Někdy se hodně snažíte, vysvětlujete a nakonec to dopadne úplně jinak. Váš původní záměr jste sice vysvětlili (a zdá se, že i druhá stran to pochopila), ale dotyčnému nestálo za námahu se jím řídit. Zvyk je železná košile.
Čirou náhodou jsem se dostal do situace, kdy mne jeden drobný živnostník ze známosti požádal o konzultaci. Jednalo se o velmi prostý problém a to o internetovou prezentaci. Vyslechl jsem si jeho vizi a dohodl jsem se s ním, že se pokusíme později někde potkat tj. jeho vizi co nejlépe zrealizovat. Byl docela „zhnusen“ aktuálním stavem, kdy byl osloven nějakým „profesionálním“ tvůrcem stránek, který mu vytvořil v podstatě stránku statickou s asi dvěma či třemi podstránkami. Bylo to jednoduché HTML s pár obrázky a informacemi. Po čase začaly informace zastarávat a živnostník se začal pídit po tom, jak je aktualizovat.
Při první tvůrce návštěvě byl ujišťován o tom, jak snadno půjde vše změnit, že stačí změny sepsat, odeslat tvůrci a ten provede bleskovou aktualizaci. Blesková aktualizace znamenala, že ani po 3 měsících a několika urgencích se aktualizace (nijak masivní, šlo v podstatě o úpravu stránky s prodejní dobou) na stránkách neobjevila. A pak jsem se náhodou objevil já.
Živnostník se začal vyptávat, slovo dalo slovo a v průběhu víkendu jsem dali celý koncept dohromady, zaplatili celkem nepatrnou částku za hostingové služby, doménu a stránky rozjeli. Živnostníkovi se moc líbily a navíc byly postaveny na redakčním systému a tak bylo přidávání novinek a dalších materiálů velmi snadné a v podstatě byl schopen po zhruba hodinovém zaškolení provádět úpravy sám. Obsahu nakonec přidal mnohem více, včetně fotogalerie a do budoucna počítá i s rozšířením funkčnosti.
Podstatným bodem naší diskuze bylo i to, že v rámci hostingu je k dispozici i mailový server s možností vytváření e-mailových adres ve tvaru např. info@jmenodomeny.cz či jmeno.prijmeni@jmenodomeny.cz což se živnostníkovi moc líbilo. Zprvu však nemohl pochopit, proč jej chci zbavit jeho zaběhané adresy jmeno.neconesmyslnehocobylopravevolneacosouvisispredmetempodnikani@seznam.cz. Vysvětlil jsem mu, že předáním této adresy zákazníkovi defacto dělá reklamu někomu jinému a že to působí velmi neprofesionálně. Určitě také znáte ty inzeráty typu :
Právě jsme otevřeli náš nový Hyper-mega obchod se zbožím, které jste dosud mohli vidět jen v zahraničních reklamách!
Přijďte k nám, máme fantastický výběr za ještě suprovější ceny.
E-shop najdete na adrese www.hypermegaobchodsezbozim.cz nebo nás kontaktujte na adrese jarda.velkypodnikatel@seznam.cz
V tu chvíli vím, že pan živnostník je amatér. Vše jsem tomu svému pečlivě vysvětlil (trvalo to asi 60 minut), vytvořil již zmiňované adresy info@jmenodomeny.cz, dotazy@jmenodomeny.cz a jmeno.prijmeni@jmenodomeny.cz a na dotaz, co se starou adresou jsem provedl kompromis – přeposílání zpráv z domény jmenodomeny.cz na seznam.cz. Skřípal jsem zuby, ale desktopový klient se dnes nenosí a jediné správné rozhraní pro mail je seznam.cz a tam ať to všechno pěkně chodí – na jedno místo. Neměl jsem chuť ani náladu vykládat něco o „zálohování“ a „dostupnosti“ freemailu. Dokonce si nechal vyhotovit i vizitky, kde byla adresa na doméně jmenodomeny.cz.
