Často čítávám různé diskuse týkající se problematiky internetové reklamy a jejího blokování. Bohužel jsou plné nesprávných informací a jednostranných postojů. Vyvraťme některé mýty.
Poměrně často se v různých diskusích naráží na problém internetové reklamy, načež někdo rychle napíše „nejlepším rozšířením pro Firefox je AdBlock“. A už jede flame plný nepochopení, špatné informovanosti a nesmyslů. Protože mě osobně ten problém dost tíží a navíc mě v současné době reklama de facto živí, rozhodl jsem se k tomu napsat delší rozbor, kde se pokusím vyvrátit většinu rozšířených mýtů. Vycházet přitom budu z diskuse pod zprávičkou Flash bude optimalizován pro netbooky, kde právě takový flame je.
Na začátek několik informací pro start a ujasnění základů problematiky: reklama živí všechna média. To je nepopiratelný fakt, žádné dnešní komerční (nepočítáme tedy veřejnoprávní média) médium nedokáže žít z remitendy (prodeje ve stáncích) nebo jiných zdrojů. Výjimkou jsou různé firemní časopisy a podobně, ale u nich je postavení jiné a cílem je zase forma propagace vlastníka. Reklama je motorem médií – zrušte reklamu a zrušíte tím média.
Flash je špatný – s tím souhlasím. Tedy alespoň z technického hlediska. Je to velmi náročný kus software, který navíc způsobuje problémy při integraci do prohlížečů, různá zpomalení, pády, problémy s překreslováním a podobně. Osobně tedy nejsem proti rozšíření FlashBlock, bohužel je často skutečně nutné – z technického hlediska. Vadí mi ale paušální používání AdBlock (a podobných).
Teď k samotným mýtům, na začátku vždy načrtnu rozšířený omyl (kurzívou) a pak se jej pokusím vysvětlit.
Blokovat otravné reklamy je asi tak stejně nefér, jako vyhodit letáky ze schránky hned, jak ji otevřu nebo filtrovat spam v mailboxu.
Velký rozdíl je v tom, že zatímco letáky vám nepřinášejí žádnou hodnotu za jejich čtení, média reklamu využívají jako formu platby za obsah. Tedy – chceš informace, zaplať zobrazováním reklamy. Letáky jsou proti tomu čistě jednostranná forma propagace, která vás k ničemu nezavazuje a vy ji proto můžete ignorovat. Navíc firmy platí za roznášku a za počet letáků. Počet konzumentů nehlídají, ani nemají jak.
Jakmile ale paušálně blokujete reklamu, stáváte se pro médium „partnerem“, který jen bere, ale nedává. A to je velmi špatný obchodní model a ze strany čtenáře to skutečně není fér.
Pokud se to provozovateli nelíbí, ať to vypne a jde kopat kanály.
To není žádný rozumný argument, ale napadlo mě k tomu něco jiného: Už několik webů se pokoušelo vyhodit čtenáře, kteří blokovali reklamu. Výsledkem byl velmi nenávistný, vulgární a hromadný odpor vůči provozovateli. Aneb „já mám právo reklamy blokovat, ale ty nemáš právo mě z webu vyhodit“. Aby bylo jasno, také nesouhlasím s vyhazováním čtenářů, ale ten jednostranný postoj si žádá zamyšlení.
Pokud se díváte na televizi, tak po vás nikdo nechce, aby jste si během reklam neodcházeli na záchod.
To není totéž! Zatímco u televize se platí za odvysílání a počty diváků jsou globální a odhadované ze statistik, internetová reklama je cílená a konkrétní. Provozovateli televize je celkem jedno, kolik lidí přesně reklamu vidí, on svůj čtvrt milion za odvysílání dostane tak či onak.
U internetu to ale jedno není, tam si zákazník kupuje konkrétní kampaň a její součástí je určitý počet zobrazení reklamy. Ten se váže na přesný počet čtenářů, což znamená, že každý blokující čtenář zpomaluje tempo kampaně a tedy i přísunu peněz. To je velmi důležitý rozdíl mezi tradičními médii (papír, televize, rozhlas…) a internetem. Tím, že přepnete televizi během reklamy na jiný kanál újmu nezpůsobujete, ale blokováním reklamy zcela konkrétně připravujete provozovatele o konkrétní peníze.
Když čtu noviny zadarmo, reklamu ignoruji. Je to stejné jako blokovat ji na internetu.
Opět to není totéž. Reklama obecně je založena na propagaci značky. Jejím smyslem není vám nabídnout obsah k podrobnému zkoumání, nikdo si reklamu neprohlíží podrobně osm minut, ale přesto to funguje a potenciální zákazník si značku zapamatuje. A znovu: papírové noviny jsou na rozdíl od internetu nemonitorovatelné.
Reklama je bohužel nutné zlo, umožňuje médiím přežít a čtenářům výrazně snížit cenu (často na nulu). Podle informací jednoho mého známého, který pracuje pro papírový časopis by bylo nutné zvýšit čtyřikrát až pětkrát cenu výtisku, kdyby jej chtěl vydavatel prodávat naprosto bez reklam. Jak znám české čtenáře, udělají cokoliv, aby zaplatili o pár korun míň. Je to vidět například na oblibě deníku Metro.
Jsem taky konzumentem reklamy a Flash mi také často vadí. Souhlasím s tím, že by se měla najít méně náročná technologie, snad pomůžou budoucí verze prohlížečů. Osobně mám také raději kontextovou reklamu než celoplošnou propagaci značek, ale i ta je potřebná a jak už bylo mnohokrát prokázáno, prostě funguje.
Blokování internetové reklamy je bohužel až příliš snadné, ale o to více poškozuje vydavatele. Zatím se nikdo ve větší míře nepokusil proti němu bojovat, přestože existuje několik různých možností, jak to udělat. Byla by to ale jenom další hra na kočku a na myš, což asi není ta správná cesta. A já jsem ten poslední, kdo si přeje nějakou masivní válku vydavatelů se čtenáři.
Cílem tohohle postu nebylo brečet nad rozlitým mlékem, mohl bych tady mávat slovy jako krize, solidarita a podobně, ale to jsem nechtěl. Média jsou byznys jako každý jiný a je na provozovateli, aby se s problémy popral. Zákazníci by ale měli být opravdovými partnery a ne jen konzumenty.
bohuzel, nektera reklama je tak vlezla, ze me donutila prestat tyto servery navstevovat uplne. predevsim me dorazi, kdyz reklama zacne vydavat zvuk. skrze toto sem prestal navstevovat hodnotne poratly jako idnes.cz, zive.cz a jeste jeden portal ze zpravami,jehoz adresu si uz bohuzel nevzpomenu. Ze nekde je banner s reklamou, to preziju, ze se me nevhodne maluje pres text, to me zacne srat a kdyz to zacne jeste vydavat i zvuk do mnou poslouchane hudby/mluveneho slova, tak odchazim na furt.
preventivne cca 50% casu na internetu reklamu blokoju, zdravi mam jen jedno :-)
Používám jen FlashBlock kvůli zátěži a zásekům, kterou flash linuxovému FF způsobuje. Nikoli jen kvůli reklamám. A vidím minimum reklam. :-) Flash tvůrci reklam používají zbytečně moc. Mnohde by stačil obrázek, animace (GIF nebo JS) nebo dokonce textová reklama. Tu čtu asi nejradši.
Co je nejpodstatnější: Ač mě to mrzí, tak zde vydavatelé nemůžou čekat vůbec žádnou solidaritu, tak jako kdekoli jinde v byznysu. Je to přirozená věc. Když si může čtenář vybrat mezi tím být otravován a nebýt a dokáže si to zařídit, většina z nich to zablokuje. A bude se i vymlouvat na zátěž linky apod.
Žádné prosby a vysvětlování podle mě nepomohou, většině to bude jedno. Zbyde jediné: Poučit se od zavedených nemonitorovaných médií a změnit obchodní model.
Proč vlastně počítáte počty stažení těch různých pitomých flashů a nepočítáte počty zobrazení stránek z obsahem? Vydavatel přesně ví, na které stránce zobrazuje tu a tu reklamu a nemůže nést odpovědnost za blokaci čtenářem, stejně jako když divák odchází na záchod. Inzerent to chápe u TV, tak by se to měl naučit chápat i u webů. Situace je přece stejná.
Ja pouzivam len FlashBlock, to sa mi nezda negativne, keby to pouzivalo dost ludi, inzerenti by pochopili, ze tadial cesta nevedie.
Najvacsia blbost je naozaj pouzivat zvuk v reklame. Vadi to kazdemu a navyse vela webov si ludia pozeraju v praci a ked zrazu zacne revat nejaka reklama tak maju problem a minimalne okamzite web zatvoria a viac sa nevratia (alebo nadobro vypnu zvuk :) )
[4] mne ako inzerentovi by bolo uplne jedno kolko krat sa reklama, alebo clanok zobrazili. V prvom momente by som sledoval pocet kliknuti a po mesiaci skutocnu EFEKTIVITU. Lebo pri inzerovani na webe sa to odsledovat da. A ziadny obchodny model by vydavatelovi nepomohol, pokial by sa mi reklama nevratila, nepredlzil by som kampan.
Inak nechapem tento novy redakccny system. Please type "d5a0d2". oznacenie kodu je zakazane, takze ho nemozem skopirovat, pritom je to text, takze spam bot s tym problem nema. Uplne nelogicky to otravuje paradoxne len cloveka 8-|
Blokuji reklamu, ktera me nezajima. Internet je totiz medium nejen monitorovatelne, ale i vysoce prizpusoblive. Napriklad textove reklamy v Gmailu me nerusi a neblokuji je, protoze jsou mi usity na miru. Na takovou reklamu si obcas i rad kliknu. Stejne tak jsem uvital na Facebooku moznost hlasovat u reklam libi/nelibi a opet - mira otravne reklamy se snizila na minimum a nemam potrebu ji blokovat. Dokud se toto nenauci i ostatni provozovatele - jejich chyba.
Pro blokování reklamy, ale na druhou stranu někdy mluví naprosto jasný fakt:
Reklamní systémy jsou často strašně pomalé. Načítání samotné stránky je téměř hned, ale potom se ještě někdy i sekundu až dvě čeká než se načte reklama. Někde by to ani tak nevadilo, ale některé stránky se načtou, až se načte i ta reklama, takže si musím počkat a dívám se na bílé nic mezitím a čtu pouze ve stavovém řádku:
Transfering data from ad.cosi
Když mi něco zpomaluje načítání stránky, strhne mi to procesor nebo rovnou sejme prohlížeč, vleze mi to doporstřed textu, bliká to na mě a podobně, tak to vyhodím. A když mě to neobtěžuje, tak si toho ani nevšimnu. Hmmm, a teď babo raď - jak má vypadat neobtěžující reklama? Nicméně blokování reklamy podle mě NEPOŠKOZUJE nikoho, je to pouze racionální chování spotřebitele v rámci nastaveného obchodního modelu. A na partnerství, prosím, neapelujte. Píšete si o čem chcete a nejste sám ničím čtenářům odpovědný, takže na každý pád je tohle postavení už od začátku nerovné.
