Oxymoron dne: občanská žurnalistika

10. 2. 2010 12:31 (aktualizováno) Petr Krčmář

Že jsem skeptický ke všem sociálním sítím a podobným žhavým novinkám, už asi víte. Teď mi to byly některé domněnky potvrzeny z „oficiálních míst“.

Nechci vypadat jako chlubil, ale já to říkal. Veřejně a celkem často presentuji svou skepsi ohledně „nových médií“ a pojmů jako je „občanská žurnalistika“. Myslím že nic takového neexistuje a baví mě velkoústá prohlášení „internetových vizionářů“ o tom, že blogy a Facebook porazí tradiční žurnalistiku a pošlou ji na smetiště dějin.

Dnes mi dal za pravdu Jiří Hlavenka v článku na Lupa.cz, ve kterém se mimo jiné píše:

Takzvaná nová média (blogy, Twitter atd.) přinesla novou, žurnalisticky dále využívanou informaci jen v 5 % případů – zcela dominantní v přinášení nových zpráv jsou média tradiční: tisk včetně svých websites 50 %, televize 25 %, odborná média 13 %, rozhlas 7 %.

Je jasné, že tyto takzvané sociální sítě fungují jako velmi rychlý šiřitel informací, funguje na nich klasická a pekelně rychlá šeptanda. Moje máma vypráví, že když ještě pracovala v karvinském obchodním domě Prior, ráda hrávala takovou sociální hru: sjela do přízemí, prodavačkám vykecala nějakou novinku (jako „ředitel odchází“) a než dojela do pátého patra do kanceláře, už jí nějaká kolegyně zastavila s tradičním: „Už jsi to slyšela?!“. Tak fungují sociální sítě.

Fór je v tom, že chybí jedna podstatná věc: profesionální a placení lidé, kteří se zabývají získáváním informací. Zachytit a přeposlat, to jsme tu měli vždycky. Ať už skrze maily, chaty nebo blogy. Jistě, nové prostředky předávání zpráv zrychlily a zpříjemnily, ale nepřinášejí v tomto směru nic závratného a nového.

Myslím, že to z každodenní zkušenosti už koneckonců víme všichni – nová média prakticky nepřinášejí nové informace; jsou schopna ale již jinde vytvořené informace přinést takovou formou, která se nám lépe konzumuje než ta tradiční.

Ano, tradiční média jsou v krizi. Ano, kvůli různým nepříznivým tlakům se zhoršuje kvalita řemesla a dobrých novinářů ubývá. Ale nemyslím si, že vše zachrání, spasí a převrátí tlachací platforma zvaná Facebook. Na tom musejí vždycky pracovat lidé. Ne přeposílací skripty na serveru.

Sdílet