Hlavní navigace

Práce s grafikou v Androidu a linuxu

12. 7. 2011 16:51 (aktualizováno) Jan Kulhánek

Jde o první příspěvek, ve kterém chci trochu zmapovat softwarovou nabídku pro linux a Android v konkrétní oblasti – tentokrát v grafice. Asi nejvíce mě zajímá možnost sdílet a editovat soubory na obou platformách (práce s konkrétními formáty v dané oblasti). Samozřejmě nebude výčet aplikací úplný, bude fajn, když v diskuzi přidáte své zkušenosti, já pak některé budu zpětně citovat v textu.

1. Nejčastěji editujeme a sdílíme fotky

Pořizování fotek je doménou Androidu, kde máme v telefonech a tabletech k dispozici lepší „foťák“ než webkamery v notebooku. Aplikace je součástí systému, ukládá v JPG, takže s následnou editací není problém.

Focení

Ale – kdo chce z focení vymáčknout víc, sáhne po placené aplikaci Camera360 (lze vyzkoušet Camera360free verzi). Přidaná hodnota je ve větších možnostech nastavení a v řadě doplncích, upravujících snímek. Pokud chceme fotit v linuxu (běží nám na tabletu), můžeme použít známý Cheese.

Zajímavý program je také Photaf 3D Panorama – jak název napovídá, program je jedním z těch, které nabízejí nafocení a poskládání panaramatických snímků. Pro rychlý výsledek je výborná funkce automatického nafocení, vy se prostě jen otáčíte a program vás sám naviguje, zda se pootočit víc vlevo nebo dát objektiv trochu výš… Pro lepší kvalitu je samozřejmě lepší ruční nafocení a hlavně zakoupení placené verze, která pracuje s větším rozlišením. V linuxu je výběr programů docela velký, vždy zpracováváme již nafocené snímky. Mě se docela líbil Hugin – po chvíli nácviku zvládne každý.

Kreslení

Pro úpravu fotek (a jiných obrazových zdrojů) nám toho Android nabízí hodně, ne všechno je ale použitelné. Pokud chcete do existujícího obrázku kreslit (nebo prostě jen kreslit), vyzkoušejte Sketchbook Mobile od známé firmy Autodesk, nabízí prima prostředí a na tabletu to musí být bomba. Zdařilý mi připadá také Doodledroid (bohužel jsem nenašel free verzi, ale za těch 17 Kč…).Android umí i vektorovou grafiku ve formátu SVG a to díky programu MaplePaint. Moc funkcí to nemá, ale něco se v něm vytvořit dá.

Malování v linuxu samozřejmě nejlépe zastane GIMP, ale určitě hlavně pro začátečníky není k zahození Pinta a pro majitele kreslících tabletů MyPaint. Pro práci s vektorem tu máme nejlepší Inkscape. Obě platformy si poradí s formáty JPG, PNG, GIF, ale také SVG či RAW (v Androidu dekodovací program RawDroid).

Úprava fotek a sdílení

Na Androidu můžeme upravovat fotky ve Photoshopu a to zdarma. Tedy – Adobe Photoshop Express je ořezaný opravdu důkladně, ale pracuje se v něm dobře a navíc tu máme prvního zástupce programů, které nabízejí možnost sdílet obrázky přes internetovou galerii. Čistě jen na sdílení je v Androidu Picasa Tool či Facebook pro Android – samozřejmě že takových aplikací je víc, tady se hodí možnost používat služby, na které jsme zviklí.

V linuxu je leaderem v tomto oboru zmiňovaný GIMP, dále pak správci fotografií. Ke zmíněnému software pro Android je ekvivalentem Picasa od Google, základní úpravu fotek zvládne intuitivně a dobře, doménou je ale správa fotek a sdílení přes web. Je mi jasné, že bych měl zmínit nativní linuxové aplikace (Picasa stále běží přes integrované wine), každá desktopová varianta distribuce má nějakou takovou v základní nabídce (DigiKam, F-Spot, Shotwell, Gwenview,…

2. Koláže, retuše

Vytváření koláží je opět díky specializovaným aplikacím v Androidu opravdu snadné – klasiku nabídne program Collage (existuje i lite verze). Práce je intuitivní a výsledek vypadá dobře. Oživení fotek dosáhneme v PicSay Photo Editor – software se specializuje na titulky a komiksové bubliny. K dispozici jsou zdarma ke stažení font-packy a Pro-verze, za více funkcí si ale zaplatíte 72 Kč. Linux podle mě specializované aplikace pro koláže moc nepotřebuje, hodně se toho dá zvládnout v GIMPu a Inkscape. Jednu zajímavost jsem ale našel – Shape Collage umí mimo jiné skládat fotky do vámi zvolených tvarů – to by byla v GIMPu asi dost dřina:-)

Pro retuš jsem našel v Android Marketu opravdovou pecku – TouchRetouch. Tato jednoúčelovka (spíše dvouúčelovka) umí odstraňovat předměty z fotky (náhodné kolemjdoucí) zcela automaticky – objekt obkroužíme lasem a prostě zmáčkneme tlačítko pro zmizení. Případné chyby doladíme nástrojem pro klonování. V linuxu bych pro podovné účely použil – hádejte co.

3. 3D grafika

Kdo by hledal Blender pro Android, bude zklamaný, zatím nic takového není. existuje prohlížeč 3D Model Viewer, podporující formáty .OFF a částečně .OBJ. Nedávno vydala již zmiňovaná společnost Autodesk program AutoCAD WS, recenze ho docela chválí, já nemůžu posoudit, snad mohu pochválit jen to, že je zdarma. Pro linux tu máme kromě Blenderu velmi zajímavou variantu profesionálního Houdini (i zdarma), pro architekty a strojaře pak např. GCAD3D.

Závěrem

Z výčtu software je jasné, že pro desktopový operační systém jsou tu komplexnější řešení, zatímco Android nabízí specializovanější aplikace, často jednoúčelovky. V linuxu jsme zvyklí na open-source, v Marketu si za většinu aplikací v plné verzi musíme zaplatit, většinou se jedná o malé částky a někdy si vystačíme s free či lite verzí. Troufnu si napsat, že smartfone s Androidem může být kapesním řešením pro grafiky a výtvarné hračičky, tablet je zase o několik řádů pro tyto účely použitelnější. Největší slabinou Androidu je zatím práce s 3D grafikou, oproti linuxu je zase řada aplikací intuitivnější a zvládne je i začátečník. Obě platformy se mohou dobře doplňovat.

Příště dám dohromady hudební software.