Weby se už nějaký pátek zabývám a vždy mne bavilo (resp. někdy jen bavilo, někdy to byla součást podniku) sledovat přístupy na jednotlivé stránky webu (odkud, kam, kdy a proč).
Ačkoliv jsem dlouhodobý fanda služby NAVRCHOLU.cz, ne na všech webech si mohu dovolit používat její placenou variantu Platinum a jiné varianty pro mě nejsou moc vypovídající. Proto poslední dobou experimentuji s Google Analytics.
Píšu experimentuji, protože jsem se ho dosud nenaučil snadno a rychle používat. Rozhodně mne potěšilo, že blogy tady na Rootu lze od léta sledovat dvojím způsobem. Jak přes Platinum variantu NAVRCHOLU.cz, tak přes Google Analytics. Nasazeny mám obě a průběžne si srovnávám výsledky.
Dnes jsem v Google Analytics objevil novinku (aspoň pro mne to je novinka, možná, že pravidelní uživatelé si toho již všimli). Mapa, na které lze sledovat přístupy na váš web z jednotlivých regionů světa, obsahuje mapu České republiky. Tentokrát však s rozlišením jednotlivých měst a městeček.
Na screenshotu jsou vidět města jen jako nepopsané body, ale po najetí myší se zobrazí název města a počet návštěv, zobrazených stránek za návštěvu nebo co si zrovna nastavíte.
Srovnal jsem si to s tabulkou, kterou nabízí NAVRCHOLU.cz. Údaje si odpovídají, rozdíl je ve výpovědní hodnotě. Každému vyhovuje něco jiného, proto se mi líbí přístup Google Analytics, kde mám jak obrázek, tak tabulku údajů.
Ačkoliv jsem na přístup NAVRCHOLU.cz zvyklý, pomalu pozoruji, jak pomocí Google Analytics mohu sledovat víc a víc údajů. Ve výše zmíněném případě můžu pomocí Google Analytics zjistit, že jsem měl i několik přístupů z Berkeley a pro mne velmi překvapivý počet přístupů z Frankfurtu (škoda, že nemohu zjistit, o jaké stránky se přesně jednalo). A pro srovnání NAVRCHOLU.cz to vše skrývá pod položkou mimo ČR, region nezjišťován.
Zatímco z obou systémů zjistím, že největší počet návštěv mám z Prahy a po té z Brna, tak Google Analytics mi navíc řekne, že nejvíc času u mne tráví lidé z Olomouce (když bych nevěděl, že GeBu odejel na Ukrajinu, tak podezřívám jeho 8-).
Zatímco Google Analytics se rozvíjí, tak když si srovnám, jak vypadalo NAVRCHOLU.cz před rokem a dnes, nepoznám velký rozdíl (tedy kromě odstranění kalendáře, což je pro mne nepříjemná změna, se kterou jsem se dosud nesmířil a autoři NAVRCHOLU.cz za ní u mne mají vroubek). Navíc Google Analytics mám zadarmo. Pokud to bude pokračovat dál, je docela možné, že jednoho dne zjistím, že mi ovládání Google Analytics vlastně sedne a nebudu hledat náhradu.
Je to další ukázka, jak celosvětové společnosti pomalu ale jistě vytlačují ty malé lokální. Je možné, že si NAVRCHOLU.cz nakonec najde svou cestičku jak do budoucna službě od Googlu konkurovat. Moc bych mu to přál, ale nebude to mít vůbec jednoduché.
GA je super, tahle funkce na detail CR tam je zhruba mesic, alespon pred mesicem jsem si toho vsiml ja, navic se stim da pracovat na kterekoliv urovni, takze si clovek treba navoli jednu konkretni stranku z top ten, a pouze na ni pak muze sledovat tento overlay mapy, takze nejen ze vite obecne, kolik lidi prislo odkud na vas web, ale vite i o tom, kolik lidi prislo odkud na tuto konkretni stranku ! a to vam navrchol proste nenabidne ... to same plati pro sessions, uzivatele, referery a dalsi veci .... pomoci statistik jednotlivych stranek je treba krasne videt propad clanku, ktere se na nasem webu zobrazuji na uvodni strance, a pak po 30 odstrankovavaji na dalsi stranky do archivu ... stejne tak je videt pomer konverze mezi webem a jeho diskusnim forem, ktere primarne pritahuje kolem 30% ctenaru webu, a tak dale ... tech cisel, ktere jsem z GA vycetl, je mnoho, a jsem za ne vdecny ... lepsi nez vedet, ze jsem xxx na navrcholu ;) G na tom hodne zapracoval a to co v soucasne dobe nabizi je spicka v monitoringu pristupu ... nove ovladani je zajimave a visualne lakave, presto dobre pouzitelne ... nenacita se zrovna rychle, ale v soucasne dobe megalinek je to vlastne fuk ... fakt diky bohu za to.
Martin Hassman ex-biochemik, umělecký programátor a publicista. Spoluzakladatel CZilly, zakladatel Zdrojáku, správce HTML5.cz, organizátor hackathonů, čekovacích muzejních nocí aj. akcí.
Přečteno 26 354×
Přečteno 26 184×
Přečteno 22 276×
Přečteno 21 055×
Přečteno 20 738×