Reklamy neblokujem vobec, ale pokial sa mi nad textom zobrazi parazitna reklama ktoru musim manualne zavriet alebo pockat kym prebehne aby som mohol citat dalej, vypnem dany tab.
Som zvyknuty hlasno pocuvat hudbu a pokial sa mi do toho zacne montovat zvuk z nejakej demetnej reklamy, snazim sa web na ktorom ma obtazovali vsade kde sa len da ohovarat.
Flash je najvacsie svinstvo vo webovom svete, nastastie swfdec nepusta flash automaticky.
Nejvíc mi vadí reklamy, které nejsou dostatečně odlišené od normálního obsahu (mimo jiné i případ rootu). V takovém případě si může vydavatel těžko stěžovat na "nefér" blokování, když se sám nefér chová. Poškozuje si tak nejen svoji reputaci, ale i zadavatele reklamy, který musí zaplatit omylem prokliknutou reklamu.
Reklamu vnímám negativně v jakékoliv podobě, obtěžuje mne a proto ji blokuji, kde to jenom jde. Myslím že je správné, že se netoleruje a že existují možnosti jejího blokování. Ať se na mne provozovatelé webů nezlobí, ale mají inkasovat od inzerentů paušální peníze za to, že jim poskytnou prostor na svých stránkách, případně sáhnout k placenému obsahu. Reklama je neetické a manipulativní vymývání mozků, od kterého jsem velmi rád ušetřen. Bohužel tolerance reklam vede k všeobecnému otupení, kdy člověku už ani nevadí že se obrazně řečeno brodí po kolena v barevných letácích a je ze všech stran bombardován hlasitými atrakcemi, které mají za úkol získat jeho pozornost a prodat více Coca-Coly a že mu krajinu mrší obrovské Mattoni orlice. A konkrétně ČR je v tomto směru reklamou naprosto příšerně přesycena. Jen tak pro zajímavost, včera jsme s kamarádem projezdili docela velkou část jihoanglického Devonu a Cornwallu, a víte kolik jsme cestou viděli reklamních billboardů? Nula...
Je pravda, že surfuju s vypnutými reproduktory, takže reklamy alá zvuková kulisa mi také uniknou, nejsem tedy taky takový špatný zákazník? (chápu že jde o peníze, ne o to že reklamu vidím/slyším) ... buďte rádi, že ještě nedokáží zjistit jestli mám reproduktor zapnutý, nebo že nejsem slepý ;).
Apropo... nejsou na vás čtenáři ošklivý, že neklikají na reklamy? ... co takhle povinný klik za přečtení... nezavedeme ? Nebo vyplnění sloganu z reklamy do textboxu než udivím článek... ;)
PS: reklamy neblokuji, vím co to znamená... ale ten stesk "uživatel se chová jinak než jsem myslel, a způsobuje mi to škody" je bohužel docela negativně zprofanovaný už přístupem k "legálnosti hudby"
Vidím tu zajímavou paralelu mezi blokováním reklamy a stahováním hudby a filmů. V obou případech je to reakce uživatelů na jim nevyhovující model, v obou případech na tom trochu tratí i autoři, v obou případech jsme svědky nářků od těch, které by takový model údajně zruinoval (Potkali jste někoho na mizině kvůli AdBlocku nebo kvůli stahování hudby? Já ne.)
Jasně, našla by se i spousta rozdílů, ale v obou případech je má reakce stejná: žádné dobrodiní (legální nákup seriálů nebo odinstalaci adblocku) ode mne nečekejte, dokud nenabídnete takové služby, které budou vycházet mně dostatečně vstříc. Ne vám, mně.
No, napisal som tu obrovsky elaborat o neetickosti vyskakujucej a otravnej reklamy, ktoru okanzite vypinam ked na mna nieco vyskoci a zistil som, ze tento publikacny system je pekne na ... Napisalo mi totiz, ze musim vyplnit email. Reku dobre, tlacidlo spat ziadne, tak dam spat v prehliadaci a pozeram formular prazdny.
Hmm doporucujem opravit.
A spat k reklame, ak vydavatel bude ocakavat, ze citatel bude akceptovat reklamu, pretoze dostava obsah, a teda bude akceptovat lubovolnu reklamu, vyskakujucu, prekazajucu, nezatvoritelnu reklamu a podobne, tak je na omyle. Myslite preco vznikol AdBlock, prave pre nemoznost branit sa proti "Otravnej" reklame.
A je zaujimave, ze ked idem na cnn.com nikny na mna nic nevyskoci, ale na Slovensku a v CR, vzdy a hlavne to prekaza v menu a podobne. Takze doporucujm AdBlock plus kazdemu ukazem mu ako sa blokuje vyskakujuca reklama a nadavam, ked prevadzkovatel najde taku formu, ktora sa zablokovat neda (lebo reklama je v iframe a tlacidlo blokovat je mimo viditelnu cast iframu - maly navod ako sa branit ablock uzivatelom ;-)
Reklama je špatná, je to něco jako dilemma vězně ( http://en.wikipedia.org/wiki/Prisoner%27s_dilemma ).
Jde o situaci, kdy každý se snaží maximalizovat svůj vlastní zisk, ale ve skutečnosti jde ke zhoršení situace všech.
Příklad: pokud dvě firmy neinzerují vůbec, rozdělí si trh na poloviny a každá bude mít zisk z poloviny prodejů (50).
Pokud jedna z toho zisku investuje 25 do reklamy, a díky reklamě se zvýší její podíl na 90% trhu, tak ta firma bude mít dojem, že jí reklama zvýšila její zisk o 15 (nyní bude mít zisk 90-25=65, zatímco druhé firmě zisk klesne na 10).
Pak tutéž investici do reklamy nutně udělá i druhá firma, obě budou mít zase 50% trhu, ale obě budou mít zisk pouze 25 (neboť 25 obě cpou do reklamy) --- a ta druhá firma bude zase mít dojem, že jí reklama "pomohla" o 15.
Čili reklama zisk obou firem poškodila, ale každá firma má dojem, že jí pomohla.
Když vydání časopisu platí ze 4/5 inzerenti, tak to samozřejmě neznamená, že kupující platí pouze 1/5 ceny --- těch zbývajích 4/5 zaplatí stejně --- na zvýšené ceně výrobků nebo na snížených platech zaměstnanců inzerujících firem.
Až se objeví web s reklamou, která nebliká, neni moc animovaná (stejně jako v novinách), nebo má alespoň plynulejší přechod....tak přestanu blokovat reklamy. Uznejte, u časopisu na vás nic nebliká (i kdyby, tak to na vás nevyzařuje světlo jako monitor) a můžete v klidu číst. Když ale chcete nutně přečíst článek a....
1) na šířku přes půl monitoru bliká reklama...často hooodně animovaná a s pěkně ostrým přechodem
2) kolem článku je sloupec (občas i dva) plný BLIKAJÍCÍCH reklam
...tak to opravdu bez blokace nejde. To musíte uznat. Reklama má přitáhnout pozornost, ale ne omezovat člověka - když mi navečer celý pokoj mění barvy podle flash animace na vršku stránky, to už není něco v pořádku a soustředit se na text nejde...snažil jsem se asi 5 minut číst a povedlo se mi přelouskat tak půl monitoru (normálně [bez reklam] už bych dávno posouval stránku dolů).
nevim, se zajemm jsem si precetl tuto obhajobu internetove reklamy. Ale pane Krcmar, opravdu si myslite, ze inzerenti plati i za lidi, co odejdou na zachod behem reklamy v tv? Kdyby se vsichni dohodli, ze reklamu v tv budou ignorovat, nikdo by za ni nezaplatil. Stejen je to s reklamou v tistenych mediich.
Ano, blokovani reklamy je spatne, kor u media, ktere zije jenom z reklamy. Dovedu si predstavit, ze zde na rootu bude mit zablokovanou reklamu vice lidi, nez na nejakem prumernem webu. Muzete uvest nejaka konkretnejsi cisla, kolik procent lidi reklamu blokuje?
Zatim jsem na zadnem webu nevidel se spustenou blokovanou reklamou stranku, reklama nas zivi, neblokujte ji, pomozte nam financovat nas. A uz vubec jsem nevidel stranku nechcete videt reklamu, zaplatte 100 Kc mesicne a uz zadnou reklamu neuvidite. Pripadne kupte si tricko, mikinu i treba o neco draz a "vykoupite se z reklamy".
A take si myslim, ze pokud zmineny web podminoval pristup neblokovanim reklamy a nakonec ustopil, taky je neco spatne. ctenari a lidi si tak budou moct delat co chteji.
Myslím, že i aktivní čtenář, který reklamu blokuje, může serveru nepřímo přispět, pokud nadhodí zajímavé téma (nebo spustí flame), což vygeneruje příslušné hity a zobrazení reklam na straně ostatních účastníků diskusí, kteří třeba reklamu neblokují.
Spíše než zbrojit proti blokovačům reklamy by bylo vhodné zamyslet se nad tím, proč vlastně lidé reklamu blokují, respektive kdy ji blokují (viz [10], [11], atd.), a přizpůsobit tomu zobrazovanou reklamu či obchodní model - např. příspěvek na provoz serveru, třeba 100Kč ročně, a web bez reklam.
Tady musím souhlasit s [11]. Pokud je reklama vlezlá, brzdí zobrazování webu, ruší čtenářovo soustředění neustálým hýbáním či poblikáváním, nebo pokud reklama propaguje něco, co je čtenáři vyloženě proti srsti (např. reklama na produkty MS na webu o Linuxu), pak je blokování reklamy ze strany čtenáře přirozenou, racionální reakcí. Obchodní model postavený na zobrazování reklamy prostě s něčím takovým musí počítat - a pokud možno, přizpůsobit se tomu.
Jinou možností je obrat o 180 stupňů - obsah uzavřít a nechat ho přístupným pouze pro předplatitele, jenomže to pro většinu webů nepřichází v úvahu - konkurence je velká a web by musel nabízet něco skutečně unikátního, co se jinde těžko hledá.
Mimochodem, co takhle někam hodit tlačítko "Donate" nebo něco podobného? Aby třeba (nejen) ten, kdo reklamu blokuje, mohl serveru nějaké ty penízky poslat?
[20] Ne, jasně to píšu v blogpostu, Flash není ideální technologie a už vůbec ne k zobrazování reklamy.
[22] Souhlasím, že často je to za hranicí únosnosti.
[23] Na technických webech je blokování obecně rozšířenější, to je známá věc. Konkrétní čísla nemáme. Obchodní model "zaplať a neuvidíš reklamy" se zkoušel mnohokrát, ale nefunguje. Nainstalovat blokovadlo je jednodušší a levnější než platit poplatky.
[24] Souhlasím s tím, že aktuální model třeba není ideální. Ale já ani vy to nezměníme a bohužel nikdo nic lepšího zatím nevymyslel a hlavně neprosadil.
Reklamy mi hodne vadili, ty flashove obzvlast, tudiz jejich blokovani se stalo nutnosti (AdBlock byl naistalovan driv nez FlashBlok a ted jsem si uz zvykl a nemuzu si vic pomoct). Proc v tom pripade neudelat krok mezi, provozovatel potrebuje penize, uzivatel chce kvalitni informace, proc nezavest nejakou formu treba symbolickeho predplatneho, u ktereho by se zadna reklama nezobrazovala (pak by bylo jedno, ze ji nekdo blokuje)? Treba spojena s nakupem nejakeho specialniho zbozi z butiku...
