Hlavní navigace

Když vás doba semílá

16. 7. 2009 12:14 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Toto je jen drobný zápisek „čertící“ se nad tím, že abych mohl získat relevantní výsledky nějaké ankety (neřeším chyby a poťouchlíky), musím ji také dobře připravit, hlavně na straně podkladů pro rozhodování. bez nich pak anketa nemá valný smysl. Ale patrně je za tím vším i cosi jiného.

Server cdr.cz se rozhodl, že se svých čtenářů zeptá, zda chtějí na jeho stránkách nasadit nový design. Formulace otázky však byla tak trochu nešťastná a řadu lidí tak trochu překvapila, když jsem si pod ní nedokázal vůbec nic představit.

Shrňme si to. Chci změnit design a chci vědět, zda ho měnit mám nebo ne. Proto připravím anketu a v otázce se zeptám : „Co řeknete na nový design našeho webu?“

Osobně bych očekával, že pokud je otázka postavena takto, bude se někde v popisném textu k ní nacházet odkaz na testovací verzi (něco ve stylu newdesign.cdr.cz případně beta.cdr.cz) nebo snad jen ukázka několika obrazovek. Jaksi bych si chtěl udělat nějakou visuální představu o tom, kam se design pohne.

Jenže vzhled vůbec není k dispozici, ani jako stránka ani na obrázcích. Co si potom myslet o anketních otázkách?

  • Nebudu rád – současný design sice dávno není moderní, ale je funkční / jsem na něj zvyklý
  • No konečně – jsem rád, že se té změny dožiju, tento design z doby krále Klacka už opravdu vyžadoval změnu
  • Podle toho, jaký bude – těžko soudit dopředu
  • Je mi to jedno – jsem tu kvůli obsahu, ne kvůli designu webu (jen doufám, že z toho nebude nepřehledný balast)

Ve třech odpovědích se skrývá odkaz na to, že tato odpověď není úplně jistá, protože se můj názor může změnit poté, co nový vzhled uvidím. Když si přečtete diskuzi pod anketou, čtenáři tam v podstatě říkají totéž – ukažte něco, pak můžu kvalifikovaně hlasovat. Hodně lidí také říká – jsme pro strohost, jste zpravodajský server.

Asi nepřekvapí, že vyhrála odpověď číslo tři a to se skoro 40 % hlasujících. Pro osazenstvo redakce má ta anketa asi hodně velkou vypovídací hodnotu (ironický smajlík). Má tedy smysl tuto anketu pořádat? Pokud se mám opravdu rozhodnout, chtěl bych něco vidět. Takhle můžu jen vařit z vody. Jenže se zdá, že za celou věcí je patrně něco jiného – nůž na krku.

Anketa má ale asi sloužit k tomu, aby si redakce a pak vlastně i provozovatel stránek ujasnil, co se stane, když provedou nějakou změnu. Spíše co se stane, když provedou nějakou velkou změnu. Světlo do celé záležitosti vnáší vyjádření několika členů redakce z diskuze pod anketou, které asi odkrývají více, než původně mělo být patrné :

Výrok 1

„Tak on je to spíše takový průzkum pro nás "pěšáky“, jestli se máme začít poohlížet po novém zaměstnání ;-).
V podstatě ta změna, kterou plánujeme, může mít jen tři výsledky, z toho ten jeden (prostřední) moc nepředpokládám. Buďto nám to (jak doufáme, jinak bychom to nedělali) pomůže, nebo se v podstatě nic nezmění a v nejhorším případě nás to může i položit. Proto máme nyní na výběr: buďto čekat na zázrak (na který moc nevěříme, takže bychom spíše stále upadali), nebo vyjít tomu štěstíčku naproti, i když odvážnou a riskantní cestou. Zvolili jsme riziko, protože se bez boje nehodláme vzdát. To raději padneme se ctí, že jsme to aspoň zkusili, i když by nás to pochopitelně dvakrát netěšilo. Naděje umírá poslední a já myslím, že to, co můžeme tímto krokem ztratit, ve své podstatě už ani pořádně nestojí za řeč."

Výrok 2

Dotaz : „ neda se spustit novy design/web na jine adrese na zkousku ? :)“

Odpověď : „Obávám se, že nedá :) My jsme na jeho vzhledu dělali v podstatě obrázkovou formou, teď se to dává do kupy podle našich představ a pak se, počítám, budou dolaďovat detaily.“

Výrok 3

Dotaz : „obcas si kladu otazku proc je potreba menit to co jiz funguje pokud tam nebude neco vic nez co uz funguje a bude to fungovat lepe …“

Odpověď : „No, ono to tak možná pro někoho nevypadá, ale ono to právě moc nefunguje :-/. Nevím, jak vy, ale já, protože s tím dělám pořád, jsem už na hlášku "nepodařilo se připojit k databázovému serveru“ už dost alergický. A to nejde zdaleka jen o ni. Jde o spoustu věcí v pozadí, které nám umožní fungovat dál. Pokud bychom tu změnu neudělali, hrozilo by reálné riziko, že zanikneme. Se změnou to riziko sice přetrvává, i když trochu jinak, ale přichází s ní i naděje, že to bude lepší. Všechno má své stinné stránky, víme to a jdeme s tím do toho. Je to „buď, anebo“. Pokud s „novou generací CD-R serveru“ přežijeme do konce roku, pak to vidím nadějně a v ten moment už je to zase jen na nás. Momentální situace je taková, že bez té změny, která se plánuje a na niž už relativně brzy dojde, můžeme zkoušet zázraky, ale nehnem se z místa, nemáme šanci se hnout k lepšímu."