Příběh mohl mít štastný konec, kdybych minulý týden neotevřel noviny vydávané naší městskou částí a do očí mne neudeřil čtvrtstránkový inzerát „mého“ živnostníka. Byl pěkně vyvedený, obsahoval hodně z toho, co nabízejí a lákal lidi k návštěvě. Hlavní nabídka byla podána s odkazem na internetové stránky s možností kontaktu přes telefon. A protože žijeme v moderní době, byl připojen i kontakt na e-mail. Jenže ten končil devíti zpropadenými znaky – seznam.cz…
Tohle jsem vysvetloval pred dvema lety nasemu starostovi, kdyz mel obecni mail na tiscali, i kdyz obec ma vlastni domenu. Pak jsem mu rekl, ze priznat sluzebni email na freemailu je, jako kdyby si na vizitku napsal, ze prespava na nadrazi. Uz to vypadalo, ze se mi to povedlo presvedcit. Ale dodnes je na obecnich strankach adresa na freemail spolecne s normalni adresou.
Řešil jsem to podobným kompromisem s přeposílám z vlastní domény na Gmail, kde se ale dá nastavit odesílání pod jiným e-mailem – při psaní nového e-mailu mám možnost vybrat si pod kterou „identitou“ chci zprávu odeslat (identita při odpovědi se nastaví automaticky na tu, kam mířil původní e-mail). Trošku schizofrenie. :) Ale rozhraní, funkce a služby spojené s Gmailem těžko překonávat. Dokud někdo nezačne studovat header, vlastně neví, že vše šlo přes Gmail. :)
Jinak zajímavý příběh, díky za něj!
Resit toto u obchodniku, ano. To dava smysl. Ale u starosty je to jedno, nebo ne? Minimalne pokud je z maleho mesta/vesnice, tak silne pochybuju, ze mu pribude byt jeden jediny hlas kvuli mailove domene. A ze to lip vypada? Pred kym? Kdyz ne pred volici, tak co je starostovi do toho (to myslim vazne, ne satiricky).
[5]. Á, pán je SEO expert, to se musí nechat. S tou snahou o osvětu to nepřeháněj, podle tebou odkazovaných osvětových stránek plných reklamy jsem se teď například dozvěděl, že stanice metra Zličín je na trase C, nebo že stanice I. P. Pavlova je bezbariérově přístupná. Než takovouhle osvětu, to radši žádnou.
Ostatním se omlouvám za OT.
Toto je zaujimava tema. Absolvoval som raz dlhu dabatu a v nej zaznelo.
- Co ak dotycny uz nebude chciet domenu platit, alebo ju zrusi?
- Je narocne sa starat o vlastny email. seznam.cz toto robi za vas. vlastny email klient je castokrat nemotorny a menej flexibilny
- Uviest seznam.cz ako firemny mail je neprofesionalny fail, ale cesi maju extra toleranciu pre vsetko "ceske". seznam.cz je teda amnestovany vnimany ako pozitivum
- Je velmi lahke nadiktovat moje.meno@seznam.cz. Kazdy chape seznam.cz zatial co gmail.com posobi "nepriatelsky".
Ako IT musim pripustit ze seznam.cz vo firemnom maily nieje tak nestastne ako sa zda.
Tohle se uz nekde resilo.
Nevim jak velky zivnostnik to je, ale u tech mensich mi jako zakaznikovi email na seznamu prijde uplne OK. Dokonce jsem i klidnejsi, ze svoje usili venuji svoji praci a neresi blbosti. A ja mu nemusim platit nejakej redakcni system a kdovicojeste. To at si radsi koupi poradne naradi a nemusim mu pujcovat svoje.
Zrovna dneska jsem mel jednoho v byte (plus jeho tatu jako pomocnika) a priznam se, ze ani nevim, jestli ma nejaky email nebo web.
U živnostníka, zejména když pracuje rukama (žádný ajťák), mi to přijde naprosto v pohodě. A když o tom přemýšlím, tak klidě i u účetní nebo paní na hlídání dětí. Přijde mi to vlastně divné až ve chvíli kdy je tam víc zaměstnanců a mají svoje pracovní emaily na nějaké freemailové doméně. Ale u jednotlivce co dělá sám na sebe...
[15] Problém s přirovnáními je ten, že se skoro vždy použíjí chybné a zavádějící, které to spíše zamlží, než vysvětlí.
Tak jako vy neradíte zedníkovi, jaké hladítko má použít, tak ani např. zedník neradí vám, jestli mu máte udělat prezentaci v PHP, ASP.NET nebo třebe JSF.
