V posledních dnech se celkem intenzivně debatuje o tom, jak zkrotit společnost Google v rámci EU a objevují se různá řešení. Některá třeba navrhují oddělení vyhledávacích služeb od firmy jako takové. Polský server NaTemat.pl zveřejnil jeden zajímavý článek, který mne zaujal svým titulkem – Jak chtěl Google utnout polákům jejich podnikání.
Článek je velmi zajímavý a pokusím se jej v mém zápisku přetlumočit. Není to doslovný překlad, spíše jen nejzajímavější myšlenky. Nejprve základní fakta.
Na polském trhu (stejně jako v Česku) působí firmy, které se zabývají porovnáváním cen zboží na trhu, tedy v e-shopech. Shodneme se na tom, že pro tyto firmy je klíčová jedna věc a to pozice ve vyhledávačích. Když zadám nějaké zboží a vyjedeme ji jeho „profil“ na srovnávači, kliknu na první odkaz, který se mi zobrazí, abych si ceny porovnal. A s pozicí ve výsledcích vyhledávání lze pochopitelně čarovat. Tři polské firmy (konkrétně Nokaut, Ceneo a Skąpca) Google obvinil v používání „nekalých“ praktik pro ovlivnění výsledků vyhledávání. Konkrétně mělo dle serveru NaTemat.pl jít o nadužívání výměnných odkazů. Google se rozhodl zasáhnout a na tři jmenované nasadil speciální filtr, který jejich pozici „sestřelil“. Stalo se tak 30.ledna 2012.
A začaly se dít věci.V únoru 2012 se první odkaz na Nokaut.pl začal objevovat až na 51. místě, tedy pozici, kterou nikoho neoslníte. Jistě, byl to spravedlivý trest, jen ty důsledky byly poněkud likvidační pro Nokaut.pl. Ještě v lednu 2012 měl tento server asi 2,8 milionu návštěvníků a v únoru jen 1,1 milionu (tj. úbytek skoro 60%). Snížily se příjmy, obrat a počet transakcí. Zbylí dva přišli o dalších asi 1 500 000 návštěvníků.
Řeknete si, že to se stává. Jenže všem špatným zprávám ještě nebyl konec. Krátce před touto aférou totiž Nokaut zahájil jednání o vstupu na burzu. Ale poté, co prosákly na veřejnost informace o válce s Googlem, část investorů ustoupila od nákupu akcií. Navíc v té době Nokaut připravoval převzetí serveru Skąpec, které mělo být uhrazeno právě z výnosu akcií, které se neprodaly. Rok 2012 uzavřel Nokaut se ztrátou 7,73 milionu zlotých (tj. asi 51 milionů Kč dle dnešního kurzu ČNB) když ještě rok předtím vykázal zisk 2,8 milionu (asi 18,5 milionu Kč). Rok poté už byl opět v zisku, ale za cenu drakonických škrtů a mimo jiné i propuštěním 30 ze 120 zaměstnanců.
Tolik známá a jasná fakta přímo od zdroje. Poskytli je pan Michał Jaskólski – zakladatel portálu. Kromě důvodu, který je znám (tj. trest za manipulaci s výsledky vyhledávání), se v Polsku objevila i kopa, řekněmě, konspiračních teorií o tom, že to byla vlastně jen tak trochu záminka a příprava pozice nové služby od Googlu s názvem Google Nákupy. Pan Jaskólski říká, že několik měsíců po odstranění filtru začalo množství návštěvníků přicházejícíh z Googlu postupně klesat a to nejenom na Nokaut, ale i na jiných polských srovnávačích. A pak se objevila i nová služba od Googlu nazvaná Google Product Listing Ads.
Google ústy Piotr Zalewského prohlásil, že nechce nikomu ničit byznys a internetové portály nepovažuje za konkurenci. Vyhledávač Google byl však vytvořen pro uživatele a nikoliv pro internetové portály. A dle mého s tím lze souhlasit. Google také říká, že systémy výměny odkazů jsou v rozporu s jeho podmínkami, protože vedou k manipulaci s výsledky vyhledávání. Každý den vznikají miliony stránek se spamem, které zaplevelují internet a uvádí uživatele vyhledávače v omyl. Google se snaží chránit integritu vyhledávání tak, aby bylo nejlepší pro uživatele. A když se naskytne možnost odstranění zmanipulovaných výsledků, dělají to. Tolik volně parafrázovaný výrok (originál najdete zde) paní Karoliny Kruszyńské z týmu zabývajícího se kvalitou vyhledávání (Google Search Quality Team).
