Česká pošta? Ne, dekuji!

7. 11. 2007 11:08 (aktualizováno) Petr Krčmář

Dnes vyšel na Měšci článek o výrazném zdražení služeb České pošty. Nemám tuhle zkostnatělou organizaci rád a zvýšení cen je podle mého názoru jen dalším hřebíčkem do rakve. Další umírající monopol.

Server Měšec.cz, který patří mezi servery společnosti Internet Info (stejně jako Root.cz), dnes vydal článek Konec levných poštovních služeb v Česku. Cituji perex:

Státní podnik Česká pošta od ledna zdraží své služby. Třetí zdražení za posledních pět let již posvětilo ministerstvo financí. Skřípání zuby moc nepomůže, poštu potřebujeme a její alternativy navíc nejsou pro každého dostupné.

Nemám Českou poštu vůbec rád a to především za její špatný přístup k zákazníkům a samolibost, která je tolik vlastní státním podnikům a především monopolním státním podnikům. „Kvalitu“ služeb v tomto případě řadím do skupiny: SPT Telecom, České dráhy a ČSAD.

Snažím se maximálně využívat služeb jiných společností, především DPD nebo PPL. Pokud cokoliv objednávám po internetu a je možnost (obvykle ano) vybrat jiného doručovatele, zvolím raději soukromou firmu než státní. Pokusím se shrnout, co mi především vadí na celém aparátu České pošty.

Problémy s doručením

Mám tři dost mizerné zkušenosti s doručením. První historka se týká našich svatebních koláčů. Posílali jsme několik balíků do vzdálenějších destinací České republiky. Jedni známi našli balík s koláči v místnosti se schránkami. Normálně se tam válel na zemi mezi letáky.

Další zkušenost: Jeden známý si po internetu objednal nový notebook. Nechal si ho neprozřetelně poslat Českou poštou, přičemž zaplatil dodavateli předem. Jelikož poslíček peníze vyzvedávat neměl, natvrdo postavil notebook ke dveřím a odjel.

Naprosto nejpekelnější situaci jsem ale zažil při reklamaci PDA. Posílal jsem jej v balíku zpět na adresu „BBS spol. s.r.o., Milan Bendl, Děčín 4“. Protože Milan (šéf PalmHelp.cz) za pár dní ozval s tím, že balík ještě nemá, jali jsme se reklamovat u České pošty.

Ta nám sdělila, že balík předala do firmy „Benzl s.r.o. na úplně jiné adrese na druhé straně Děčína… Máte taky pocit, že "Benzl s.r.o.“ a „Milan Bendl“ je jedna doručovací adresa? Nehledě na to, že zbytek adresy je úplně jiný? Naštěstí byla firma Benzl s.r.o. natolik slušná, že balík vrátila tam, kam měl původně dojít. Ale to bylo PDAcko za slušných pár tisíc (pojištěné bohužel na míň).

S jinými doručovacími společnostmi se mi tohle nikdy nestalo. Kurýři předávají balíky vždy do vlastních rukou, případně rukou určeného zástupce. Nikdy se balík nemůže válet u schránek nebo u dveří bytu. A už vůbec se mi nestalo, že by se někdo spletl v adrese.

Přístup k adresátům

Dost mě vytáčí přístup typu „Nebyl jsi doma, máš tu lístek a přijď si. Jsme na pobočce do tří. Nazdar.“. Navíc (nejen moje) zkušenost praví, že i když jste doma, docela často se stává, že nikdo nezazvoní a najdete rovnou lísteček. Na zadní straně onoho papírku je možnost zaškrtnout něco ve smyslu „Byl jsem doma a přesto nikdo nezvonil.“, ale paní za vydávacím okýnkem lísteček stejně hned zmačká a vyhodí, takže vypisování je zbytečné.

Konkurenční společnosti vám zatelefonují předem, jestli jste doma. Vy můžete nahlásit, že nejste a ať přijedou jindy. Domluvíte jiný čas a dokonce i místo doručení. „Jé, já jsem zrovna mimo, přijeďte prosím zítra.“ nebo „Jsem v jedné firmě, kde jste… aha, tak mi to prosím přivezte sem.“ je úplně normální a několikrát jsem takto zásilku přesměrovával. Proč to jde bez problémů?

Špatné pobočky

Kapitola sama pro sebe. Pošta, u které jsem dřív bydlel, měla otevřeno do 16:30. To je dost problém, když do 16:30 pracujete. Žádná možnost poslat balík jinam a už vůbec možnost požádat řidiče, aby jel k vám do práce. „Máte tam lístek, jsme tu do půl pátý.

Co mě ale točí nejvíc je úžasná, nová, rekonstruovaná a vůbec „skvělá“ hlavní pošta. Je tam asi patnáct krásných skleněných okýnek. Chodím tam sice minimálně, ale pokaždé v odpolední špičce a je otevřeno maximálně pět okýnek a jsou tam fronty na půl hodiny. Ptám se: proč je tam tolik okýnek? Aby měla každá poštovní úřednice svou standardní židli a kancelář?

U jiných společností mě pobočky nezajímají, protože tam nemusím chodit. Balík se mi přiveze kam chci a nestojím žádné fronty ani nic podobného.

Vysoké ceny

Opět cituji z Měšce: Česká pošta oznámila, že od 1. ledna 2008 zdraží své základní služby, a tak se i stane. Za posledních pět let Česká pošta zdražila již třikrát a cena dopisu s hmotností do 20 gramů vyskočila v roce 2002 z 5,40 Kč na současných 7,50 Kč. Od začátku příštího roku bude za stejný dopis pošta vyžadovat 10 Kč.

V době levných SMSek, e-mailů a dalších moderních způsobů komunikace je desetikoruna za pomalý papírový dopis až příliš mnoho. Obávám se, že to jen posílí nechuť posílat například vánoční přání a ještě více korespondence půjde elektronickou cestou. Už tak posíláme jen několik málo písemností ročně a obávám se, že příští rok to bude ještě méně.

Pro srovnání u balíků, které si necháváme posílat z různých internetových obchodů, je situace podobná – Česká pošta chce za své služby při poslání obchodního balíku 143 Kč, DPD chce 119 Kč a PPL začíná na 110 Kč. Navíc kvalita služeb je neporovnatelná.

Má to ještě smysl?

V pondělí jsem se měl zúčastnit debaty v pořadu Radiofórum v Českém rozhlase 1 Radiožurnál. Debatovat se mělo se zástupcem České pošty o tom, zda má v dnešní době taková organizace ještě smysl. Nakonec se debata nekonala a ČRo na její místo zařadila jiný pořad.

Přesto vím přesně, co bych řekl: „Organizace pro přepravu listovních zásilek má stále smysl a bude ho mít i do budoucna. Musí to ale být moderní, dynamická a spolehlivá organizace. Ne jako současná Česká pošta.

Využíváte služeb České pošty?

Sdílet