Kdo odolal výzvě 'neklikejte a nečtěte'

23. 2. 2010 13:50 Petr Krčmář

Jak jsem slíbil, po týdnu vysvětluji svůj předchozí blogpost ‚Nečtěte tento článek‘. Výsledek je očekávaný: většina lidí si klikla.

Udělat tento ‚test‘ mě napadlo na nedávné konferenci Trendy v internetové bezpečnosti, kde v jednom z panelů zaznělo, že uživatelé jsou naprosto nepoučitelní a kdybyste jim řekli „Neklikejte na to, zničí vám to počítač!“, stejně by klikli. To je také výhodou všech možných trojanů a malware, protože i poučený uživatel potvrdí instalaci falešného kodeku, který mu umožní vidět to „skvělé video“ s nahou slečnou.

V tu chvíli jsem se na konferenci pobaveně zasmál a vymysleli jsme s redakčním kolegou, že by bylo fajn, udělat takový pokus. Vydal jsem tedy text Nečtěte tento článek!, ze kterého navíc vedl odkaz, který vyzýval, aby čtenáři neklikali. Především je potřeba podtrhnout, že jde především o legraci nehledejte v tom nějaké hluboké pravdy nebo vědeckou přesnost. Byl to vtípek pro pobavení.

Během prvního dne si blogpost přečetlo 1148 lidí a z toho 1045 kliklo i na následující odkaz v něm. Pro porovnání třeba článek Jaké prohlížeče a systémy používají naši čtenáři četlo první den přibližně stejné množství lidí, stejně jako ostatní podobné posty. ‚Neklikejte a nečtěte‘ tedy vidělo obvyklé množství lidí.

Druhý den pak na post vyzývající k nečtení kliklo 802 lidí a na odkaz uvnitř 642. Přibližně deset procent lidí tedy nekliklo na odkaz uvnitř. To je překvapivě poměrně hodně, ale svou roli tu asi bude hrát i nepozornost, protože si někdo nemusel krátký obsah přečíst a hned ze stránky odešel.

Takový výsledek je možné samozřejmě očekávat, zvědavost lidí je ohromně silným motorem. Jeden kamarád mi vyprávěl, že s kolegou na můj blog narazili. A jeho kolega mu řekl: „Tak na to neklikej, no.“ Tak neklikl. „Ale pak jsem dorazil z práce domů a strašně mě to žralo, takže jsem zapnul počítač a podíval se tam.“ Takové výzvě skutečně není lehké odolat. Je to stejné jako „Neolizujte namrzlé zábradlí!“ Samozřejmě bych se sám na takový odkaz podíval :-).

Sdílet