ovladanie vychvaluje ako prednost.
[1] Bod 1 - Myslel jsem si, že finanční rozdíl bude trochu větší, ale v méím výběru se pohybuji zhruba kolem 1 000 Kč na kolo. Potřeboval bych najít fundované informace proč ALU disky ano a ne plechy. Vzhledové hledisko není úplně to nejdůležitější
Bod 2 - jako řidič se snažím maximálně využívat ovládací prvky umístěné na volantu a za jízdy se obrazovky nechci dotýkat. Ať to dělá spolujezdec nebo budu dotyk používat jen při stojícím vozidle. Dotyk je dobrý, ale za jízdy bych to asi nerad používal. Na volantu je vše potřebné - hlasitost, MUTE, ovládání HF sady...
1. Neviem o ziadnom logickom dovode preco by sa v zime nemalo jazdit na plechoch. Pokial ti vzhlad nevadi, doporucujem plechy. V zime nejde len o zravost soleneho snehu ale aj o zvysene riziko poskodenia. A tam, kde sa plech len premackne (a je opravitelny), Alu moze prasknut. Z praktickeho hladiska su - podla mna - plechy na zimu lepsie.
2. No, ja radio vyuzivam aktivnejsie. Mam oblubene nejake 3-4 stanice a medzi nimi prepinam podla toho, ci tam ide zrovna moja oblubena muzika alebo nie. (Dovodom na okamzite prepnutie je pasmo reklam). A v aute sedim vacsinou sam. So slzou v oku spominam na ovladanie radia Sony joystickom nalepenym u rucnej brzdy. Stacilo jemne spustit ruku z opierky a vsetky ukony sa dali robit po pamati.
Plechace jsou pruzne, takze uhnou a kdyz uz se prohnou, daji se lepe rovnat. Kazdopadene pruznost neni dobra, kdyz chces jet stihaci jizdu, protoze plechove disky se v zatackach proste prohibaji.
Plechace se lepe udrzuji a renovuji, takze pokud disk neznicis treba pri nehode, tak dokaze slouzit hodne hodne dlouho. Na jednom aute mam plechace 25 let, za tu dobu sem je myslim 2x natiral. Dnes se plechace bouzel delaji asi jen cerne, coz je na pytel. Drive se delaly treba stribrne a to uz tak hnusne nebylo, nevic se davala ruzna ozdobna mezikruzi, krytky naboju atd. no proste radost pohledet ;-)
Nastrikat si plechace na jinou barvu se da i doma, nebo to nechat udelat treba komaxitem :-).
Kazdopadne at tak ci tak, hlavne na zimu nekupovat nejaka obri kola a nizke pneu.
Osobně se také kloním k plecháčům. Vydrží mnohem více hrubšího zacházení, škrtání a obrubníky, nárazy od povrchu silnice i z boku. Mohou oreznout a na funkčnost to stále nemá vliv. Jsou levnější, a z druhé ruky se dají sehnat za hubičku a přitom se nemusím bát o jejich stav. Nazují a opraví je kdekoli, kdežto ALU kola mají lepená závaží a ne všichni pneumatikáři se jimi zabývají.
Naopak, ALU kola jsou lehčí, i o několik kilo, což znamená že při každém rozjezdu se 4 lehčí kola musí uvést do chodu, a při brždění zbrzdit. To má určitý vliv na spotřebu a brzdové obložení.
Dekuji za clanek. Sam si takove auto zatim kupovat nehodlam, ale jsem rad, ze to aspon nekdo zkousi.
Psal jsem to uz u nejakeho minuleho clanku. Kdyz uz geek, tak zkousel jste se do auta pripojit nejakou diagnostikou? Nebo lze nejak bezne videt, kolik otacek ma aktualne motor a kolik jednotlive elektromotory/generatory? Myslim, ze chvili by me bavilo takto sledovat jizdni rezimy vozu. Stejne tak, kdyz zminujete, ze benzinovy motor obvykle drzi 2000 rpm a rychlost se ladi planetovou prevodovkou a elektromotory, tak by me zajimalo, jak casto pri provozu musi benzinovy motor vypadnout ze svych oblibenych otacek? Asi bych to nasel jinde na netu, ale benzinovy motor je s turbem nebo bez turba?
Jinak zimni disky mam plechove z druhe ruky, ale ja bezne preferuji nizsi cenu. (Taky prave nebudu hnedtak jezdit novym hybridem.)
