Vážení, co tady horujete pro tři slova coby autorské dílo: Prakticky veškeré umění je založeno na tom, že vzbuzuje nějaké asociace, a to zpravidla souhlasné nebo kontradiktorické (asociované X nové dílo). Jedná se jak o díla slovesná, tak i o díla hudební, tak i o díla výtvarná (mluvím o umění jako takovém a obecně uznávaném, nechávám stranou kýč, který EX DEFINITIO nějaké umění "cituje", protože na něm parazituje).
Kdybychom to vzali do důsledku: Máte představu, kolik by si vydělal např. původní autor věty "Cizinče, vaše kolty visí proklatě nízko!" a vět podobných - a v naprosté většině se jednalo o komerční využití, romány z Divokého západu i Rodokapsy se psaly (a vydávaly) za peníze, a i Limonádový Joe (kde na tuto větu narážejí Fialová se Schoberovou) byl ekonomicky aktivní projekt. Patrně by ani nebyl možný výčet "narážek", "asociací" na obecně známá výtvarná díla (jako je Mona Lisa, Poslední Večeře Páně, Michelangelův David, fresky v Sixtinské kapli, ale i např egyptské pyramidy, Picassova holubice, Guernica atd. atd.), včetně komerčních. To samé platí i o hudbě, kdy celá "vážná" hudba je postavena na tom, že hudební motivy se přebírají z předchozích děl a zpracovávají pro posluchače překvapivým způsobem (proto lidé bez hudebního vzdělání řadě děl nerozumějí - nechápou příslušné narážky a asociace).
Z tohoto hlediska je rozsudek nebezpečný precedens, na jehož podkladě by se daly dost drastickým způsobem vybílit, knihovny, fonotéky i galerie.
Petr Krčmář pracuje jako šéfredaktor serveru Root.cz. GNU/Linuxem a Unixem obecně se zabývá již více než deset let a věnuje se především jeho nasazení v počítačových sítích a bezpečnostní politice. Zde bloguje o Root.cz, Linuxu, internetu a světě kolem sebe.
Přečteno 113 645×
Přečteno 90 224×
Přečteno 73 636×
Přečteno 58 352×
Přečteno 54 585×