Já mám jak adblock, tak flashblock. Flashblock jednak kvůli *******, kteří jsou schopni napsat takové ********, že mi to sežere 70% CPU, jednak kvůli tomu, že se mi často flash zasekne a dost zpomaluje PC. Adblock používám kvůli množství reklamy a nevhodnému stylu, ale blokováním moc času netrávím, blokuji jen asi 5 velkých reklamních serverů, tím se odstraní většina obrovských otravných reklam třeba na zpravodajských serverech, dále mimořádně otravné reklamy, jako jsou velké blikající reklamy, pojízdné reklamy, přilepené reklamy blokující obsah a podvodné reklamy typu "iq test zdarma (za 50 Kč ;-))". Pokud je reklama přímo na daném serveru, tak považuji za ztrátu času ji blokovat, pokud moc nepřekáží.
Osobně mám dojem, že reklamy je všude přespříliš. Nepomohlo by reklamu nějakým způsobem regulovat? Například v té televizní uzákonit poměr na maximálně 5 minut reklamy a 55 minut obsahu a poměrně tomu zvednout ceny? Efekt takové akce by mě velice zajímal.
Internet je médium naprosto jiného ražení a reklama na něm se asi nijak plošně regulovat nedá a tak jediným prostředkem, jak zatlačit na redakce a administrátory webů se snahou vyplnit reklamou každičký volný pixel, je vyjadřování nesouhlasu uživatelů s tímto počínáním v diskuzích a pokud je reklama příliš vlezlá, nasazením nějakého blokátoru. Boj proti reklamě se nedá vyhrát, ale nesmíme přestat bojovat, protože jinak by reklama zaplavila svět. (Dnes by to Werich řekl možná takto.)
Reklamu blokuju,kde se dá a budu v tom i pokračovat. Pokud by na root.cz byla možnost zaplatit, aby se mi reklamy nezobrazovaly uvítám to. Problém s reklamou je takový, že dnešní svět je reklamou přesycen. Reklamě se nedá vyhnout, a proto pokud to jde tak ji blokuju/přepínám. Občas se mi třeba u televize stává(třeba když vyskočí reklama na časomíru při přímém přenosu hokeje), že sáhnu po myši abych otravnou část obrazovky zablokoval :)
Nejde o reklamu, ale o to, že je mi vnucována. A je mi vnucována způsobem, který mě de facto stojí peníze. Navíc je k prezentaci reklamy zneužíváno moje vlastní zařízení, které jsem si pořídil za své vlastní prostředky a to bez mého souhlasu.
Ti starší, co pamatují doby totalitního temna, si snad vzpomenou na častý zážitek z Masny (od řezníka). Chcete zadní hovězí? Máme, ale musíte k tomu vzít (a zaplatit) kilo pajšlu! Jako pejskař jsem to naštěstí přežíval bez úhony. Ale proč mám na netu kupovat s informací i "pajšl" v podobě reklamy? A prohlašovat filtrování spamu za nefér je pak naprosto perverzní, spam je trestným činem!
I když 90% reklamy blokuji a např. nesnáším "hejbací" obrázky, tj. flashe a animované gify, jsem ochoten určitou reklamu nejen ponechat, ale dokonce ji proklikat a pročíst si stránky firmy, kterou považuji za přátelskou. Je ale mým právem volby stanovit si kritéria "přátelskosti" a určit, koho propustím a koho ne. Pokud mi někdo hodlá do mého práva zasahovat, musí počítat s mojí adekvátní reakcí.
Osobně mi vyhovuje kontextová reklama cílená. Pokud si čtu článek o cloud computingu a je tam na nějaký reklama tak spíš uvítám.
Ale někdy je to peklo když se rozprostře přes celou obrazovku, šíleně bliká apod.
Internetová reklama jde klidně s tou v novinách srovnat. Pokud si koupím noviny obyč reklama mi nevadí, ale kdybych měl noviny nejdříve rozbalit z reklamního obalu, který de obtížně sundat, asi bych si je nikdy nekoupil == blokovat.
Jak bych asi měl začít... Asi hned konstatováním, že na jednu stranu kritizujete ve svém příspěvku jednostranný a bezohledný přístup uživatelů, ale už zapomínáte, že přímo samotný postoj prezentovaný příspěvkem má s oběktivností a ohleduplností společného jen málo.
Defakto jsem schopný pochopit jak je důležitá reklama pro lidi, které přímo živý (tedy ji tvoří, nebo pronajímají pro ní své prostory a zdroje). A nejen pro ně. Důležitá je i pro jejich zadavatele a mnohdy (aniž by si to vůbec uvědomili) může být vysoce důležitá i pro jejich zaměstnance. úspěch této reklami totiž může výrazně podílet na úspěšnosti firmy (atd...), což se samozřejmě může mít kladný dopad i na zaměstnace. Tohle jsem schopen pochopit.
Jenže je tu i druhá strana mince. Ta o niž už ale tak hlasitě nemluvit asi nebudete, a ani nikdo z těch kteří žijí z reklam. Reklama na nás číhá na každém rohu. Vyjdete-li ven, surfujete-li na internetu, v mnoha komerčních (freewarových) programech, otevřete-li svůj oblíbený časopis, jede-li po dálnici, ... všude si bezohledně žádá vaši pozornost a snaží se Vám vnutit nějakou určitou myšlenku.
Vnutit? Ano vnutit! reklama už dávno není jen pěkné a líbivě vytvořené oznámení o výrobku, nebo službě. Reklama se stala téměř komplexním vědním oborem, který zahrnuje spoustu položok a neurvale využívá nejnovějších poznatku z psychologie, sociologie, atpd... Vyzbrojení takovou palební silou potom snad z každého kouta útočí na naše mozky s jediným cílem: Zaujmout, a to tak aby člověk přistoupil na myšlenku, že to co mu nabýzí reklama (službu, produkt, atpd...) chce, musí mít, je to přesně to po čem touží... Jejich jediným cílem je dnes už pouze zmanipulovat jedince ve prospěch zadavatele reklami...
Dneska je reklamy tolik, že se navzájem ruší a přebíjejí a když vezmete její manipulační a dalo by se i v mnoha případech agresivní přístup, dále mnohdy psychosociální kontext, neexistujicí regulaci, pak prostě lidi jsou informačním a psychologickým náporem reklamami přetíženi. Pokud znáte něcoz psychologie, pak toto (nejen) spadá pod pojem informační smog.
Nedivte se proto, že na reklamu reagují defenzivně a snaží se ji blokovat.
Reklamu blokuji jen v následujících případech:
- bliká, hýbe se, vydává zvuk, překrývá vlastní obsah (což ruší při čtení)
- příliš zatěžuje CPU
- zpomaluje načítání stránky
(ano, i reklamě na Rootovi se povedlo splnit tato kritéria).
Vesměs to jsou věci, které narušují primární funkci webu, tj. přečíst si daný text.
Pokud web stojí o to, abych reklamu neblokoval, nechť tam dává jen takovou, která neruší.
Případně nechť umožní selektivně blokovat jen tu rušivou.
O tom, že bych se místo čtení článků měl nervovat s flashovými paskvily a vyskakujícími okny, mě autor nepřesvědčí.
Já bych tu pozici médií neviděl zase tak černě. Většina lidí, kteří používají AdBlock patří k malému procentu poučenějších a ti také nesledují komerční TV. Pokud vím, tak třeba z uživatelů FF má alespoň jeden doplněk pouze 20 procent lidí (a to samozdřejmě nemusí být AdBlock). Google si to uvědomil dávno a dávkuje poměrně málo vtíravou reklamu spíše informativního charakteru.
Bohužel, když na titulní stránce našich internetových deníků vidím nahoře banner ve Flashi o výšce pětiny obrazovky nebo i obrovskou reklamu ve středu okna, která skroluje se stránkou, tak neváhám AdBlock zapnout.
Jinak tento přístup jakoby zadarmo a příjem jen z reklamy neuznávám a preferuji placené služby (a to jak v médiích, tak v oblasti SW) - zadarmo totiž není nic.
Takže komu prospěje, když budu reklamu místo blokování jenom přehlížet? Jasně, že jsou zde občas nějaké body za zobrazení, ale většinou se platí jenom za clicky. pokud neclickám, tak je lepší nezobrazovat reklamu vůbec, protože budeš mít větší poměr zobrazení a prokliků.
Nemám nic proti tzv. "PR článkům" na rootu a i jinou textovou reklamu jsem ochotný akceptovat a pokud bude dokonce k věci, tak ji budu považovat za přínosnou. Na druhou stranu adsense taky blokuji, protože v celowebovém měřítku mě spíše otravuje. Možná by to chtělo najít nějaký kompromis, který by byl lepší, než prosté mechanické zobrazování blikajících reklam všude, kde je aspon trochu místa.
Já mám problémy s výkonem sestavy Firefox+Flash+Linux (a jiné prohlížeče na tom nejsou lépe), takže si dovolím reklamy nezobrazovat. Dívat se několikrát denně na video zfetovanýho robota, jak běhá po servrovně a požírá všechny ty zastaralý servery mi opravdu nestojí za těch několik pádů firefoxu denně.
reklama obtazuje. ale kym neblika, pripadne mi kazdy tab nezozerie blbo napisanym prehravacom videa 10% vykonu tak ju neblokujem.
[19] adblock plus element hiding helper https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4364
Ahoj Petře. Myslím, že ti hráblo. Tvůj text je slátanina pseudopříkladu říznuta demagogii. Weby kde jsou hodnotné informace vypadají (graficky) stejně jako na začátku (hrozně). Není tam reklama a nestalo se vůbec nic, fungují. Někdo psal v komentu o zive.cz.. Dle logiky kterou tady rozvíjíš má být špatné vlastně i to, že nechodím na zive.cz a tudiž okrádám provozovatele o zisk. Fakt síla.
"Jakmile ale paušálně blokujete reklamu, stáváte se pro médium „partnerem“, který jen bere, ale nedává. A to je velmi špatný obchodní model a ze strany čtenáře to skutečně není fér."
Tenhle kus textu a ta pointa za tim mi prijde opravdu, ale opravdu HODNE *SICK*. Takze ja se musim divat na reklamy, jo? je to moje moralni povinnost, jo? ;) mno lol.... Nevim jestli ti nahodou uz neleze ten kapitalismus ušima, radsi se podivej do zrcadla
Kdyz konkurencni prostredi, tak pozor, ono je to oboustranne.
Jsou weby, kde se bez reklamy k informacim clovek nedostane. Jsou weby, kde se k nim dostane. Hadejte na ktere nechodim. A taky proc. Protoze hodnota informaci, ktere jsou na nich k dispozici NAVIC oproti jejich konkurenci, neprevazi otravnost tech reklam NAVIC.
Kdyz vnutite ctenarum reklamy, bud budete tak dobri, ze I PRESTO k vam budou chodit, nebo se najde nekdo, kdo nebude O TOLIK HORSI a pretahne vam je prave tim, ze nebude prudit reklamou.