Co se testu velikosti kufru tyka, tak ta Vase taska se mi zda nejaka mala. Ja merim kufr kocarkem. :)
Jak uz bylo zmineno minule, sem zvedav na prvni servisni zasahy. Nepocitam ze stim bude nalitano desitky tisic km/rok, ale i tak. Jelikoz ma zrovna kamoska s toyotou zcela uzasne zkusenosti ... tak nezbyva nez poprat hodne trpelivosti a kliku.
Me osobne totiz tenhle zpusob pohonu na to co to umi vs slozitost prijde jako velmi rizikovej faktor.
BTW: Plechace vs alu - je to u plne jedno (pokud se neresi vzhled), ovsem pokud je byt teoreticka pravdepodobnost ze se v zime pojede do hor, a tudiz bude treba nahodit retezy, tak to je pro alu definitivni odpis - co se vzhledu tyce samo.
Díky za recenzi z reálného provozu. Trošku mě překvapila ta spotřeba, zdá se mi docela vysoká v poměru k tomu, jak byl celý motor zkomplikován, že se vozí další akumulátory atd. Já mám za tento rok (od ledna) průměr 6,8 l/100km s benzínovým C3 Picasso (vozí se v něm většinou 5 lidí, samozřejmě s bágly, lyžemi, koly atd., popojížďky po městě, teď 1000 km dálnice apod. - prostě klasický rodinný přibližovadlo), což je samozřejmě vyšší spotřeba, ale co tak počítám, tak by se mi za celou životnost toho auta asi investice do hybridu nevrátila :-) Chystáš se něco napsat na toto téma i pro nás šetřílky?
@11 jj právě to je jeden z důvodů, proč se ptám, jestli se to bude třeba v dalším blogu řešit. C3 je plečka o tom žádná (mám ji šestým rokem, zatím jedna malá oprava, ale nějak moc optimistické to asi později nebude, co si nalhávat), ale že by to Toyota zvládla nějak lépe bez kurvítek (akumulátory, převodovka, další dva pohony) si tedy nemyslím, to už raději starej dobrej benzíňák :-)
U Aurisu Hybrid je to otázka. Ale minimálně první Priusy mají úžasnou spolehlivost, a dnes by to byla moje volba, i kdyby to auto mělo chcíplou baterii, protože jezdit autem střední třídy v plné výbavě za 5-7 litrů, které nikdo nechce ukrást a které nepotřebuje servis, no já se ptám kdo z vás to má?
Je to zrejme zajimave auto pro popojizdeni po meste. Technika je dobra a spotreba take. Ovsem mnozstvi zabavne palubni elektroniky z auta dela playstation na kolech. Clekove to ale na mne pusobi sterilne a odtazite. Clovek se zrejme bez namahy a spolehlive dostane do cile sve cesty, ale nejvetsi uspokojeni zrejme zazije jen pri pohledu na udaj prumerne spoteby. Asi to neni auto pro cloveka s radosti si uzivajiciho rychly prulet zatackami, sametovy chod motoru, radici paku presne zapadajici do kulisy a predevsim vitr ve vlasech.
Takze pokud tomu rozumim spravne (bez urazky), je to auto s hromadou elektroniky navic, "ekologickymi" bateriemi a 1.8 benzinem, ktery je mene vykonny nez vetsina novejsich motoru stejneho obsahu a vyssi spotrebou nez vetsina motoru teto vykonnosti? Vykon elektromotoru si dovolim zanedbat, pri jizde mimo mesto na nej, podle textu, neni stava, a na mestske jezdeni je to auto zase velke. Proc bych si to mel koupit namisto napr. nejakeho usporneho dieselu?
[15] Možná proto, protože je to úspornější než úsporný diesel? A myslím všechny náklady. Ne vážně a bez urážky - pokud to chcete rozlousknout, zkuste se zastavit u Toyoty a to auto zapůjčete na zkušební jízdu. Nic vám nedá tolik jako jeden test. Prostě se to auto chová jinak, než by se mohlo papírově zdát...
[16] a jak se počítá ta úspora u nového auta? jen pitomá spotřeba benzínu je přece docela marginální položka ne? Já bych to viděl (s ohledem na to, jak se u nás dlouho používají auta) na další recenzi po první garanční prohlídce a potom po dejme tomu pěti letech, kdy se to začne "srát"... (tedy nikomu to nepřeji, ale prostě některá k......a odejdou, hlavně jestli je to plné elektroniky).
