Možná jste zaznamenali pokus vývojářské firmy na svých hráčích – týkal se míry pirátství a ochoty lidí platit za hry. Zároveň to byl velmi zajímavý sociologický průzkum kdy se z původce stává postižený. A výsledky stojí za to…
Oním inovátorem je firma Greenheart Games. Ta již před nějakou dobou přišla s hrou nazvanou Game Dev Tycoon. A 28.dubna přišli s novou verzí 1.3. Hra je to tzv. strategického typu, kdy se v ní stáváte malou vývojářskou společností, která vyvíjí hry. Cílem je zbohatnout a stát se úspěšným.
Prakticky minutu poté, co byla uvolněna nová verze hry, využili vývojáři BitTorrent a „uploadli“ tam svou hru. Tato hra byla úplně stejná jako originální, jen měla drobně pozměněná „pravidla hry“. Když se vám začalo dařit ve vývoji, všechny vaše zisky „zkonzumovali“ piráti tj. měli jste desítky tisíc uživatelů vaší hry, ale nepřinášeli zisky – byli to piráti. Byla to forma experimentu, který měl odhalit, jak je to vlastně s pirátstvím…
V článku, který celou akci popisuje mne zarazilo několik věcí :
Jistě, je jasné že existuje jisté procento lidí, kteří něchtějí platit už z principu, ale že je jich tolik, je asi překvapující. Pak tady existují i jiné projekty typu Humble Indie Bundle, nicméně mně osobně se daný experiment moc líbí. Úplně první asi nebude, protože jestli se nemýlím, před nějakou dobou byla crackovaná verze jedné strategické hry postižena chybou, kdy za určitých podmínek nebylo možno získávat nějaké zdroje, protože se zcela nelogicky proměňovaly ve zlato. Kdo víte více, upřesněte v diskuzi. Ale to bylo spíše jen k pobavení a zjištění, kdo se chytí. Měřitelné hodnoty máme až teď.
> Kde jsou ta prohlášení o tom, že kdyby hry stály méně, budou je všichni kupovat?
Napriklad tady: https://www.humblebundle.com/
Tohle je normální, já tedy taky občas stahuji různé cracky, ale to spíš proto, že některé hry prostě pod Wine bez NoCD cracku nejdou ani spustit, originál neoriginál. To pirátění her bych ještě pochopil u drahých titulů, ale proč někdo krade hry které se dají koupit za 50,- korun ve stánku, to už nepochopím
XXX: není. Jsou to podobný hry, ale hrajou se úplně jinak. Game Dev Story je arkáda, zatímco GDT je víc simulace. To je stejný jako tvrdit, že UT je vykradenej Doom nebo něco podobnýho. Jsou to zkrátka hry ve stejným žánru, stejný ale nejsou, respektive GDT fakt není jen obyčejnej klon GDS.
Největší problém celého experimentu mi připadá v tom, že oni sami vydali "pirátské" verze ve stejnou dobu jako legální. Zajímalo by mě jak by to vypadalo pokud by to neudělali, protože na jejich stránkách je demo ke stažení, na vyzkoušení by to stačilo. Vznikla by vůbec pirátská verze této hry a pokud ano tak za jak dlouho? Hru jsem nehrál, ale podle videa na stránkách mi to připadá jako další nudná "facebooková" klikačka. Spíš to vypadá jako chytrý marketingový tah jak zvýšit zájem o hru, které by si nikdo nevšiml.
Je to zajimave, ale sporne. Minimalne jsou v tom tri klamy:
1. Statistika - za prvni den je docela nicnerikajici, to muzou byt lide, co stahovali misto demoverze;
2. Ekonomika - ta hra nemá hodnotu 10 EUR ani omylem, v porovnani s AAA tituly nema hra pri teto cene a distribucnim modelu zadnou sanci uz od zacatku (mela to byt flashovka na web a nikdo by to nekradl, ze);
3. Sirsi dopady - cele to zase vede k nejake forme diskuse o cenzure internetu a proti tomu jsem zasadne. At se probuh vyvojari snazi, cest maji dnes opravdu dost od konzoli, pres elektronickou distribuci typu Steam, dodatecny obsah atd. Ne, nejsem naivni, urcita mira piratstvi bude vzdy, ale toto je jako nechat auto s otevrenymi dvermi a klicky v zapalovani na parkovisti a kricet, tady se ukradne auto do 30 minut...
