Podstatnou součástí každé firmy je její telekomunikační strategie. Pokud máte jisté nezanedbatelné množství zaměstnanců, určitě si „pozvete na kobereček“ všechny dostupné operátory a začnete s nimi jednat o tom, za jakých podmínek s nimi budete spolupracovat. Přednesete svou představu, oni svou představu a pak na základě toho sepíšete smlouvu. A třeba se doberete kompromisu. A pak se objeví jeden záškodník…
Naše firma disponuje stovkami aktivních SIM karet a u operátora necháme několik stovek tisíc korun měsíčně. Kontrakt je neustále aktualizován, aby dobře reflektoval současnou situaci v počtu zaměstnanců, přístrojů, požadovaných služeb apod. Jednou za čas uděláme výběrové řízení, kterým zkontrolujeme konkurenceschopnost naší smlouvy.
Když porovnám nabídku pro firmu s tím, co je schopný dostat běžný zákazník, je to opravdu nebe a dudy. Setkávám se s realitou všedního dne poměrně často a to ve chvíli, kdy nějaký zaměstnanec odchází z firmy a bere si s sebou i telefonní číslo. Jeden z dotazů operátora je i „a na jaký tarif vaše číslo převedeme?“, protože v té chvíli si lidé uvědomí, že podmínky firemní a „soukromé“ jsou diametrálně odlišné. Srovnatelný tarif, který se alespoň trochu přibližuje tomu, co měl zaměstnanec doposud, je obvykle pětinásobně dražší. Z toho je vidět, že podmínky smlouvy jsou vcelku dobré i když je tam pár much, které se snažíme nějak průběžně dolaďovat.
Střih. Je březen 2011 a právě se dozvídám, že na pozici mé šéfové je jmenována paní z Litvy. To je ta výhoda nadnárodních společností – můžete udělat kariéru na úplně jiném, než domácím trhu nebo můžete mít v týmu kolegy, kteří nejsou z Česka. Když se začala má šéfová zajímat o chod IT, samozřejmě, že jsme se dostali i na otázku telekomunikačních služeb. Celkem bezelstně jsem ji začal náš kontrakt popisovat a zjistil, že je něco špatně. Když jsem svůj výklad ukončil, vzala mne má šéfová k počítači a ukázala mi webovou stránku jejího litevského operátora. Nemohl jsem věřit svým očím. A to nejhorší bylo, že to byly ceny pro normálního „smrtelníka“ takřka člověka z ulice, který se rozhodne, že si pořídí mobilní telefon a k němu nějaký ten tarif. Při přímém srovnání jsme zjistili, že běžný litevec může mít při skoro srovnatelných podmínkách za volání v rámci naší korporátní smlouvy a litevského operátora zhruba poloviční náklady. Ono to úplně není až tak pravda, protože litevské tarify jsou jaksi nabitější. A neznají fígle typu „volání do vlastní sítě, volání do cizí sítě, volání na pevnou…“, protože prostě jen voláte nad balíček minut v tarifu.
Od té doby má náš operátor „peklo“, protože je na něj neustále vyvíjen tlak. Na podmínky trhu v ČR máme docela dobrou smlouvu, ale to nám nestačí, když víme, že to jde jinde lépe a jinak. Litva má něco přes 3 milióny obyvatel, populačně je menší než ČR a to zhruba třikrát. Přesto na trhu působí 3 operátoři a nějací virtuálové. Nebudu zde uvádět podrobnější detaily, můžete se na ně podívat. V dnešním článku na Mobil manii se to dopodrobna rozebírá. A to byl také ten důvod, proč jsem dnešní zápisek vytvořil. Nicméně byť se jen přiblížit k těm podmínkám bude docela běh na dlouhou trať…
Ale operátoři nejsou ti ZLÍ !!! Oni jsou to pouze podnikatelé! A dobří podnikatelé! Maximalizují zisky. Pokud jim to trh (firmy, jednotlivci, regulátor, konkurence) dovolí tak ty ceny budou stále rozdílné v náš neprospěch! Dokud jsou operátoři schopní svoje služby prodat za stávající ceny tak proč by zlevňovali?
Sám mám tarif za 9,- měsíčně, kamarádi mají zase "nabité" tarify za cenu kolem 200 - 300,-
Nevidím problém v tom si vyjednat ceny na úrovni zahraničí, stačí chtít. Nechápu i vaši firemní politiku, proč si TELCO zajišťujete sami? Je určitě několik společností, které to udělají za vás a účtují si procenta z úspor. (Sám jsem s podobnou spoupracoval, ale ne pro korporátní klientelu)
To: Michal Taneček
pokoušel jsem se vyjeenat jakýkoliv výhodnější tarif a narazil jsem u všech tří operátorů. Zkoušel jsem to po dobrém, po zlém, a nic. Můžete popsat jak se takový tarif vyjednává. Píšu otázku do všech diskuzí, kde se takhle někdo chlubí. A odpovědi žádné, nebo jen přitroublé: musíte mu pohrozit. Nebo využít překupníka. Ale to u normálního smrtelníka nefunguje. Možná kdybych provolal tisíce měsíčně tak by asi nabídka byla. Ale to by asi mě tarif netlačil, když bych měl ty peníze na volání.
