Hlavní navigace

Názor ke článku Geek s rodinou v zádech - Výběr od Karel - [1] [2] Takhle funguje automat u "normálních aut"....

  • 6. 6. 2014 17:02

    Karel (neregistrovaný)

    [1] [2] Takhle funguje automat u "normálních aut". Některé hybridy ale jezdí jen na elektromotor. Vypadá to, že ten popsaný v blogu je právě tenhle případ. Elektromotory mají tu výhodu, že nepotřebují spojku ani převodovku. Některé dražší modely pak mají motory přímo na kolech.

    Další výhody jsou v naprosto dokonalé momentové křivce - největší sílu mají právě při nejnižších otáčkách, takže kvůli rozjezdu není vůbec nutno nic převodovat (oproti tomu spalovací motor potřebuje obvykle stovky nebo i tisíce otáček na to, aby vůbec měl nějakou sílu). Rozjezd do kopce je také řádově jednodušší úloha - držím sepnutou brzdu, pouštím do motoru proud. Při určité úrovni proudu pak uvolním brzdu. Sice se tam dává kontrola, zda auto nezačne jet špatným směrem, ale to bývá spíše ochrana před poruchou. Protože když vím, že do motoru dávám X ampér, tak vím, jaký vyvíjí kroutící moment. A to jsme zpátky u toho, že elektromotor má největší sílu právě při nulových otáčkách. Ostatně koukněte se jak jednoduše tu mnoho desítek let jezdí tramvaje a trolejbusy.

    Použití elektromotoru na ježdění a spalovacího motoru na dobíjení baterií má další výhodu v tom, že ten spalovací motor může neustále pracovat na optimálních otáčkách. Asi jste si všimli, že dva různí řidiči stejného auta se spalovacím motorem mají různou průměrnou spotřebu podle stylu své jízdy. V hybridu ten spalovací motor žere ideální minimum. Proto se v testech běžně stává, že auto se spalovacím motorem má průměrnou spotřebu 6l na 100km a hybrid, kde papírově identický spalovací motor slouží jen jako generátor energie, se dostane pod 5l na 100km. Na to, že se tam ztrácí energie dvojí přeměnou (benzín > elektřina > pohyb) a navíc je to obvykle o dost těžší, je to překvapivé zjištění. Po městě pak bývá rozdíl ještě větší díky zmíněné rekuperaci (většinu času auto nebrzdí brzdami, ale tím, že elektromotor změní na generátor), takže styl jízdy "brzda / plyn / brzda / plyn / ..." neznamená katastrofu. A baterky to neničí, na tyhle špičky se tam používají kondenzátory.