Dokud nemaji kontrolni "skupinu" (hru), tak nemuzou urcovat realnou miru piratstvi. Takhle pouze hazej cislama a zase si cucaj potencialni skody z prstu. Ta hra mozna stoji par dolaru, ale to porad neznamena, ze za ni kazdy vyhodi penize, aniz by poradne vedel, co kupuje. Osobne me tato hra nijak neoslovuje, tematikou, screenshoty, takze ani pirateni mi za namahu nestoji, natoz koupe. Ne kazda levna indie hra musi nutne znamenat uspech.
> Přece není možné, aby u hry s dobrou kvalitou nebyl žádný zisk!
Tahle část je citací, ze které autoři "hry" odvodili větu před tím?
Pokud ano, tak je to od nich opravdu jen podraz / marketing.
Předpokládám, že použili nejvhodnější dotaz na support jaký nalezli.
Přitom ten dotaz (alespoň jak byl přeložen do CZ) namítá jen to, že dobrý titul by měl vždy alespoň nějaký zisk přinést. A s tím se snad nedá než souhlasit - nulový zisk je chyba, mluvit o sebereflexi není na místě.
Koukám, že snad všechny mé námitky už byly v kopentářích napsány. :-)
Co se upravené verze pro piráty týče, vybavuji si nějaký díl Batmana, kde hra obsahovala detekci cracku a upravila jeden level uprostřed hry tak, že nebyl dohratelný, a asi to tu bylo už dřív.
Rozhodně ale souhlasím s tím, že tohle je buď marketing, nebo pláč "udělali jsme hru, ale milionáři se z nás nestali, bůůůůů, můžou za to piráti!". Ta hra je zajímavá zařazením jen pro malou skupinu trhu a jak píše [10] Solitary, nestojí mi to ani za to, abych to zkoušel, natož kupoval.
Řekl bych, že mnohem relevantnější statistiky bude mít CD Project - Zaklínač je AAA titul, venku jsou už dva díly. A i třetí díl bude opět bez DRM, takže CD Project zřejmě došel k názoru, že se jim DRM nevyplatí (A osobně neznám jediného člověka, co by si hru koupil kvůli nemožnosti hrát s crackem, zato nejen já sám jsem řadu her odmítl byť i jen hrát, kvůli online DRM. A pokud hra chce DVD pro hraní, tak obvykle sahám po no-dvd, i když mám koupenou placku).
[11] Ano, přesně to jsem si říkal taky - a zkusit hru která je takhle upravená, tak se na to vykašlu, smažu, a budu rád, že jsem ji nejdřív zkusil a koupit chtěl až pak.
PS: Ani ta hra nemá krabičku, která by se mi hodila do sbírky :D
Asi to každý pochopil po svém. Podle toho jak to chápu já tak si firma zkusila malý sociiální experiment a ten jí perfektně vyšel. Firmě nešlo o to vydělat miliony, ale o to zjistit, jaká je míra "pirátství". Rozhodně mi nepřišlo, že by někde plakala nad tím, jak málo se toho prodalo. Jen se podivuje, že míra pirátsví je hodně blízká 100 procentům.
Co mne překvapilo v komentářích je to, kolik lidí stahuje pirátské verze jen aby si hru zkusila. Tak nějak jsem si myslel, že od toho tu jsou demoverze. No což, asi jsem ze staré školy a když kupuji nové auto, tak raději volím předváděcí jízdu a ne že si někde stejný model na půl hoďky ukradnu.
V každém případě nám to dalo nečekanou odpověď na otázku "kolik lidí raději hru ukradne, než aby si ji koupilo?" Odpůrci DRM často argumentují tím, že to není nijak významné procento, takže DRM s ohledem na svou nízkou účinnost (dříve nebo později to někdo prolomí) nemá smysl. Jenže teď to vypadá, že i kdyby DRM zabralo jen na desetinu lidí, tak to znamená dvojnásobné příjmy.
