Proč Google Chrome neroste jako kdysi Firefox aneb jak to tenkrát bylo

5. 3. 2010 19:14 (aktualizováno) Martin Hassman

Firefox Preview ReleasePoslední dobou se objevují zprávy, že prohlížeč Google Chrome roste velmi pomalu. S Markem Prokopem jsme vedli debatu, zda je zmíněný nástup opravdu tak pomalý, nebo je to jen zdání a jiné rozšířené prohlížeče, např. Firefox na tom byly na začátku úplně stejně.

Našel jsem si k tomu pár zajímavých čísel a napsal jsem Markovi malý report o tom, jak to tenkrát s Firefoxem bylo. Myslím, že by bylo škoda jej nezveřejnit, proto jej přikládám:

Firefox jsme v onom mezním roce 2004 detailně sledovali v ČR pomocí Navrcholu, který CZille měsíc co měsíc zasílal detailní reporty. Dva z nich jsme zveřejnili na webu a věřím, že poskytují slušný podklad pro seriózní úvahy a historická srovnání.

Celosvětové statistiky webových prohlížečů detailně nesleduji, a už vůbec ne evropské, protože, jak jsem se v CZille přesvědčil, v Evropě plné jazykových bariér jsou trendy v každém státu naprosto odlišné, závisí mj. na lokálních komunitách a číslo za celou Evropu je pak už jen nic neříkající průměr. S celosvětovým průměrem je to podobné, byť chápu, že u manažerů a novinářů jsou taková průměrná čísla často moc oblíbená.

Statistiky z roku 2004

První přehled je z března 2004, což je krátce po přejmenování Firebiru na Firefox a vydání verze Firefox 0.8, která se již hodně podobala výslednému Firefoxu a zhruba u ní začal přelom a postupně narůstající zájem médií (nezapomeňme, že do té doby větší média v ČR Mozillu, Firebird a cokoliv podobného zcela ignorovala).

Druhý přehled je z listopadu 2004, což je stejný měsíc kdy vyšel finální Firefox 1. A krátce po tom, co v září s velkým jásotem vyšel Firefox 1.0 Preview Release a začátkem října byl spuštěn web firefox.czilla.cz. O Firefox se tou dobou už začala zajímat i masovější média (u nás např. Novinky.cz), do kterých se o dříve nikdy nedostal. To byly pro české uživatele za tento půl rok asi největší zlomové kroky.

Pro určení nástupu Firefoxu mezi březnem a listopadem použijeme tabulku „Značky prohlížečů s Geckem“ z druhé statistiky. Zjistíme, že podíl Firefoxu za těch několik měsíců výrazně poskočil (o víc jak 5 procent!):

Březen 1,22 %
Listopad 6,34 %
Rozdíl +5,12 %

Pokud chceme sledovat detailní vývoj během jednotlivých měsíců (od února do listopadu), najdeme jej v tabulce „Vývoj podílu Gecka a MSIE“ ve druhé statistice. Je zde uvedena sice celková suma zobrazovacího jádra Gecko, ale pro naši orientaci plně postačí (ostatně Firefox měl 75% podíl na nárůstu této křivky). Vynesl jsem průběh do grafu. Gecko za tu dobu svůj podíl téměř ztrojnásobilo.

Podil Gecka v Ceske republice behem roku 2004

Ti, kdo se zajímají o světový průměr, se mohou podívat na světovou statistiku z té doby.

Šokující růst a nadšenecký rok

Byl to moc zajímavý rok plný nadšení. Dodnes si na něj dobře pamatuju. Všimněte si, že Gecko tenkrát rostlo zhruba o 1 % za měsíc. To bylo do té doby něco neuvěřitelného (podíly prohlížečů se do té doby pohybovaly spíš o jedno procento nebo několik málo procent ročně). Bylo nám tenkrát jasné, že jsme součástí revoluce. A přemýšleli jsme, kam se až Firefox (a Gecko celkově) vyšplhá. Zda to celé není jen malá bublina, která už další měsíc splaskne.

Adamova památná sázka

Vzpomínám, jak Adam Hauner v létě slíbil, pokud nebude mít Gecko do konce roku aspoň 10 %, tak o Vánocích bude obíhat uživatele a instalovat jim ho sám. My jsme každý měsíc sledovali, jak situace vypadá. Deset procent! Tou dobou se tato hranice zdála pro jakýkoliv jiný prohlížeč než Internet Explorer zcela nereálná.

Pokud se na graf výše podíváte, zjistíte, že Adam svou sázku s přehledem vyhrál.

Srovnání s Chrome

A jak to vypadá s prohlížečem Chrome, který od prvních dnů svého vydání vzbudil takový rozruch? Přes to, jaký rozruch v médiích způsobil (troufám si ho zhruba srovnat s rozruchem, jaký kdysi způsobil Firefox, byť přesně nezměříme, který byl větší) se mu až tak dobře nevede.