[16] Ano, spotreba je to opravdu hezka. Nicmene, bylo by dobre zminit, ze Peugeot nabizi model 3008 jako diesel-elektro hybrid. A tam je udavana kombinovana spotreba 3.4 l/100 km. Kazdopadne si ovsem nemyslim, ze jakykoliv servisni zasah v oblasti pohonneho ustroji bude levna zalezitost, protoze vsechno je tam tak nejak jine a specialni. A navic na to bude potreba tak nejak jineho mechanika nez je obvykle.
Take bych mel obavy o servis. Kdyz si vezmu sve zkusenosti s odbornosti servisu u naprosto beznych aut, mam hruzu ze servisovani hybridu. Treba v mem pripade preskoceny rozvodovy retez a pruvodni ramus z motoroveho prostoru byl diagnostikovan jako "uvolneny plech" a resili to 2 tydny. A takovych historek mam spousty, rocne najezdim cca 50 tis km a tak vidim, jak se auta "serou" a servisy misto oprav spise nahodne meni soucastky a doufaji, ze to zabere.
Ta spotřeba mě překvapuje, zdá se vysoká, na tyhle litry se dostanou běžně úsporné spalovací motory. Zajímalo by mě jak je to s životností jednotlivých dílů a s cenou oprav, hlavně baterie a bižuterie okolo ní. Asi bych se toho auta snažil po pěti letech zbavit, zvlášť pokud by parkovalo celoročně venku.
Napíšem vám moje skúsenosti s aurisom hsd - síce staršia generácia ale hybridná technika je tam rovnaká a tá istá akú má prius III alebo lexus ct200... po 117 000 som servisne vykonal výmenu sviečok v 90 000km a výmenu zadných brzdových doštičiek, samozrejme olej a filtre... myslím že výborné nie? Nieje možné presvedčiť niekoho kto to nechce pochopiť že to auto je pre niekoho kto chce: AUTOMAT ktorý je v podstate bezúdržbový a nepriestrelný lebo žiadne filtre, žiadne lamely, ÚSPORNÝ BENZÍN- žiaden iný vám v meste nebude jazdiť pod 5 a nieto s objemom 1.8, overenú spoľahlivosť.
Je to auto, všetko sa môže pokaziť ako na každom inom....
Nevýhody staršieho modelu sú: nieje to vodičské auto, riadenie je mierne preposilované, zadná náprava je jednoduchá, vo vysokom zaťažení je motor hlučnejší, vnútri je debilný stredný most a niet kde uložiť pitie - novšia verzia vyriešené....
Rátať tu či sa vyplatí - to je také klišé... vyplatí sa čo? že nebudem behať po servisoch? že tam nemám rozvod remeň a žiadne hnacie remene? že prevodovka je nesmrteľná? že spotreba nieje nulová ale vždy menšia než iné klasické auto? že brzdy vydržia 2x toľko než inde? že v akcelerácii sa nevyrovná žiadne iné rovnako výkonné auto?
a k servisu: čo sa týka motora nieje tam nič extra, je to obyčajný benzin motor... výdrž baterie - málo Priusov jazdí ako taxi dennodenne so státisícami km bez problémov s batériami? Záruka je na baterie 100 000km a následne sa dá po prehliadke v servise za pár E predlžovať vždy o ďalší rok....
Reťaz? toto nieje tsi, reťaz sa môže vyťahať ale dá to o sebe vedieť...
Hybrid peugeot? to je snáď vtip... už s tým skončili a nato treba veľa logiky spojiť diesel? a elektrinu tak že jedno poháňa predok, zvyšok zadok.... to napadne len francúza, načo je to dobré? diesel nespoľahlivý, agregáty majú spolupracovať a nie ich rozdeľovať po celom aute...
Toyota je líder, systém je prepracovaný, pracuje fakt dokonale,čo treba uznať že už od roku 2010 dáva do priusov, lexusov,aurisov rovnaký systém čo je zárukou vyskúšanej technologie a vychytania múch. Okrem toho hybridy dávajú v USA do množstva iných modelov, u nás aj do yarisa - viezol som sa, ide to tiež výborne... proste nevymýšľajú každý rok niečo nové, načo, dávajú overenú technologiu.. keby to robili všetci tak jednoducho a logicky...
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 154×
Přečteno 41 380×
Přečteno 35 905×
Přečteno 25 962×
Přečteno 25 764×