Proč nevznikají velké komerční herní tituly ve verzi pro Linux? Má vůbec takový vývoj smysl? Vývojářská firma Wolfire tvrdí, že jí podpora alternativních platforem zvyšuje příjem o 122 %.
Dnes mě zaujal blogpost na blogu firmy Wolfire. Zápis s výmluvným názvem Proč byste měli podporovat Mac OS X a Linux rozebírá smysl podpory minoritních platforem z hlediska vývoje počítačových her.
Autor na začátku uznává, že kvůli pěti procentům potenciálních hráčů nemá příliš smysl do takového vývoje investovat, okamžitě ale přikládá data týkající se hry Lugaru, která je k dispozici pro Windows, Mac i Linux. Podle Wolfire se jen 45 % licencí prodá uživatelům MS Windows, celých 50 % pak putuje na Macy a 5 % na linuxové stroje. Výsledkem je, že alternativní platformy zvyšují zisk o 122 %.
V blogu je také pět důvodů, proč by se ostatní firmy měly zabývat vývojem komerčních her pro Linux:
Podle autora blogu každá firma, která nepodporuje Linux a Mac, nechává velkou část peněz ležet na stole a kašle na velkou komunitu uživatelů, která je chce podporovat.
Výše zmíněný blog vychází z čísel jedné jediné hry, která navíc není nijak známá a informace o ní se objevily jen v médiích zabývajících se počítači Apple. V tomhle konkrétním případě to zřejmě fungovalo, otázkou jsou ale absolutní čísla. Vůbec netušíme, zda si hru neobjednalo třeba jen dvacet hráčů a deset z toho bylo „náhodou“ applistů. Bojím se, že pokud by se hra prosadila na herním trhu, okamžitě by jej začala kupovat obrovská skupina uživatelů a statistika by se dramaticky změnila.
Bohužel velká firma, která do vývoje hry vrazí miliony dolarů potřebuje něco jiného. A ačkoliv část linuxových uživatelů hlasitě vykřikuje, že hry jsou přesně to, co Linuxu chybí, nakonec by zaplatila skutečně jen hrstka z nich.
Vypůjčil bych si slova Vlasty Otta, která použil při našem posledním rozhovoru: „Jsem skeptický k lidem, které někdo označuje slovem komunita. Nemáme s nimi dobré zkušenosti a už nebudeme spoléhat na to, že ‚to někdo udělá‘.“
Nechci snižovat roli komunity jako celku a tvrdit, že nemá žádnou sílu, ale zrovna v případě komerčních her je podle mě situace naprosto jasná: linuxoví uživatelé nejsou cílovou skupinou pro tento produkt. V praxi to ukázala společnost Loki Software, která na přelomu století (1998 až 2002) vytvářela porty aktuálních a dobře prodávaných her (Civilization: Call to Power, Heretic II, Unreal Tournament,…).
Výsledek? Po čtyřech letech vývoje her, kdy bylo o hrách i firmě poměrně hodně slyšet, to slavná Loki zabalila. Její web stále existuje, ale je sedm let nezměněný. Scott Draeker konec Loki tenkrát velmi podrobně rozebral.
Problém je v tom, že linuxoví uživatelé nechtějí platit za software, už vůbec ne za starší tituly, a když už, tak nové věci raději upirátí (na to si Scott vždycky stěžoval) a na Linuxu se jim moc hrát nechce. Podle mého názoru není linuxový uživatel primárně hráčem počítačových her. Linuxáci jsou sami o sobě vybranou skupinou lidí, kteří mají určité společné potřeby, něco od svého počítače očekávají a rozhodně to nejsou počítačové hry.
Napadá mě trochu přitažená analogie: je to jako byste chtěli prodávat počítačové hry v domově důchodců a doufali ve vytvoření nového trhu. Pokud cílíte na takto úzkou skupinu uživatelů, kteří navíc nejsou na hraní zaměřeni, pak pravděpodobně neuspějete.
Kdo mě zná, ten ví, že jsem rozený optimista. Mám Linux rád, ale zároveň jsem realista a vím, jak se linuxáci (a že jich znám hodně) staví k počítačovým hrám. Schválně zkusme si malý průzkum:
Petre, zustan realistou, linuxovy uxivatel != odpurce her. Je to bezny uzivatel jako kazdy jiny, jenom dokaze zit v pocitu, ze spoustu her hrat nebude. S hrami problem je a bude, ale to je prece problem kazdeho os, ktery je pouzivan minoritou uzivatelu. Vzpomen si na dos, her bylo malo, vydavaly pipave zvuky a stejne se hry nakonec prosadily i presto, ze na jinych plaformach byly hry v ohromnem mnozstvi se stereo hudbou a v desitkach tisicu barev. V dnesni dobe je to spise problem netrpelivosti a nedoladenosti gui linuxoveho prostredi. Jakmile se to vytribi, budou pribyvat programy a s tim budou pribyvat uzivatele. Nebude to ovsem ani za mesic a ani zarok. A bohuzel se zadne firme momentalne nechce takhle dlouho cekat. Jo, a platit se nechce nikdy nikomu, neni to ostatne jeden duvod pri rozsireni windows?
Souhlsím s fantomasem, linuxáci jsou normální lidé - vždyt taky mají jednu díru do zadku a dvě do nosu.
To ze nejsou na Windows, nemusí být vůbec ze sociálních důvodu - že by škudlili - ale prostě proto, že se nějakým způsobem dostali k Linuxu a ten se jim líbil či vyhovoval, nebo ho proste poznali dřív než Windows.
Osobně mám koupeny 3 hry a všechny na linuxu bežně provozuji, chápu, že obecně to může být u jiných linuxáků jinak, ale na mě výše uvedené pravidlo, že linuxák = škudlil - neplatí.
[2] Linuxák samozřejmě nemusí být škudlil, znám uživatele, kteří mají i pod Linuxem koupené některé aplikace. ale je otázka, jestli by platil zrovna za hry. Nejde o to koupit jednu nebo dvě hry, ale kupovat je pravidelně a hrát. V tomhle případě podle mě platí Linuxák != intenzivní hráč her. Alespoň obvykle.