V Polsku má Google ještě jeden zářez na pažbě – firmu ProLink a to z doby nedávné (konec listopadu). Tato největší polská firma zabývající se poskytováním platformy pro výměnu odkazů ukončila svou činnost. Polsky o tom například zde, anglicky zde. Na pořad dne se tak dostává téma – jak moc vlastně může Google zasahovat do běhu věcí na internetu? Je jasné, že Google se logicky stará o to, co schraňuje a „nesportovní“ chování trestá. Jenže průšvih je v tom, že Google má pod palcem 90% evropského „vyhledávání“ a asi 70% toho amerického. Je tak velmi jednoduché nepohodlného soka odstranit s odkazem na to, že se něčím provinil. A vlastně nic nemění, pouze optimalizuje svůj vyhledávací nástroj.
Polský článek to pak dokumentuje případem z Německa. Přijali tam zákon, který nařizuje placení licenčních poplatků za využívání textů delších než několik slov či krátkých fragmentů. Němečtí vydavatelé obvinili Google ze zneužití jejich článků ve službě Google News. Vydavatelé u soudu vyhráli, protože Google nechtěl platit. A Google zareagoval tak, že nastavil podobné filtry jako na Nokaut a to právě na ty vydavatele, kteří nejvíce „prudili“. A výsledek na sebe nedal dlouho čekat – Bild nebo Bunte.de to odnesl tím, že návštěvnost poklesla o 40%. To je právě síla Googlu. Vydavatelé kapitulovali a Google News v Německu funguje dále. Více o tom anglicky zde.
No ale to celé mne zase vrací zpět – je Google nástrojem pro uživatele nebo internetové portály? Každopádně diskuze o rozdělení už započala a bude zajímavé to celé sledovat. Máme zde v podstatě monopol, ale vlastně nemáme. Je spousta jiných. Ale vlastně je nechceme používat…
Český trh je oproti tomu polskému malý. Pokud vím, tak tyhle války Google v Česku zatím s nikým nevede. Navíc je tu konkurence v podobě seznam.cz, který byl dlouho jedničkou a teď už je asi dvojkou, ale možná taky ne. Nedohledal jsem nějaký aktuálnější důkaz. Pro mne z toho plyne jedno ponaučení – obchodní model postavený na tom, že ke mně lidé přijdou z Googlu se nemusí úplně vyplatit.
Já ty portály nechápu. Oni přijdou s tím, že "loni jsme byli 50 milionů v zisku, protože nám Google poslal miliardu lidí (zadarmo). A Letos nám nikoho neposílá a mi máme ztrátu, rychle s tím někdo něco udělejte! Google je nefér!" atd.
Mají špatněj marketing své značky a spoléhají na to, že jim bude pořád někdo uživatele posílat. Jenom kretén by se takhle choval.
Já když hledám informace o nějakém produktu, a google mi naservíruje na prvním místě (placenou) reklamu na heuréku, tak na to stejně neklikám, protože na heuréku prostě jít nechci a basta. A když chci tak napíšu zbozi.cz, protože sem na to někde viděl reklamu (asi v televizi). Tomu říkám správná propagace značky, zbozi budou lidi používat i když se celej google bude na hlavu stavět.
Evidentě se jedná o zneužívání dominantního postavení. Nicméně mě osobně to nijak nevadí. Google je služba zdarma, funguje většinou skvěle, neotravuje tolik reklamou jako dominantní český vyhledávač, tak to prostě přehlížím. Google je fenomén, přinesl několik zásadních změn na internet a jsem za to fakt rád. Je to prostě cena za pohodlnost. Představa že by internet fungoval jako v roce 1995 bez vyhledávačů, to už fakt nechci.