Poraďte tedy jak na to.
P.S. Nemusíme ani do Litvy, stačí se podívat na Slovensko, kde stejní operátoři nabízejí za volání a internet ceny o jakých se nám tu nesní.
[2] Ale no tak, umím získat tarif za 0 Kč ale nic to neříká o tom, za kolik je minuta a kam, kolik SMS, jaký je FUP na internet...
Chcete říct, že za 9 Kč máte 1000 minut, 1000 SMS a 5 GB FUP? Nebo máte minutu za 3,50 a SMS za 3 Kč? Váš argument je trochu mimo. Respektive přesněji - jaké máte podmínky? Jaký úvazek?
A čemu se divit?
Vždyť tu je "specifický mobilní trh v České republice“.
Do vysokých cen všeho se promítá třeba i "lokalizace do češtiny" anebo to, že "je tu vysoká úroveň konkurence ...
http://hn.ihned.cz/c1-46313650-roland-mahler-ve-stredni-evrope-je-proste-draho
Pak se nelze divit ani zvěrstvu, jako je třeba toto (rok 2011):
http://byznys.lidovky.cz/mobily-v-cesku-o-tisice-drazsi-nez-v-nemecku-few-/moje-penize.asp?c=A110920_173723_moje-penize_nev
To jsou hezke reci o tom, jak si zakaznici neumeji nic vyjednat. Ono se ale blbe vyjednava, kdyz tu mame kartel tri operatoru, a kazdy vi, ze u zadneho nikdo nedostane lepsi nabidku. Vsechny nabidky jsou temer identicke, a kdyz uz je nekde neco levnejsiho, zas je to kompenzovane nejakou jinou pitomosti.
To mi připomělo jednu reakci na probíhající reklamní kampaň O2. Je vedena ve smyslu "O2 je nejlépe hodnocená mobilní datová síť v ČR". Když se na to ptali jakéhosi experta, tak ten odpověděl zhruba: "Ano, to je pravda. O2 je v ČR skutečně nejlepší datová mobilní síť. Ovšem v Evropě je to třetí nejhorší mobilní datová síť. V celé Evropě je horší už jen T-Mobile ČR a Vodafone ČR."
@[2]
> P.S. Nemusíme ani do Litvy, stačí se podívat na Slovensko, kde stejní operátoři nabízejí za volání a internet ceny o jakých se nám tu nesní.
Jo, nez vase ceny, to radsej spat do doby predinternetovej, ale i ja tu na Slovensku mozem ceny Litevskeho internetu len smutne zavidiet.
tarif 0,- měsíčně volání 2,5/min SMS 1,5/min
a stejně existuje obrovská skupina lidí co platí na tarifu 600 měsíčně a chvástají se, že mají 30min zdarma
banka poplatky 0,-
a stejně existuje -----||---- co platí na poplatcích xx měsíčně....
bionafta 31,9,- za litr
a stejně existuje -----||----- co kupují u shellky za 42,-
....
a o tom to je, to je kapitalismus a mě vyhovuje, že si můžu vybrat!!!!
ať si každý dělá co chce, na operátory nenadávejte, ti se chovají jenom tak, jak jim trh dovoluje.
Když jsem četl... úplně jsem čekal, že jsi šéfové z Litvy nabídl po dobu jejího pobytu místní (české) telefonní číslo, a ta když zjistila že ponechá li si své litevské a využije roaming bude stále volat levněji než při vašich nasmlouvaných cenách!
Osobně jsem na poskytovatele mobilních hlasových a datových služeb (Termín operátor je na ho-píp-. Stejně jako jejich služby, za dané ceny.) tak našvaný, že poslední dva roky, každý půl rok kontroluji ceny v okolních zemích a VoIP služby. Některé předplacenky v Rakousku již zřejmě brzy budou i při platbě za roaming výhodnější než tuzemské předplacenky, o smlouvách nemluvě (ty jsou pro valnou většinu privátních uživatelů levnější jen na pohled, protože nepočítají dal/má dáti - dostal). Škoda jen, že komunikačním jazykem bývá výhradně němčina, třeba s angličtinou příliš nepočítají a ten kdo umí jen česky zjistí existenci vhodných tarifů často jen díky nejrůznějším klubům (které tak poskytují službu svým členům), nebo díky komunitám českých krajanů.
[2] To zname. Objedname externi firmu a ta pak pri volani z vnitrofiremni pevne na firemni telefon v mobilni siti neni ani schopna zajistit vyhrazeny trunk z ustredny k mobilnimu operatorovi(mobilu je hodne a hovory na mobily prevazuji) aby se nevolalo pres pevnou sit. I presto ze by to nebyl technicky problem.
