Hlavní navigace

Co zlepšit na českých VŠ?

13. 7. 2015 11:38 | zboj

Na fóru se pravidelně objevují monstrdiskuze o smyslu vysokoškolského vzdělání. Ne, nechci po miliónté psát o tom, k čemu VŠ je a má-li smysl. Ale jako někdo, kdo poznal české, německé a americké vysoké školství z obou stran, mám několik postřehů, co by se mělo na našich VŠ změnit (pohled je pochopitelně subjektivní a selektivní).

Začít by se mělo zpoplatněním vysokoškolského vzdělání, aby nešel studovat někdo jen proto, že se mu nechce do práce (stát mu totiž zaplatí pojištění). Ostatně člověk si váží jen toho, za co platí. V mnoha zemích VŠ zadarmo není a nikdo si nestěžuje.

Přijímací zkoušky by měly být relativně náročné. Dnešní praxe selekce studentů v prvním ročníku na náročných předmětech je, dle mého skromného názoru, plýtváním cenným časem přednášejících. Rozumná přijímací zkouška by pomohla i studentům, neboť těm slabším zavčas ukáže, že na to nemají a měli by si zvolit jiný obor.

Bc. je v současnosti celkem k ničemu, protože v prvních ročnících se klade důraz především na obecnou a poměrně mělkou teorii, kdežto semináře zaměřené na hlubší porozumění problematice (a praktičtěji zaměřené semináře pro malé skupinky studentů) jsou většinou záležitostí ročníků vyšších (Mgr.). Jinými slovy, teprve po absolvování Mgr. je vysokoškolské studium kompletní.

Závěrečná zkouška by měla v rámci stejného oboru alespoň přibližně porovnatelná (u maturit ostatně tento požadavek nikdo nezpochybňuje). Přiznejme si ovšem, že toho se dá dosáhnout jen těžko a je spíše úkolem komerční sféry (průmyslu), aby se vytvořila nějaká metodika s nezanedbatelnou výpovědní hodnotou. Něco jako certifikace se širokým záběrem. Vím, zní to jako utopie, ale firmám by to ušetřilo čas a nervy.

A nakonec oblíbené téma – má se učit to, co se dnes učí? Jistě, je pravda, že na mnoha školách (ne-li většině) je v prváku předmět, na kterém mnozí  (někdy i 50%) pohoří. Zde se vrací otázka přijímacích zkoušek, které jsou teď většinou k ničemu (neodfiltrují to, co by měly), takže se problém řeší později, složitěji a dráž. Ale ty předměty potřeba jsou a VŠ má klást důraz na teorii, ne praxi. Od toho jsou stáže, neboť praxi člověk získá jen prací v komerčním prostředí. K tomu je ale samozřejmě nezbytná úzká spolupráce VŠ a průmyslu, což dnes skřípe.

Protože většina čtenářů jsou „ajťáci“, zůstaňme u IT a příbuzných oborů. Potřebují se studenti učit analýzu, algebru, statistiku, logiku atd.? Ano, potřebují, jen to ještě nevědí. Každý absolvent po pár letech potvrdí, že mnohé z výše uvedeného dříve či později použil, a i když člověk látku rychle zapomene, naučit se ji „na druhý pokus“ je mnohem snazší, člověk už nemusí zápasit s pochopením elementárních souvislostí. Jediná čistě teoretická oblast je teorie množin, ale na té stojí celé matematika a je jen logické, že se vyučuje (jako naprostý základ).

Těším se na konstruktivní diskuzi.