Hlavní navigace

Humorné historky se svobodným softwarem

23. 4. 2008 12:47 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Následující historky jsou pravdivé a popsal mi je jeden kolega z Bulharska, který překládá redakční systém Joomla! do bulharštiny a zároveň provozuje oficiální stránky bulharské Joomla! komunity. Text může docela dobře ukázat, co si lidé myslí o opensource projektech a jak k nim přistupují. Někdy to není úplně radostná zkušenost.

V minulých dnech jsme vedli dlouhé diskuze na rozličná témata, protože jsme připravovali vydání nové Joomly! 1.5. Kromě prakticky totožných problémů s uživateli fóra, které jsem popsal zde, jsme si vyměnili i názory na to, jaký „materiál“ máme k dispozici. Po jejich přečtení pochopíte, že čas a místo jsou relativní, úplně klidně se to může stát třeba vám a s úplně jiným projektem…

Historka první – www.SuperProfiHostingBezProblemu.bg

Je vám asi tak 15 – 25 let a chcete se stát podnikatelem. Rozjedete internetový business. Napíšete bombastické reklamní materiály kde popíšete, co váš hosting umí. Koupíte nějaký server, případně si doma poskládáte nějaký počítač, šoupnete na něj Linux a LAMP a už to jede.

Kupodivu se vám ozvou první zákazníci. Kšefty se hýbou. Pak však přijde první problém. Jeden ze zákazníků si chce nainstalovat redakční systém Joomla. Při pokusu o instalaci mu však Joomla! vypíše několik chybových hlášek a váš zákazník vás začne „otravovovat“ a žádat nápravu. Jenže vy nic o Joomle nevíte. Zjistíte, že ve vaší zemi však existuje Joomla komunita a tak se podíváte do diskuzního fóra a položíte tam dotaz. Na ten vám někdo odpoví.

V tu chvíli vám narostou křídla. Začnete se na zákazníka vytahovat a vše mu zprovozníte. I když je to v podstatě chyba nastavení vašeho hostingu. Jenže mu naúčtujete poradenství. A začnou se objevovat další zákazníci a také s Joomlou a také mají všetečné dotazy. Vy je automaticky začnete pod svým jménem pokládat na diskuzním fóru, kde vám příslušní lidé odpoví. Zdarma a ve svém čase. Ne tak vy, protože rady ihned zpeněžíte.

Vše funguje do doby, než někoho z „obíraných“ zákazníků napadne položit dotaz na daný problém sám přímo na fóru. Pak se přijde na to, že si z vašeho diskuzního fóra udělal pan podnikatel svou neplacenou poradnu, kteroužto obratem přeprodával.
A tak se dělá business…

Historka druhá – Konkurence je dobrá, ale…

V rámci projektu GHOP se docela úspěšně rozjel projekt překladu originální dokumentace do lokálních jazyků. Funguje to tak, že vás kontaktuje vývojářský tým, oznámí vám, že je někdo, kdo má zájem překládat. Vy tomu dotyčnému poskytnete své know-how, poradíte s překladem, předáte rozpracovanou verzi překladu, aby měl při svém překladu z čeho vycházet. Pak se nic neděje.

Ke svému velkému překvapení zjistíte, že překlad existuje a že v něm existují zmínky na neoficiální stránky (o vašich ani slovo), kde s dá Joomla! stáhnout a pak také zjistíte, že začali nabízet váš překlad, který trochu poupravili. Je to vlastně porušení pravidel, protože existuje institut oficiálních stránek v dané zemi, nabízející autorizovaný překlad atd. V jistých zemích se samozřejmě angažují mnozí lidé a pokud se mezi sebou nedokážou dohodnout, kdo bude pracovat a překládat, je to obtížné.

Řeší se to třeba tímto způsobem. Také vím o případu, kdy se v jedné části překladu, která překládá dialogy pro správu registrace uživatelů, objevil spam. Šlo totiž o to, že součástí překladu je i potvrzovací mail, který je odeslán uživateli na mail. A právě do tohoto mailu byl vpašován odkaz na komerční stránky, který tam neměl co dělat. Bohužel někdy dojde k tomu, že vývojový tým neví, s kým má v dané zemi jednat a tak překlad zařadil jako oficiální. Byl stažen až na upozornění oficiálního překladatelského týmu a pravidla byla ještě více zpřísněna.

Jsou ovšem země (třeba Slovensko), kde dokonce existují celkem tři znesvářené skupiny. Vývojový tým má jasno – oficiální je jen jeden, zbytek si musí domluvit mezi sebou (a je to pochopitelné). A tak se jejich síly tříští a místo toho aby měli jeden vynikající a silný tým, mají tři rozhádané.

Historka třetí – Nepomůžeš? Žalobu na tebe!

Na konec jsem si nechal historku nejpovedenější, která však moc humorná není, zvláště pro jejich účastníky. Jedno ministerstvo vyhlásí výběrové řízení na dodavatele internetových stránek. Přihlásí se mnoho dodavatelů. Jeden však vše nabízí za nejnižší cenu. Součástí řízení je i smlouva, která chrání zadavatele před včasným nedodáním. Ve smlouvě je zakotvena celkem tučná pokuta.

Nabídka za nejnižší cenu vyhraje. Vyklube se z ní mladé ucho, které se rozhodlo postavit vše na Joomle, jenže Joomlu nevidělo ani z rychlíku. Má ovšem svůj plán. Protože všemu řádně nerozumí, kontaktuje lidi kolem oficiální komunity. Dotyčný je známý svými výpady vůči všem, nikdo s ním nechce nic mít. A také jsou lidé docela slušně vytíženi svými vlastnímy projekty. On je však neodbytný. Bombarduje vás maily, prudí na IM a spamuje uživatelské fórum. Vše se zintenzivňuje s blížícím se termínem konečné realizace, kterou samozřejmě dotyčný prošvihne a následuje pokuta.

On se ovšem nevzdává. Po nějaké době vám přijde obsílka od soudu, ve které se praví, že dotyčný vás žaluje pro náhradu škody. Prý jste mu nepomohli, ačkoliv jako komunita říkáte, že pomůžete každému…