Jak trestá Google aneb český trh je možná malý

4. 12. 2014 23:57 (aktualizováno) Svatopluk Vít

V posledních dnech se celkem intenzivně debatuje o tom, jak zkrotit společnost Google v rámci EU a objevují se různá řešení. Některá třeba navrhují oddělení vyhledávacích služeb od firmy jako takové. Polský server NaTemat.pl zveřejnil jeden zajímavý článek, který mne zaujal svým titulkem – Jak chtěl Google utnout polákům jejich podnikání.

Článek je velmi zajímavý a pokusím se jej v mém zápisku přetlumočit. Není to doslovný překlad, spíše jen nejzajímavější myšlenky. Nejprve základní fakta.

Na polském trhu (stejně jako v Česku) působí firmy, které se zabývají porovnáváním cen zboží na trhu, tedy v e-shopech. Shodneme se na tom, že pro tyto firmy je klíčová jedna věc a to pozice ve vyhledávačích. Když zadám nějaké zboží a vyjedeme ji jeho „profil“ na srovnávači, kliknu na první odkaz, který se mi zobrazí, abych si ceny porovnal. A s pozicí ve výsledcích vyhledávání lze pochopitelně čarovat. Tři polské firmy (konkrétně Nokaut, Ceneo a Skąpca) Google obvinil v používání „nekalých“ praktik pro ovlivnění výsledků vyhledávání. Konkrétně mělo dle serveru NaTemat.pl jít o nadužívání výměnných odkazů. Google se rozhodl zasáhnout a na tři jmenované nasadil speciální filtr, který jejich pozici „sestřelil“. Stalo se tak 30.ledna 2012.

A začaly se dít věci.V únoru 2012 se první odkaz na Nokaut.pl začal objevovat až na 51. místě, tedy pozici, kterou nikoho neoslníte. Jistě, byl to spravedlivý trest, jen ty důsledky byly poněkud likvidační pro Nokaut.pl. Ještě v lednu 2012 měl tento server asi 2,8 milionu návštěvníků a v únoru jen 1,1 milionu (tj. úbytek skoro 60%). Snížily se příjmy, obrat a počet transakcí. Zbylí dva přišli o dalších asi 1 500 000 návštěvníků.

Řeknete si, že to se stává. Jenže všem špatným zprávám ještě nebyl konec. Krátce před touto aférou totiž Nokaut zahájil jednání o vstupu na burzu. Ale poté, co prosákly na veřejnost informace o válce s Googlem, část investorů ustoupila od  nákupu akcií. Navíc v té době Nokaut připravoval převzetí serveru Skąpec, které mělo být uhrazeno právě z výnosu akcií, které se neprodaly. Rok 2012 uzavřel Nokaut se ztrátou 7,73 milionu zlotých (tj. asi 51 milionů Kč dle dnešního kurzu ČNB) když ještě rok předtím vykázal zisk 2,8 milionu (asi 18,5 milionu Kč). Rok poté už byl opět v zisku, ale za cenu drakonických škrtů a mimo jiné i propuštěním 30 ze 120 zaměstnanců.

Tolik známá a jasná fakta přímo od zdroje. Poskytli je pan Michał Jaskólski – zakladatel portálu. Kromě důvodu, který je znám (tj. trest za manipulaci s výsledky vyhledávání), se v Polsku objevila i kopa, řekněmě, konspiračních teorií o tom, že to byla vlastně jen tak trochu záminka a příprava pozice nové služby od Googlu s názvem Google Nákupy. Pan Jaskólski říká, že několik měsíců po odstranění filtru začalo množství návštěvníků přicházejícíh z Googlu postupně klesat a to nejenom na Nokaut, ale i na jiných polských srovnávačích. A pak se objevila i nová služba od Googlu nazvaná Google Product Listing Ads.

Google ústy Piotr Zalewského prohlásil, že nechce nikomu ničit byznys a internetové portály nepovažuje za konkurenci. Vyhledávač Google byl však vytvořen pro uživatele a nikoliv pro internetové portály. A dle mého s tím lze souhlasit. Google také říká, že systémy výměny odkazů jsou v rozporu s jeho podmínkami, protože vedou k manipulaci s výsledky vyhledávání. Každý den vznikají miliony stránek se spamem, které zaplevelují internet a uvádí uživatele vyhledávače v omyl. Google se snaží chránit integritu vyhledávání tak, aby bylo nejlepší pro uživatele. A když se naskytne možnost odstranění zmanipulovaných výsledků, dělají to. Tolik volně parafrázovaný výrok (originál najdete zde) paní Karoliny Kruszyńské z týmu zabývajícího se kvalitou vyhledávání (Google Search Quality Team).

V Polsku má Google ještě jeden zářez na pažbě – firmu ProLink a to z doby nedávné (konec listopadu). Tato největší polská firma zabývající se poskytováním platformy pro výměnu odkazů ukončila svou činnost. Polsky o tom například zde, anglicky zde. Na pořad dne se tak dostává téma – jak moc vlastně může Google zasahovat do běhu věcí na internetu? Je jasné, že Google se logicky stará o to, co schraňuje a „nesportovní“ chování trestá. Jenže průšvih je v tom, že Google má pod palcem 90% evropského „vyhledávání“ a asi 70% toho amerického. Je tak velmi jednoduché nepohodlného soka odstranit s odkazem na to, že se něčím provinil. A vlastně nic nemění, pouze optimalizuje svůj vyhledávací nástroj.

Polský článek to pak dokumentuje případem z Německa. Přijali tam zákon, který nařizuje placení licenčních poplatků za využívání textů delších než několik slov či krátkých fragmentů. Němečtí vydavatelé obvinili Google ze zneužití jejich článků ve službě Google News. Vydavatelé u soudu vyhráli, protože Google nechtěl platit. A Google zareagoval tak, že nastavil podobné filtry jako na Nokaut a to právě na ty vydavatele, kteří nejvíce „prudili“.  A výsledek na sebe nedal dlouho čekat – Bild nebo Bunte.de to odnesl tím, že návštěvnost poklesla o 40%. To je právě síla Googlu. Vydavatelé kapitulovali a Google News v Německu funguje dále. Více o tom anglicky zde.

No ale to celé mne zase vrací zpět – je Google nástrojem pro uživatele nebo internetové portály? Každopádně diskuze o rozdělení už započala a bude zajímavé to celé sledovat. Máme zde v podstatě monopol, ale vlastně nemáme. Je spousta jiných. Ale vlastně je nechceme používat…

Český trh je oproti tomu polskému malý. Pokud vím, tak tyhle války Google v Česku zatím s nikým nevede. Navíc je tu konkurence v podobě seznam.cz, který byl dlouho jedničkou a teď už je asi dvojkou, ale možná taky ne. Nedohledal jsem nějaký aktuálnější důkaz. Pro mne z toho plyne jedno ponaučení – obchodní model postavený na tom, že ke mně lidé přijdou z Googlu se nemusí úplně vyplatit.

Sdílet