Linux treba podla mna este poriadne vyladit aby sa na nom usidlili aj uzivatelia ktore si kupili pocitac na zabavu. Podla mna linux urceny pre desktop bezneho uzivatela je stale velky betatest. A nemyslim len linux samotny, ale aj software ktory taky bezny clovek pouziva. Napr. flash, ktory je na kazdej druhej stranke pouzity na baneroch a kravinach, potom cely firefox ide pomaly. Firefox ide stejne pomalsie na linuxe oproti windowsu.
Mě investování do software ačkoliv má rád Linux nedělá problém. Windows doma nepoužívám, jelikož k tomu nemám důvod, až bude, tak ho budu klidně používat (nic proti Windowsům nemám), ale zbytečně za ně vyhazovat nebudu. Naopak jsem si ale koupil Pixel a hry si taky rád zahraju, od Battle for Wesnoth po vše od ID Software, a ano, mám od ID Software originálky, Doom3 ve své době dokonce z předprodeje, jenže kdo to podle prodejnosti pozná, když se to kupuje pro Windows a klient pro Linux se teprve stahuje z netu.
Prostě se rád odreaguju u hry, možná je nehraju od rána do večera, ale někdy prostě jo a byl bych určitě rád, kdyby začly vyvíjet pravidelně hry pro Linux i jiné firmy než jen ID Software a výběr by se rozšířil.
Nedostatek kvalitních her na Linuxu řeším orientací na konzole a dá se říct, že jsem spokojený. PC mám přeci jen z práce dost a když už k němu sednu, nutí mě to spíš zas pracovat, než relaxovat.
A zda-li má smysl dělat komerční hry pro Linux? Těžko říct, mé investované peníze do vývoje her to nebudou. Po zkušenosti, kterou udělalo Loki bych byl asi opatrnější.
Niekedy moze byt problem aj s tym ze tituly na Linux su drahsie ako tie pod windows. Ja osobne som si kupil jednu originalku a to Commandos 3, a popravde ani som ju poriadne nehral... ale mam ju :D... moje najkrajsie herne zazitky su skor z hier ktore som si kupil napr. s Levelom, teda sa nejednalo o najnovsie tituly...ale islo o hratelnost. V aktualnej dobe na hry nemam absolutne cas tak tak si zahram CSko alebo nejake srandicky z repozitarov, ktore nevyzaduju kopu staveneho casu a keby nevysiel novy Fallout 3 na ktory cakam od vtedy co som dohral asi 5ty krat 2ku tak na novy disk by windows ako dualboot pravdepodobne ani nesiel. Osobne si myslim ze vacsina "linuxakov" upresdnostnuje starsie ale kvalitnejsie hry Oko tie najnovsie graficky sice krajsie ale cim dalej bez akejkolvek kvality. Osobne si ale myslim ze pravidelne vydavanie hier aj pod linuxom by isto zvysilo atraktivitu tejto platformy, a prilev novych uzivatelov by znamenal taktiez zvysenie prijkom pre tu ktoru distribuciu, ci celu "komunitu". Co by sa zas odrazilo v kvalite a mnozstve noveho kodu, cize v konecnom dvosledku vy to bola vyhoda pre vsetkych aj tych ktory hry ignoruju. Do dalsieho roka by som touto cestou chcel popriat vsetky vsetko dobre.. a linuxu nejake to 1,5 az 2% k podielu naviac :)
Petře, v jednom se mýlíš. Loki to nazabalila protože se její hry neprodávaly. Ty se prodávali dobře a koneckonců prodávají dosud. Ale protože provedla několik nestandardních operací (které občas neměli daleko k tunelování) a ty ji zlomily vaz.
Detaily např. na:
http://www.linuxtoday.com/news_story.php3?ltsn=2001-08-17-014-20-NW-BZ-LF&tbovrmode=3
Bohužel to že se hry Loki příliš dobře neprodávaly je hodně rozšířený mýtus, který zcela jistě odrazuje zájemce od podnikání v tomto oboru.
Já osobně bych si oupil originálky her hl2 a fallout3 kdyby byly pro linux (opravdu bych za to ty prachy dal, dokonce mám platinovku hl2) ale v případě fallout3 ...hru jsem radši upirátil protože je pouze pro windows== pro mě bezcená aplikace (běh ve wine není nic za co by se dalo platit)
u bethsoftu udělali tu blbost že udělali jen widle verzi kdyby byla lin tak mají u mě o jednu prodanou krabicovku navíc ale protože lin není tak se mi v PC válí jen další upirátěná verze
[1]:
Na GUI nevidím nic nedoladěného. Jak KDE 3.5.10 tak aktuální Gnome jsou velmi dobrá prostředí (a to píšu naprosto v klidu ačkoliv občas sedím i za nedostižným MacOSX). Nehotové KDE 4, které lidem nerozumně cpou některé distribuce, to je samozřejmě jiná kapitola, ale nikdo vás nenutí jej používat.
Problémem mohou být pro někoho některé aplikace, které buď neexistují nebo jsou jejich alternativy ve stavu, kdy potřebují ještě dost práce na vychytání much.
Já bych si hru prodávanou za rozumnou cenu klidně koupil. Nikdy jsem s nákupem softwaru, který se mně líbil neměl nejmenší problém, takže jsem dost zaplatil např. i autorům a prodejcům aplikací pro Palmy, občas kupuji krabicové distribuce (OpenSUSE, Mandriva)...a v dávných časech jsem kupoval i software pro ZX Spectrum - ještě mám pár originálních kazet i s manuály - např. od Datalogu, Taswordu apod....
Ale vidím kolem sebe řadu "socek", které nikdy nic nekoupily a přesto velmi milují úplně jiný software než já a Linux je pro ně cosi jako sprosté slovo. Tvrdit, že uživatel Linuxu je někdo kdo nechce platit je přinejmenším zavádějící.
Co takhle místo her <b>raději dělat graficky drivery s DRI a 3D aksceleraci</b>? Já si na svojí SiS grafický kartě kdysi hrál na Windozech Glesta, Counterstrika a na Linuxu semi s jedinejma dostupnejma driverama seka i counterstrike 2D (ktereho jsem taky na windowsech hraval...)