Bylo by zajímavé zkusit jeden Humble Bundle udělat tak, že by se nemuselo platit vůbec. Zda by jen počet stažení rapidně vzrostl (je to zadarmo!), nebo zda by akorát klesl počet platících zákazníků. To už by byly dva střípky do mozajky lidské duše.
Číst komentáře je zajímavé :
- firma neudělala hru a nenaříká, že se neprodává
- na vyzkoušení je demoverze, která je na oficiálních stránkách k dispozici, proč na vyzkoušení hrát cracklou verzi, pokud v tom není jiný záměr?
- "upravená" verze nebyla k dispozici přes oficiální kanály, jen přes torrent, který asi hráči za oficiální považovat nemůžou...
- argument o vysoké ceně (8 USD) neberu jako jakoukoliv omluvu, proč pirátit. jen jako výmluvu. Když stály hry 2 000 Kč, všichni říkali, že kdyby stály 500, budou je kupovat. Tyhle hry stojí obvykle 50 - 200 Kč...
[9] Ta hra stoj 7.99 USD
[11] To není výrok firmy, to je povzdech jednoho hráče, který upravenou verzi hrál. Defacto jde o stejné argumenty, které používají herní studia (Bů, zisky mají piráti) nebo odpůrci DRM (Cha, dobře vám tak!). Překlad je volný, čtěte originál. Výrok je jen komentářem z nějakého fóra hráčů.
Pro mne to má celé hodnotu toho experimentu a je vidět, že i tady to někteří úplně nepochopili.
[13] Proto je treba brat cracky z proverenych zdroju ;D
[14] Slo jim tak maximalne o to, se zviditelnit. Po takovym smecku by aby pes nestek, a na torrentech by se to nejspis ani neobjevilo. Nehlede na to, ze zavery jsou zcela mimo - DRM predevsim nasere ty, kteri za tu hru zaplatili, a tem, kteri platit nechteji stejne v nicem nezabrani.
[15] Penize jako penize, hru bud dohraju (a pak si reknu, ze si ji koupim) nebo (prevazne) nedohraju a pak ji smaznu. Dalsi vec je, ze nekupuju po dilech auto, nevim proc bych mel kupovat na dily hru. Az bude komplet, tak si ji za ty 3kilca koupim (pokud za to stoji samo). 2k nikdy hry nestaly.
A) hru si koupi X lidi, a Y si ji nekoupi. Je naprosto nezajimavy, jestli nejaky Y-Z hraje a nekoupi.
B) Bud se mi delat hru pro X lidi vyplati nebo nevyplati.
c) POkud delam hru pro X lidi s tim, ze potrebuju aby si ji koupil X+n ... tak sem debil a nic jinyho nez krach si nezaslouzim.
BTW: Demo v 99% o hre lautr nic nerika, bud je prilis omezene, nebo je to vyber jedineho zajimaveho momentu ...
[18] Je to tak, "chytre" udelana demoverze casto pusobi jako lziva reklama. Pamatuju se na hru Hellgate: London, velmi ocekavane akcni rpg. Zkousel jsem jejich kratke demo a hra se mi dost zalibila, ukazala ruznorodost lokaci, monster a vybaveni. Po te jsem zjistil, ze ono kratke demo v podstate obsahovalo vsechno z plne verze, hra byla neskutecne repetetivni, ruznorode lokace byly pouze iluze, protoze demo v podstate ukazalo vsechny a plna je jen dokolecka stridalo. Hodinove demo vypadalo jako dobra hra, ale hrat ono demo 30hodin uz jako dobry napad nezni.
[15] Ta hra stojí 7.99 USD + DPH. Určitě bys nechtěl okrást stát o jeho DPH, ne?
<i>Pro mne to má celé hodnotu toho experimentu a je vidět, že i tady to někteří úplně nepochopili.</i>
Otázka je, jestli náhodou to není tak, že ostatní to pochopili jako chytrý marketing (jak to udělat, aby se o nás začalo mluvit), zatímco ty tomu navzdory celkem oprávněným pochybnostem přisuzuješ význam relevantního experimentu s mírou pirátství.
