Poslední dobou se objevují zprávy, že prohlížeč Google Chrome roste velmi pomalu. S Markem Prokopem jsme vedli debatu, zda je zmíněný nástup opravdu tak pomalý, nebo je to jen zdání a jiné rozšířené prohlížeče, např. Firefox na tom byly na začátku úplně stejně.
Našel jsem si k tomu pár zajímavých čísel a napsal jsem Markovi malý report o tom, jak to tenkrát s Firefoxem bylo. Myslím, že by bylo škoda jej nezveřejnit, proto jej přikládám:
Firefox jsme v onom mezním roce 2004 detailně sledovali v ČR pomocí Navrcholu, který CZille měsíc co měsíc zasílal detailní reporty. Dva z nich jsme zveřejnili na webu a věřím, že poskytují slušný podklad pro seriózní úvahy a historická srovnání.
Celosvětové statistiky webových prohlížečů detailně nesleduji, a už vůbec ne evropské, protože, jak jsem se v CZille přesvědčil, v Evropě plné jazykových bariér jsou trendy v každém státu naprosto odlišné, závisí mj. na lokálních komunitách a číslo za celou Evropu je pak už jen nic neříkající průměr. S celosvětovým průměrem je to podobné, byť chápu, že u manažerů a novinářů jsou taková průměrná čísla často moc oblíbená.
První přehled je z března 2004, což je krátce po přejmenování Firebiru na Firefox a vydání verze Firefox 0.8, která se již hodně podobala výslednému Firefoxu a zhruba u ní začal přelom a postupně narůstající zájem médií (nezapomeňme, že do té doby větší média v ČR Mozillu, Firebird a cokoliv podobného zcela ignorovala).
Druhý přehled je z listopadu 2004, což je stejný měsíc kdy vyšel finální Firefox 1. A krátce po tom, co v září s velkým jásotem vyšel Firefox 1.0 Preview Release a začátkem října byl spuštěn web firefox.czilla.cz. O Firefox se tou dobou už začala zajímat i masovější média (u nás např. Novinky.cz), do kterých se o dříve nikdy nedostal. To byly pro české uživatele za tento půl rok asi největší zlomové kroky.
Pro určení nástupu Firefoxu mezi březnem a listopadem použijeme tabulku „Značky prohlížečů s Geckem“ z druhé statistiky. Zjistíme, že podíl Firefoxu za těch několik měsíců výrazně poskočil (o víc jak 5 procent!):
Březen 1,22 %
Listopad 6,34 %
Rozdíl +5,12 %
Pokud chceme sledovat detailní vývoj během jednotlivých měsíců (od února do listopadu), najdeme jej v tabulce „Vývoj podílu Gecka a MSIE“ ve druhé statistice. Je zde uvedena sice celková suma zobrazovacího jádra Gecko, ale pro naši orientaci plně postačí (ostatně Firefox měl 75% podíl na nárůstu této křivky). Vynesl jsem průběh do grafu. Gecko za tu dobu svůj podíl téměř ztrojnásobilo.
Ti, kdo se zajímají o světový průměr, se mohou podívat na světovou statistiku z té doby.
Byl to moc zajímavý rok plný nadšení. Dodnes si na něj dobře pamatuju. Všimněte si, že Gecko tenkrát rostlo zhruba o 1 % za měsíc. To bylo do té doby něco neuvěřitelného (podíly prohlížečů se do té doby pohybovaly spíš o jedno procento nebo několik málo procent ročně). Bylo nám tenkrát jasné, že jsme součástí revoluce. A přemýšleli jsme, kam se až Firefox (a Gecko celkově) vyšplhá. Zda to celé není jen malá bublina, která už další měsíc splaskne.
Vzpomínám, jak Adam Hauner v létě slíbil, pokud nebude mít Gecko do konce roku aspoň 10 %, tak o Vánocích bude obíhat uživatele a instalovat jim ho sám. My jsme každý měsíc sledovali, jak situace vypadá. Deset procent! Tou dobou se tato hranice zdála pro jakýkoliv jiný prohlížeč než Internet Explorer zcela nereálná.
Pokud se na graf výše podíváte, zjistíte, že Adam svou sázku s přehledem vyhrál.
A jak to vypadá s prohlížečem Chrome, který od prvních dnů svého vydání vzbudil takový rozruch? Přes to, jaký rozruch v médiích způsobil (troufám si ho zhruba srovnat s rozruchem, jaký kdysi způsobil Firefox, byť přesně nezměříme, který byl větší) se mu až tak dobře nevede.
