Lenosti... buď pozdravena!

26. 5. 2008 9:15 (aktualizováno) Petr Krčmář

Dostal jsem se k přečtení první z hromádky knih, které jsem si nedávno objednal. Rozhodl jsem se, že ještě teď za čerstva popíšu své dojmy z právě zavřeného titulu.

O knize Lenosti… buď pozdravena od Corinne Maierové, jsem se poprvé dozvěděl od Martina Hassmana, který o ní poměrně nedávno psal ve svém blogu. Protože mi jeho recenze přišla zajímavá, byla to jedna z prvních knih, kterou jsem napsal na seznam pro zakoupení. Také jsem se na ní nejvíc těšil.

Kniha je poměrně malá, má jen 126 stran textu a je psaná velmi roztahaným fontem, takže ji, stejně jako já, přečtete za slabou hodinku a půl. Já jsem to zvládl v autobuse po cestě z Prahy do Liberce.

Lenosti

Podle toho, co jsem o knize věděl, jsem čekal, že se autorka bude věnovat především poměrům uvnitř firem a především lidem, kteří dokáží v takové firmě přebývat a téměř nic nedělat. Čekal jsem řadu veselých historek a vtipných bonmotů. Tolik očekávání.

Vypálím to na vás hned na úvod, abyste se později nelekli: kniha mě bohužel velmi zklamala. Není to vůbec tím, že jsem od ní očekával něco jiného, ale nemile mě překvapila její forma a především celkové vyznění.

Pokud bych chtěl knihu shrnout do jedné věty, napsal bych: „Firma je peklo na zemi, lidé jsou zlí a všechno je to na pytel.“ a Marvin by dodal: „and I am so depressed…“

Celá kniha je bohužel velmi:

  • povrchní (žádné konkrétní informace, situace, příběhy)
  • tendenční (všechno je špatné: firma, lidi, vedení, sekretářky, manažeři)
  • jednostranná (zlý, ošklivý, nepřátelský, hnusný, vyděračský a otrocký)
  • protimluvná (vzdělanci jsou debilové a nevzdělanci taky)
  • generalizující (všichni [kdokoliv] jsou automaticky [cokoliv])
  • pesimistická (proč jsou všichni tak zlí?)

Upřímně: celé mi to přijde tak, jako by se autorka špatně vyspala a rozhodla se to nandat celému světu a nejvíc těm hnusným a zlým firmám. Nebere při tom ohled na nikoho: manažeři jsou nevzdělaní blbci, inženýři jsou vzdělaní blbci, sekretářky nic nedělají, manažeři jsou taky blbci a taky nic nedělají a zaměstnanci jsou největší blbci, protože jim to žerou.

Ve skutečnosti není [firemní kultura] ničím jiným než vykrystalizovanou hloupostí určité skupiny lidí v daném okamžiku. Tento mikropatriotismus tvoří souvislá masa poněkud zatuchlých zvyklostí a výhod a jistých návyků oblékání a chování, které hraničí se směšností.

Tolik malá ukázka, která se může zdát docela v pořádku, problém je, že v tomhle duchu je napsán v podstatě celý obsah knihy. Autorka prostě shazuje naprosto všechny a všechno, co ji přijde pod ruku.

Knihu jsem si zařadil do kategorie „Michael Moore a ostatní“. Pokud jste někdy viděli některý z Moorových filmů, jistě víte, o čem mluvím. Naprostá jednostrannost z nich jen čiší. Problém je totiž už v samotném zadání. Autor (v případě knihy autorka) si místo správného „Napíšu, jak to chodí ve firmách.“ řekne „Napíšu, jak jsou ty firmy zlé a všichni jsou v nich hloupí.“ Tomuto postoji je pak podřízen celý obsah sdělení.

Takový je bohužel můj pocit z knihy, která je sice hojně zmiňovaná, ale podle mě je „zajímavá“ jen tím, že provokuje a to tak okatě programově, že jí to snad nemůže nikdo zbaštit.

Sdílet