Následující graf jsem si vypůjčil ze svého článku na Zdrojáku. Ukazuje nárůst Chrome od prvních dnů do konce října, během kterého se drží na průměrné hodnotě 0.55 %. Během listopadu (na grafu nevidíte, data jsme dosud veřejně nepublikovali) trochu povyrostl zhruba na tři čtvrtiny jednoho procenta.

Podil Chrome na podzim 2008

Ačkoliv skok z nuly na půl procenta během několika desítek hodin je opravdu velmi slušný (a může za něj rychlá reakce médií všech druhů) a nevídaný výkon, z dlouhodobějšího hlediska se žádný velký růst nekoná a takové zlomky nelze s nástupem Firefoxu a tehdejším růstem Gecka (cca procento za měsíc) vůbec srovnat. Tím jsem se snažil Markovi potvrdit, že Google Chrome od svého nástupu roste skutečně pomalu (řádově pomaleji) k tomu, abychom mohli čekat nějakou velkou revoluci jako Firefox a není to jen zdání.

Samozřejmě bychom mohli zkusit srovnávat nikoliv s rokem nástupu Firefoxu 2004, ale třeba s rokem 2003 nebo s první vlnou Mozilly okolo  roku 2000. Dostali bychom jiná čísla, ale ta by byla zavádějící.

Zcela záměrně srovnávám právě s rokem nástupu prohlížeče Firefox, s rokem 2004, ze dvou důvodů. Protože Chrome je dokončený produkt podobně, jako byl Firefox až v tomto roce. Firefox se během roku 2003 teprve stával použitelný pro koncové uživatele, měnil vzhled (a název 8-)  pomalu s každou novou větší verzí.  A za další Chrome měl opravdu velký zájem medií (včetně televize a rozhlasu v ČR), který lze srovnat také až s dobou okolo vydání Firefoxu 1.0, čili rok 2004, resp. konec roku 2004. Firefox nikdy před tím takovou mediální podporu neměl.

Přesto, ačkoliv má Google Chrome podmínky srovnatelné se spuštěním Firefoxu, nemá, a na tom jsme se s Markem shodli, srovnatelný nárůst s nárůstem Firefoxu kdysi. Nijak nehodnotím, jak se situace bude dále vyvíjet, Google má větší prostředky, než Mozilla Corporation měla tenkrát. Otázkou je, jak jich použije a zda mu k něčemu budou. Ale možná se ještě budeme divit.

Proč nemá Chrome rychlejší nástup?

Nutně se musíme ptát, proč zatím není Chrome úspěšný, jako byl dříve Firefox i přesto, že má velký zájem médií, sklízí pochvalné recenze a reklama na něj na uživatele vyskakuje pomalu na každém rohu? Dělá Google něco špatně?

Odpověď, kterou nabízím je, že:

Dnešní doba si tolik nežádá nový prohlížeč. Firefox přišel v době, kdy většina uživatelů na svůj prohlížeč (Internet Explorer) neustále nadávala. Vyskakovala jim denně pop-up okna, chytali přes něj znovu a znovu viry. I BFU, pro které byl pojem Internet rovný Modrému Éčku na ploše, uvítali, když jim někdo ukázal Firefox, který vypadal velice podobně jako IE, ale zmíněné problémy neměl. Ovšem dnes uživatelé žádný takový intenzivní problém nemají.

Možná se na tom podílí i další  důvod: Google neumí pořádně využít lokálních komunit. Mozilla to uměla velmi dobře. Snad v každé zemi vznikla skupina amatérských nebo profesionálních nadšenců podobná CZille u nás a měla nemalý vliv na prosazování programů Mozilly. Jenže v ČR dnes ovšem nenajdete žádnou takovou skupinu pro prohlížeč Google Chrome (dotaz http://search.seznam.cz/?q=go­ogle+chrome žádnou takovou nenajde, nenajdou ji ani uživatelé). Chápu, že by něco takového mohl plnit GUG.cz. Ale ten je podle všeho zaměřen jiným směrem a tuto funkci neplní. Na šíření Firefoxu totiž velkou roli hráli právě sami uživatelé. Firefox se instaloval od úst k ústům. Něco takového se Googlu u jeho prohlížeče zatím nevede. Ačkoliv se zpráva o Chrome šířila od úst k ústům, již se stejně tak nešíříla jeho instalace (ale za to možná může i první zmíněný bod o nepotřebě nového prohlížeče).

A co si myslíte vy? Proč je podle vás nástup Chrome tak pomalý? Změní se vůbec? A co by jej mohlo změnit? A chceme takovou změnu?

Sdílet