Proč není internetová reklama totéž co letáky

8. 6. 2009 15:52 (aktualizováno) Petr Krčmář

Často čítávám různé diskuse týkající se problematiky internetové reklamy a jejího blokování. Bohužel jsou plné nesprávných informací a jednostranných postojů. Vyvraťme některé mýty.

Poměrně často se v různých diskusích naráží na problém internetové reklamy, načež někdo rychle napíše „nejlepším rozšířením pro Firefox je AdBlock“. A už jede flame plný nepochopení, špatné informovanosti a nesmyslů. Protože mě osobně ten problém dost tíží a navíc mě v současné době reklama de facto živí, rozhodl jsem se k tomu napsat delší rozbor, kde se pokusím vyvrátit většinu rozšířených mýtů. Vycházet přitom budu z diskuse pod zprávičkou Flash bude optimalizován pro netbooky, kde právě takový flame je.

Na začátek několik informací pro start a ujasnění základů problematiky: reklama živí všechna média. To je nepopiratelný fakt, žádné dnešní komerční (nepočítáme tedy veřejnoprávní média) médium nedokáže žít z remitendy (prodeje ve stáncích) nebo jiných zdrojů. Výjimkou jsou různé firemní časopisy a podobně, ale u nich je postavení jiné a cílem je zase forma propagace vlastníka. Reklama je motorem médií – zrušte reklamu a zrušíte tím média.

Flash je špatný – s tím souhlasím. Tedy alespoň z technického hlediska. Je to velmi náročný kus software, který navíc způsobuje problémy při integraci do prohlížečů, různá zpomalení, pády, problémy s překreslováním a podobně. Osobně tedy nejsem proti rozšíření FlashBlock, bohužel je často skutečně nutné – z technického hlediska. Vadí mi ale paušální používání AdBlock (a podobných).

Teď k samotným mýtům, na začátku vždy načrtnu rozšířený omyl (kurzívou) a pak se jej pokusím vysvětlit.

Internetová reklama je jako letáky

Blokovat otravné reklamy je asi tak stejně nefér, jako vyhodit letáky ze schránky hned, jak ji otevřu nebo filtrovat spam v mailboxu.

Velký rozdíl je v tom, že zatímco letáky vám nepřinášejí žádnou hodnotu za jejich čtení, média reklamu využívají jako formu platby za obsah. Tedy – chceš informace, zaplať zobrazováním reklamy. Letáky jsou proti tomu čistě jednostranná forma propagace, která vás k ničemu nezavazuje a vy ji proto můžete ignorovat. Navíc firmy platí za roznášku a za počet letáků. Počet konzumentů nehlídají, ani nemají jak.

Jakmile ale paušálně blokujete reklamu, stáváte se pro médium „partnerem“, který jen bere, ale nedává. A to je velmi špatný obchodní model a ze strany čtenáře to skutečně není fér.

Vždyť můžete ten web vypnout

Pokud se to provozovateli nelíbí, ať to vypne a jde kopat kanály.

To není žádný rozumný argument, ale napadlo mě k tomu něco jiného: Už několik webů se pokoušelo vyhodit čtenáře, kteří blokovali reklamu. Výsledkem byl velmi nenávistný, vulgární a hromadný odpor vůči provozovateli. Aneb „já mám právo reklamy blokovat, ale ty nemáš právo mě z webu vyhodit“. Aby bylo jasno, také nesouhlasím s vyhazováním čtenářů, ale ten jednostranný postoj si žádá zamyšlení.

Od televize odcházím na záchod

Pokud se díváte na televizi, tak po vás nikdo nechce, aby jste si během reklam neodcházeli na záchod.

To není totéž! Zatímco u televize se platí za odvysílání a počty diváků jsou globální a odhadované ze statistik, internetová reklama je cílená a konkrétní. Provozovateli televize je celkem jedno, kolik lidí přesně reklamu vidí, on svůj čtvrt milion za odvysílání dostane tak či onak.

U internetu to ale jedno není, tam si zákazník kupuje konkrétní kampaň a její součástí je určitý počet zobrazení reklamy. Ten se váže na přesný počet čtenářů, což znamená, že každý blokující čtenář zpomaluje tempo kampaně a tedy i přísunu peněz. To je velmi důležitý rozdíl mezi tradičními médii (papír, televize, rozhlas…) a internetem. Tím, že přepnete televizi během reklamy na jiný kanál újmu nezpůsobujete, ale blokováním reklamy zcela konkrétně připravujete provozovatele o konkrétní peníze.

Reklamu v novinách ignoruji

Když čtu noviny zadarmo, reklamu ignoruji. Je to stejné jako blokovat ji na internetu.

Opět to není totéž. Reklama obecně je založena na propagaci značky. Jejím smyslem není vám nabídnout obsah k podrobnému zkoumání, nikdo si reklamu neprohlíží podrobně osm minut, ale přesto to funguje a potenciální zákazník si značku zapamatuje. A znovu: papírové noviny jsou na rozdíl od internetu nemonitorovatelné.

Osobní shrnutí

Reklama je bohužel nutné zlo, umožňuje médiím přežít a čtenářům výrazně snížit cenu (často na nulu). Podle informací jednoho mého známého, který pracuje pro papírový časopis by bylo nutné zvýšit čtyřikrát až pětkrát cenu výtisku, kdyby jej chtěl vydavatel prodávat naprosto bez reklam. Jak znám české čtenáře, udělají cokoliv, aby zaplatili o pár korun míň. Je to vidět například na oblibě deníku Metro.

Jsem taky konzumentem reklamy a Flash mi také často vadí. Souhlasím s tím, že by se měla najít méně náročná technologie, snad pomůžou budoucí verze prohlížečů. Osobně mám také raději kontextovou reklamu než celoplošnou propagaci značek, ale i ta je potřebná a jak už bylo mnohokrát prokázáno, prostě funguje.

Blokování internetové reklamy je bohužel až příliš snadné, ale o to více poškozuje vydavatele. Zatím se nikdo ve větší míře nepokusil proti němu bojovat, přestože existuje několik různých možností, jak to udělat. Byla by to ale jenom další hra na kočku a na myš, což asi není ta správná cesta. A já jsem ten poslední, kdo si přeje nějakou masivní válku vydavatelů se čtenáři.

Cílem tohohle postu nebylo brečet nad rozlitým mlékem, mohl bych tady mávat slovy jako krize, solidarita a podobně, ale to jsem nechtěl. Média jsou byznys jako každý jiný a je na provozovateli, aby se s problémy popral. Zákazníci by ale měli být opravdovými partnery a ne jen konzumenty.

Jak blokujete reklamy na internetu?

Sdílet