Ale to, kde bude mít e-mail rozhodně není odborné technické rozhodnutí, ale typicky uživatelské/zákaznické rozhodnutí, které má pro toho uživatele nějaké důsledky.
Pokud děláte takováto rozhodnutí za své zákazníky sám, tak pryč od vás.
Už to tady částečně zaznělo, tak to částečně opakuji, částečně doplňuji:
- Živnostník zapomene zaplatit za doménu/hosting -> nemá mail = velký problém, mnohem větší, než že jenom nemá webovou prezentaci.
- Živnostník se rozhodne, že přestane platit za hosting/doménu -> je nutno jeho poštu nějak a někam migrovat. Kdo to bude dělat a kolik si za to naúčtuje?
Jelikož poštovní klient nepřipadá v úvahu a webmail toho hostingu bude stát za prd (a google zrušil google apps zdarma), tak logicky pracuji s variantou, že pošta z domény se bude přeposílat na freemail s použitelným rozhraním.
- V hostingu se něco "rozbije", udělají nějaké úpravy a přestane fungovat přeposílání pošty na freemail -> Živnostníkovi přestanou přícházet maily a chvilu mu potrvá, než si to uvědomí, že má problém. Sám ale nebude schopen triviální problém diagnostikovat a opravit = musí se na někoho obrátit.
-Mail z domény živnostníka může z mnoha důvodů končit ve spamu mnohem častěji, než maily ze seznamu (bavím se posílání mailů po ČR).
Jistě existuje mnoho dobrých argumentů pro mail na doméně, ale ty tady nepíšu proto, že je všichni známe. Moje pointa je ta, že mail na doméně má pro živnostníka taky nějaké nevýhody a ty mohou i převážit na výhodama. IT profík by ho měl informovat o výhodách/nevýhodách obou řešení, jedno mu doporučit a potom akceptovat zákazníkovu volbu.
Ja si skôr myslím, že bežnejší email je niečo@gmail.com. Možno to bude tým, že u nás nie je žiadna poriadna freemailová služba a zoznam.sk má večné výpadky a schizofréniu (nevie, či zoznam.sk alebo hotmail.com). To, čo píše autor blogu je v podstate pravda, ale niektoré služby ako gmail sú na tom tak dobre, že konkurujú aj kvalitným hostingom. Takže celkom dobré riešenie je štandardný email k stránke presmerovaný na gmail s tým, že gmail sa nastaví tak, že bude odosielať akože z pôvodnej adresy (aby to nejako vyzeralo).
Pomáhal jsem několika malým firmám a živnostníkům. Brzy jsem se přestal divit a pochopil, že co je logické pro "ajtíka" nemusí být samozřejmé pro "normální" lidi.
Ti se modlili, ať jim neměním nic na tom počítači, na kterém funguje mail, protože před léty založený účet tam měl uložené heslo, které nešlo změnit u poskytovatele. Registrační údaje chyběly, odpověď na kontrolní otázku nikdo neznal.
Ani netuší, že se dají maily přesměrovat, jenom ne změnu mailu, který roky "zná celý svět" nechápou jak mail funguje, mají mail spojený s tím, jak vypadá na obrazovce. Už jenom změna barvy je vyděsí.
Ještě horší situace je s přechodem od "profesionálů", kteří si nechají platit několik tisíc Kč měsíčně za 20MB schránku a nedovolí uživatelům změnu hesla bez jejich asistence. Ano, ještě v listopadu 2012 jsem takové zákazníky převáděl na domény za zlomek původní ceny.
Jak již bylo zmíněno (To není jedno, Trsek32), vlastní doména může představovat pro živnostníky rizikové až stresující faktory
Útok na freemailové adresy a "běžné uživatele" nepovažuji za férový, pro mne je důležité, jestli se se mnou člověk dokáže spojit, domluvit se.
Používám adresář, takže píši dopis na jméno nebo přezdívku a adresu si nechám vyplnit. Stejně jako mne nezajímá jestli má krásné telefonní číslo, když mu volám.
A některé adresy jsou i více české a méně nudné než info@ admin@ helpdesk@ marketing@ ...
Dokonce bychom mohli parafrázovat: "Každý v živoně někdy (onan..) měl schránku na Seznamu a kdo to popírá, tak ji tam má dodnes.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 154×
Přečteno 41 382×
Přečteno 35 907×
Přečteno 25 962×
Přečteno 25 764×