Ta zmiňovaná hra byla "Settlers III". Zajímavé je, že jsem měl také pocit, že se vyrábělo zlato místo prasat (nebo obráceně), ale wikipedia a další odkazy google tvrdí něco jiného:
Settlers III was also famous for its peculiar copy protection: in pirated versions of the game, iron smelters would only produce pigs instead of iron, which made weapon production impossible.
Každopádně, já s tím problém neměl, originálky Settlers III i IV mám dodnes schované. :-)
stejne jako u hudby a filmu/serialu zastavam nazor, ze odmenonvat "umelce" se ma az po zkonzumovani dila (zcela podle sveho uvazeni).
je neuveritelne, co za odporne praktiky v hernim prumyslu prochazi: lhani o hw pozadavcich je norma (vetsina mmorpg); dema se uz nevydavaji nejaky ten patek (pro pc); klamava dema, trailery, lzi pri rozhovorech s vyvojari (napr. novy alien); drm/aodrm na ktere nejvic doplati platici zakaznici (napr. diablo, simcity); pay to win (ktere se casto transformuje z jineho modelu, takze stavajici zakaznici zaplatili mnohem vic, nez musi novi); placene dlc hned pri vydani (cely koncept dlc me prijde smesny, imo by meli byt datadisky s hodne obsahem a recenze na ne. ne tuna dlc, ktere navic vznikly tak, ze autori akorat vysekli casti obsahu co mel byt normalne ve hre); nemoznost reklamace produktu; zamerne neposkytnuti produktu nestrannym recenzentum pred vydanim hry (opet novy alien); uzamykani produktu pouze na jednoho uzivatele (kdyz uz hry stoji takove penize, mely by jit alespon prodavat dal) a asi mnoho dalsich veci, co jsem pozapomnel...
navrh na zacatku by vse resil. prestoze by z pocatku byl asi zmatek, pozdeji by se trh ustalil a prezily by jen ty opravdu kvalitni produkty. ne ty, ktere hraji nejspinaveji
Ano statistiky to jsou zajímavé, ale v čem bude asi chyba? Podle mne jde o distribuci. Kolik lidí dnes používá ještě 12cm nesmysl s dírou, který dělá hluk? Navíc se musí objednat, počkat, než přijde, nebo dokonce si ho někde vyzvednout!? Kdežto, když se vlétne na internet, tak je to maximálně otázkou několika minut, než se obsah stáhne tam, kde ho přímo chce člověk mít. Ano, je třeba steam, ale také to není nejideálnější, musí se k tomu instalovat klient, který občas v systému dělá dost velký nepořádek. Distributoři by měly pochopit, že lidé dnes nechtějí čekat a chtějí mít všechno hned. Zeptejte se bank, kolik lidí si bere půjčky a není schopno je splácet a proč asi? No a platba kartou, jistě, ale kolik teenagerů ji u nás asi tak má? A kdo je největším konzumentem kultury, alkoholu, her? Ano, bude to i výchovou, protože dost lidí na své děti nemá čas a tak to jsou samorosti. Další problém je, že se tu nedá sehnat vše. Já třeba poslochám muziku, kde jsou na trhu pořád ty samé tituly. Občas když někdo jede do USA, tak si ji nechám přivést, ale kvůli CD přeci nepojedu do USA! No a objednejte si to přes internet a vykrvácíte na poštovném. Jsou servery, které nabízejí nákup muziky online, ale tam je zase omezen výběr... Takže chyba není v lidech, ale v postupech jakými se k lidem onen produkt dostává. Dokud tento zkostnatělej systém nepřekopou, tak mohou jen a jen brečet. To je to jediné, co jim zbývá!
Damy a panove.
Nemuzu uverit tomu co tady ctu, s prominutim, za ***
Vymyslite tady skutecne 'stupidni' argumeny jenom aby se nemusela priznat pravda, ze proste pokud "to" muzu mit zadarmo, tak proc "to" kupovat za penize...
