Hlavní navigace

Už jste to slyšeli?

4. 9. 2008 11:31 (aktualizováno) Svatopluk Vít

Zcela běžně se dostávám do situace, kdy se se mnou mí známí či kolegové z práce radí, jak s nákupem PC či jiné elektroniky. Občas také řešíme software. Zcela nevinně jsem se však také dostal do diskuze na téma internetových prohlížečů.

Začalo to nevinnou otázkou, zda vím, že Google přišel s novým prohlížečem. Pak následoval zcela vážně míněný dotaz, zda by na něj měl člověk přejít, dokud je čas. Nějak jsem si to nedával do souvislostí. Jednalo se o člověka, který je průměrný uživatel, počítač používá jako pracovní nástroj, ale spíše jako nutné zlo. Počítače používají všichni a tak musí i on. Je typickým uživatelem MS produktů, protože mu vyhovují a je ochoten platit za to, že mu vše víceméně funguje tak, jak by potřeboval.

Začal jsem opatrně zjišťovat, co stojí za dotazem s přechodem na Chrome (tj. toho nového prohlížeče od Google). Dotyčný nabyl dojmu že příchodem Chrome se internet hroutí a nezůstane na kameni kámen. Dnes je moderní se strefovat do Microsoftu a proto řada lidí IE nepoužívá (bavíme se o platformě MS Win, na Linuxu jinou volbu nemáte). Začali tedy používat Firefox a ten jim vyhovuje. Jenže s příchodem Chrome asi nabyli dojmu, že když byl Google úspěšný se svým vyhledávačem, bude automaticky úspěšný i dalšími projekty, které představí a tudíž nemá smysl ztrácet čas Firefoxem či jinou alternativou a je dobré začít se učit ovládat Chrome. Google všechny převálcuje a kdo nebude Chrome umět ovládat, bude zatracen.

Všechno trochu podvědomě pochází z toho, že lidé nemají moc v lásce, když se jim něco mění pod rukama tj. přechody na jiné programy či operační systémy se nekonají tak často (u běžných uživatelů), protože to znamená fůru investovaného času do naučení se. Někteří to tedy řeší tak (což je i tento případ), že se pokoušejí na daný produkt přestoupit co nejdříve, aby se s ním sžili tak, že jej budou dlouho používat. Proto i tento člověk nabyl dojmu, že začne prakticky existovat jeden prohlížeč a ostatní si ani neškrtnou.

Je ale zajímavé, že když ohlásil Apple port svého Safari, běžní uživatelé to nezaregistrovali. Ani jeden z okruhu potncionálních uživatelů nepřišel s dotazem, zatímco o Google prohlížeči nějaké tušení má několik lidí. Tyhle reklamní kampaně jsou někdy docela zajímavé. Bavil jsem se například s několika lidmi o tom úžasném telephonu iPhone. Líčili mi, jaké má vlastnosti, co všechno umí. A pak jsem si s konkrétním člověkem sedl a probrali jsme vlastnosti jeho současného telefonu. V mnoha případech jsme zjistili, že všechny vlastnosti, kterých si potencionální uživatelé cenili, už ve svém telefonu měli a nepoužvali je. I tak je však přínos tohoto telefonu nesporný, přináší některé zajímavé prvky v ovládání. Tak špatný tedy není, jen je zapotřebí to vnímat střízlivě.

Jinými slovy – pokud se něco patřičně podá, může to vyznívat jako něco fantastického, ačkoliv i ostatní to umí, jen je nenapadlo to nějak zvlášť zmiňovat. Možná si vzpomenete na reklamu, která svého času zaplavila Česko. Byla to reklama na jeden kosmetický přípravek, který se chlubil tím, že jeho ph je vyvážené a má hodnotu 5,5. Když pominu fakt, že mnoho lidí nikdy na ph neuvažovalo (ze školy si něco pamatují jako o nějakém čísle spojeném s kyselinami či zásadami), tak po reklamní kapmani chtěli všichni jen ten jediný výrobek. Když se však začali zajímat o konkurenci zjistili, že toto ph je hodnotou naprosto běžnou, jen nikoho nenapadlo ji nějak vypíchnout.

Obdobně to tedy je s Google Chrome či Apple iPhone…

Sdílet