Pirátstvím na piráty

30. 4. 2013 15:02 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Možná jste zaznamenali pokus vývojářské firmy na svých hráčích – týkal se míry pirátství a ochoty lidí platit za hry. Zároveň to byl velmi zajímavý sociologický průzkum kdy se z původce stává postižený. A výsledky stojí za to…

Oním inovátorem je firma Greenheart Games. Ta již před nějakou dobou přišla s hrou nazvanou Game Dev Tycoon. A 28.dubna přišli s novou verzí 1.3. Hra je to tzv. strategického typu, kdy se v ní stáváte malou vývojářskou společností, která vyvíjí hry. Cílem je zbohatnout a stát se úspěšným.

Prakticky minutu poté, co byla uvolněna nová verze hry, využili vývojáři BitTorrent a „uploadli“ tam svou hru. Tato hra byla úplně stejná jako originální, jen měla drobně pozměněná „pravidla hry“. Když se vám začalo dařit ve vývoji, všechny vaše zisky „zkonzumovali“ piráti tj. měli jste desítky tisíc uživatelů vaší hry, ale nepřinášeli zisky – byli to piráti. Byla to forma experimentu, který měl odhalit, jak je to vlastně s pirátstvím…

článku, který celou akci popisuje mne zarazilo několik věcí :

  • díky zasílání anonymních statistik na servery firmy bylo zjištěno, že po jednom dni od vydání hrálo hru 3 318 hráčů, přičemž jen 214 používalo nepozměněnou verzi, lze tedy říci, že za ni zaplatili. Celých skoro 94% byli piráti!
  • vývojáři z Greenheart Games se také zaměřili na komentáře a příspěvky uživatelů, kteří budou hledat pomoc při hraní hry – a takové skutečně našli. V původním článku je ukázka zoufalého dotazu hráče, kterak že zabránit pirátům v tom, aby hru „pirátili“ a přiteklo více zisku! Přece není možné, aby u hry s dobrou kvalitou nebyl žádný zisk! Bohužel sebereflexe nezafungovala.
  • vývojáři vytvořili docela zajímavou sondu do duší svých hráčů. I když hra stojí „jen“ 8 USD, přesto zaplatí jen asi několik jednotek procent hráčů. Kde jsou ta prohlášení o tom, že kdyby hry stály méně, budou je všichni kupovat?

Jistě, je jasné že existuje jisté procento lidí, kteří něchtějí platit už z principu, ale že je jich tolik, je asi překvapující. Pak tady existují i jiné projekty typu Humble Indie Bundle, nicméně mně osobně se daný experiment moc líbí. Úplně první asi nebude, protože jestli se nemýlím, před nějakou dobou byla crackovaná verze jedné strategické hry postižena chybou, kdy za určitých podmínek nebylo možno získávat nějaké zdroje, protože se zcela nelogicky proměňovaly ve zlato. Kdo víte více, upřesněte v diskuzi. Ale to bylo spíše jen k pobavení a zjištění, kdo se chytí. Měřitelné hodnoty máme až teď.

 

Sdílet