Pokud neco kupuju, tak je to v naproste vetsine tak, ze se nejdriv rozhodnu co potrebuju, pak se podivam, kolik to kde stoji v jake kvalite a pak si vyberu. Pokud je na vyrobek masivni reklama, jsou to u me body dolu, nikoli nahoru. Kdyz vidim nekde cedulku "Znate z reklamy", tak se vetsinou uz ani neobtezuju ctenim ceny nebo parametru a jdu dal. Jo, mozna nekdy minu lepsi prilezitost, ale divil bych se, kdyby to tak bylo casto.
Predstava, ze kdyz si chci pokecat s kamarady a na strance na me nahore neco zablika, tak misto pokecu s kamarady to prokliknu a objednam, nejlip rovnou dvakrat, je naprosto uhozena.
Jinak reklamu na webu blokuju v okamziku, kdy me obtezuje. Cim vic blika, tim rychleji a s vetsim okolim ji blokuju. Pokud je to normalni textova reklama tak mi za tu praci s blokovanim nestoji a nechavam ji byt.
Pokud je to flash, tak v tomhle prohlizeci ho nemam ani nainstalovany. A kdyz nahodou narazim na stranku, kde me flash zajima, otevru ho v jinem prohlizeci, kde je povolene mam.
Reklamu clovek plati uz v tech vyrobcich, kdyz je koupi, proc by ji mel platit jeste podruhe svym casem, kdyz se chce bavit? Dobre zbozi se chvali samo, spatnemu ani bilboard nepomuze.
[43] Kdyby si někdo za ty peníze nekoupil LCD, tak si koupí něco úplně jiného nebo ty peníze uloží do banky nebo do fondů, které je někomu půjčí - ty peníze se nikde neztratí. Takže je to podobně, jak jsem popsal, až na to, že ty firmy soupeřící reklamou o zákazníka nejsou dvě, ale je jich spousta.
[47] Tak jsem se rozcilil, proc reklamu ne, ale tim se nic neresi. Tak par postrehu, jak reklamu ano, aby ji lidi neblokovali:
Text ve strance se blokuje spatne, pokud moc nerusi, malo kdo si da praci s jeho blokovanim, zvlast, pokud nebude prilis otravne vycnivat nebo rusit. Pri rozumnem navrhu muze mit i docela znacnou sanci na precteni (a to je to, proc se za reklamu plati).
Mnohem lepsi reklamou je ovsem doporuceni od pratel, nebo znamych osob, kteri/e danou vec pouzivaji s jsou s ni spokojeni/y. Napriklad po precteni rozhovoru s Frantiskem Fukou jsem si nasel a precetl i clanky o Lua (Lue) a mozna se do ni ve volne chvili nekdy pustim a vyzkousim si ji - pokud mi bude sedet, doporucim ji znamym (reklama), pokud narazim na nejake drobne chyby, pomuzu s jejich opravou (prima podpora produktu).
Vyborna vec je taky recenze, kde se dany vyrobek objektivne zhodnoti, popisou zkusenosti s nim a pripadne prida par dobrych rad, jak z nej dostat maximum. (napriklad PcTuning tohle ma dobre zmaknute - natolik, ze na nej prave kvuli tomu chodi spousta lidi).
Oba tyto pristupy maji nekolik zadrhelu - 1) pokud se jen pokousi procpat danou vec, tak se obrati proti zadavateli - co doporuci Hors Fucht tomu je lepsi se obloukem vyhnout. 2) Je to pracne a nekdo to musi udelat - tady je potreba pusobit na zadavatele reklamy, aby si uvedomili rozdil mezi tim, kdyz nastvou lidi obtezovanim (ale maji levnou reklamni kampan a udelaji si carku) a tim kdyz lidi pritahnou serioznim pristupem (sice drazsi, ale maji sanci prorazit)
Problém je v tom,že i u tzv. odborných webů dochází k úpadku kvality a nárustu pitomin jako jsou reklamy.Čím dál častěji tedy buď blokuji reklamy na těchto webech nebo je přestávám navštěvovat.Když chci opravdu odborné a technické věci tak jdu na stránky jako www.fravia.com , www.phrack.org , www.undeadly.org atp.,které jsou jako bonus bez reklam (čili to jde a ne že ne,jen chtít).Na místních webech jsou čím dál častěji pohádky od bloggerů případně rozsáhlé články o tom o kolik více barviček má nějáká distribuce proti předchozí verzi.Když se to ještě prošpikuje reklamou,tak z toho zbude jen komerční brak s nulovou informační hodnotou způsobující jen ztrátu času.Ono s letáky ze schránky dělám to,k čemu je předurčuje jejich kvalita - sbírám do toho výkaly od psa.Škoda,že to nejde i na Internetu,obsah je totiž stejný.
Hlavně root.cz je zatím jakž takž odborný web a chodí sem převážně lidé co se vyznají a tak rádi vypnou jakýmkoliv způsobem věci,které je obtěžují,zdržují a nepřináší nic navíc.Na výběr pochopitelně máte - buď z toho chcete ve jménu zisku udělat "blogísek pro úpa kchůl zápisečky,které je možné share se svýma kámošečkama a být happy" a nebo si udržet alespoň současnou kvalitu a čtenářskou obec.Osobně nevím k čemu by Vám byl první případ a jestli by Vás to uspokojilo i pocitově.Nevím jak Vy,ale já už v životě dal 2x přednost méně penězům jen pro dobrý pocit než abych se lidově řečeno upsal ďáblu.Jsou důležitější věci v životě než mameluk v kravatě co na vás huláka na poradě,že si čtenáři moc blokují reklamu a že je třeba s tím něco dělat jinak budete mít méně peněz.Kam nás zavedli podobní kreténi vidíme všichni v současném stavu ekonomiky.
Nakonec sám přiznáváte - je na provozovateli, aby se s problémy popral. Primitivní technická realizace reklam je vizitka agentur.
Mimochodem, ten handicap 4-5 pro papírové médium bez reklamy mi připadá dost přemrštěný. Z praxe mám zkušenost, že není problém se vlézt do 3 i s přidanou hodnotou navíc, např. kvalitnějším papírem. Mluvím o měsíčníku s nákladem v řádu jednotek tisíc.
Keby všetci ľudia na svete blokovali reklamu, tak skončí väčšina online služieb a tie čo by zostali by už neboli zdarma ale za prachy. No ja tú reklamu radšej prežijem. Aj keď niektoré portály to už fakt preháňajú, na jednom nemenovanom som už viackrát zažil, že mi skočila jedna flashová cez celú obrazovku, vypol som ju a po nej vyskočila ďalšia. Obidve žrali 100% procesoru, len aby som si kúpil najnovšie vložky s vôňou levandule. Také portály proste nenavštevujem.
Já reklamy blokuji všude, jak to jen jde (adblock i flashblock). Já osobně chodím na weby kvůli obsahu a ne kvůli reklamě, která je čím dál víc agresivní - bliká a vydává zvuky. Na internetu se pohybuje spousta BFU, kteří ji neumí blokovat, a ti za mě snadno doženou počty zobrazení reklam.
Ped: tak nejak ..
Zmizi media ? Super, budu jenom rad. Media nemam rad.
Reklamu blokuju , filtruju (ale porad je to malo). Ja ji nechci, a nepotrebuji. Pokud neni vlezla, nevydava zvuk, nemeni formaty a pod, neni velka .. neblika, tak to jde, a nevadi mne, ale co je moc, to je moc :)
onyx: jooo, tak pockej, az bude ze zakona narizene mit flash instalovany :D
Kdyz mi z nejake stranky vyskoci reklama, ktera blika a beha po obrazovce, tak to moc neocenim. Vetsinou pak doslova vykastruji ten web a zakazu prakticky vsechno z cizich adres a nekdy i casti ze samotneho servru. Vyhodim i monitorovaci servry a nechavam jen nezbytne k normalnimu zobrazeni stranky. Dle meho nazoru by se meli autory vratit do pulky 90. let: plaintext, jpg a gif, zadne flash. Pouzivat flash je prvni nekorektni krok, proc bych se pak mel chovat korektne ja?
Mě na flashi nevadí, že na mě bliká, al že za něj platím. Jak? Jednoduše za elektřinu. Když si pustím stránky se spoustou flashe, okamžitě se vytíží procesor na 100%, kromě toho, že to likviduje ventilátor, se spostřeba vyhoupne klidně o 50W výš, takže je to jako bych zbytečně nechal svítit žárovku. Něco takového mě, hlavně na notebooku, kde chci výdrž na baterii, skutečně vadí. Kdyby se razantně omezil framerate flashe z 60 např. 24, mohly by být reklamy snadno méně náročné a neblokovat tak celé jádro procesoru. Ale to by museli dělat tvůrci těch bannerů. Chyba tedy není ve flashi jako takovém, ale ve výrobcích reklamy, kteří chtějí za každou cenu "smooth" efekty s naprosto zbytečnými 50+ fps.
Celkem jednoduchou berličkou, jak nažrat vlka a nechat kozu celou by bylo, kdyby adblock flashe stahoval ale jenom je nezobrazoval.
Atlasz: ano, meli by, ale neudelaji to. Misto toho si znarodnili internet a vyplakavaji jak jsou vsichni zli, protoze reklamu blokuji. Jenomze ja neminim ztracet cas bojem s flashem, neminim nechat browser stahovat tuny nesmyslu, obzvlast, kdyz pouzivam mobilni internet a za MB si platim. Proc mam platit reklamu ja ve forme zvysene spotreby elektriny a zpomaleni linky ... nemam zajem.
Je volny trh, to znamena, ze misto narizovani a moralizovani, je nutne se prizpusobit. Jinak je to stejne skostnatele mysleni, jako maji RIAA a pod. Neumis se uzivit psanim na web bez reklam ? Ok, jdi delat neco jinyho a nenut mne abych prestal blokovat reklamu.Pripomina mi to banky v USA a ostatnich krajinach, ktere kdyz mohli cpali penize do ruznych ztratovych podniku a kdyz to krachlo zacali vyplakavat a donutili stat aby jim to zaplatil :D
Nevim jak to maji ostatni, ale pro mne plati, ze u serveru co navstevuju cim vic maji reklamy, tim min se ji ke mne dostane. Ve chvili kdy je reklama decentni a je ji malo, tak neztracim svuj cas, abych ji blokoval. A to ze reklama zivi tech 50 lidi u vas na firme? Podnikani je boj a jenom ti nejlepsi preziji..
[51] mas pravdu, neuvedomuju si to, ale ani me to moc nezajima. Zajima me obsah a je docela mozne, ze na root casem prestanu chodit uplne. Nebo taky ne ...
Bajt jsem sveho casu kupoval pravidelne, mam doma vsechny dily od prvniho az do doby, kdy se prestal venovat technice a presel na reklamy. Dokonce mi tam vysel i nejaky ten clanek. Ale pak obsah upadnul, reklamy prevladly a ja ho prestal kupovat. Skoda ho :(
Tak to jsou dobry komentare. Nechtel bych byt v kuzi provozovatelu roota, kdyz napriklad zjisti, ze jim 40% navstevniku blokuje reklamy.