Následující graf jsem si vypůjčil ze svého článku na Zdrojáku. Ukazuje nárůst Chrome od prvních dnů do konce října, během kterého se drží na průměrné hodnotě 0.55 %. Během listopadu (na grafu nevidíte, data jsme dosud veřejně nepublikovali) trochu povyrostl zhruba na tři čtvrtiny jednoho procenta.
Ačkoliv skok z nuly na půl procenta během několika desítek hodin je opravdu velmi slušný (a může za něj rychlá reakce médií všech druhů) a nevídaný výkon, z dlouhodobějšího hlediska se žádný velký růst nekoná a takové zlomky nelze s nástupem Firefoxu a tehdejším růstem Gecka (cca procento za měsíc) vůbec srovnat. Tím jsem se snažil Markovi potvrdit, že Google Chrome od svého nástupu roste skutečně pomalu (řádově pomaleji) k tomu, abychom mohli čekat nějakou velkou revoluci jako Firefox a není to jen zdání.
Samozřejmě bychom mohli zkusit srovnávat nikoliv s rokem nástupu Firefoxu 2004, ale třeba s rokem 2003 nebo s první vlnou Mozilly okolo roku 2000. Dostali bychom jiná čísla, ale ta by byla zavádějící.
Zcela záměrně srovnávám právě s rokem nástupu prohlížeče Firefox, s rokem 2004, ze dvou důvodů. Protože Chrome je dokončený produkt podobně, jako byl Firefox až v tomto roce. Firefox se během roku 2003 teprve stával použitelný pro koncové uživatele, měnil vzhled (a název 8-) pomalu s každou novou větší verzí. A za další Chrome měl opravdu velký zájem medií (včetně televize a rozhlasu v ČR), který lze srovnat také až s dobou okolo vydání Firefoxu 1.0, čili rok 2004, resp. konec roku 2004. Firefox nikdy před tím takovou mediální podporu neměl.
Přesto, ačkoliv má Google Chrome podmínky srovnatelné se spuštěním Firefoxu, nemá, a na tom jsme se s Markem shodli, srovnatelný nárůst s nárůstem Firefoxu kdysi. Nijak nehodnotím, jak se situace bude dále vyvíjet, Google má větší prostředky, než Mozilla Corporation měla tenkrát. Otázkou je, jak jich použije a zda mu k něčemu budou. Ale možná se ještě budeme divit.
Nutně se musíme ptát, proč zatím není Chrome úspěšný, jako byl dříve Firefox i přesto, že má velký zájem médií, sklízí pochvalné recenze a reklama na něj na uživatele vyskakuje pomalu na každém rohu? Dělá Google něco špatně?
Odpověď, kterou nabízím je, že:
Dnešní doba si tolik nežádá nový prohlížeč. Firefox přišel v době, kdy většina uživatelů na svůj prohlížeč (Internet Explorer) neustále nadávala. Vyskakovala jim denně pop-up okna, chytali přes něj znovu a znovu viry. I BFU, pro které byl pojem Internet rovný Modrému Éčku na ploše, uvítali, když jim někdo ukázal Firefox, který vypadal velice podobně jako IE, ale zmíněné problémy neměl. Ovšem dnes uživatelé žádný takový intenzivní problém nemají.
Možná se na tom podílí i další důvod: Google neumí pořádně využít lokálních komunit. Mozilla to uměla velmi dobře. Snad v každé zemi vznikla skupina amatérských nebo profesionálních nadšenců podobná CZille u nás a měla nemalý vliv na prosazování programů Mozilly. Jenže v ČR dnes ovšem nenajdete žádnou takovou skupinu pro prohlížeč Google Chrome (dotaz http://search.seznam.cz/?q=google+chrome žádnou takovou nenajde, nenajdou ji ani uživatelé). Chápu, že by něco takového mohl plnit GUG.cz. Ale ten je podle všeho zaměřen jiným směrem a tuto funkci neplní. Na šíření Firefoxu totiž velkou roli hráli právě sami uživatelé. Firefox se instaloval od úst k ústům. Něco takového se Googlu u jeho prohlížeče zatím nevede. Ačkoliv se zpráva o Chrome šířila od úst k ústům, již se stejně tak nešíříla jeho instalace (ale za to možná může i první zmíněný bod o nepotřebě nového prohlížeče).
A co si myslíte vy? Proč je podle vás nástup Chrome tak pomalý? Změní se vůbec? A co by jej mohlo změnit? A chceme takovou změnu?
Podle mě jeden z důvodů už byl v článku zmíněn a to, že dnešní doba už si tak nežádá nový prohlížeč. Přeci jen doba je někde jinde a historie se málo kdy opakuje.