Výrok 4

Dotaz : „Jeste ten nazev cdr.cz .. chapu, ze je to zazita znacka, ale z dlouhodobeho hlediska bude za chvili (hlavne pro lidi co ji neznaji a dorustajici generace) vypadat komicky (neco jako by dneska vypadal server disketa.cz nebo derovacipaska.cz) a myslim, ze to jeden z duvodu, ktere povedou k zaniku serveru cdr.cz. Jaka je vubec vase motivace tento server provozovat?“

Odpověď : „Vypadá komicky už teď, je nevhodná a škodí nám, v očích inzerentů jsme pořád "ti paliči“ a je to podle mého názoru jeden z hlavních důvodů, proč se nemůžeme hnout z místa. Asi neprozradím nic velkého, když řeknu, že i tento problém má vyřešit nový design."

Výrok 5

Dotaz : "…Jmenujete se CDR.CZ, tak to nechte, nechte web a slapnete trochu do pedalu soucasne situaci na trhu. Momentalne neni web, ktery se na problematiku kvality vypalovani, zalohovani, cteni a produktivity nejak zvlast zameruje krome vas, ale porad toho delate min a min. Muj nazor. :)

Veci, ktere funguji, prosim nemente !!!"

Odpověď : „No, jenže ono je těch věcí, co nefungují, docela dost. Například se dnes již nelze živit pouze specializací na vypalovačky. To jako fakt nejde. Pochopila to i relativně nedávno vzniknuvší konkurence, která (aspoň co mám ten pocit) poté, co jsme se začali zabývat i něčím jiným, nám chtěla nejspíše vzít ty čtenáře, co se specializují jen na vypalovačky a to ostatní jim spíše překáží. Dneska dělá taky všehomix, jako my. Vypalovačky jsou mrtvé, víme to my a víte to všichni sami. Hodláme se podle toho zařídit a jestli můžu hádat, budeme se optikami zabývat stejně jako dnes – tedy standardně okrajově ;-).“

Mohu-li soudit z těch několika výroků, které se v diskuzi objevily :

– server cdr.cz se ze spíše amatérské a stránky pro radost dostal do pozice solidního zpravodajského média. Je to pravda, stále více informací se už netočí jen kolem vypalování a testů. Třeba se mi moc líbila série článků popisující kauzu TPB – v podstatě to byl jediný solidní zdroj v Česku, o kterém jsem věděl. A nechtěl jsem to studovat v originále. Jejich zpravodajství bylo velmi podrobné.

– vsadili vše na to, že nabízeli informace o jednom způsobu práce s daty – vše kolem vypalování. S postupem času však tato technologie umírá, když se od počítačových fanatiků a specialistů dostala mezi normální lidi, kterým je absolutně jedno na co pálí, čím pálí a v čem.  Jakýsi punc výjimečnosti už tato technologie ztratila a dostala se na úroveň fandů, jako v každém jiném oboru lidské činnosti (např. většině lidí je jedno v jakém autě jezdí, jak je vybavené atd. a přesto existují fankluby, jejichž členové dokážou vést sáhodlouhé diskuze o tom, jestli v modelové řadě auta X byl motor o objemu 2 litry nabízen od roku 1999 nebo až v roce 2000). jenže tato úzce profilovaná skupina lidí vám peníze na provoz nepřinese – inzerenti nemají zájem, což je cítít z výroku číslo 4.

– existuje jakási lhůta (snad do konce roku), kdy provozovateli rupnou nervy a přestane stránky dotovat. Logika věci je jasná – buď si na sebe vyděláte nebo k čertu s vámi. Proč dělat něco, co nepřináší zisk? Viz výrok 1 a 3, částečně i 5.

– v podstatě by se měl server cdr.cz přeměnit na zpravodajský server se zaměřením na hardware a software, jenže tím se dostane do vlivu zaběhnuté konkurence. To, co jej činilo výjimečným a co táhlo čtenáře, dnes už bohužel nefunguje – tato technologie (tedy vypalování na CD/DVD a jiná média) je mrtvá. Co s tím?

– je zajímavé, jak se redakce brání alespoň jakémusi náhledu či nastínění toho, co se vlastně chystá. Patrně za tím nebude obava „odkrytí karet“ před konkurencí, spíše se v tuto chvíli jedná o ujištění se, zda je vůbec vhodné nějakou změnu udělat a lít do ní peníze. Ze stávajících výroků je jasné, že stávající čtenáři se k novému designu patrně neobrátí zády, alespoň ne hned. Problém je spíše v tom, jak získat nové čtenáře. Čím je nalákat? Pokud někdo hledá podobné informace, patrně ne na cdr.cz – přílišná specializace už v názvu domény. Pokud ji změní, bude to řada lidí vnímat jako nový projekt, který (alespoň pro neznalé) nebude ze začátku důvěryhodný. A to je začarovaný kruh.

Dle mne jsme v této chvíli svědky události „Buď anebo“, nad cdr.cz asi v tuto chvíli visí onen pověstný Damoklův meč. Nechci řešit otázku vzhledu, na cdr.cz chodím hlavně kvůli informacím. Ale vzhled není zase až tak omezující. Spíše se jedná o funkčnost, která z pohledu dnešních nároků neobstojí. Nejčastěji je zmiňováno vyhledávání, řazení příspěvků v diskuzích. Záměry provozovatele však nejsou v tuto chvíli úplně jasné a ta zmiňovaná anketa se ve skutečnosti ptá na něco úplně jiného. Jde to asi vidět na výroku číslo 2, protože pokud by byla anketa postavena tak, jak se má tvářit, proč byste nechtěli prezentovat co chystáte? Nebo aspoň naznačit? Uvidíme, co se do konce roku ještě semele a zda to cdr.cz semele.

Sdílet