Nemám problém koupit soft, udělal jsem to u Pixelu (tam mě to mrzí, jelikož jakmile se začne pracovat, tak slítne a nová verze zatím nikde, proto používám GIMP, který je v mnoha ohledech mnohem dále, dá se používat a nepadá), pak jsem si koupil QCad (perfektní app, rozhodně za to stál), přemýšlel jsem i o koupi Texmaker Office, jenže je to takový divný patvar a oo co je v ubuntu, je imho v pohodě a když tak je tu TeX
Hry jsem si na win dříve kupoval, mám orig HL2/csko1.6,UT2K4, Jazz, celou sérii C&C atd... prostě super hry, Utčko běhá pěkně a občas si ho i zahraju... HL2/CSS mám ve wine..... ale už mě to moc netáhne to hrát... ale pokud se najde hra, jako HL2, kterou bude mít cenu hrát a bude pro linux koupím jí.
Vždyť si to můžeme spočítat. Linux používá asi setina lidí oproti Windows. Kolik z nich jsou administrátoři. Kolik strojů jsou servery? Takže zjistíme, že každý 200-stý až 300-stý bude mít Linux doma.
Podívejme se na filozofii Linuxu. Zjednodušeně: sdílet znalosti, technologie, žádné patenty, žádné intelektuální vlastnictví. Tedy spíše kutit, než kupovat.
To si každý výrobce softwaru spočte a vyjde mu, že z Linuxu bude mít (při nejlepším) až 200x menší zisk než od Windows. Půjde do toho? Ano, pokud si potřebuje udělat reklamu u opensource komunity na jiné (proprietární) produkty :-)).
Četl jsem pár stránek z knížky o hrách v Javě (platí i pro C#). Tam se píše, že jazyky s řízeným kódem jsou asi o 10% pomalejší než nativní. To je nevýznamné a výhody řízeného kódu jsou jasné. Takže do budoucna by mohly být více multiplatformní hry než dnes.
Ovšem chápu, že .NET Framework od Evil Empire si 14-letý Linuxák nikdy nestáhne (a za hry (ani software) přece platit nebude, i kdyby byly).
P.S.: Já si her moc nekupuji. Neplatím za nové 1300 Kč, ale kupuji je, když jsou tak za 400 Kč. Redakci přeji hodně štěstí a Linuxu hodně dobrých multiplatformních aplikací. Ať nám zlevní ty ve Windows :-).
Zasadny problem mozno nie je ani v tom ze to nikto nerobi, ale ze velki distrutori na to seru. Vela krat clovek ani nevie, ze port pre gnuy/linux existuje (napriklad podla recenzie na hernej stranke). Dalsi problem je ze ak existuje tak vyjde rok-dva (a viac) po oficialnom vydani ked si tu hru aj tak uz nikto nekupuje. Keby sa to robilo normalne a linux port by sa naplanoval pocas vyvoja hry tak by to mohlo vyzerat inak (klude cez externu firmu, napriklad na zaklade mac os x kodu).
Samotnu distrubuciu a predaj musi zabezpecit povodny distrbutor lebo nikto iny nema peniaze na dostatocny marketing (podobne ako na windowse sa sam neurobi).
Obcas sledovat ako nejaka firmocka velkolepo na svojej stranke ohlasuje vydanie 3-rocnej hry pre linux je skor urazka linuxakov ako zaujimava ponuka (pochopitelne hovorim o komercnych aktivitach, slobone remaky starsich hier su skvele - openttd forever:D - ale ucite by som za to neplatil).
Keby ale napriklad Activision (alebo kto) neuvadzal platformy ako "PC, Mac, XBox 360" ale "Windows, Linux, Mac, XBox 360" a bolo by to uvedene aj napriklad v (pozitivnej) recenzii tej hry, tak by som velmi vazne uvazoval nad kupou (dodatocnou motivaciou by mohla byt i neexistencia cracku na gnu/linux verziu:)). Dalsim efektom by bola nepriama propagacia linuxu ...
Pomoct by mohla napriklad dohoda s nejakou vyznamnym distrom co ma par korun navyse (suse?), podobne ako microsoft zvykol promovat hry tretich stran (napriklad ked uvadzali directx 7). Co by sa mohlo vratit i tomu distru v podobe zvysenej popularity u hracov.
Pochopitelne tieto moje uvahy treba brat z rezervou nakolko moje myslenie je otupene silvestrovskou naladou :)
Zajimavy clanek i diskuze. Priklanuji se jednoznacne k aktualnimu vysledku hlasovani, jelikoz linuxari nejsou (z velke casti) pubertaci, cili chodi do prace = neni ani dostatek casu na hry. Kdyby politici zkratili pracovni dobu na 5 hodin denne, pak bychom ten pruzkum mohli udelat znovu a cekat jine vysledky.
Popravdě řečeno nechápu nikoho, kdo hraje hry na počítači, na hraní jsou konzole. Ano, na konzole se blbě pirátí, ale na druhou stranu konzole stojí tak 1/3 nebo 1/4 ceny PC, na kterém se dají hrát nejnovější hry a za ušetřený peníz můžu nakoupit tolik her, že je za rok neodehraju. Čili podle mě je budoucnost v konzolích a ne v hrách pro Windows, natož pro Linux.
Je to jeden z nejrozumnejsich a nejmin fundamentalistickych nazoru, ktery se mi od vas vybavuje. Jiny uhel pohledu na situaci ma autor hry Braid, podrobnosti na blogu teto hry. Z jeho dotazu a odpovedi "komunity" se lze dozvedet dost jak o situaci pro herni vyvojare tak o tzv. komunite.
[20] Mě na konzolích vs. hraní na PC odrazuje gamepad vs. klávesnice + myš. Jsou hry, které se určitě lépe hrají na gamepadu, ale naopak, jsou hry, které si bez myši a klávesnice nedokážu představit (3D akce například že). Jistě, dá se zvyknout na ovládání na gamepadu, ale není to ono, ten požitek je úplně jinde. Stejně tak se dá asi koupit myš + klávesnice na konzoli, ale jak si u toho člověk u televize asi sedne, aby ho za 10 minut šíleně nebolely záda?
Já uvažoval nad konzolí kvůli série NHL od EA (jelikož kdo se zajímá, určitě ví, že EA sou kok*ti bez hamby vydávat 4 roky za sebou stejnou verzi na PC), ale stejně tak rád si zahraju hry jako Stalker apod.. a to se hraje lépe na PC, a přece jen kvůli blbým EA nebudu kupovat konzoli. Toď můj důvod, proč stále dávám přednost hraní si na PC než na konzoli.