Druhá věc, která mě napadá při pohledu na Google Chrome, že přeci jen není tak přelomový jako byl v tehdejší době Firefox. Přinesl prohlížení v záložkách což v té době byla novinka, přinesl rozšíření funkcionality v podobě všemožných rozšíření a skinovatelnost.
Hype kolem Google Chrome byl hlavně proto, že to bylo od Google. Firefox tenkrát byl symbol open source, který se snaží nabořit dominanci velké komerční firmy. Což samo o sobě zapřičinilo takovou vlnu podpory mezi lidmi, kteří to dále šířili mezi BFU až se to dostalo do úplně jiných měřítek.
A co když Chrome prostě není dobrý prohlížeč?:) Kdo z vás, co jste si ho nainstalovali ho používá dál?
Osobně jsem na Firefoxu vždycky miloval jeho nenápadné uživatelské rozhraní, které dobře zapadá do mého operačního systému. Aplikace, do které zadávám heslo k ebankingu musí vypadat seriózně a to Firefox splňuje.
Ve zmiňovaném roce 2004 už tu byla Opera (stokrát lepší ne IE), ale přesto moc lidí neoslovila. Třeba na mě vždy působila moc přeplácaně a štvalo mě i to, že si ovládací prvky (např. checkboxy) kreslí po svém.
Na konci clanku bola vyzva ku pridaniu vlastneho nazoru, tak teda tu je moj. Dost suvisi s tvrdenim, ze si doba neziada novy prehliadac.
Podla mna je vzdy urcita skupina ludi, ktora rada nieco skusa, testuje, experimentuje. Skupina ludi, ktora si veci porovnava. Su to rozny "IT nadsenci a iny blazni", ludia ktory radi vidia zmenu.
Takychto ludi je vsak velmi malo. Neviem presne percenta, a ani to asi dobre netipnem. Moj typ je mozno 5 percent, opakujem mozno. Zvysok populacie pouziva internet na nieco ine, ako spoznavanie internetu. Niekto na pozeranie mailov, nahych zenskych ci pisanie receptov. Skratka uplne cokolvek.
Casto sa stretavam s ludmi, ktory sice pouzivaju internet denne cele hodiny, no nemaju ani par a ani nechcu vediet ako to cele funguje, ako sa to da cele zjednodusit. Dokonca niekedy chytam take tusenie, ze by velmi vela ludi aspon tu na slovensku muselo dostat skolenie na firefox ci chrome. Alebo tiez ze by potrebovali aby im niekto prstom na monitore ukazal, ze toto je google a ked date vyhladavat, tak si nemusite viest zosit velkosti A4 so zaujimavymi strankami, pricom kazda zacina na http://www.
Takze moj nazor: momentalne je vacsina roznych "testerov" a "experimentatorov" priaznivcami browserov ako opera alebo firefox, fakt sem tam nejaky ten chrome. Vacsine ludi je vsak totalne jedno, co maju - a aj ked sa dozvedia ze nejaky chrome existuje, pravdepodobne ho nebudu instalovat. chybaju tak skusenosti, ako aj odvaha.
Ja si myslim, ze ten prvni uvadeny duvod je naprosto jasny a rozhodujici. Pokud ma Chrome nejake vyhody oproti Firefoxu, nejsou to vyhody takoveho druhu, aby uzivatelka premigrovala.
A v clanku je nespravne uveden pojem "procento". Spravne ma byt "procentni bod". Alespon v drtive vetsine pouziti.
Na sobě, a ze svého okolí, pozoruju, že jedním z hlavních důvodů bude určitě ten, že trh nový prohlížeč zas až tak nepotřebuje. Když budu mluvit za sebe, tak jsem Chrome ani nezkoušel, jen jsem ho viděl u kolegy, když ho testoval. A ze svého okolí taky, všichni ho když tak maximálně vyzkoušeli, ale jelikož asi nenabídl nic, co by postrádali u svého dosavadního prohlížeče (kupodivu z mého okolí všichni, včetně mě, používají Operu, takže pořád nechápu, že má tak malé zastoupení na trhu, když jí má "každá koho znám" =)), tak se vrátili zpět.
Nehci říkat že je Chrome špatná prohlížeč, vlastně nevím, nezkoušel sem, ale pokud nenabídne něco fakt extra, tak nevím proč by si v googlu měli myslet, že udělají díru do světa.
Jinak fakt pěkný zápisek.
Proc jsem odinstaloval Chrome?