Navíc nikdo nikoho nenutí používa google.
Těm německým vydavatelům to docela přeju, dostali přesně to, co si zasloužili. Polákům taky. Pokud dělali optimalizační triky, tak je jedině dobře, že se to dopadlo jako "pesimalizace". Jsem pro to, aby si google hledal, jak sám chce a kdo chce, ať ho používá. Kdo nechce, ať ho nepoužívá. Spíš se googlu bojím v případě Androidu, mám strach, že se z toho stane místo svobodného OS pro mobily kříženec Windows z roku 2000 a iOS a facebooku ze současnosti. Ale spíš než u EU bych v tomhle uvítal záchranu od firem jako Samsung, HTC, LG...
Jsem dalek nazoru, ze Google ma na vyhledavani monopol. Wikipedie o monopolu (http://cs.wikipedia.org/wiki/Monopol) rika:
"Každé uplatnění (užití) monopolu předpokládá, že monopolista má reálně jako jediný možnost / moc v dané věci rozhodnout a jednat. Má-li současně výhradní právo rozhodnout, uplatňuje tzv. přirozený monopol.
Příkladem monopolu může být vlastnictví: Vlastník má monopol na svůj majetek, tzn. jako jediný má moc o něm rozhodovat a nakládat s ním. Pokud je mu současně jako jedinému uznáno právo / oprávněnost o majetku rozhodovat, tzn. jeho vlastnictví je pokládáno za legitimní (není neoprávněné, např. kradené), tak jde o přirozený monopol.
Existence monopolů je důsledkem vzácnosti, uplatňujeme je v nějaké formě všichni, už třeba tím, že jako jediní máme moc ovládát vlastní tělo. Monopol, jehož oprávněnost není uznána (tzn. není přirozeným monopolem), lze uplatnit donucením silou (útokem / hrozbou útoku). Například násilnou likvidací / potlačováním konkurence na trhu."
Podle meho nazoru Google tyto znaky nesplnuje i presto, ze je nejvetsi a nejoblibenejsi. Stale existuje velke mnozstvi jinych vyhledavacu a Goole prece nikomu nebrani v jejich vyuzivani.
Narky firem, ze je Google nejak svym vyhledavanim poskozuje, absolutbne nechapu. Snad existuje nejake URL umoznujici uzivateli dostat se presne tam, kam chce, bez jakekoliv interakce s Googlem. Fakt, ze BFU vubec nevnimaji zasadni rozdil mezi URL a vyhledavanim, je zcela jina vec.
No ja tomu tiez nechapem. Ja som firma Google hej.
Ponukam taky a taky produkt, vedla mna je firma jozko , misko, ferko ktory maju podobne ako ja ale nie tak dobre takze ja som 1 na trhu. Ty pouzivas moj produkt, ty ho chces pouzivat, nerobzs to tak ako mas ja ta penalizujem a som ten zly ??? WTF? Zautocil uz google na sluzbu ktora nerobila nekale marketingove praktiky ?
Tieto popisovane polske sluzby vyrastly na spame ,podvodnoch v propagacii a este placu ?
Já souhlasím s tím, že Google je tu pro uživatele, ne pro podobné portály.
Když Googlím nějaký produkt, tak chci najít produktové stránky výrobce, recenze diskuse o tomto produktu, rozhodě nechci mít výsledky plné různých pochybných srovnávačů, které mi nepřináší žádné relevantní informace, osobně toto považuji za SEO spam.
Čísla nemám, ale nemyslím si, že by pro zaběhnuté srovnávače cen byla nutná dobrá pozice ve vyhledávači, takže hned na úvaze se neshodneme. Když chci srovnávat ceny, tak jdu automaticky na Heureku nebo Zboží. Mí rodiče nějaké adresy nechápou. Seznam.cz je pro ně synonymum pro internet a když chtějí srovnávat ceny, tak jsou taky na Heureku nebo Zboží, akorát že přes vyhledávač. Schválně jsem si to zkusil na "polském" Google a ve všech třech případech mi to po napsání daného srovnávače jako první odkaz našlo právě daný srovnváč. Pokud jim vyhodili jen SEO bordel, tak bych to spíš hodnotil kladně.