Volani do zahranici je terminovano u nich, a dale se uctuje jako hovor do zahranici pres klasickou telefonni sit. Samozrejme ustredna outsourcovana jako "reseni" takze vsechno byl problem.
Takove sluzby - dekuji nechci! Tyto firmy jsou stejne vydridusi co se paktuji s operatory.
Je to stejne jako prodejci plynu nebo elektriny.
Hovory si terminujeme na vlastnich branach v te ktere zemi. A kdyby vypadly Ecka, tak stale muzem volat oklikou pres zahranici zkrz vlastni IP sit. Na centrale je i velka ustredna pripojena ke trem operatorum s SS7 signalizaci.
V cechach ty mobily na rozdil od kolegu v zahranici stale vyreseny nemame, ale to prijde;)
..obři kašlou - i pojišťovací
Koupil jsem dům a chtěl jsem jen základní pojistku. Nejsem znalec, ale ze selského rozumu jsem jen chtěl do smlouvy doplnit moji větu. Asi takovou:
****Pojistka plně pokrývá opravu domku při požáru, vichřici, povodni.... do původního plně funkčního stavu bez nároku na odečet zhodnocení nemovitosti. V případě soudních sporů nedodržení smlouvy, bude vše uhrazeno i náklady mého právníka do doby než rozhodne soud.****
Zdá se Vám podmínka nelogická? Na jejím základě si přece mohou stanovit i výši pojistky. U mých známých ve Francii docela běžná věc. A přesto téměř všechny pojišťovny se mohutně začaly vykroucet. Jen jedna mou podmínku přijala a kupodivu navržená výše pojistky byla nižší než jsem odhadoval.
Základ je NEUSTUPOVAT. (... pokud je to možné, aspoň snažit se).
Svojho času som brigádoval ako anketár pre jedného operátora.
Ak viete niečo o metodológii výskumu, tak účastníkmi boli: nezamestnaný, dôchodcovia, matky na materskej a občas teenager - zlá, zlá a ešte raz zlá vzorka.
Prakticky žiadny ekonomicky aktívny ľudia neodpovedali.
No a títo ekonomicky neaktívny ľudia odpovedali na otázky typu "pokladáte ceny za výhodné" - "ale hej, pokladám", "poznáte operátora XYZ" - virtuálny operátory - nikto nepoznal, "aká je podľa vás najvýhodnejšia cena za volanie?" - uvádzali na tu dobu veľa, aj som vtedy volal za cca polovicu, "chcete lacnejšie volanie alebo akciový telefón?" - trikrát hádajte čo si Slovač vyberala. V tom výskume sa vystriedala celá plejáda chýb, alebo si na biznis triedu urobili iný výskum, to už neviem.
A z výskumu vyplívalo že ceny sú akceptované. Že ľudia nejdú po šetrení. A tak ceny neznižovali.
Btw, toho času platilo na Slovensku, že ten kto si vie zrátať účti volal cez O2, a veru pre O2 som anketu nerobil.
Já jsem zase byl přes erasmus ve Finsku a tam jsem platil 6,9 euro centu za minutu na předplacené kartě. Účtování po vteřinách takže za 20s hovoru jsem zaplatil asi 60h. V Čechách se tomu trošku přibližuju tarifem k inkartě. Přitom platy ve Finsku jsou v průměru víc než trojnásobné a většina věcí a služeb tam stojí víc. Je to způsobeno naprostým nicneděláním regulátora. Na regulovaném trhu prostě nemají jednotlivci šanci cokoliv vyjednat a neregulované bezdrátové vysílání v reálném světě nemůže fungovat.
Já jsem teď na Erasmu ve Španělsku - s nejlevnější běžně dostupnou předplacenkou co jsem sehnal platím 8c/minutu. To vypadá krásně, ale realita je tu dost posunutá.
1. je tam minimální měsíční čerpání 6e,
2. platí se jednorázový poplatek "za spojení" 15 centů (samozřejmě na všech reklamách uveden miniaturním písmem),
3. uvedené ceny jsou vždy bez DPH (21%).
V přepočtu aktuálním kurzem a s připočtením DPH to je: za spojení 4,67 Kč, minuta 2,5 Kč a minimální měsíční plnění 187 Kč.
Prozradi nam tedy uz konecne nekdo z diskutujicich, jak docilit lepsich cen? Koukal jsem se po dlouhe dobe na cenik Vodafonu, u ktereho jsem nekolik let, a chce se mi brecet - misto "pouzij co zaplatis" maji nejake nesmyslne balicky (volani a sms zvlast), s bonusovou cenou za minutu volani neco malo pres 5,- Kc...
Mám firemní tarif od Vodafonu (využívám jen 75% slevu na kamarády). Jedno číslo mám nastaveno na VoIP (u www.odorik.cz) a s pomocí android aplikace Prefixer transparentně volám za 1Kč/min.
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 952×
Přečteno 41 701×
Přečteno 36 162×
Přečteno 26 085×
Přečteno 25 919×