1) Proti jinym prohlizecum mi neprinasi absolutne nic navic, proc bych ho mel mit
2) Pri nacitani stranek mi vadil "bily canvas" nez se stranka nacetla, to jine prohlizece nedelaji
3) Nelibil se mi nenativni vzhled
4) Ac mam Google rad a pouzivam jeho sluzby, uvedenim prohlizece uz zacal tak nejak podvedome pripominat mnohem vetsi internetove "ucho" ci nastup monopolu nez doposud. Proste takovy divny pocit...
Jak se v článku správně píše, není poptávka. Kromě mírně vyšší rychlosti a samostatných procesů pro každý panel Google Chrome v zásadě nemá co nabídnout. Kdo má být jejich cílovou skupinou, kdo jsou ti "early adopters"? Já jsem Chrome například vyzkoušel a odradilo mě hned několik věcí: 1. Není zatím pro Linux 2. Má až příliš minimalistický vzhled 3. Nemá rozšíření. A rozšíření jsou hlavní devizou Firefoxu, kvůli nim ho používám. A Firefox znám velmi dobře, takže ho instaluji rodičům, sourozencům a všem, jejichž počítač se mi dostane do rukou a vím, že jim to bude fungovat. I kdybych měl pocit, že pro někoho může být Chrome vhodnější, můj konzervatismus mě od instalace na stroj, který nemám v přímém dosahu, jednoznačně odradí.
Prostě bych řekl, že přes veškerý mediální poprask zatím Chrome nemá šanci, protože uživatelé se dělí na dvě skupiny: 1. Koncoví uživatelé, tzv. BFU a ti mají tendenci používat SW jim známý a 2. Odborníci a hračičkové a těm Chrome skoro nic nenabízí.
Ja pouzivam Chrome na windowsech, firefox uz pouzivam jen na Linuxu. A duvod proc ANO CHROME?
1) muzu prehazovat taby mezi jednotlive okna
2) na mem 1024x768 notebooku je na vysku usetreno mnohem vic mista nez na firefoxu, bez toho aniz bych narusil dostupnost nabidek/ikon/tabu ... zkratka u tak maleho rozliseni na vysku se kazdy pixel pocita.
Jinak souhlasim s tim, ze svet v dnesni dobe novy prohlizec nepotrebuje.
Zmenu chce maximalne Google, uzivatelum je to jedno, Firefox prisel s dobrymi napady v pravy cas a zabodoval. Nastup Chrome je pomaly a neni se cemu divit, nastesti je Google nejmocnejsi spolecnost, takze stacit pockat a propagovat Chrome primo na hlavni strance vyhledavace google.com.
[15] Nerovnost grafu není způsobena zkoušením, ale tím, že měříme s přenosní na dny (víkendové skoky). Prostě podíl domácích prohlížečů je trochu jiný než jejich ve firemní sféře. Je to vidět u všech prohlížečů, viz http://zdrojak.root.cz/clanky/podil-prohlizecu-za-zari-a-rijen/
Jedním problémem Google Chrome by mohlo být právě to, že pochází od Google, giganta ve shromažďování informací. Pokud je něčí kšeft založen na sběru informací ve velkém a využívá toho například při zobrazování výsledků hledání, může pomocí svého prohlížeče sledovat chování uživatelů. A sledování uživatelů může vést k ovládání uživatelů pokud jim na základě jejich chování budeme předkládat ty správné informace a skrývat ty, které by naši snahu mohly narušit. A že je Google dnes nejpoužívanější vyhledávač, který tuším že už umí hledat zadané vzory v obrázcích. Osobně bych se bál mít u google email a provozovat hlasové hovory přes Google Talk oficiálního klienta.
Je zajímavé, že třeba Google Desktop odesílá data o souborech na počítači Googlu, takže se pak zobrazují při hledání přes webovou stránku. A takto můžou indexovat i email na Google Mailu nebo hovory přes Google Talk, a to i hlasové.
Zajímavý názor v tomhle představuje článek http://www.zvedavec.org/pocitace/2008/11/2881-podmaniva-sila-google.htm
S příspěvkem více méně souhlasím, jen několik poznámek:
* o Firefoxu (či spíš dříve Firebirdu) se docela hovořilo už před verzí 1.0 (a dokonce i před verzí 0.8). Srovnávat rychlost nástupu Firefoxu 1.0 s Google Chrome proto není úplně fér.
* Firefox měl od počátku silný marketing, Google prosazuje Chrome více až po odstranění slůvka "beta", což není tak dávno.
* je zde rozdíl v době a formě distribuce obou prohlížečů
O Google Chrome ještě uslyšíme, i když nedosáhne takového podílu na trhu, jak si mnozí myslí.
Hezký den,
moc pěkný článek, čtivý a na úvahy bohatý s kreativní diskusí.