Tento maly socialni experiment se skutecne povedl. Doporucuji precist si dotazy uzivatelu warez verze uverejnene v puvodni clanku.
Jak "breci" nad ztratou zisku a volaji po DRM...
"Why are there so many people that pirate? It ruins me!"
"Is there some way to avoid that? I mean can I research DRM or something …"
P.S. Autor prispevku kdysi take s oblibou "piratil" a to z jedineho duvodu. Bylo to zadarmo...
Tochu je to i o ceně her. Ovšem kvůli Steamu mi dve pecky stojí v obalu na polici. No a předešla ochrana se chovala jako virus. Predloni jsem si koupil dve nemoderni hry.... skoro retro. Ty mám v notebooku a ve toweru se taky něco staršího najde. Dříve se mi nejvíce libil postup, historicka kniha na to samé jako počítačova hra a nakonec prakticka střelba z dobove republiky. Ted na to není pracovne cas. Jako sociologický pokus zajimave ovšem se spornou vypovídací hodnotou. Hry v novinovém stanku za stovku, to je dobře promyslena akce. A jestli někdo potřebuje novinky je zcela dle trznich zakonu, že novinky jsou d dost drahe.
[27] Hmm, pokud jde opravdu jen o to mít to zadarmo, jaktože se tedy hry ještě vůbec prodávají?
Jinak ta hra pirátství neskutečně přehání. Vezmu-li jeden AAA titul (Modern Warfare 3), tak vývoj stál cca 50 milionů USD (horní odhad) a i při té strašné (:-)) současné míře pirátství měl tržby hodně přes miliardu USD. Vezmu jiný (Uncharted 3), stál cca 40 milionů USD (opět horní odhad) a tržby jen za první den dosáhly desetinásobku (celkové se mi nepodařilo najít). Ještě další (Battlefield 3), vývoj cca 30 milionů USD a tržby opět přes miliardu USD. Jo, je to hrozný, vyvíjet hry se už vůbec nevyplatí :-P
No nevím, docela mi tu chybí to, kolik by si z těch 94% pirátu tu hru asi koupilo, kdyby tu verzi oni sami neuvolnili na torrent, neboť počítání s tím, že by piráti jinak byli platícími zákazníky je přinejmenším směšné.
A je to o ceně, neboť 8 USD plus daň je za tuto hru opravdu hodně.
Jinak ano, jistá míra pirátství bude vždy, vím o lidech co upirátí i hru co je k dispozici zdarma.
[30] Presne jak sem psal vejs - proste existuje nejaky prostredi => bud se mi neco v tom prostredi delat vyplati, tak to delam a drzim hubu nebo se mi to nevyplati, tak to nedela a drzim hubu ... vazne nevim, proc bych mel furt nekde brecet, jak me nekdo okrada. Kolik lidi nedostane kazdej den vejplatu? Kolik dodavatelu nedostane kazdej den zaplaceno? A nemluvim o lidech, kteri odvedli svou praci spatne.
Vydavatel jednoduse nedostane zaplaceno za spatnou hru, ale pirati stim nemaji nic spolecnyho, a rozhodne by nedostal zaplaceno ani o fn vic, i kdyby pirati neexistovali.
[31] Nejspis by 99% z nich ani nevedelo, ze neco takovyho existuje - zcela v souladu s kvalitami produktu.
No danou hru jsem si zakoupil ze dvou důvodů -- zaujal mě odkazovaný článek; neexistovalo demo pro linux a hra přecijen není drahá. Nicméně mohu zkonstatovat, že ta hra mi ani za dané malé peníze opravdu nestála -- prapodivná ekonomika, kterou bez přečtení spoilerů člověk těžko pochopí; velmi nepohodlné ovládání a celkově strašně zdržovací UI; silná neodladěnost.
Takže se moc nedivím, že nemají moc úspěch. Ačkoliv daný model boje s pirátstvím mi přijde Ta správná cesta(tm). Podobnou cestu zvolili kamarádi, co vyvyjí Factorio, a jejich statistiky jsou v dost jiných (mnohem pozizivnějších) číslech, ale to je holt poněkud hra o jiné hloubce.