[20] Např. já nemám a nechci mít doma televizi a konzole jaksi standardně nemají DVI výstup. A pokud vím, tak ani žádný jiný, který můj displej podporuje. A mám takový dojem, že existují kategorie her (např. strategie), které nejsou zrovna vhodné pro hraní na konzoli. 358. variace na Mortal Combat a F1 mě neberou.
Já zase nechápu lidi, kteří potřebují za každou cenu hrát ty nejnovější hry. Nějakou tu tisícovku jsem už za hry (pro Windows, výjimečně něco chodí i nativně pod Linuxem, jako např. UT2003) dal, ale novinky nemám důvod kupovat. Myslím, že mezi "zatvrzelými nekupovači" a lidmi, kteří dají za hru tisíce korun měsíčně, existuje šedá zóna lidí, kteří si rádi něco občas zahrají a klidně si hru sem tam koupí (osobně mám doma už několik her, které jsem za dlouhé měsíce ani nerozbalil, ale prachy jsem za ně dal). Jestli by v konečném součtu tito lidé uživili firmu podobnou Loki, netuším, ale rozhodně by měl takovou firmu založit někdo s méně rozežranou manželkou, protože Loki skutečně padlo kvůli "mimotržním" problémům.
Porty pro Linux se dost pravděpodobně živit dá, viz Linux Game Publishing - http://www.linuxgamepublishing.com/index.php? . Zatím posledními kousky byly vesmírný simulátor X3 (včetně speciální edice) a (původem česká) arkádová vesmírná střílečka Jets'n'Guns.
Ačkoli se jedná o postarší tituly a rozhodně nejde o nějaké AAA záležitosti, nejspíš se jim celkem slušně daří. A to i přes to, že hry staré několik let prodávají za cenu cca £30.00. Nicméně jsou natolik slušní, že k většině z nich poskytují dema (která dokonce i sem tam opatchují, což není běžné ani na Windows).
Počítač jsem si koupil hlavně kvůli hrám a internetu a také proto, že je universální. Můžu na něm poslouchat a upravovat hudbu, hrát si z grafikou, promítat filmy, atd, atd. Od Windows jsem odešel jen proto, že je to velice nestabilní OS, snadno zavirovatelný, atd. O dalších negativech asi ví každý. A pak za OS Windovs dejte 8-12 000,- Kč. Nechtěl bych ho už ani zdarma. V porovnání s OS GNU/Linux, nejen co se týká stability a odolnosti proti virům a tomu co nabízí už v základní instalaci, by musel Linux stát milióny, nebo Windowsy za kačku.....
Co se týče cen za hry, to je velmi záludná otázka. Odpověděl bych na ni takto. Moje nejoblíbenější hry z dob užívání Windovs stály 300-1500,-Kč. Pokud by byly i pro Linux, koupil bych si je také. Není to totiž otázka, kdo jaký OS používá, ale spíše na co. A samozřejmě je důležitá možnost si tu hru vyzkoušet. Od toho jsou přece dema. Každý přece chce mít jistotu, že mu na jeho "železe" hra půjde, že se mu bude líbit graficky, zvukově, herně, atd. Nedám přece za hru "dva tácy", abych ji za měsíc vyhodil...!
26:
http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=42720
verze, na ktere muzete "poslouchat a upravovat hudbu, hrat si s grafikou ..." za 2000Kc
by musel stat miliony:
navrhuju nasledujici myslenkovy experiment - ted to prijde - porovnejme vas "kdyby" svet s hnusnou nespravedlivou realitou, linux stahnu zadarmo, vyse uvedena verze vist za dva tisice; je to venku, padadam
[27] To na co odkazujete, za ty "úžasné" peníze ovšem není Windows, ale pouze nějaká jedná blbá licence na Windows, a v tom já, vidím opravdu obrovský rozdíl. Takže ten svůj odkaz posuňte o pár tisícovek výše. A když budu mluvit za sebe, Windows mi nepřináší nic víc, než například Fedora, takže proč utrácet? Jedním dechem ale musím přiznat, že vlastním krabicovou verzi Windows XP, ale tak za ty prachy, za které jsem je dostal nabídnuté, by byl hřích to nevzít =)
Když jsem dost hrál hry, tak jsem neměl na to, abych si je koupil. Dnes na ně mám, ale už tolik nehraji. Nicméně kupuji si zpětně klasiky, které jsem hrával a i dnes si občas zahraji (většinou slušně chodí pod Wine, nebo existují instalery pro Linux), takže bych velmi přivítal i komerční konverze některých starších pecek. Bohužel firmy které některé konverze dělají vydávají často méně zajímavé tituly a za ceny nových her, když Windows verzi stejného titulu často koupíte třeba za 300 Kč, nebo byla už před lety jako příloha k některému hernímu časopisu. Nicméně, kdyby třeba Firaxis vydal další Civilizaci i pro Linux, neváhám a těch 1300 do toho vrazím. Mimochodem, třeba všechny hry od ID Software nemají s fungování pod Linuxem problém, takže když se engine napíše např. v OpenGL není s multiplatformností problém a nestojí to ani náklady navíc.