A pak ještě jeden pohled. Firmy pláčou, o jaké peníze přišly a kolik lidí musely propustit, ale ty první pozice nikdo nezrušil, jen ti lidé chodí jinam a naopak z toho profitují ti, co na danou pozicích aktuálně jsou.
O tých porovnávačoch sa dá polemizovať, ale tí vydavatelia si môžu za to sami. Keby nevymýšľajú nezmyselné zákony, nemuseli o návštevníkov prísť. Goggle toho predsa len indexuje viac než pár slov. V podstate im vyhovel, takže tu by som chybu v Google nehľadal. A čo sa týka porovnávačov, tu sa osobne prikláňam viac na stranu Google. Neraz narazím vo vyhľadávaní na spamovú stránku. Google tieto stránky síce odstraňuje, teda ak o nej vie, ale prečo by to potom nemalo platiť pre každého. Napr., osobne tiež neuznávam platené reklamné články, pri ktorých neraz až v polovici zistím, že je to len úbohá reklama na výmenu odkazov a so slušnou recenziou to nemá nič spoločné. Neverím, že robot Googlu také niečo rozpozná, keď s tým mám neraz ja sám problém. Vtedy jednoducho musí zasiahnuť človek. A že majú vlastné produkty, ktoré dajú navrch? Ruku na srdce, kto by si nedal hore svoj produkt? Mne osobne to neprekáža. Al iný produkt považujem za lepší, používam ten a hotovo a je mi jedno, či ho dá Google aj na 10. stranu. Ale ak nie som náročný, stačí mi Google Drive miesto Mega, lebo mám Google účet. A takto by sa príkladov dalo nájsť viac (mapy, prekladač, atď.).
jsem t.c. tatka od rodiny se 2-ma prtatama a googlim furt (pracka, LED svetla, pleny, detske hracky,...) a svete div se jsem tak nejak cim dal vic nespokojeny...nemyslim jako ze yahoo nebo bing je lepsi...
tytam jsou doby kdy google nachazel na 3 slova relevantni odkazy na uzitecne blbinky ze vsech moznych oblasti.
zda se mi jako by se goog sam dostal pod silny komercni tlak, jako by si jeho obchodnici zvykli na bizjety, cool kancelare na "zajimavych" mistech.... a tak goog hleda dukladne hlavne tam, kde se plati a ne tam kde je neco zajimaveho nebo uzitecneho. Je cim dale tezsi prinutit ho vhodnymi vetickami aby nasel to co opravdu hledam a ne to co ma nekdo (kdo zaplatil) na sklade.
1 kulhajici priklad... slusne GSM hodinky, at zadam co zadam tak Abardeen F80 jako GSM wrist watch spis nenajdu,... nejspis protoze goog nechce, protoze to neni zaplacene (nebo proto ze to je vlastni nechtene dite)...
a tak bych mohl pokracovat ruznymi dalsimi geekovinami jako poradna vertikalni mys, bezdratova podsvicena klavesnice....
dalsi specifickou mnozinou jsou osobni blogy s radami "jak na to" a nebo vedecke clanky,... pokud pri hledani pouzijete slova ktera jsou tak rikajic obchodniho charakteru, ... mate smulu, vychrli na Vas obchod obchod,... a to co hledate tam nejspis ani nebude...
a nebo trochu odjinud se stavebninami, tam je zase videt, ze se asi nedari spravne "voselsovat" firmy a firmicky a ty neplati a tak i snaha dobre naindexovat jejich upatlane weby pomalu slabne...proc si zasirat svoje drahe servery nabidkama za ktere nikdo neplati, byt by se uzivakovi hodila impregnovana frezovana kulatina v Usti nad Labem....
goog ma ted asi nejradeji male firmicky perouci se za par kacek a s pomoci SEO (a bozi) o uzivaka se svymi krabicovymi produkty z Ciny...ty umoznuji uzivaka udrzet u obrazovky a nechat ho sledovat reklamy tech opravdu velkych (co ty reklamy zadavaji) a tak se z efektivniho hledani pomalu stava zdlouhave prohledavani...