Osobně jsem na tento problém neměl vyhraněný názor, ale problém je jak Vy říkáte v tom, že Google není ten pravý hráč na komunity. Jedinci co by byli schopní začít utvářet komunitu by bylo pomálu, ale byli by, pokud by šlo o produktivní práci.
Sám jsem mezi zakladateli GUG.cz a tak trochu si i já uvědomuji, že dodnes nevím, co Google od Chrome očekává. Na oficiálních prezentacích jej předváděli jako nástroj pro posun Internetu někam dál - ale kam, o tom se můžeme jen dohadovat...
Sám preferuji Mozillu Firefox, Google Chrome v počítači mám, ale má to webdesignové důvody, protože každý prohlížeč musím testovat a pomocí Google Chrome supluji Safari, které je na podobném jádře. Je v tom zmatek :-/
Všem diskutujícím přeji šťastný nový rok 2009 !
[19] Pavle, které velké české médium se o Firebirdu aspoň jednou vážně zmínilo? Já myslím, že ani jedno. Podívej se třeba do archivu Novinky.cz. Televize i rozhlas jej myslím také ignorovali. Pokud byl někde zmiňován, tak v čistě technicky zaměřených magazínech - to jsou ve srovnání s tím, co přišlo pak (a čeho se dočkal i Chrome), pouze "malé ryby". Na velká média si Firebird ani jednou nesáhl, minimálně u nás.
S tím prosazováním Chrome až po odstranění bety také nemohu souhlasit. Hned po spuštění bety na něj upozorňovala titulka www.google.com a běžela Adsense kampaň. Na Chrome reklamu jsem narážel každý den. Pokud nyní Google přitvrdit, tak spíš jen v dohodách s výrobci počítačů.
[18] z hlediska matematiky je veliký rozdíl mezi "procentem" a "procentním bodem". Z tohoto hlediska zápisek tedy míchá hrušky s jablkama, ale jsem přesvědčen, že každý čtenář je schopen si to přebrat a chápe to správně :-) (na základě kontextu, právě díky tomu, že pojem procentní bod není tak často užíván)
[21] Mě ty komunity zrovna u Googlu překvapují. Asi je to tím, že se prostě jedná o velkou firmu s jiným myšlením (pro malou firmičku je snazší vžít se do role komunit, jejich myšlení a správně je využít).
O to víc mě překvapuje, že v posledních 10 letech je znát, jak na komunity stále více sází i Microsoft (také velká firma) a učí se jich využívat. Uvidíme, zda se v Googlu někdy poučí.
[11] Aj ked nemam take male rozlisenie displeja, z principu chcem, aby ovladacie prvky akejkolvek aplikacie zaberali co najmenej miesta. Preto som spravil toto so svojim firefoxom:
instalacia rozsirenia "Compact menu", pridanie tlacitka "Compact menu" na "Navigation toolbar" (mam anglicky verziu firefoxu, takze slovenske ani ceske ekvivalenty neovladam), vypnutie "Menu toolbar"; vypnutie Bookmarks toolbar (pouzivam sidebar)
Vysledok: vo vrchnej casti zabera Firefox menej miesta ako Chrome (kt. som nainstaloval len kvoli tomuto porovnaniu:)
Nechtelo se mi procitat celou diskusi, tak se omlouvam, jestli uz tady obdobny nazor zaznel. Chrome neroste tak rychle, protoze (zatim) nenabizi nic navic. V roce 2004 prisel Firefox s novym standardem ve svete prohlizecu. V porovnani s IE5 a IE6 to bylo zjeveni. Pravda, podobne funkce mela i Opera, ale ta v te dobe mela reklamni banner, nebo se za ni muselo platit (alespon myslim). Chrome chce prinest novy standard v integraci s online sluzbami a aplikacemi, ale zatim tenhle zamer nenaplnuje. Pockejme, az vsechny ty google-cosi pujdou v Chrome o 100% lepe, nez ve Firefoxu nebo IE. Pak mozna prijde revoluce...
Chrome by imo zacalo pouzivat mnohem vice lidi, kdyby se par dni po uvedeni pri vyhledavani "google chrome" na googlu na prvni strance neobjevovaly same stranky o tom, jak tento prohlizec odesila "osobni" data. Spolu s tim, ze chrome neprinasi nic noveho, jsem ani dalsi narust neocekaval. Firefox se diky jeho filozofii "od lidi pro lidi" proste nikdo neboji :)
[25] Ano. 'Procentní bod' je jiná jednotka než 'procento'. A fyzika tvrdí, že pokud sčítáme nebo odečítáme, tak můžeme sčítat pouze stejné jednotky a výsledkem je také stejná jednotka. Takže správně je '% - % = %'. Pokud by platilo '% - % = procentní bod', muselo by ekvivalentně platit 'kg - kg = kilogramní bod' a podobně.