Nezamenujete nahodou pricinu s nasledkem? Ja myslim, ze protoze na Linuxu neni moc her, pouzivaji ho zejmena lidi, kteri se s nedostatkem dokazi vyrovnat :)
Hry si obvykle kupuji zlevnene, hlavne proto, ze kdyz zjistim, ze mi pod wine nefunguji, neni to takova ztrata - jinak mam normalne koupene treba NWN, RTCW, Quake3 (Linux verze) nebo WoW i s datadisky (a hraju pod wine). Co se nativnich her tyce, tak Linuxaci jsou odsouzeni k tomu, ze hraji mnoho let stare hry za ceny novych, coz nastve - v dobe, kdy se windowsi verze prodava ve vyprodeji za 200, linuxova stoji porad 1000 :(
Muj osobni odhad je, ze jeste peknych par let budu pouzivat wine :/
Problem s API na Linuxu je (krome ve skutecnosti neochoty vydavatelu her investovat do linux verze), ze proste neni tak stabilni jako DirectX - Grafiku asi zastane SDL + OpenGL, ale co zvuk, joysticky ... obcas je v tom trochu zmatek :)
Zajimalo by mne, odkud berete nazor, ze "linuxak nechce platit za software". Podle mne jsou uzivatele Linuxu naopak casto podstatne poctivejsi a vice dbaji na dodrzovani licenci, nez uzivatele majoritniho OS. Vim o spouste lidi, kteri naopak za dobry Linuxovy produkt (vcetne hry) jsou ochotni zaplatit vice nez za tentyz produkt pro widle, prave proto, aby zaplatili firme vyvoj na alternativni platformy. Treba u mne v rodine ma i kazde me dite (mam 3) sve PC (samozrejme vyhradne s Linuxem) a pokud chteji nejakou hru hrat vsichni, koupi se 3 licence (pokud nenabizi hra "viceuzivatelskou licenci"). Naopak zde mame vyjimku - pokud neexistuje Linuxova verze a verze pro widle nefunguje ve wine na 100%, hru nekupujeme a hrajeme "upiratenou" verzi, nebot nehodlame platit za misfunkcni produkt. Pokud ovsem hra bezi srovnatelne dobre (ikdyz treba s nizsim frameratem nez v nativnich widlich), tak ji zakoupime (typicky priklad - Steamove hry jako HL2, CS atd.). Taktez jsem jiz nekolikrate publikoval ve wine listu, ze jsem ochoten sponsorovat doplneni funkcionality (jmenovite podporu proprietarnich USB ovladacu) do wine, abych mohl napr. flashovat mobilni telefony ci pouzivat programator EPROM/MCU. Takze ja tvrdim, ze pokud neni uzivatel Linuxu vyslovena "socka" a pouziva jej z hlubsi motivace, tak rozhodne je ochoten za DOBRY software platit a neprijde mu to proti mysli.
kdyz chce nekdo utracet penize za hry vybere si podle mne platformu win. je to jako by jste si porizovali herni konzoli - taky byjste nesli do te ktera podporuje stejne hry jako konkurence ale ma jich o 90 procent min. je to hnusne ale situaci by mohla podle mne pomoct nejaka fakt zabavna hra ktera by bezela jen na lin... stejne jako na konzolich dobre exkluzivni hry prinuti hrace ke koupi konzole.
[34] a kdo to bude platit? ;) takova hra se imho nezaplati sama, pac zadna firma vyvijejici hry pro PC nema zajem delat hry pro minoritni OS, ktery znamena mensi hracskou zakladnu... Rikam, ze her je dost a jako vetsi problem vidim nedostupnost ovladacu a spatnou podporu ze strany vyrobcu hw vubec...
no ja to vyresil takto: koupil jsem si wii (a jsem ochoten zaplatit za peknou hru na tuto platformu) podle meho je budoucnost her ne v pc (ale v konzolich pc podobnym: internet multiplayer, prenosne jako DS, PSP apod...) dost mozna, ze se mobily rozsiri do teto dimenze a budou telefonovat a poskytovat novou platformu pro hry. (ve velikosti/rozmerech to uz davno neni)
Problém hry Lugaru je horší grafická kvalita provedení (zdá se mi málo polygonů pro 3D model postav) a zřejmě neexistující kvalitní reklama na tuto firmu. Vždyť i požadavky jsou sepsány pro PowerPC. Takže autor vůbec nepočítal s průnikem do světa Intelu.
Jinak se zde objevil názor, že když software dobře nefunguje ve Wine, tak je morální si ho bezplatně stáhnout. Není. Stěžujte si u vývojářů Wine na nekompatibilitu. Nevím, proč by chtěl normální člověk riskovat spyware, nestabilitu systému, polofunkčnost a nefunkčnost různých cracků.
Jak to dělají některá produkční studia? Koupí si třeba nový Intel Mac Pro a pod VMWare či Parallels provozují Windows i Linux. Kde je problém? Mackaři si kupují běžně Windows, chtějí-li Windows aplikace. Až se to masově naučí i Linuxáci, tak budou ještě svobodnější a tolerantnější. A poctivost zahřeje člověka u srdíčka :-).
Problém Linuxu je prostě market share. Když vydám hru pro Linux, tak si to koupí tak 5 Linuxáků a ostatní ani nepoděkujou. U Windows čísla vynásobte pár sty.
Chcete hrát na Linuxu hry? Stáhněte si Flash (nebo ekvivalent) a spustíte si spoustu poměrně zajímavých her (zdarma) ve Vašem oblíbeném internetovém prohlížeči.
No, tak já si rád zahraju a většinu her si kupuju, protože jich ročně vyjde tak maximálně 6, které stojí za to abych do nich investoval (kupuju si jen to co vím, že po prvním dohrání neskončí na věčné časy někde ve skříni).
Kdyby vycházely hry i pro Linux, tak bych neváhal. Takhle musím mít stále v PC Windows, abych si mohl zahrát své oblíbené hry. Cedega ani Wine nejsou většinu her schopni spustit bez potíží a stabilně, některé dokonce nejdou spustit vůbec. Často je ale hlavně kvůli hře samotné, protože dneska je moderní vypouštět hry těžce nedodělané, plné bugů a nestabilní. Naštěstí jsou všechny takové označené logem "Games for Windows" :)
Já jsem to vyřešil tak, že prostě oželím hraní nejnovějších novinek. Důsledek? Mám levnější PC s Linuxem, které nemusím často a draze upgradovat (hlavně GPU) a pod WINE hraju hry rok až dva staré s cenou 200-300Kč (původní 1300-1500).
Až budou Win za 1000 včetně základních aplikací a hry za 500 a Win nebudou tak náročné (finančně i HW ... narážka na Visty) budu uvažovat o dualbootu nebo virtualizaci.
Co se týče cen her, tak vývojářům jde z koncové ceny velké prd. Výše uvedená narážka na nestabilitu OpenGL-proč tedy CAD/CAM aplikace od začátku jedou pod OpenGL a ne pod DirectX (dnes už umí oboje)
Problém Linuxu je malé povědomí o jeho možnostech ... kolik škol nabídne žákům/studentům vyzkoušet a naučit se pracovat s Win/Lnx/Mac ? Drtivá většina učí MS Win+MS Office
Já bych uvedl ještě další věci: Neuvěřitelná roztříštěnost Linuxu pro vývojáře programů, která může sw vývoj značně prodražit. Windows je celkem jednotné programátorské prostředí s jasně definovaným a jednotným rozhraním, a je levnější pro něj vyvíjet. Navíc Linux neumožňuje ani stoprocentně detekovat, co na něm je nainstalováno, takže problém se jen prohlubuje.
