OSM jako čeští politici?

23. 4. 2010 7:28 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Open Source Matters je organizace, která spravuje věci spojené s chodem komunity kolem redakčního systému Joomla. Má na starosti ochranné známky, hosting apod. Jako blesk z čistého nebe se včera objevila zpráva, že si OSM najala PR agenturu na vylepšení obrazu Joomly mimo komunitu. A strhla se k tomu zajímavá diskuze.Nejdříve se objevila oficiální zpráva. V té se praví, že OSM najala PR agenturu, která má zlepšit obraz Joomly! na veřejnosti, vysvětlit fungování komunity, její aktivity a upevnit vedoucí pozici Jooml! na poli redakčních systémů. tato iniciativa je jistě chvályhodná. jenže ihned se v komentářích objevily reakce členů komunity, které můžeme shrnout asi do těchto bodů :

1. Proč se vůbec utrácí peníze za PR agenturu?

Obraz Joomly! je vcelku příznivý, má své fanoušky i odpůrce. Ale to samozřejmě i další dva konkurenti Drupal a Wordpress. Nejčastějším argumentem je to, že se tyto peníze dají využít lépe a jinde. Například verze 1.6, která je ve vývoji a její vydání je (opět) hodně daleko za plánem (například beta verze 1.6 byla plánována na srpen 2009, přičemž dnes jsme stále ve stádiu alfa verzí). Bylo přijato opatření, že se platí dva špičkoví programátoři v určitém objemu hodin týdně. Hlavní cíl byl urychlit vývoj. Zjevně to nestačí. Logicky vás napadne nalít další peníze do dalších vývojářů. Místo toho se platí PR agentura.

2. Jaký obraz a u koho má Joomla vylepšovat?

Patrně jde o to, že v posledních několika měsících došlo k tomu, že velké projekty adoptovaly redakční systémy, ale nebyla to Joomla. Mohlo by se tak zdát, že je Joomla horší a že velké projekty nezvládne? Možná ano. Lidé z komunity si však nemyslí, že je to tak špatné. Ve výsledku se začínají objevovat hlasy, že OSM s komunitou nespolupracuje tak, jak by měla.  Každý, kdo se Joomlou seznámí po čase přijde na to, kde jsou její slabé stránky. Jsou všeobecně známy, ale nezměnilo se nic moc. Vždy se objeví odkaz na to, že to vyřeší nová verze (když svůj názor podložíte patřičnými důkazy). Jenže na novou verzi už se zase čeká (na tu předchozí se čekalo 2 a půl roku!)

3. Jaký přesný plán má PR agentura dodržet?

Další názorová bitva se strhla kolem toho, co vlastně bude PR agentura dělat a dle jakého časového plánu. Co chce agentura komunikovat mimo komunitu, když není žádný časový plán? Jak chcete Joomlu propagovat, když není jasné, kdy bude nová verze? Bohužel obecné vyhlášení „nová verze bude tehdy, až bude hotová“ je nedostatečná. Neexistuje řádná roadmapa. Není jediný časový termín, a když se objevil, jsme již dávno z ním. Bude PR agentura propagovat dva roky starou verzi?

Mám-li okomentovat celé dění ze svého pohledu, učiním tak. Na letošním LinuxExpu jsem vedl několik diskuzí s různými lidmi ohledně spolupráce české komunity (a tedy portálu Joomlaportal.cz) s centrálou (tedy joomla.org) a jaké z toho máme výhody. Všem jsem trpělivě odpovídal, že jakási těsnější spolupráce neexistuje. Docela trefně to komentoval Honza Guziur výrokem : „Centrála má pocit, že nám dává spoustu věcí a lokální komunita si toho neváží. My v Česku (a nejenom tam) máme pocit, že je to přesně obráceně.“

Dle mne jsme se momentálně dostali do stavu, kdy lokální komunity přerostly svým významem centrálu. V době, kdy jsme chtěli zastřešení ze strany centrály došlo k tomu, že řekla, že něco takového nehodlá řešit a že je to na nás.  Řada lidí se podle toho zařídila. Nyní je čím dál více zřetelnější, že význam některých lokálních komunit je pro koncové uživatele klíčový a vůbec nemají potřebu účastnit se „globálních“ aktivit a přinášet zisk.  A k tomu se teď (po pěti letech) kloní centrála. Existují minimálně tři velké komunity, které si žijí vlastním životem – francouzská, německá a španělská. A obzvláště v Německu je Joomla hodně silná a používaná.

V diskuzích také zazněl názor, že by se možná PR agentura mohla nejdříve zaměřit na komunikaci uvnitř komunity. Nejsme vyloženě rozhádaní, ale nějak to nefunguje tak, jak by mělo. Přijde mi to jako u českých politiků – neřešíme, co zajímá komunitu, hlavní je, jak se budeme prezentovat. Už z minulosti vím, jak nás, jako komunitu, spousta lidí obdivovalo. Důvodem bylo to, že jsme vydrželi čekat dva a půl roku na novou „převratnou“ verzi. A opravdu jsme vydrželi. Nová verze 1.6 je na tom podobně.  Ne že by nebylo možno ji používat, ale s verzí 1.6 bude spousta věcí jednodušších.

Než tedy vyplácet peníze PR agentuře na zlepšení mediálního obrazu (chce se mi říci, že je to v podstatě jedno), zaplaťme radši programátorům, kteří už verzi 1.6 dotáhnou do konce. Je mi jasné, že vylepšením mediálního obrazu se bude snáze dělat „business“. Firmy budou o Joomle vědět a budou ji nasazovat. Ruku v ruce s tím pak jde poptávka po službách, autorech šablon, doplňků či správcích. A to už něco vydělá. Z komunity jako takové nemůže nikdo vyžít. Jenže nedává OSM až moc okatě najevo, že o komunitu nestojí?

Nakonec uvedu odkaz na stránky Joomla4Web, kde se autor zápisku zabývá touto tématikou také velmi podrobně. Jak to vlastně všechno bude v tuto chvíli (i když je to měsíc od oficiálního oznámení) ještě nikdo neví.

Přidáno v pátek 23.4. v 8:15 : Open Source Matters, Inc. (OSM) je nezisková organizace vytvořená v USA a státě New York, která zajišťuje právní a finanční podporu pro opensource  projekt Joomla. Pokud chcete například použít logo Joomla, musíte mít svolení OSM. Taktéž veškeré dary do projektu Joomla spravuje a přijímá OSM aby byl jasné, jaký objekt za vše zodpovídá a bylo např. možné odepisovat finanční dary z daní apod. na chod projektu Joomla má tedy OSM zásadní vliv.

Sdílet