Problém s procenty vznikl díky vypouštění jednotek ze zápisu. Ukážu na příkladu
60 kg - 1000 %kg ... 3 rok
30 kg - 500 %kg ... 2 rok
6 kg - 100 %kg ... 1 rok
60 kg - 30 kg = 30 kg
100 %kg - 50 %kg = 50 %kg
Pokud chceme počítat procentuální nárůst, pak musíme položit
50 %kg - 500 %%kg
10 %kg - 100 %%kg
Tudíž nárůst mezi prvním a druhým rokem je 40 %kg, což odpovídá 400 %%kg.
Tudíš pokud někdo trvá na používání 'procentního bodu', tak rozdíl procent by měl mít jednotku 'procento' a procentním bodem by měl být označován procentní nárůst procent a jako jednoka by mohla být '%%'.
Dalsim duvodem je podle me i psychologicky duvod, moje teorie Davida, Goliase a kamene. Lidi potrebuji vzdycky nejakeho spatneho Goliase (rozumej velkeho) Sovetsky svaz, Microsoft, USA na ktereho muzou nadavat a na kterem najdou vzdycky nejakou chybu proc ho nemit radi.
Radi podpori nejakou alternativni protivahu. Jak rekl kdysi nejaky IT CEO z nejake Americke firmy: Linux je kamen ktery muzeme hazet na Microsoft (a vymoct si tak lepsi podminky).
Seslo se tu onehda nekolik podpminek:
1) Vami zmineny spatny nefunkcni prohlizec
2) Po umrti Netscape tu vznikla mezera pro opozici
3) Lidi chteli mit stale na koho nadavat a mit svuj kamen v ruce na Microsoft
Opera byla placena, nebo s bannery a mezi nama i nefunkcni na mnoha strankach (ne jeji vinou -optimalizace stranek jenom pro MS)
Firefox to ovsem ve vhodnou dobu bezvadne splnoval.
Byl zadarmo, funkcni (tam kde me opera nefungovala), bezpecny, maly David bojujici proti Goliasovi a dobrej sutr na MS.
Krome toho nabizel revolucni vyraznou moznost doplnku a plug-inu, ktery muze "kdokoli" naprogramovat a skinovatelnost.
Dneska tu neni dira po Netscapu, poptavka po kameni je zaplnena Firefoxem, Internet Explorer je ;epsi nez kdy driv a je funkcni dostatcne "good enough", a Google neni David ale jiny Golias.
Mne spis prijde uspech Firefoxu jako ukazka iracionality uzivatelu. Cim se Firefox lisil od existujiciho prohlizece Mozilla?
- rychleji startoval
- syte barevne ikony na tlacitkach
- omezene a prepracovane okno s nastavenimi
A kdyz Firefox ziska za rok 10% a Mozilla je porad neznama, tak to spis svedci, ze se uzivatele rozhoduji podle jinych meritek nez funkcnosti (cool jmeno a ikonka? reklama?).
Vsichni, kdo tu pisou, jak byl Firefox revolucni, by si meli uvedomit, ze skoro vsechny jeho vlastnosti existovaly dlouho predtim v Mozille.
[38] Bleku je to ukázka, že lidé (uživatelé) si většinou nevybírají podle toho, co nového (lepšího) jim ten který program přinese, ale spíš podle toho, zda vyřeší nějaký problém, který je právě trápí. To je ale racionální chování ne?
Tou dobou všichni používali Internet Explorer (kdo nepoužíval, byl jen jakási odchylka od průměru), trpěli následkem toho jistými problémy a Firefox byl navržen tak, aby tyto problémy vyřešil, aniž by uživatelům příliš zdůrazňoval, že používají jiný program. Tato dvojkombinace byla klíčem k úspěchu. Žádný jiný prohlížeč tohle v té době nenabízel. Pokud Firefox krom toho přinesl i nějaké nové vlastnosti (které byly i v jiných alternativám a možná již dlouho a lépe), pak to bylo hezké, ale nebylo to tím největším důvodem k úspěchu.
Pokud by dnes chtěl někdo prorazit s novým prohlížečem, neměl by přemýšlet, co nového má takový prohlížeč přinést (to k masovému úspěchu prostě nepovede), ale měl by hledat, co většinu uživatelů reálně trápí a tam začít. Problém je, že dne toho dnes reálně moc není, proto je velký úspěch málo pravděpodobný. Až se ale nějaký takový větší problém objeví, uvolní se i místo pro potenciálního nástupce.