Dalším problémem jsou licence. Příliš mnoho věcí v Linuxu je GPL, třeba i tak Qt/KDE, kterou tu kdosi zmiňuje výše. Komerční firma ovšem nemůže tvořit GPL programy, takže si škrtněte vše GPL z Linuxu pro komerční sw firmu jako nepoužitelné (naprosto výjimečné a nepodstatné výjimky z tohoto pravidla pomiňme).
Pokud někdo řekne, že pro komerční firmu není problém koupit Qt licenci, tak si zjistěte kolik stojí, vydělte to předpokládaným výdělkem na Linuxu a víte, že se to nevyplatí.
Takže sw vývoj pro Linux je rozhodně dražší, než vývoj pro Windows, nebo Mac OS. K tomu uživatelé Linuxu nejsou zvyklí platit (výjimky jsou, ale uživatelé Windows a Mac OS kupují sw o několik řádů častěji). A pak je to jasné.
Stejně tak jako Vlastimili Ott, stejně tak jako Petr Krčmář, mám názor, že pro Linux se obecně vývoj masového komerčního sw vyplatí jenom dosti málo, spíše myslím, že vůbec.
Ja rocne utratim za hry cca 15 az 20 kKc, nepocitaje v to investice do hardware. Ne vsechny hry hraju, nektere mam jen pro radost, do sbirky. Kupuju je pro PC a PSP. Televizni konzole je pro me nezajimava. Linux pouzivam nekdy od casu RedHat 4.2, takze odhadem 10 let. Kvuli hram mam i windows, protoze ne vsechno na linuxu funguje a obvykle to ve windows funguje vyrazne lepe (i kdyz takovy Mass Efect nebo Far Cry 2 je utrpeni i pod windows), jedna-li se o neco nevejsiho. Starsi hry nekdy funguji lepe naopak pod wine. Kdyby vychazely hry pro linux, daval bych jim prednost, bootovat do windows me nebavi. Treba hra Neverwinter Nights, ktera vysla i pro linux, me velmi potesila a hral jsem ji s oblibou prave v linuxu. Ale i nektere nekomercni hry jsou perfektni a plne srovnatelne s temi komercnimi, treba Wesnoth, TOME (to komercni konkurenci ani nema) nebo Urban Terror.
Vim ze rada lidi se snazi hrat hry na linuxu, nakonec, podle me prave hry stoji za popularitou wine. Jestli by byli ochotni si hru koupit nevim, to muzu mluvit jen za sebe, ale o hrani na linuxu zajem rozhodne je.
Koupil jsem si v poslední době 3 hry, všechno simulátory a nemám problém zaplatit za další - ale ještě jsem neviděl na linuxu nic, co by na win nebylo o 4 roky dříve a mnohem lepší (mluvím o hrách). Konkrétně pro moje simulátory potřebuji force feedback a nehodlám na něj čekat do důchodu, to už mě hraní nebude brát. Mám sice dualboot a linux velmi rád, ale často to dopadne tak, že doma najedu rovnou do win, protože nevím, jestli si nebudu chtít 1/2h zahrát a nechci kvůli tomu vše ukončovat a rebootovat. Podobně to má v okolí skoro každý - nic proti linuxu nemají, ale neustálé rebooty omrzí (někomu nejdou hry, někomu multifunkce, někomu usb modem, někdo má nějakou killer aplikaci) a nakonec linux zůstává jen na pokusy s novým KDE atd. Bohužel řeči o padavých win jsou taky nějaký mýtus, neznám spolehlivější OS než XP. Ani nevíte, jak je pro mě těžké si to přiznat. No a tak si s linuxem hraju nejvíce ve virtualu, zkouším skoro všechny nové distribuce a už několik let plánuji přechod a pořád to kvůli výše zmíněným problémům oddaluji. Visty nechci ani zadarmo, takže se rozhodne až budou win7 - pevně doufám, že do té doby linux vyspěje a win7 už nebudu potřebovat.
[42] Mno, nevím, nejsem programátor, ale chcete říct, že se licence menší firmě v ceně pod padesát tisíc nevyplatí (pokud by se rozhodla vyvíjet pouze pro jednu platformu)? http://www.qtforum.org/index.php?page=Attachment&attachmentID=1666&h=10353840988b52a330b84c33c959322a6719dcc3&s=2401d72be615597c133e2fbc2a64771aca3eb5f8
Tomu nějak nemohu uvěřit. Stačí se podívat na ceny slušnějších PC a komerčního softwaru pro Windows.
Cca před rokem a půl jsem investoval 25 liber do Majesty Gold od Linux Game Publishing. S příchodem LTS verzí Ubuntu ale přestala fungovat kvůli změnám v Xorg. Tak mám pocit, že bych býval udělal líp, kdybych koupil win verzi za 200,- ve výprodeji :-(. LGP support je sice vlídný, leč řešení ani 8 měsíců poté nikde. Leda bych si přidal další systém do multibootu...
Osobně mám pár starších originálek - Carmageddon, Half Life 1, Command & Conquer Worldwide Warfare (balík C&C, C&C: Red Alert a k nim všechny oficiální datadisky), Vietcong a CD/DVD přílohy z asi 100 čísel herních časopisů - a kdyby byl nějaký open source projekt, který by tyhle hry s podporou původních vývojářů portoval na Linux a já měl trochu víc času, hned bych se přidal. Ostatně do ScummVM už jsem chvíli přispíval, mám v plánu v tom pokračovat a kdybych měl čas, pustil bych se i do portování Bran Skeldalu.
[52] S tím výkonem je to dost odvážné (a hlavně ničím nepodložené) tvrzení, viz např. http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.5 . Přičemž se jedná v současné době už o poněkud obstarožní verze Wine či grafických ovladačů.
[45] Já vím, že to bude znít blbě, ale kvalitní vývojové nástroje pro Windows jsou neuvěřitelně levně. Naprostá většina firem totiž nemusí za ně utratit ani korunu. MS Visual Studio je zadarmo, řada dalších nástrojů rovněž.