U jednoho meho serveru sem premyslel nad vytvorenim skriptu: ze ti co mi blokujou reklamy, si zablokuji i nutnou cast stranek, ale nakonec mi to prisla jako zbytecna prace. Mozna pozdeji jim tam budu zobrazovat misto reklam nejaky blikajici cerveny banner at prispeje nejaky drobny na provoz serveru ;)
Ten kdo ma adblock blokuje ve vetsine pripadu i kontextovou reklamu, proste vsechno. A nejlepsi jsou ti experti, kteri blokuji i systemy na pocitani navstevnosti....
Pane Krcmar, vsechny Vase argumenty jsou znacne diskutabilni. Zejmena protoze jste sefredaktor roota.
Reklama je reklama. Vsude. Je uplne jedno jestli v televizi, u dalnice, v casopise - ve svobodne zemi (kterou CR zatim porad jeste trochu je) mam pravo se na ni nedivat.
Jak se treba Vam libi snahy nedovolit v DVD prehravaci preskakovat reklamy?
A co se Vasich plku na tema "cilena reklama tyce" - NE-ZA-JI-MA! - mimochodem jestli si myslite ze reklamy na visty, ms windows 2008 apod. jsou CILENA reklama na ctenare rootu, tak byste mel prestat hulit.
Na zaver jeden FAKT: seznam.cz pred rokem a neco ze sve uvodni stranky kompletne odstranil reklamu - diky tomu se znacne zvysil pocet lidi pouzivajicich seznam.cz a jejich zisk se vyrazne svysil.
Nedávno jsem si četl článek na webu, a najednou se spustí video včetně zvuku, který mi česky nabízí věc, která nemá nic společného s navštíveným webem. Připadalo mi že se najednou dívám na televizi! Že se dívám na tupou televizní reklamu! Je šíleně rušivé když si v klidu čtu (jako bych si četl noviny) a najednou se spustí de facto televizní reklama! Okamžitě jsem nastavil nový filtr pro AdBlock.
TO 21 : Naprosto zkreslené představy, nedá se souhlasit s jediným slovem. Jste přesně ten typ člověka, kterého reklama dostala a on bude dotovat zejména společnost s reklamami.
Možná si to hodně lidí neuvědomuje, ale bez reklam by rozhodně internet nebyl místem pro zdarma čerpání informací. 99% webů, které poskytují informace neboli jsou médii, by bez reklamy nežilo. Rozhodně je pravda, že reklama může být nerušivá apod (např. Take It portál), ale cílem je samozřejmě upozornit na sebe a vystoupit před ostatní, což není na často navštěvovaných portálech většinou jednoduché.
Určitě by se měli správci portálů zamyslet nad někdy hodně rušivou reklamou (a vlastně nejen oni, vodafone měl kdysi na www.vodafonesms.cz reklamu, která v Konqueroru znemožňovala napsání zprávy), ale flash tu vždycky je a bude. A přispívá tomu i to, že přes veškeré často výmluvy uživatelů o padání počítačů apod (kolik lidí tady mám pod 1GHz a 512MB RAM???) jsou počítače stále na vyšší úrovni a flash již není takovým problém. A hlavně pro nás, linuxáře, no ne? .)
TO 67 : na HP seznam.cz reklama je a něco o Vás vypovídá, že jste si jí nevšiml.
Za DVD většinou platíte a tím pádem máte myslím si právo přeskakovat reklamy. Kolik jste zaplatil za přečtení této diskuse? Kromě toho, jak jsem pochopil, máte linux. A to je přece prakticky hodně podobné - jakýmsi morálním pravidlem linuxových uživatelů je díky zdarma distribuci přispívat do komunity, ať už jako vývojář, překladač nebo jenom zodpovídat dotazy na diskuzích a psát vlastní blogy.
Apropo - můžete s klidem prohlásit, že když se po cestě z Prahy do Brna svobodně rozhodnete nedívat se na žádný billboard, že to tak i bude? Nebo máte na skle nalepené různé obrazce, aby Vám překryly případné reklamy?
Svoboda je prima věc, ale nejde to brát paroubkovsky (nemusím platit za kampaň, hodně lidí krade). Osobně si myslím, že by se měli hlídat uživatelé se zapnutým AdBlock a těm umožnit vstup na stránky pouze za např. poplatek. Ať jsme si všichni kvit a nikdo netratí.
Souhlasím s tím, že reklama je nutné zlo, ale zkuste si vybrat - mít možnost sejmout pár kachniček v horní masce obrazovky nebo zaplatit za získání informací?
TO 69 : Jistě, podnikání je boj, vy jste zákazník root.cz, tímto ji okrádáte. Pokud tedy toto berete do podnikání a já s Vámi naprosto souhlasím, mají právo provozovatelé root.cz Vás zažalovat.
TO 63 : Máte právo si vybrat portál, kde reklamy nezobrazují. Je obrovský omyl, že informace jsou zadarmo. Zobrazování reklamy je pouze jedna z cest, jak za ně platíme. Ve Vašem případě se to bohužel projeví i na placení za stažená data, ale jsem si jist, že se s Vámi provozovatelé těchto portálů budou ochotní dohodnout na placení za informace jinak a tím Vám umožní reklamu legálně blokovat.
TO 59 : Docela by mě zajímalo, jak jste se sem dostal. I toto je médium. A vsadím se, že máte jako HomePage prohlížeče seznam.cz nebo centrum.cz. Neodporujete si tímto svému přesvědčení? Jak vůbec můžete používat internet? Trochu mi to připomání Bursíkův pohled na třídění odpadů.
TO 56 : Zobrazováním reklamy právě za obsah platíte. Do obchodu taky chodíte kvůli nákupu určitých věcí, ale bez zaplacení to nebude úplně jednoduché.
TO 50 : Otázkou je, kdo za těmito weby stojí. Možná to má někdo jako svůj koníček. Chcete čekat, až někdo se rozhodne mít portál typu root.cz jako svůj koníček?
Obecně vidím naprosto jednoduchý problém - je to pocit mít právo na informace jen kvůli tomu, že si platím internet. Je to asi tak stejné jako se někteří snaží na open source redakčních systémem typu joomla vyblokovat jména autorů jednotlivých součástek (a to je to zdarma!). Pochopím, že někteří si stěžují, když jim dám něco ke stažení přes rapidshare.com - tam kvalitní download musí zaplatit. Doufám, že lidi, kteří blokují reklamu, tak dělají z neinformovanosti, že poškozují provozovatele portálu (taky byly doby, kdy jsem to nevěděl). Pochopím downloading filmu z netu - v době, kdy je svět propojen internetem, já nemám jinou možnost, než si film objednat a několik dní na něj čekat??? A navíc mě to něco stojí. A i když informace některé lidi něco stojí (připojení na data), chodí sem. Proč??? :)
TO 19 : Nevím, zda na Slovensku firmy investují do Metra stejně jako u nás, ale tady nejednou vyšlo metro "zabalené" do dvojlistu reklamy (nejčastěji C&A). Myslíte, že klesl počet odběratelů nebo někdo volal na nakladatelství, co si to dovolují? Pokud něco kupujete, prodávající má svoji cenu. A pokud se Vám ta cena nelíbí, nekoupíte to. Proč by to mělo být s informacemi na internetu jiné?
[70]
Vážený pane,
1. "Za DVD většinou platíte a tím pádem máte myslím si právo přeskakovat reklamy. Kolik jste zaplatil za přečtení této diskuse?" Časopisi a noviny s většinou platíte také. Ptá se vás někdo, zda tam chcete reklamy? Za zmíněné dálnice (a potažmo i jiné komunikace) platíte taktéž a na snad každém pátém kilometru je billboard. Zajmá někoho, zda Vás obtěžují při řízení? Platím si za příjmače. Přesto mnohdy i na nekomerčních kanálech narazím na reklamy (nemluvím o tom, že tyto poplatky musím platit, ať už příjmám komerční stanice, nebo ne). Nevím jak v Praze (a v jiných českých městech), ale jestli se bude reklama v Brně šířit tempem a způsobem jako dnes, bude za chvíli centrum vypadat jak Las Vegas.
2. To, že si neplatím za nějaký web je sice hezká věc, ale nikde nevidím důvod k tomu, aby byl přecpaný reklamamy, nebo mi byli na každém kroku sprostě podsouvány. Nehledě na to, Váš příklad s Linuxem (asi jste chtěl říci Open Source) trochu pokulhává, protože nikdo Vás přispívat nenutí a ani Vám nenakazuje kolik a kde musíte přispět. Je to slušnost a mělo by to tak fungovat, nicmémně máte zde svobodu i v této volbě - není to totiž byznis.
3. Můžete se svobodně rozhodnout ignorovat, cokoliv. Toho jsou si tvůrci reklam dost dobře vědomí a je to z jejich hlediska nežádoucí. Takže dělají vše pro to aby jste právě jejich reklamy jen tak nepřehlédl.
4. Svoboda je prima věc. Jenom nesmí svoboda druhých omezovat Vás, že? Je v pořádku, když Vaše svoboda omezí druhé, ale Vás se nikdo nesmí dotknout. To ale není svoboda. To je pokřivená představa typická na náš národ - Já jsem svobodný pupek světa, můžu vše, všichni mi musí z cesty a sám nemusím nic.
Nehledě na to mi řekněte čeho docílíte tím, že zpoplatníte přístup na servery se zapnutým blockerem reklam? Spousta lidí se rozhodne sem nechodit tedy vůbec a bude hledat alternativu, kde se provozovatel přizpůsobil. To jste vydělal!
Jsem ve svém okolí znám poměrně velkou alergii snad na všechny české politiky. Ale jestli takto uvažuje zbytek politické scény, jako vy, tak raději toho Paroubka.
5. Reklama je opravdu nutné zlo. Proto by měli existovat pravidla závazná pro <B>OBĚ STRANY</B>, nejen pro ty jimž je určena, ale i pro ty kteří ji vytváří a publikují. Jasné určení co je a co není reklama a její regulace je podle mého názoru jediné východisko jak z tohoto bludného kruhu ven.
TO 15 : Souhlasím, bohužel trh v Česku je naprosto jiný (ze svojí zkušenosti, jsem součástí marketingového týmu). A bohužel patříte k naprosté menšině, která je ochotná informace raději získat placenou cestou a bez reklam. Ale protože se zároveň pohybuji v IT, musím Vás ujistit, že by se nejednalo o něco, co by se dalo nazvat pouze "poplatek". Neboli výroba portálu + získání informací + copywriting + provoz serveru / počtem čtenářů = myslím víc, než by byla většina ochotná zaplatit.
TO 74 :
1. souhlasím, že bych měl mít možnost něco takového pořídit bez reklam, ale samozřejmě za vyšší cenu - souhlasíte?
2. bohužel některé portály musí být reklamami opravdu "přecpané", jinak by šly do červených čísel. Jako provozovatele serveru Vás každý klik něco stojí a tím pádem samozřejmě čím více uživatelů, tím je třeba více reklamy
3. Pokud Vy byste sám měl reklamu, nechtěl byste, aby k Vám přišlo co nejvíce lidí???
4. Ten důvod, proč chodím na idnes nebo sem, je to, že mají něco, co chci. To je ten samý důvod, proč chodím k mekáčovi :) A pak vyvstává otázka, zda jsem ochoten akceptovat jejich cenu. Můžete chodit např. na myego.cz, ale ten obsah mě osobně většinou uráží a najdu tam tak tisícinu toho co tady. Svoboda je o tom moci se rozhodnout. Ale ne jestli budu poškozovat provozovatele nebo ne, ale jestli jsem ochoten prostě zaplatit jejich cenu nebo si ty hranolky koupím u Vietnamců. Můžete si vybírat. Paroubek si místo výběru levnější kampaně vybral nezaplatit poskytovateli.
