Hlavní navigace

Názor ke článku Co zlepšit na českých VŠ? od petr - V diskuzích na téma vysokého školství se pořád...

  • 16. 7. 2015 6:57

    petr (neregistrovaný)

    V diskuzích na téma vysokého školství se pořád zapomíná na jednu
    důležitou otázku: Kolik _opravdových_ inženýrů vlastně naše
    společnost potřebuje? Zdůrazňuji _opravdových_ inženýrů, kteří
    umí počítat, simulovat, navrhovat a testovat nové výrobky a
    potřebují k tomu fyziku, matematiku a podobné předměty. Odpověď
    zní: velmi málo. Naše ekonomika je založena na montovnách a
    bodyshopech (mentální montovny pro poloinženýry), které jsou
    vlastněny zahraničními firmami. Ty potřebují pouze pracovníky
    pro pomocné poloinženýrské práce za nízkou mzdu. Skutečný vývoj
    probíhá v mateřských firmách a tam jsou také realizovany zisky.
    Českých firem, které potřebují _opravdové_ inženýry, je jako
    šafránu. Navíc v časech sílícího korporátního fašismu takové
    firmy nemají žádnou podporu a nemohou si dovolit _opravdové_
    inženýry zaplatit. Viz případ z minulých dní - Foxcon dostane
    pobídky a úlevy na daních a pro české firmy tady máme EET a
    zvýšené kontroly.

    Proč tedy klesá úroveň technických VŠ? Inu, protože _opravdové_
    inženýry tady skoro nikdo nepotřebuje. Až bude plat
    _opravdového_ inženýra odpovídat náročnosti studia, tak budou i
    _opravdoví_ inženýři a nebude klesat kvalita VŠ, protože studenti
    budou mít sami o studium zájem.

    Pracuji již 16 let většinou v zahraničí, ale od dob svého
    doktorského studia zůstávám se svou VŠ v kontaktu. Mohu tedy
    srovnávat a říci, že spolupráce mezi VŠ a firmami je v
    civilizovaných zemích opravdu na vyšší úrovní. Je to ale dáno
    těmi společenskými podmínkami. V civilizovaných zemích jsou
    firmy vlastněny domácími vlastníky, kteří pro výzkum a vývoj ty
    _opravdové_ inženýry potřebují. Proto si je i vychovávají již
    během studia. U nás tato poptávka chybí.

    Vždycky se musím smát řečem různých pseudomanažerů a "kapitánů
    průmyslu" o nutnosti výchovy hotových odborníků na VŠ, kteří od
    první hodiny v pracovním poměru budou firmě vydělávat peníze. To
    je jen ad absurdum dovedený sen o privatizaci zisků a socializaci
    ztrát. Cílem studia na VŠ je získání teoretického základu,
    všeobecného přehledu v určité oblasti a "naučení se učit".
    Vlastní praxe mi potvrdila, že to nejsou fráze. Po VŠ nemůžeme
    chtít, aby vychovávala hotové experty na určitý obor, protože na
    to zkrátka nemá finance a vybavení. Navíc, co potom s takovými
    propuštěnými jednorázovými experty, když firmu majitel za dva
    roky přesune za levnější pracovní silou?

    Naše VŠ byly historicky navrženy pro výchovu těch _opravdových_
    inženýrů. Doba se ale změnila a _opravdových_ inženýrů moc
    nepotřebujeme. Neodsuzujme tedy šmahem klesající kvalitu VŠ,
    protože ona je jenom obrazem stavu společnosti a ekonomiky.
    Pokud naše společnost _opravdové_ inženýry nepotřebuje a
    nezaplatí, žádné reformy a změny na VŠ kvalitě našeho vysokého
    školství nepomohou.