[40] Uživatelům na počtu funkcí v programu nezáleží. Ať jich má málo nebo hodně, je jim to fuk. Záleží, že program bude dělat, přesně to, co potřebují, aniž by nad tím museli přemýšlet a něco se učit. A to se mnohem snáze splní u jednodušších programů. Ovšem to už je jen důsledek, nikoliv prvotní příčina.
[39] "Žádný jiný prohlížeč tohle v té době nenabízel."
Nabízela to Mozilla. Firefox nebyl nic jiného než Mozilla s novým názvem a mírně předělaným rozhraním.
"Firefox byl navržen tak, aby tyto problémy vyřešil"
Na Firefoxu skoro nic navrženo nebylo (vyjma ikonek a okna na nastavení), Firefox je rebrandovaná Mozilla a návrh celého prohlížeče se udělal v rámci Mozilly. Mozilla byla po technické stránce revoluční. Firefox nikoli.
Nuž áno, používam Chrome... ale používam ako používam...
Primárny browser, ktorý používam, je FF. Sekundárny je Opera - a na netbooku používam Chrome kvôli jeho jednoduchosti - skrátka viac tam toho nepotrebujem. A navyše jeho rozhranie sa hodí na ten malý display, pretože šetrí miesto :). Ale vzhľadom na absenciu niektorých vecí... myslím, že ešte pojem veľa slaniny než sa stane pre mňa aspoň sekundárnym prehliadačom :).
[45] Vzhled je jen část problému (a existence skinu je v tomhle ohledu irrelevantní, dokud to nebude skin výchozí), dále je tu struktura menu, klávesové zkratky, automatický import nastavení z IE během instalace, automatické aktualizace apod.
To vše je důležitá přidaná hodnota, kterou běžný geek nepochopí (a neuznává), a proto také málokdy udělá program, který se chytne u mas.
no ... co se tyce technologie tak jih ma o dost vic nez firefox za x let ...
vezneme si treba omnibox a praci s vyhledavaci , rozdeleni do vice procesu, automaticka aktualizace na pozadi, .... bez toho aby otravovala cloveka ,kontrola pravopisu primo v sobe, dns prefetch a Anonymni mod
pouzivam chrome na widlich jako primarni browser a jsem spokojen
Dle mne je to jasne :-), chrome nemuze chytit dech proto, ze dosud neexistuje *IXova verze! Zatimco jiz stary dobry Netscape, po nem Mozilla, a nakonec Firefox byly dostupne pod vsemi *IXovymi platformami, dokonce tusim primarne, zatimco na windows byly az portovany, tak Chrome je zatim jen monoplatformni (nevim ted, zda nechodi na MacOS X, zadny tu nemam) a tak nemuze sbirat alespon nejaka procenta u uzivatelu, kteri tehdy poradny browser opravdu nemeli a tudiz pro ne byla rodina Nescape v podstate jedinou volbou. A protoze tito uzivatele jsou nadsenci a radi informuji o tom, jak hezky jim to slape, mozna vzbudili zavist u nejednoho okenare, ktery si pak FF nainstaloval jen proto, ze to slapalo u jeho kolegy na *IXu, zjistil, ze to je dobre, rekl to dalsim atd. Tady jsme zkouseli chrome pod wine, zatim zadna slava, takze rozhodne prejit nemuzeme, a FF se nam zda navic lepsi, komfortnejsi, propracovanejsi (a to nemluvim o tom, ze muj primarni browser je konqueror a FF pouzivam jen tehdy, kdyz konq selze :-) ).
[32][34] Procento je relativní vyjádření nějakého množství vzhledem k nějakému základu (a tedy to není žádná fyzikální jednotka).
Pokud máme třeba následujíci: tržní podíl (něčeho) v lednu byl 2% a v únoru 6%, tak se jedná jednak o nárůst o 4 procentní body, jednak o nárůst o 200% (a nikoliv o 4%, nárůst tržního podílu o 4% by znamenal výsledný tržní podíl 2,08%).
Za jednu z největších výhod Google Chrome považuji možnost spouštění webových aplikací, které se pro BFU tváří jako desktopová aplikace. Myslím, že právě tohle je cílem Google, uzmout si svůj díl koláče z dekstopových aplikací směrem k webovým aplikacím. A hlavně taky vylepšili rychlost JavaScriptu, který je nutný pro webové aplikace.
Stále mám raději Firefox, ale pro GMail a jiné Google aplikace používám Chrome.
Myslím, že v těch důvodech, proč se Chrome nerozšířil, opomíjíš IMO nejpodstatnější důvod - že to není dostatečně dobrý produkt pro pokročilé uivatele.