K tomu co je a co není reklama - můžete prosím uvést nějaký příklad, co přesně tím myslíte?
A k té regulaci. Souhlasím s regulací všeho, co je buď státní nebo monopolní, ale pokud vím, root.cz není ani jedno. Až někdo vyrobí portál, který bude stejně hodnotný, tak třeba přinutí root.cz zvýšit si konkurční bonitu pomocí např. snížení počtu reklam. A o tom to je.
Este maly, ale podstatny detail - reklama na webe je castokrat velkostou vacsia, ako samotny obsah. Vela ludi ma uz nastastie datovo neobmedzene pripojenie, ale stale to nie su vsetci. Preto chapem ludi, ktori nie su ochotni platit za dvoj-troj-stvornasobok zbytocne prenesenych dat len kvoli tomu, aby to sefredaktor psychicky prezil :-)
A ked uz hovorite o cieleni reklamy, co takto dat volbu v uzivatelskych nastaveniach.. kazdy by si mohol vybrat text, JPG, (animovany) GIF, flash, pripadne kombinaciu. Ak by bola reklama cielena aj na formu a nielen na obsah, mozete zadavatelovi ukazat CTR roznych foriem, a on si moze vybrat tu najefektivnajsiu.
Na zatím nejbrutálnější "vyfakování" se čtenářem jsem narazil v e-archívu Jiřího Peterky. Se zapnutým AdBlockem si přečtete velké ... (tedy alespoň já).
Schválně si to někdo zkuste http://www.earchiv.cz/l212/slide.php3?&l=1&me=1 nebo http://www.earchiv.cz/a91/a139c110.php3 (omlouvám se za "reklamu").
Co si o tom myslíte?
[76]
1. Souhlasím - Ovšem s jednou podmínkou : OBSAH DANÉHO MEDIA MUSI ODPOVIDAT CENĚ, JINAK JEJ PŘESTANU KUPOVAT (což znamená úbytek peněz) - souhlasíte?
2. Jak si zařídí hospodaření s financemi je v prvé řadě problém provozovatele.
3. Chyba. Já jsem nepolemizoval s tím, že provozovatel / autor reklamy chce zaujmout co nejvíce lidí. Já se ohrazuji vůdči věčně a dokola omýlanému jak jednoduše lze reklamy ignorovat.
4. Ano? A jak by se vám asi líbilo, kdybi jste si zašel do vaší oblíbené velkovíkrmny a ještě před tím, než se vůbec dostanete k prodejnímu pultu vám vnutí noviny, které bute muset přečíst, potom budete muset vyzkoušet nejnovější Jeansy a nakonec si vybrat ze sady fénů na vlasy. Jakmile zasednete ke stolu a než se pustíte do jídla budete muset povyně zhlédnout prezentaci nejčerstvějších a nejnudnějších novinek na knižním trhu.
A když se nakonec ohradíte, tak Vám bude zděleno, že jestli chcete oběd bez reklam pak musíte do Grandu. Navíc, že ostatní toho mají ještě více, jinak by to neutáhly.
5. cílená manipulativní reklama na děti(hračky) v televizi, agresivní animované reklamní šhoty (mnohdy i se zvukem) na webu a pod... Více jsem psal v [34]. Konkrétní příklady snad není nutné uvádět. Určitě se umíte dívat na televizi, jste na webu atp (Nehodlám v této části bodu dále pokračovat...)
Ad regulace - ano stejně mohu tvrdid, že na svém pozemku si mohu výlévat do zahrádky co chci. Včetně jedovatých a toxických látek. Nějak jste přehlédl(k tomuhle se přímo vztahující) bod 4 první odstavec.
To 78: Neviem, ako je to teraz... zhruba pred 7 rokmi som v internetovej reklame pracoval a takuto vec by nebol problem za miernej sucinnosti daneho webu a zadavatelov reklamy poskytnut. Vtedy sa dodavali alternativne verzie reklamy, kde slo skor o to, ci je dany browser schopny nieco zobrazit, o uzivatelov neslo... a potom to aj tak vyzeralo. Teraz by sa reklama dala cielit ovela rozumnejsie.
K tomu prezitiu - podla mna ide o psychiku :-) nechapem, preco P.Krcmarovi zakazanie flashu nevadi, pricom mu vadi zakazanie inych reklam. Ak by sa formazobrazenej reklamy nedala zvolit uplne, tak by som na jeho mieste propagoval pridanie vynimky do blokovacich pluginov zaroven so slubom, ze na root.cz nikdy neuvidim blikajuci flash... (to som ale idealista)
TO 81 :
1. Souhlasím. Provozovatel mi musí dát tak kvalitní informace a reklama pro mě musí být tak nežádoucí, abych byl ochoten za to kvalitně zaplatit. Jak s reklamou si nejsem jistý, ale co se týče kvality informací root.cz vyhovuje více než dost
2. To souhlasím, root.cz si to zařídil a my nemáme víceméně právo proti tomu protestovat
3. Omlouvám se, moje chyba. Ale reklama se prodává na počet zhlédnutí nebo počet kliknutí a tím živí portály. A cílem výrobců reklam by opravdu nemělo být vymýšlet nové triky pro nemožnost blokace, ale my uživatelé bychom měli reklamu přestat blokovat. Provozovatel je povinen po ukončení kampaně nebo v průběhu předkládat statistiky zobrazení, pokud jsou čísla malá, snižuje to hodnotu kampaní a tím provoz portálu
4. Pokud by mi za toto nabídli jídlo zdarma, je už na mě jak se rozhodnu. Btw znám dost lidí, kteří by si, pokud by jídlo zdarma opravdu bylo, klidně z tohoto udělali oblíbenou velkovýkrmnu. A o tom to je - buď zaplatím "produkt" nebo se podílím na reklamě, ze které společnost žije.
Co se týče typů reklam, samozřejmě nesouhlasím se všemi. Ale to už by se člověk opravdu mohl vystěhovat do pralesa, aby se tohoto zbavil. Můžete začít demonstrovat, ale svět je dnes takto postavený. A reklama na internetu je samozřejmě ta nejlevnější a po osobním doporučení i nejfektivnější.
Co se týče regulace, musím znovu zopakovat svoji myšlenku z minulého příspěvku. Ano, je pravda, že provozovatel rootu se musí chovat "pouze v souladu" se zákonem, jinak může cokoli. Ale na druhou stranu - myslíte si, že oni zde nechtějí uživatele??? Pokud sem přestanou lidé chodit, zkrachují. Jsem ochoten říct, že většině uživatelů tohle takto vyhovuje, jinak by sem nechodili. A svět je samozřejmě o mase.
Toxika na pozemku jsou limitována zákonem. Jejich použitím můžete něco poškodit nebo někoho ohrozit, proto to takto je. Reklamou maximálně lidi odradíte od návštěvnosti na Vašem portálu. ČEZ musíme využívat všichni, tam by se mělo regulovat. Ale root.cz... chcete tam chodit nebo ne? Můžete, nemusíte. Zde by jakákoli regulace mohla být ohrožením podníkání.
TO 83 a 84 : Zkusit to můžete. Ale i toto je zisk pro restauraci a de facto to může třeba snížit cenu jídla. Ale jsem si jist, že po trošce pátrání narazíte na něco, kde reklamy nebudou. Opět je to o výběru. Buď můžete hledat a možná víc platit nebo to tak nechat a smířit se s reklamami.
[59] Pokud Flash jako plugin do prohlížeče, který neumožňuje webovým stránkám přístup do souborového systému, tento přístup webovým stránkám umožní, tak je to něco, co nechci. Dokonce ani antiviry snad Flash ještě nekontrolují, firewallem to zablokovat nejde, protože se data stahují skrz prohlížeč. V tomhle je aspoň solidní Java, která umožňuje apletům stahovat data pouze z domény stránky a na disk pokud vím přístup nemá vůbec.
O možnosti blokovat reklamy adblockem a noscriptem jsem se dozvěděl z tohoto blogu, no reklamy mě nijak moc nevadí (vadili mi, když jsem měl pomalej net), no, ale nainstaloval sem si oboji do firefoxu a musim říct, že je to docela příjemný, tam ty reklamy nemít (např. na idnes). No, root jsem si v obojím povolil, chápu, že jako nemehlo, který sem chodí jen sosat know how asi ničim jiným přispět nejsem schopnej. No co mi spíš vadí je cílená reklama od googlu apod, to už docela zavání šmírování a ač nejsem paranoidní, tak se mi nelíbí, že někdo deponuje informace o tom, co jsem si kdy zobrazil..
TO 95 : No... google je hodně sporný, myslím si, že o tomto bylo již hodně napsáno...
Jen bych doporučil dávat si s blokováním reklamy hodně pozor. Jednak z principu je to opravdu porušení symbiózy prozovatel - uživatel, jednak mohou mít některé portály toto v podmínkách provozu a pak z toho vyvozovat nějaké důsledky.
Ten idnes je fakt hrůza, 1) reklama před zobrazením stránky je pěkná prasárna, 2) teď jsem si všiml, že mají i fixní flashovy baner dole na stránce (ještě že to flashblock má průhledné, nechtělo by se mi scrollovat každé tři řádky... chudáci s netbooky, ti si moc nepočtou)
marketingové ředitelství idnes se asi zbláznilo, pokud si myslí, že tím že vyženou reklamou lidi, nebo je přimějí ji blokovat, získají více peněz, tak to vidím s idnes bledě
Som jeden z tých ktorých reklama živý. Našťastie ju platia zákazníci moji zákazníkov. Ak reklama nie je vtieravá nevadí mi. Po prečítaní blogu, komentov atd. som si nainštaloval adblock a vidím, že je to tu hneď rýchlejšie na tom internete. Keďže sa snažím byť uvedomelý čitateľ, mám no zvyku kliknúť raz denne na reklamu na spriatelených stránkach. Ak je niekto pre mňa užitočný, rád prispejem keď je to fakt tak jednoduché. Ešte musím nájsť ako v adblock povoliť reklamy z rootu atd. :)
[69]: co se snažím vyvrátit je tvoje přesvědčení kvůli reklamě si ty weby na internetu čteš zadarmo.
Můžeš si sice říct: "já se kouknu na reklamu Microsoftu na Rootu, ale Windows si nekoupím, takže si vlastně Roota čtu zadarmo a Microsoft mi to platí". Jenže jednoho dne třeba narazíš na program, který nutně potřebuješ a který je pouze pro Windows (je pouze pro Windows, protože MS má monopol, k čemuž ta reklama přispívá). A náhle za ty Widle musíš vysolit několik tisíc. Z těch několika tisíc si většinu Microsoft rozebere a Rootu dá pár korun.
Co je v důsledku efektivnější:
A) zaplatit Rootu pár korun? (kdyby neexistovala reklama a neexistoval ani monopol Microsoftu způsobený reklamou).