na tohle goog nejspis jednou dojede ... no goog mi ten curbes ted nastesti vynahrazuje luxusnim translatorem, konecne fungujicim video-talkem, gmailem, ale stejne... takhle se podridit penezum mi prijde fakt zavrzenihodne 8)
jo a ty bizjety jim nezavidim (litat se bojim), ale to co o nas vedi a znaji bych vedet chtel...teda si myslim 8)
Ad asida: Částečně s vámi souhlasím, google občas vyvrhuje podivné výsledky. Ale řekl bych, že jen u relativně malé části hledaných frází - komerčního charakteru. Při hledání "nešopingových" věcí problém nemám. To mě více štve spíše jeho "personalizace". Ovšem snahy EU o rozdělení této firmy mi přijdou trochu podivné…
Google vyvrhuje nekdy opravdu mizerne vysledky - zvlaste u veci ktere prave neleti. Pritom zakladem internetu je, ze tam vsechno nekde je. Typicky hledate informace o produktu starem 10let ale najit cokoli relevantniho je temer nemozne, zvlaste kdyz napr. vyrobce prevzal nekdo jiny (nokia).
Také už se mi zdá, že je stále těžší google donutit aby našel relevantní odkazy k věcem nekomerčního charakteru.
Staré postupy klíčových slov už neletí, ale pomůže když si člověk uvědomí, že je vyhledávač stále více orientován na vyhledávání informací formou zadání celých vět (navíc s tím, že uživatel neví nejen jak dotaz zadat, ale ani jak napsat správně větu). Potom je výsledné chování takové, že vlastně zadaný text nebere jako klíčová slova, ale jako "co se v textu může objevit", dává to potom +-smysl.
Když jsem si to uvědomil, všiml jsem si, že tam je volba "vyhledávací nástroje" "přesná shoda". Po přepnutí najednou dostávám jakž takž relevantní odkazy, sice úplně jiné než když to nezvolím, ale na druhou stranu jsou více relevantní :D
Mozno by som mal napisat do "poradne" ale zatial pisem tu...
Vlastnim niekolko domen a stranok a asi pred 4mi rokmi som aktivoval adsense. Nie som si vedomy toho zeby som vykonoval nejaku nelegalnu aktivitu ktora by porusila adsense podmienky - neklikal som na reklamy, nepouzival ziadne scripty a ani som nikoho nenabadal aby to robil za mna. Nazbieralo sa mi tam cca 20$ (cize ziadna slava) ale ani som si ich nestihol poslat na ucet pretoze mi Google asi po roku ucet zablokoval. Bola vraj vykonana cinnost ktora poskodzuje tych co za reklamu platia. Nepovedia ale aka. Skusal som sa odvolat 2x, odvolanie bolo zamietnute (dovod ale nepovedia).
Po troch rokoch som zas poziadal o re-aktivovanie uctu - zamietnute znova...
Moj problem je v tom ze stale neviem kvoli comu boj moj adsense bloknuty a tiez neviem ci budem takto potrestany dozivotne? (Nechcem vytvarat ine identity ani registrovat na znamych - snazil som sa jednat fer...)
Ano, za starych cias som velmi propagoval Google a nastavoval ho ako homepage vsetkym svojim znamym v snahe potlacit vtedajsi monopol a takto sme si vypestovali novy...
S rokmi clovek zistuje ze svet nie je cierno-biely...
Profesionální ajťák pracující pro korporát (narozen 1974). V soukromí však rád prosazuji svobodný software. Snažím se mít přehled o technologiích a trendech. Zastávám názor, že pokud chci něco kritizovat, musím s tím mít nějakou zkušenost. Jsem hrdý manžel, otec dvou dcer a opečovávatel kočky plemene Britská modrá krátkosrstá. Mám rád hudbu, knihy a kulturu obecně. V některých věcech však jdu proti proudu – používám Linux (konkrétně ZorinOS), svobodný software (LibreOffice, GIMP, Inkscape či Joomlu!) a jezdím v hybridním japonském autě.
Přečteno 47 152×
Přečteno 41 380×
Přečteno 35 905×
Přečteno 25 962×
Přečteno 25 764×