Hlavní navigace

Winkumentace se vyplatí

23. 4. 2008 13:14 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Nebojte se, v nadpise není chyba. Chci jen naznačit, že k vytváření tutoriálů nebo uživatelských příruček často využívám program Wink. Umožní mi totiž přímo v prostředí programu zachytit všechny potřebné kroky a v reálném čase vše přímo předvést potenciálnímu studentovi. Chcete-li vytvářet dokumentaci a zároveň být při výuce velmi efektivní, zkuste dát Winku šanci.

Wink je multiplatformní aplikace, která dokáže snímat dění na obrazovce a převádět jej do flash animace, kterou lze snadno umístit na vaše internetové stránky. K dispozici je verze pro Linux a pro Windows. Primárně je tato aplikace vyvíjena proWindows, port por Linux je vyvíjen s určitým zpožděním. Projevuje se to hlavně v tom, že nejnovější verze 2.0 je stále k dispozici jen pro Windows, pro Linux musíte sáhnout po starší verzi 1.5. Obě toho umí opravdu dost, ale verze 2.0 je trochu propracovanější. Hlavním rozdílem je hlavně možnost zaznamenávat zvuk (tj. při ukázkách můžete hovořit do mikrofonu a zvuková stopa je zaznamenána) a je trochu přepracována správa použitých objektů na jednom políčku animace. Verze 2.0 pro Linux je v přípravě a snad se jí dočkáme.
Skoro se až nechce věřit že produkt, který jinde nabízejí za opravdu solidní peníze, je k dispozici zdarma. Ne sice pod svobodnou licencí (Wink je šířen jako freeware), ale bez jakýchkoliv omezení (tj. pro soukromé využití nebo pro vaše komerční aktivity). Já tento fakt akceptuji a Wink i přesto používám.
Abyste si udělali představu o tom, co vlastně Wink umí, zkuste se podívat na tento odkaz, kde najdete mnou vytvořeného průvodce instalačním procesem redakčního systému Mambo. Dnes je již trochu zastaralý, ale princip fungování Winku je na něm velmi dobře vidět. Chcete-li něco novějšího, zkuste se podívat na mé příspěvky do soutěže o nejlepší tutoriál. Najdete je zde (Dětské hodiny v Inkscape) a zde (Vektorizace bitmap v OOo).
Autorova myšlenka je vcelku originální. Začnete tím, že si ve Winku nastavíte oblast, kterou budete zachycovat (okno/plocha/výřez). Program pak může fungovat ve třech režimech (v Linuxu jen ve dvou, poslední popisovaný není do Linuxové verze implementován) – časosběrný tj. snímek je vytvořen v zadaném intervalu např. 5 za sekundu, vyvolaný stiskem zadané klávesy a řízený událostmi tj, vždy po stisku klávesy nebo tlačítka myši.
V dané chvíli je sejmuta obrazovka (nebo okno či výřez) a poloha kurzoru myši. Nejdříve tedy projdete všemi důležitými kroky, které chcete ve vaší výsledné animaci vidět. Poté ukončíte zachytávání a nastává druhá fáze práce přímo v prostředí Winku. K dispozici máte všechny „nasnímané“ obrazovky. Každou jednotlivou z nich můžete potom různě přesunovat, kopírovat a přidávat do ní tlačítka pro posun vpřed vzad a pro odskok na danou pozici a také „komixové“ bubliny. Do nich můžete napsat nějaký text o dění na obrazovce.
Po této druhé fázi následuje fáze třetí tzv. renderování. Výsledkem tohoto kroku je flash animace. Wink totiž prochází jednotlivé obrazovky a dogenerovává „dění“. Představte si to tak, že na první obrazovce je kurzor myši v levém horním rohu a na druhé obrazovce je ve středu obrazovky. Při renderování jsou „dogenerovány“ snímky „přesunu“ kurzoru. Vaše Wink animace má ve skutečnosti jen např. dvě obrazovky, výsledná flash animace má ale např. 50 snímků, 48 je dogenerováno Winkem. Doporučuji projděte si ukázkovou animaci, spousta věcí bude jasnějších.
Animací jsem vytvořil docela dost a setkávají se s úspěchem. Využívám je hlavně na vnitrofiremní školení, kdy si mají frekventanti kurzů „projít“ látku i poté, co opustí kurz. Vidí pak přímo před sebou prostředí probíraného programu a opakování je pak snažší.
Navíc jsem Wink využil k takovým „zvěrstvům“ jako je např. školení na ovládání programu v PocketPC. Stačí emulátor s nainstalovaným programem a spuštěný v rozlišení PDA, jeho sejmutí pomocí Winku a pak už jen přenesení do PDA. V zabudovaném internetovém prohlížeči pak zobrazíte flash animaci.
Prostředí programu sice není lokalizované, práce s českými texty mu však nečiní problémy. Myšlenka zaznamenávání dění na obrazovce pomocí fígle implementovaného ve Winku je opravdu hodně dobrá. Osobně neznám jiný program, který by takto postupoval. Existuje řada aplikací snímajících dění na obrazovce, ať už od prostého snímání do AVI nebo MPG videa po pokročilou práci s flash animací. Ty nejlepší programy jsou však komerční a za docela dost peněz. Wink je v mnoha případech předčí a nestojí ani korunu. A jak říká Tom a Bob : „A to se vyplatí!“

Anketa

Když se učím nový program...

Sdílet