B) nebo zaplatit Microsoftu několik tisíc za Widle a za Opice, proprat to přes celou strukturu korporace a reklamní agenturu, aby se nakonec k Rootu dostalo jen pár korun?
Efektivnější je možnost A), nicméně lidé mají chybu ve vnímání a možnost B) považují za výhodnější.
Navíc, i když si ty Widle sám nekoupíš, stejně za ně platíš. Když si např. koupíš rohlík a pekař má Widle (protože účetní program existuje pouze pro Widle, protože MS má monopol, protože reklama!), tak jsi část ceny toho rohlíku dal Microsoftu (který z toho ještě menší drobek dá Rootu v reklamě). Ta část je nepatrná, ale mysli na to, že Microsoftu platíš prakticky u jakéhokoli nákupu (protože jakýkoli obchodník má Widle). Když platíš daně, zase platíš Microsoftu, protože ve státní správě jsou Widle (protože má MS monopol, protože reklama!).
Čili tvoje představa, že kvůli reklamě si čteme servery na internetu zadarmo, je naprosto mylná. Ty peníze na provoz serverů typu Root se jen tak samy nikde neobjeví. Ti zadavatelé reklamy nejsou dobročinné organizace a nebudou si zadávat reklamu, kdyby se jim to nevrátilo. Ty peníze za servery na internetu "zadarmo" zaplatíš v ceně spousty jiných produktů, které si kupuješ.
[95] Pokud je na stránce JEDNA NENÁPADNÁ reklama, tak mi nevadí, ale jakmile to překročí určitou mez (v mém případě velmi malou), zablokuji všechno. Pokud by mě ta stránka kvůli tomu nějak omezovala, půjdu jinam.
[99] Tak o tomto vůbec nevím. Ani co teď frčí za reklamy. Necítím se nijak ochuzen. Idnes je otřesný příklad, ale není složité se toho zbavit.
1. A tím se vlastně uzavírá celý kruh o němž Vám říkám.
Agresní, obtěžující reklama-> blokovat->snížení zisku.
Odstranění reklamy->zvýšení mích nákladů na médium->zvážení zda se ro vyplatí->(pravděpod.) ne->konkurence->snížení zisku
2.Ne. Stejně jako já těžko upřu provozovateli právo reklamy používat, těžko upřete právo blokovat reklamy, které mě obtěžují, nebo mi vadí. Provozovatel má právo, se proti tomu bránit, je však otázkou zde se mu to vždy vyplatí.
4. Vy by jste možná na jídlo zdarma i přes všechno obtěžování reklamama. To jste Vy. Věřím, že znáte (konec konců - já též) dost lidí kteří by šli také. To jsou oni. A myslíte, že to jsou jediní lidé na této planetě?
Trofáte si říci, že většině lidí to tak vyhovuje? To je opravdu troufalé - Podívejte se na tu anketu. V tutu chvíli asi 66% lidí přiznalo, že nějak reklamy blokují. Dělaly by to kdyby jim to vyhovalo?
Ach ano zákon. Na ten se nakonec všechno svede - klasika. Zákony jsou staré a v této oblasti jsou podle mě nevyhovující. Reklamy se cpou všude, bezohledně a cíleně. Nepamatuji si, že by byly v této oblasti někdy nedávno novelizovány. (politici mají přece spoustu práce svými ubohími a malichernými hádkami, popřípadně oblíbenou hrou ČSSD, zvanou "Nedůvěra vládě!". Pak se těžko divit, že by si našly čas na přehodnocení starých zákonů a řešení problémů občanů země). Nicméně, je to jedna z mnha možností jak bojovat. Prales je rezignace a já nejsem zvyklí kapitulovat tak jednoduše. Koneckonců, žiji tady stejně jako ti druzí. Holt se stím musí počítat ;) [ad 88]
Ano přesně tak. Stejně jako zákon reguluje (v obecném zájmu) toxicitu a jiné věci, které (mohou, nebo ) škodlivé, či alespoň obtěžující, měl by totéž dělat i s reklamou, která může být obtěžující a je otázkou zda není občas i škodlivá.
Máte pravdu. My to tady nevyřešíme, ale pokud budu mít někdy možnost, k tomu říci své, je jasné co řeknu, že to řeknu a hodně nahlas...
[100] - pokiaľ má nejaká reklama na mňa ten dopad, že si výrobok kúpim, lebo zistím, že ho nevyhnutne potrebujem, hodnotím to ako prínos tej reklamy, nie vadu. Vy, naopak, dávate prednosť nevedomosti. Najlepšie ani nevedieť,že Windows existuje, potom si ho nikto nekúpi. Čo mi to pripomína? ;-)
- zaplatiť za OS (či iný výrobok) je takmer vždy efektívnejšie, než zaplatiť za nejakú informáciu typu populárneho článku. V prípade porovnania Windows s Rootom je, a to bez urážky, kvalita ďaleko na strane tých Windows. je rozdiel dostať za pár tisíc na niekoľko rokov funkčný OS (verte, či nie, aj kvalitný) alebo za pár stovák ročne (menej by to asi nebolo, pozrite si ceny rôznych miestnych časopisov) prístup k článkom premenlivej kvality.
[103]
<Cite>pokiaľ má nejaká reklama na mňa ten dopad, že si výrobok kúpim, lebo zistím, že ho nevyhnutne potrebujem, hodnotím to ako prínos tej reklamy, nie vadu.</Cite>
Problém je v tom, že je velký rozdíl mezi tím, když Vám řeknu, že existuje taková a taková služba/výrobek/firma a tam a tam si najdete v případě zájmu další informace. Stačí jednou a dá se tu určitě udělat trivialním a neobtěžujicím způsobem.
Horší je, když na to narážite dnes a zítra, vynucuje si vaši pozornost a psychomanipulativním způsobem Vám vnutí že zrovna tohle chcete a nebo potřebujete... A to nemluvím ani o cýlení reklami na děti, které jsou na rozdíl od nás proti tomuto o dost méně odolné...
Hlasoval jsem, ze pouzivam flashblock i adblock, ale kdyz jsem se podival do sveho filtru v adblocku, tak jsem zjistil, ze mam vic vyjimek zasahu u vyjimek, nez zasahu u blokovani. Delam to tak, ze na webech o ktere stojim mam vyjimku v adblocku a davam blokovat jen pokud jsou nekde reklamy v naprosto prehnane mire.
U flashblocku vyjimky nemam snad nikde, ani na rootu, protoze mi flash uz nekolikrat shodil firefox(pripadne vytizil tolik ze se stejne musel killnout takze je to prast jako uhod). Ale obcas si i ten flash spustim, aby z toho internet info taky neco melo :-)
[100] S tou efektivnosti moznosti A, bys mel pravdu, pokud bys neplatil pres vsechny ty rohliky atd. Microsoftu tak jako tak. Takhle se citim lepe, ze aspon neco z tech penez se dostane zas na neco spravneho
[103]: za předpokladu, že si ty Widle z vlastní svobodné vůle koupíš, tak na tom není nic špatné. Na to však nepotřebuješ reklamu. Že existují Windows Vista víš, neříkej mi, že ses o existenci Vist dozvěděl z reklamy na Rootu nebo z ploch v metru polepených slovem "Wow".
Já mám na mysli problém v situaci, kdy za ty Widle člověk nechce platit, ale musí, protože je mají všichni ostatní.
Jiný příklad:
A) člověk zaplatí 200Kč za tričko na vietnamské tržnici. Pak zaplatí 200Kč poplatek za televizi. Brblá, že poplatek přece platit nechce, že je to okrádání, že se chce koukat na televizi zadarmo a ať televize žije z reklam.
B) člověk si koupí značkové tričko za 1000Kč, z čehož je 200Kč výrobní cena, 600Kč jde různým "marketing managerům" a 200Kč jde té televizi za to, že na to odvysílala reklamu.
Z hlediska rozdělení peněz je možnost A) efektivnější (zaplatíš míň než polovinu za stejné hodnoty). Přesto však lidi zblblí reklamou možnost B) považují za lepší.
Nyní si můžeš říkat "já jsem chytřejší než ostatní, já vím, že schéma B) je méně efektivní a předražené hadry kupovat nebudu". V momentě, kdy si pořídíš děti a začnou chodit do základní školy, tak ti tato "chytrost" bude na nic. Ostatní se budou tvému dítěti vysmívat, že je socka, pokud mu nebude nosit drahé oblečení. Svému dítěti to dejme tomu vysvětlíš, že tričko od vietnamce je stejně funkční jako tričko z butiku, postoj ostatních 30 děcek však nezměníš.
Takže nakonec jseš ve stejně beznadějné situaci jako s těma Windows --- musíš platit za produkt propagovaný reklamou, i když ten produkt nechceš!
[ že ta reklama takhle funguje, to si buď jist --- já jsem chodil na základní školu ještě na přelomu komunismu a kapitalismu, kdy takové reklamy neexistovaly a děcka se tam nevysmívaly jeden druhému, že je socka a že chodí v hadrech (i když se vysmívaly za jiné věci) ].
Neorientuju se v problematice reklamy, ale jak vám mám cokoliv z tohoto článku věřit, když se snažíte působit jako odborník, který bude vyvracet mýty a přitom používáte cizí termín, který ještě (patrně pro hloupější čtenáře) vysvětlíte v závorce - a zcela zřejmě nevíte, o čem vlastně mluvíte:
"... médium nedokáže žít z remitendy (prodeje ve stáncích) ..."
Remitenda (jak zjistíte nejen ze slovníku cizích slov ale i prostým použitím Googlu) je označení pro neprodané výtisky vrácené nakladateli - tj. přesný opak prodeje ve stáncích, ta skutečně nikoho neuživí.
A podobně to asi bude i se zbytkem článku - už při vyvracení prvního tzv. mýtu o nepodobnosti letáků ve schránkách s internetovou reklamou zcela opomíjíte fakt, že třeba Česká pošta nabízí své služby i rozesilatelům neadresné reklamy (tj. bez těchto zisků by patrně byla nucena zdražit i běžné doručování pro občany) ale u každé pošty uvádí nejen počet domácností, ale i počet domácností odmítajících reklamu. Paušální blokování internetové reklamy je zcela ekvivalentní označení schránky "nevhazujte reklamu"... a ještě jsem neslyšel škemrat pošťačku, abych tu cedulku sundal.
Pouzivam noscript kvuli tomu, aby se flashe nespoustely automaticky (na tom jednom pocitaci, kde mam flash nainstalovany). Jinak reklamu blokuji uplne jinym zpusobem. Naucil jsem se ji naprosto ignorovat. Ignoruju bannery stejne jako billboardy. Ignoruju i animovane bannery. Horsi problem je, ze zacinam ignorovat i dopravni znacky (protoze okolo silnic je spousta nesmyslu). Myslim, ze nejsem sam ... a ze to neni uplne bezpecne.
Vzpominam si asi na 3 reklamy, ktere neslo ignorovat. Na vsech skakalo neco nahoru a dolu. Dve jsem vyresil tak, ze jsem stranku zavrel. Treti stranka byla tak zajimava, ze jsem si musel otevrit xterm a dat ho pres to. Kdyz to tam skakalo, tak vedle toho neslo cist ...
