Hlavní navigace

Firmy a instituce na internetu

18. 3. 2010 10:07 (aktualizováno) Svatopluk Vít

K napsání tohoto zamyšlení mne přivedl jeden náborový spot vysílaný na České televizi. Není podstatné, o co se jednalo, podstatnější bylo, že na konci se objevily kontaktní údaje na člověka, který poskytne případně více informací. A tam jsem se zarazil.Ta osoba totiž byla zastižitelná na emailové adrese  xxxx.yyyyy@seznam.cz. Přehlédl jsem se? Spot vysílali několikrát a vždy jsem si na to dával pozor. Ta osoba opravdu „seděla“ na adrese ze serveru seznam.cz. Samozřejmě jsem ihned zavrhl variantu, že by Seznam pro ČT organizoval nějakou takovou akci. Trochu mi to hlava nebere – proč musí někdo napojený na Českou televizi provozovat své aktivity skrz email zdarma? Vždyť přece nemůže být problém vytvořit schránku na doméně České televize a tu pak případně někam přeposílat, když už to tak musí být.

Nedalo mi to a začal jsem trochu prověřovat své okolí. Zjistil jsem, že v Česku jsme nějak otupěli a považujeme schránku na Seznam.cz za naprostou samozřejmost a znamení pokročilosti uživatele. Jen si všimněte, kolik různých řemeslníků a poskytovatelů nějakých služeb (třeba hotely, truhláři, zámečníci nebo dealeři všeho možného) nejenom používají freemaily jako kontaktní adresy, navíc staví své stránky na různých prostorech zdarma. Pojďme si to probrat :

1. Freehosting

Obvykle se jedná o řemeslníka, kterého kontaktoval nějaký obchodník a nabídl, že zařadí jeho firmu zdarma do nějakého registru, případně za menší poplatek zajistí reklamu. Proto pak vidíte internetové stránky firem sídlící na adrese www.sweb.cz/nejlepsi_truhlar_v_okoli, případně klice_rychle.ic.cz. Já už momentálně vím a cítím, že když za mnou přijde „panáček“ pěkně oblečený, básní o svých produktech a pak se vytasí s internetovou stránkou tohoto typu, můj zájem o jeho nabídku opadne. Vím, kolik stojí roční provoz domény a webhostingu. Pak mi může o úspěšnosti svého produktu vyprávět hodně dlouho.

2. Freemail

K firemním adresám na freemailu. Dalo by se to překousnout, i když to o profesionalitě firmy v oblasti internetové prezentace něco vypovídá. Jak si ale vyložíte to, když vám zástupce např. firmy Catering pro všechny dobré lidi předloží vizitku a na ní je adresa franta789@email.cz jako kontakt na ředitele firmy Františka Kvapila? Jasně, adresa frantisek.kvapil@seznam.cz nebyla volná. Není ale lepší se na Seznam vůbec nevázat? (a zkusit třeba volny.cz :))

3. Kouzlo nechtěného

Osobně také znám případ firem, které mají prezentaci, vlastní doménu, ale v nepoužívají mailový server dodávaný hostingem z odkazem na to, že schránku na Seznamu mají léta, tak proč ji rušit a lidé jsou na ni zvyklí.

Pak se mi také stalo, že dochází k humorným situacím ve chvíli, kdy nastavení interního mailového systému, prováděné patrně neznalým správcem způsobilo, že vám chodí maily od Franty, Pepy nebo Mařeny a to proto, protože v interním adresáři firmy jsou to všichni členové rodinné firmy uváděni právě takto. Jenže v hlavičce mailu pak dostáváte něco jako Mařena <marie.novotna@cistirnaperi.cz>. A to nemluvím o mailech putujících  ve firmě mezi několika kolegy, kteří si vzájemně vtipně komentují váš dotaz/poptávku, aby vám následně odpovědná osoba odeslala odpověď, jenže neodmaže komentáře kolegů. A navíc když je některý komentář neuctivý/peprný, pravděpodobnost tohoto přehmatu se zvyšuje.

Z celého toho mám pocit, že si někteří podnikatelé prostě neuvědomují, že doména či mailová adresa je reprezentuje a že už je dnes spousta lidí, kteří je na základě toho dokážou odhadnout. Zbytečně vám to pak kazí dobrý dojem. Navíc, proč by vaše firma měla dělat reklamu freehostingu nebo freemailu?

Znáte ze svého okolí takto postupující firmy? Já kupodivu dost.

Sdílet