Dále Windows nemá problémy s licencemi – nemusíte se tam bát používat grafickou knihovnu, protože prostě nemáte právní problém. Nikoho nikdy nenapadlo studovat na Windows licenci GDI, nebo GDI+, nebo DirectX, atd., protože tam prostě právní problém není. A to je hodně velký problém naopak na Linuxu.
Jinak až seženete pro vývojářský tým licenci pro Qt za 50 tisíc tak to napište do knihy zázraků hned vedle neposkvrněného početí.
Je to hloupé, ale Linux pro sw vývoj je drahý a náročný a právně problematický (díky GPL a derivátům) a bez vidiny nějakého zisku. A jako vývojář s dvacetiletou programátorskou praxí, který programoval asi pro pět operačních systémů mohu číci, že Linux je na tom jednoznačně nejhůře, co se týká vývoje. A to není zaujatost, tak to prostě je. Je to side effect a cena za roztříštěnost, nejednotnost a velkou preferenci GPL.
Tak ako to bolo spomenute.Linux sa chvali tym ze sa stale vyvyja ale ma to vedlajsi efekt.Nikdy nebude finalna verzia od ktorej sa moze komercna firma odrazit.Ved si to staci prepocitat ake su moznosti a co kolko stoji.Z velkych enginou je ich na Linux len zopar.Testovanie pod windowsami zahrna vecsinou xp/vista.Pri linuxe ktore distribucie? A pre ktore verzie sa ma vydavatel rozhodnut? Betatest a support na vecsinove rozsirene verzie, to mnusi byt peklo.Ta ako bolo spomenute, Linux ma roztriestene a nestabilne API.Bud mozem pouzit nejke gpl libky, ale nebudem mat istotu ze budu v danej verizii v kazdej distribucii alebo pouzit komercne kniznice, ale tam casto linuxove verzie su starsie a neobsahuju vsetky novinky.A developerske nastroje tu uz boli tiez spomenute.
Podla mna ma vyznam na Linux robit len vecsie komercne aplikacie ktore sa mozu predavat spolu s nejakou upravenou verziou linuxu ako all in one.Tam si moze ustrazit vyrobca vsetko a zakaznik nema s tym problem lebo kupuje konkretnu aplikaciu.
[61] Na notebooku mám taky grafiku od intelu, ale tak tu jsem si vybral záměrně, aby nebyl žádný problém s Linuxem. Na desktopu mám Leadtek PX9800GT na Fedoře 10 a s ovladači nainstalovanými z RPM Fusion a jede absolutně skvěle. ET:QW na plné detaily bez problému, přes wine STALKER: Clear Sky s posledním patchem taky bez problému. Ačkoliv sem se obával nějakých problémů, fakt vůbec žádné nenastaly, takže s klidným svědomím můžu doporučit =) (není ani tak drahá).
Je potreba si polozit otazku:
Od jakeho typu hracu maji vyrobci her nejvic prijmu? Je to clovek co si koupi pet predelavek starych her, aby si je obcas zahral? Asi ne. A pouzivaji takovi lide Linux? Asi taky ne...
Kdyz navic pripoctete problemy s heterogennim prostredim Linuxu a s tim spojenymi vyssimi naklady na vyvoj a na podporu, tak je jasne, proc se do toho vyrobci moc nehrnou. Pokud hra neni technicky prilis narocna, tak se jeste da udelat multiplatformni engine. Ale dolovat z OpenGL totez co z DirectX je docela narocne.
Petře dovolím si o Vašem závěru pochybovat.
Když to vezmu za svou osobu, tak poměrně dost času strávím právě hrami. Kromě některých her pro Dos, které se nedají již koupit mám všechny legálně koupené (dokonce se mi podařilo sehnat dnes už pravděpodobně nesehnatelnou Blood omen - Lagacy of Kain, a taky legální). Vždy dávám přednost hrám portovaným na Linux, buď od zmiňované Loki software, nebo LGP (od níž mám skoupeno asi 90% toho co mají v nabídce), mám koupené obě verze Penumbry. Nehledě na to jsem si dal tu práci a zprovoznil jsem si emulátory PS1 a PS2 (i když přiznávám, že pod emulátorem PS2 toho jede opravdu hodně málo a zkusit zprovoznit něco nového je jaksi nad moje síly). Platím si Cedegu, a co chvíli testuji nějakou hru pod wine. Já osobně nemám opravdu nijaký problém si za hru zaplatit - pokud jsem přesvědčen o tom, že za to stojí. A myslím si, že se mohu považovat za čistokrevného linuxáře.
Pokud bych to měl vzít trochu v globálně, já osobně mám pocit, že linuxáři se spíše zaměřují na síťové hry. A navíc na hry a hraní - se mi zdá - se zaměřují hlavně vývojáři a vůbec komunita kolem Ubuntu. Já bych si troufl dokonce tvrdit - i přes všechny řeči, které kolem XXbuntu a jeho komunity poletují - že je to snad první distribuce, která vzala v potaz to, že jejími uživateli mohou být TAKÉ hráči počítačových her.
Mimo to, nevím co je na tom pravdy, ale slyšel jsem, že v zahraničí (tím myšleno jiné státy EU) se poměrně často dá ke hrám do Windows sehnat Linuxová verze. Nevím jestli se nejedná jen o verzi (nebo instalaci?) upravenou tak aby běžela pod wine, ale i to by pro začátek stačilo.
Nemyslím si, že vytvořit hru také pro Linux by bylo nějak výrazně dražší, nebo těžší. Spíš se jedná z jedné strany o nezájem, neochotu, a taky setrvačnost, zvláště dnes, kdy existují multiplatformní toolkity (a řekl bych, že jejich kvality jsou poměrně na vysoké úrovni - Clanlib? SDL? Qt? FLTK? wxwindow? Allegro? ), které skrývají velké množství platformních rozdílu ve své implementaci. Taky se možná svým způsobem lenost, nehledě na to, že programy určené pouze pro Win, si mohou dovolit, některé prasárny, které např. v Linuxu neprojdou ani omylem - své by o tom mohli vyprávět (a taky vyprávějí, stačí projít bugzillu na stránkách wine) právě vývojáři Wine.