Jedine co muzu rict k blokovani reklamy sw prostredky je, ze ten, kdo mi v tom bude branit na pomalem pausalnim GPRS me nastve a ten kdo mi v tom bude branit v GPRS roamingu 22kc/100kB me nastve tak, ze o nem neco nepekneho nekam napisu ...
2 Petr Malý: Opravdu musite za kazdou cenu ukazovat, ze Vase modre srdce bije vpravo a Vas modry ptak ...? Budte tak laskav a do odbornych diskuzi politiku netahejte! Predem dekuji.
[107] Lumpe! Jak to, ze jsi mne predbehl?!
2 Petr Krčmář: Nezlobte se na mne, ale jak adBlock, tak flashBlock pouzivat budu i nadale. Mam jednoduche pravidlo - reklama, ktera blika, poletuje, ... proste rusi jde s okamzitou platnosti do filtru. Chci se chovat slusne, ale, jak se rika "Jak se do lesa vola, tak se z lesa ozyva"
[110] melkor
V tom případě si asi budete muset popořídit nějaký bloker mých příspěvků. Jak už jsem mnohokrát upozorňoval patřím mezi lidi s poruchou jíž se říká dysortografie (nevědomky vynechávám písmena, komolím slova, dělám pravopisné chyby, atpd...). Máte sice pravdu, že existuje kontrola pravipisu, jenže já na ni zapomínám. Budete se divit, ale dneska mám svůj lepší den :-)
Takže máte dvě možnosti: Buď se s tím smířit, nebo prostě moje příspěvky ignorovat / filtrovat. Volba je na Vás.
Selektivní blokování webu blokovačům? Myslím že není tak těžké upravit adblock, aby reklamy stahoval, ale nezobrazoval. Jestli se pak kvůli tomu přejde na počítání prokliků (a ne zobrazení), tak to bude stejné jako teď -- kdo nic nevidí, neklikne, takže nebudou prachy.
Pan Krčmář by pak mohl přijít s tím, že kdo neklikne na reklamu jednou do měsíce, bude muset za root.cz platit.
:) reklama mi vadi v jakekoli forme a proto ji, pokud to na mne zalezi, blokuji ( nechci ji do schranky, adblokuji, antispamuji...)
Vas clanek zel potvrzuje stav soucasnych medii - clanek, film, zpravy, atp jsou jen vyplni mezi reklamou (cili obracite sekindarni za primarni) root.cz (alespon napocatku) tu nebyl kvuli reklame, ale kvuli hodnotnemu cteni kolem oblibeneho OS - takto to vyzniva, ze soucasne mdle clanky jsou tu proto, aby se kolem dala nalepit reklama ;)
Asi by vam ani nevadil nejaky reklamomil, ktery by si blokoval zobrazeni clanku a sledoval pouze reklamu ....
... jsem z toho fakt dost smutny :'(
[113] Root tu nebyl kvůli reklamě? Doporučuji přečíst článek k výročí 2048 článků: "Řekli jsme si, že větší peníze jsou ve zpravodajskejch serverech, tak jsme udělali zpravodajskej server."
Samozřejmě to neděláme kvůli reklamě jako takové, ale nebýt reklamy a peněz z ní, takhle velký projekt by nikdo zadarmo nedělal. Sám dělám řadu nekomerčních věcí (třeba Debian-linux.cz), ale z něčeho žít musím. Je na tom něco špatného? Pekař vám taky rohlíky zadarmo péct nebude.
Teda, to je ale blábol ten článek. Autor si představuje že lidi co si nenechají zobrazit reklamu jsou nějací černí pasažéři, nebo co. To je paroubkovská úchylnost! On mi chce nanutit nějaký datový přenos, za mé peníze, který mi sebere čas na čekání, reklama se zobrazí na mém PC a sežere výkon mého procesoru a autor si myslí že mi dělá nějakou MILOST?!? Spadl z jahody naznak! Pokud bude vázat zobrazení stránky na zobrazení reklamy, tak šup s webem do /dev/null ! Je fakt že dnes se už doba od přenosů modemy změnila, dnes se už nějakých 200-300kB reklamy ani tak dlouho nepřenáší, ale jde mi o princip. To není jako když dostanu s novinami reklamní časopis, který vzápětí vyhodím. Tady se po mě chce abych si zaplatil za přenos jeho reklamy, kterou nechci. FUJ!!
[79]- Peterka blokuje reklamu cez kaskadove styly. Staci nastavit page style - no style a je vidiet vsetko.
K reklame asi uz nic nove nepoviem. Je to hra na macku a mys - zakaznik sa usiluje za kazdu cenu branit proti reklame a reklama je na oplatku coraz vtieravejsia a presibanejsia. Odporucam precitat si knihu Manipulativny natlak od Douglasa Ruskoffa, kde hovori o tejto problematike.
Je to přece o tom, jestli dokáže provozovatel webu udělat takovou reklamu, jakou se uživatel necítí obtěžovaný a necítí potřebu ji blokovat. Používám AdBlock i NoScript, protože většina intenetových médií, které čtu, jsou bez toho nekoukatelné. Když jsem někde nucený používat MS IE a čtu si tam své oblíbené stránky, úplně bývám znechucený, protože jsem pod FF na reklamu úplně zapomněl...
[79] Peterkovo web: hmmm, staci povolit neco v NoScript, AdBlock Plus muze klidne bezet. Sice mu to pak leze kamsi na googlesyndication.com, ale reklama neni videt stejne zadna...
[118] To není pravda, právě jsem to zkoušel a zobrazí se stránka strašně zmršená, avšak bez relevantního obsahu...
[114]
Kdyby mne pekar nutil abych za jeho 1 housku platil tak, ze mne na 2minuty zavre do misnosti zaplnene reklamou na potraviny a ze by mu pomohlo kdybych si nejaky letacek pak odnesl (to bybi koblihu pridal) , tak bych do takoveho businessu nesel. Kdyby nabidnul alternativu mu zaplatit namisto reklamy, platil bych ...
...
clanek k vyroci jsem cetl a ani z neho neplyne ze root je reklamni server, kde vypln mezi reklamou tvori clanky o linuxu. Ze clanku pkyne ze cilem roota jako firmy byl hned na pocatku zisk a ze ten zisk firma chtela ziskat z reklamy. Cili prvotni je zpravodajsky server, reklama je druhotna - ale vy stavite clanek tak, ze blokovanim reklamy se ze mne stal lump, ktery nevyuzil vse co server nabizi. Etikou se zabyvam a snazi. se eticky chovat, ale proti takovemu pojeti etiky obchodu s informacemi se musim postavit. Reklama nemusi byt primarnim zdroje. zisku spojenym s provozem serveru - kdysi se tadyz jakesi mikrofinancni penezenky mohlo za clanky platit, ja platil za ty dobre a platil bych rad, ale reklamu vam bastit opravdu nebudu a nepovazuji to za neeticke. Ziskejte si moje $$ jinak - je to busines.
Diskusi sem nečet, takže to možná již někdo napsal.
Je v pořádku, že autor článku hájí reklamu, je to prostě způsob financování. Článek má ale 2 chyby:
1. Je skoro jedno, zda je reklama počitatelná na webových stránkách, nebo ji dostanete letáky - oboje jde blokovat a oboje vyrábí zákazníky. Takže rozlišovat mezi nimi nemá smysl a není pravda, že odcházení na hajzl nebo vyhazování letáků je něco jinýho, než blokování v prohlížeči. Je to pořád to samé.
2. To hlavní: Reklama má nějakou formu. Jestliže je realizována technicky náročným způsobem (flash, mnoho dat), je logické, že ji uživatelé zablokují. Když to bude obyčejný obrázek, neřeknu ani popel. Esteticky: Když bude reklama blikat a jezdit a animovat se, to nevydrží nikdo. Osobně mě to uráží a takovej umisťovatel reklamy patří nakopat.
Takže reklamu ano, ale únosným způsobem. To dnes neplatí. Takže by se měli provozovatelé portálů v první řadě zamyslet sami nad sebou.
Kdyby mi pekař nabídl koblížek za to, že si přečtu řekněme vývěsku realitky (hledám baráček), tak bych k němu chodil na svačinu. Na druhou stranu, kdybych si mohl vybrat z předvčerejších rohlíků výměnou za to, že na mne budou pět minut hulákat reproduktory "stavební spoření a bledě modrá taška", dal bych si špunty do uší a rohlíky stejně vodnes.
Když mi realitka nabídne u konkrétní nemovitosti, že mi zprostředkuje hypotéku (z čehož má provizi), je to košer, je to oboustraně výhodné, když si pojedu prohlídnout jimi nabízený baráček a na mém telefonním čísle mě pak začnou prudit "finanční poradci", že mi poradí s hypotékou, přesto, že jsem si zatím baráček nevybral, není to seriózní jednání.
Když půjdu na web o vodě (hydro třeba) a vedle je sloupec s reklamama na půjčovny, hospůdky pro vodáky (ceny mírné, obsluha příjemná, pivo jako křen), vodácký akce, výprodej pádel a neopreny, je to OK, já se třeba podívám a koupím si v akci loďák.
Když si pudu přečíst článek o volbách do europarlamentu a přes celou obrazovku mi hopsá zdegenerovanej pejsek s modrou taškou tak to podle ne OK není.
Nejhorší reklamu, kterou jsem viděl, mají na jedněch stránkách odkud se dá (nebo dal, než tam tuhle reklamu dali) streamovat jeden americký kreslený seriál. Tam je reklama ve formě čtverečku, který jezdí pod myší, a tím pádem nemůžete kliknout na nic kromě tohohle čtverečku (který vás přesměruje na nějakou tu reklamní stránku).
Dokud nebude na rootu něco takového, nebo takové ty ohavnosti, jak překryjí celou stránku a musí se ručně zavřít, nemá smysl tady reklamu blokovat. Vás snad nějak obtěžuje video s robotem?
Přesně tak. Dokud se reklama nehýbala, nebyl důvod mít AdBlock. Reklamu jsem si letmo přečetl a na to co mě zaujalo i klikl. Jenže agresivnost reklamy se stala neúnosnou. Pokud mi dá někdo na ulici letáček, s klidem si ho přečtu, ale pokud tam stojí "americky" vystupují uřvaný maník, co se divý, že NECHCI, moje reakce mu zkazí celý den.
Stejně je to i s reklamou. Mám pocit, že nikdo nemá rád, když ho někdo při čtení šťouchá prstem do boku a stejně je to i s dnešní reklamou na internetu. Vyrušuje, rozptyluje a tak se nedivte, že normální člověk chce mít svůj klid! Reklama na internetu by se dala přirovnat k televizi, kde Vám na půlce obrazovky jde film a na druhé prodává Horst svá zázračná dílka ;-)
V Chromium 3.0.192.0 (Developer Build 19906) Adobe Crash plug-in, ani žiadne iné, nefungujú. Zatiaľ. Je drzosť označovať browser s chýbajúcou základnou funkcionalitou hlavnou verziou 3.
Ale problém root.cz je v nedostatku kvalitných článkov. Momentálne máte už len jedného autora, ktorého články stoja za čas a pozornosť. Sorry.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 113 643×
Přečteno 90 218×
Přečteno 73 635×
Přečteno 58 351×
Přečteno 54 585×