[33] Samozřejmě, stálo to hodně úsilí (a peněz), výsledek stojí za to, vydělali desetinásobek, zaslouží si to. Greenheart udělali dost slabou hru, za těch 10 USD výsledek nestojí (podobné hry jsou běžně dostupné zadarmo), prodělali, zaslouží si to. Házet vinu na piráty je alibismus.
[36] ale kdeze, oni se chteli zviditelnit, to je z toho zcela zjevny.
Vis, kdybych chtel testovat, jak je to s piratstvim, nemuzu do toho zasahovat. A musim na to samo pouzit nejaky relevantni produkt. Ale at uz zjistim cokoli, je to proste stejny jako kristalova koule.
Vem si, ze budes pict housky ... zjistis (neresme jak), ze si rekneme 30% lidi pece housky doma ... budes nekde vykladat, jak te tech 30% lidi okrada, protoze kdyby se jim znemoznilo si ty housky udelat doma, tak by si je (mozna) prisli koupit k tobe? Jiste chapes, ze to je naprosty kravinium.
Totez plati o warezu. Cast tech lidi si zahraje a zaplati, cast si zahraje a nezaplati. Da se i prokazat, ze pokud bys (teoreticky) dokazal piratstvi zcela eliminovat, tak ti cast z tech, co ti predtim zaplatili nezaplati, prototoze proste nebudou kupovat zajice v pytli (nebo z principu ...) a samo, nejaka cast z tech, kteri pretim nezaplatili si hru koupi.
Ovsem existujou na to tema celkem rozsahly studie, ktery rikaji, ze zisk tech nekolika lidi z ty neplatici skupiny ani zdaleka nepokryje ztratu z ty platici skupiny. Proc? Je to jednoduchy - ani stovky mega do marketingu nezaridej takovou penetraci mezi lidi, jako jeden torrent.
A ted trochu selsky matiky. Rekneme, ze naklady na hru budou 100M (+- top AAA). Z toho 50M marketing. Pri cene hry 50babek to mas !!! 2 MILIONY !!! prodanych kopii sezere jen marketing (beru ze marze bude 50% z prodejni ceny).
A ted si predstav, ze si tu gamesku sosne na warezu rekneme ... 5M lidi (to se odhaduje u top her, vygrab sem z nejakych stats). I kdyby si hru koupila cela polovina (pri neexistenci warezu), tak sotva zaplati jen ten marketing ... a tolik z nich by si to samozrejme nikdy nekoupilo. Jen aby se ta hra zaplatila, tak je treba prodat 4M kopii ...
=> jedinej moznej zaver, warez to, jestli se hra zaplati nebo ne prakticky nema sanci ovlivnit, spis dela hre marketing zadarmo. U her, o ktery je zajem, se tolik kopii (5M+) proda behem jedinyho dne!
Samo, warez je zhoubou pro spatny hry. Protoze to, ze jde o shit, se rozkrikne rychlosti blesku. Casto driv, nez se vuebc zacne prodavat. A je jedno jestli hra, film nebo muzika. Ve vsech pripadech plati, ze dobry zbozi se prodava samo.
Jeste sem zapomel na jeden velmi podstatny efekt - nikdo neni schopen rict, kolik tech platicich si tu hru koupilo na zaklade neprimy zkusenosti s warez verzi (videli/zkusili u kamose, rek jim ze je to dobry/...), ale vsechny relevantni studie dosli k tomu, ze tenhle efekt je velmi podstatny. (jaka je pravdepodobnost, ze pudes do kina na blind vs kdyz ti znamej rekne "na to di"?)
41# A já myslel, že piráti si věci přivlastňovaly, nejen prohlížely.
Já mám za piráty hlavně ty, co to nabízejí dál. A to i když ne přímo za poplatek, ale za přilákání k reklamě, to je pořád to dělají k svému prospěchu.
Já jsem začal u sebe, a pirátění na uložto jsem nahlásil Microsoftu.
http://www.microsoft.com/en-us/piracy/reporting/default.aspx
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 445×
Přečteno 41 468×
Přečteno 35 975×
Přečteno 26 004×
Přečteno 25 814×