Mě by bohatě stačilo, kdyby firmy, které se zabývající vývojem her, brali v potaz liuxové hráče alespoň tím, že by své produkty testovaly pod Wine a upravovaly tak, aby pod ním běžela stejně dobře jak na Windows. Myslím si, že by to hodně pomohlo i samotnému wine.
[65] "Ale dolovat z OpenGL totez co z DirectX je docela narocne." To si v Sony rozhodli přidělávat práci navíc? http://home.btconnect.com/hgi/ps3/ps3overview.html
[42, 55]
Ano, roztříštěnost, oblíbená výmluva, na kterou se svede všechno od třicetileté války, včetně shození atomové pumy na Hirošimu.
A v čem ji vidíte? Třeba LSB ( https://www.linuxfoundation.org/en/LSB )?
Nebo v tom, že v Linuxu má vše své určené místo ( spustitelné soubory do /usr(/local)/bin, knihovny do /usr(/local)/lib, hlavičky do /usr(/local)/include, dokumentace do /usr(/local)/share/doc, atd...? Konkrétně pro hry a jejich potřeby jsou adresáře /usr(/local)/games; /usr/lib/games; /usr/share/games. Globální konfigurace /etc, lokální ~/ ( To je prasárna, uznávám a taky uznávám že vůbec způsob a vedení konfigurací v Linuxu je děs. Ale pochybuji, že hry by byly tou skupinou aplikací, kterých se toto týká ), systémové informace /proc, ...atd.
Testuji dost často různé distribuce a v 90% jsou např. tyto věci stejné (vyjímky se dají jednoduše otestovat při instalaci daného software).
Co dál? Rozhraní API jádra a jeho služeb je stejné (v dané verzi) na jekékoliv distribuci a stejně je hodně málo projektů, které využívají přímo syscally (přeněji řečeno, je hodně málo aplikací, které je nutně musejí používat). Nemyslím si, že zrovna hry by do té kategorie patřily. Vše co potřebují zajistí bohatě další abstraktní vrstvy, od toolkitových knihoven a freamworků, po démony (a v některých GUI toolkitech je ošetřeno i toto) jako je D-Bus, HAL, a pod. jinými slovy, jsem přesvědčen, že jednotlivé vrstvy abstrakce v Linuxu poměrně slušně pokryjí možné odchylky a to co Vy nazýváte roztříštěností já nazývám jako výmluva.
Licence, ach ty licence. A co Lasser Public Licence, pod kterou je vyvíjena většina knihoven? Nedovolují snad použít knihovny i v uzavřeném - tedy i komerčním - Software, aniž by vás nějak nutily např. zpřístupnit zdrojový kód?
Dost pochybuji, o tom, (řeknu to svými slovy, takže mě za ně nechytejte, ale doufám, že myšlenka bude jasná) že pokud bych si dopředu ujasnil jaký bude výsledek, zvolil vhodnou sestavu knihoven, strukturu projektu. vhodný způsob jeho řízení a kontroly, jasný postup k dosažení daného cíle, že by došlo k nějakému výraznému prodražení jeho vývoje na více cílových platforem.
[69] Souhlas, kdyby to bylo o tolik těžší, náročnější a především dražší, vykašlal by se na to i ID Software, který všechny své hry má i pro Linux, a to i přes to, že nemají tušení, kolik prodaných titulů je pro jakou platformu, jelikož klient pro Linux se stáhne z internetu a data hry jsou z originálního CD/DVD, které je určené především pro Windows.
A když se podíváte na oficiální stránky komunity na http://community.enemyterritory.com/ tak vpravo je ankteta "Which version of ETQW for you?" a Linux má 21%, tady jde vidět, jak velká ryba ID Software v Linuxovém rybníku je.
[67] V cem OpenGL vede a u koho? U Windows vyvojaru asi ne - ti jednoznacne preveruji DirectX / Direct draw.
Co jsem chtel rict - bud pouziju pro Windows verzi hry DirectX, ale pak musim napsat i verzi engine s pouzitim OpenGL + evetuelne dalsich veci nahrazujicich funkcionalitu DirectX. Coz je drahe. Nebo pouziju i na Windows OpenGL, coz je ale potreba urcit uz v design fazi a navic AFAIK hry ho moc nepouzivaji, takze predpokladam, ze tam je nejaky problem.
[68] Proc praci navic? Oni OpenGL podporuji - predpokladam proto, ze je to pro ne jednodussi nez psat vlastni engine.
[72] PS3 je konzolí poslední generace, jež dává důraz právě na mimořádné grafické možnosti a početní výkon (myšleno v době jejich uvedení na trh). Vy jste ovšem svým výrokem tvrdil, že aby bylo možné z OpenGL vytáhnout totéž co z DirectX (přesněji Direct3D), museli by (nejspíš vývojáři/programátoři) vyvinout zvýšené úsilí (Viz onen výrok: "Ale dolovat z OpenGL totez co z DirectX je docela narocne."). Což je nesmysl. Já jen argumentoval tím, že by si těžko v Sony vybrali grafické rozhraní, které by jim dostatečný výkon a možnosti při vývoji neposkytlo.
[72]
Špatně jsem se vyjádřil. Myslel jsem, tím že OpenGl je jednodušší a kvalitnější. To je však věc názoru, o tom bychom se mohli hádat roky a bylo by to k ničemu.
Jiná věc je, že porovnáváte hrušky a jabka. OpenGl je rozhraní nad ovladači grafických karet, stejně jako Direct draw. DirectX je kompletní freamwork tvořený pro tvorbu herních a multimedialních aplikací (obdobně jako např. SDL, nebo ClanLib), s přímou vazbou na určité ovladače hardware. Proto věta "Ale dolovat z OpenGL totez co z DirectX je docela narocne." je technicky blbost, chápete?
[72]
Tak mě napadá, kde berete tu jistotu, co je nebo není preferováno vývojáři her. Pokud máte myslíte požadavky her, to že požaduje DX ještě neznamená, že daná hra nemusí používat (popř. preferovat) OpenGl pro grafiku a na zbytek herních funkcí (např. zvuk, síť, input interface ) používat DX. Obdobně pod Windouws funguje, pokud vím, třeba už zmiňovaná ClanLib.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 112 294×
Přečteno 89 771×
Přečteno 73 163×
Přečteno 58 109×
Přečteno 54 435×