Proč je to důležité? Protože nové programy se skoro vždy šíří směrem od power users k běžným uživatelům. Firefox taky museli objevit lidé, co se o prohlížeče zajímali, byli schopni vytvořit weby pro uživatele (CZilla) a především program prostřednictvím svého vlivu (přímé okolí, práce, články, propagace na různých webech...) rozšířit mezi běžné lidi.
Chrome ale není pro pokročilé uživatele příliš zajímavý - nabízí v podstatě jen jednoduší rozhraní a větší rychlost. Oproti tomu mu chybí dost vlastností, keré konkurence má (pro mě je například rozhodující podpora rozšíření, RSS a verze pro Linux - bez nich o Chrome jako o primárním prohlížeči nebudu uvažovat).
Dva důvody, které uvádíš, jsou platné, ale nezajímavost pro pokročilé uživatele je podle mě rozhodující. 90% z nich ho nainstalovalo, ozkoušelo, a už na něj nesáhlo... a další rozšiřování tak nemá odkud začít.
[53] Pokud je procento tedy pouze relativní vyjádření (čili v podstatě symbol % jenom signalizuje, že číslo je 100krát zvětšené), tak se podívejme, jak to vypadá v poměrových veličinách (100% -> 1).
Například: tržní podíl (něčeho) v lednu byl 0,02 a v únoru 0,06, tak se jedná jednak o nárůst o 0,04, jednak o nárůst o 2 (a nikoliv o 0,04, nárůst tržního podílu o 0,04 by znamenal výsledný tržní podíl 2,08).
Nebo jinak, nahradíme symbol % symbolem Kč: počet Kč v lednu byl 2 a v únoru 6, tak se jedná jednak o nárůst o 4 korunočeské body, jednak o nárůst o 200 Kč (a nikoliv o 4 Kč, nárůst Kč o 4 Kč by znamenal výsledný počet 2,08 Kč).
Pokud se mýlím, tak mi zajisté odpovíte na otázku, co je výsledkem výpočtu:
2 % + 4 procentní body = 6 (čeho? procentích bodů nebo procent?)
4 procentní body + 2 % = 6 (čeho? procentích bodů nebo procent?)
Souhlasím se [17] a netřeba nic dodávat. Jediný, co od Googlu používám, jsou špičkový mapy s jejich bezkonkurečním API (umožňuje skoro vše, na co si vzpomenete, dokonce i to, co by vás v životě nenapadlo, že umí). Ostatní od Googlu mě neoslovilo, a s tou Čínou mě se.. Ne teda, že by ostatní firmy ne, ale Google je tak zazobanej, že to vůbec nebylo potřeba. Ale hamty hamty, tak Chrome nevyzkoušim nikdy jako tamty, ať si ho třeba zarámuje do zlata, u mě bez šance.
Ano chrome sa moc nerozsiruje ale je otazne ake plany s nim ma goole.Nemyslim si ze by od svojich web aplikacii uplne odstrihol uzivatelov ostatnych aplikacii, ale je kludne mozne ze google popridava specialne vylepsenia a funkcie ktore budu chrome only, az bude citit ze je trh na to pripraveny.Potom bude otazka casu ako moc budu tieto funkcie pre uzivatelov lakave/nutne a nainstaluju si chrome.To je podobne ako apple i-tunes.Kde kdo neni s nimi moc spokojny,niekto iny si to pochvaluje ale v zasade vecsina ktora ma ipod si ich nainstaluje.
[57] onyxi, nedokazujte tady pořád všem, že ze základky neznáte procenta.
"Pokud je procento tedy pouze relativní vyjádření (čili v podstatě symbol % jenom signalizuje, že číslo je 100krát zvětšené)"
Procento JE pouze relativní vyjádření a znamená to, že symbol % rozhodně NEsignalizuje, že je číslo 100krát zvětšené. Znamená to, že výrazy "+100 %", "+3 dB" (pokud se nebavíme o výkonu :-), "*2", "dvaKRÁT víc" znamenají všechny totéž.
"2 % + 4 procentní body = 6"
Pokud je procentní bod a to první procento vztaženo k stejnému základu, pak ty pojmy splývají (je to jedno); pokud ne, je ta rovnice nesmysl.
"4 procentní body + 2 % = 6"
4 procentní body + 2 % = 4,08 proc. bodu
Můžete to vidět na dnešní zprávičce na Rootu o Firefoxu: před rokem (tuším) měl FF podíl 17 %, dnes má 21 % -> za rok vzrostl o 25 %.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 24 507×
Přečteno 24 033×
Přečteno 20 754×
Přečteno 19 839×
Přečteno 19 810×